Mobiele menu

Bouwen aan het WIJ gevoel

Projectomschrijving

Wat is het?

Bouwen aan het WIJ gevoel is een interactieve workshop waarmee de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp kan worden versterkt. De workshop duurt een dagdeel en levert concrete verbeterpunten op. Er kunnen minimaal 6 en maximaal 12 personen aan de workshop deelnemen. 

Voor wie is het?

De workshop is voor meerdere doelgroepen geschikt. Te denken valt aan leerlingen, mentoren en jeugdhulpverleners of aan een groep professionals die in en rond de school werken. Ook voor bestuurders die de samenwerking willen verkennen en versterken is deze workshop een aanrader. 

Hoe werkt het?

In deze workshop wordt er gebruik gemaakt van LEGO Serious Play. Dit betekent dat er letterlijk wordt gebouwd aan samenwerking. Deelnemers bouwen LEGO modellen om inzicht te geven in de wijze waarop zij de huidige samenwerking ervaren. Deze modellen worden vervolgens besproken aan de hand van een analytisch raamwerk. Daarna wordt er gezamenlijk gebouwd aan verbeterpunten. Er ontstaat een WIJ gevoel.

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Binnen de Academische Werkplaats Transformatie Jeugdhulp: Samen op School zijn twee promotieonderzoeken uitgevoerd. Jantien Gerdes en Sharon Stellaard hebben onderzoek verricht naar respectievelijk de samenwerking tussen jeugdigen, ouders, onderwijs professionals en jeugdhulpverleners in de uitvoeringspraktijk en de samenwerking tussen onderwijs, gemeenten en jeugdhulp aanbieders in de praktijk van beleid en bestuur. Uit beide projecten blijkt dat spelers de samenwerking van groot belang achten voor een goede ondersteuning van kinderen, jongeren en gezinnen. Een goede uitvoering van samenwerking blijkt echter ingewikkeld. Kort en bondig geformuleerd: men wil wel, maar men weet niet hoe. Het promotieonderzoek van Sharon Stellaard werpt licht op de onderliggende processen die het samenwerken op bestuurlijk vlak bemoeilijken. Het promotieonderzoek van Jantien Gerdes heeft een analytisch raamwerk opgeleverd dat actoren in staat stelt de eigen samenwerkingspraktijk te onderzoeken en verbetermogelijkheden te vinden. De kennis uit deze beide onderzoeken is benut voor de ontwikkeling van een workshop waarin deelnemers middels kort actie onderzoek de eigen samenwerkingspraktijk onderzoeken en verbetermogelijkheden detecteren. De beoogde methodiek hierbij is Lego Serious Play. Sharon Stellaard is gecertificeerd facilitator voor de uitvoering van deze methodiek. Binnen de workshop (welke geheel is uitgeschreven in de aanvraag)wordt het analytisch raamwerk van Jantien Gerdes benut als onderzoeksinstrument. In totaal kunnen er 8 workshops worden uitgevoerd, op de verschillende lagen waarop wordt samengewerkt. In de uitvoeringspraktijk met o.a. jongeren, ouders en (Onderwijs)-professionals en in de praktijk van beleid en bestuur met de gemeente, de schoolbesturen, de jeugdhulp aanbieders en het samenwerkingsverband passend onderwijs. Er wordt afgesloten met een Laboratorium dag waar al deze deelnemers samenkomen en bevindingen delen (whole system in the room). Uit het onderzoek van Jantien Gerdes is gebleken dat betrokken het minst tevreden zijn over de samenwerking op en rond de school in de gemeente Lelystad (t.o.v. Dronten en Zwolle). Daarnaast zijn er in de gemeente Lelystad forse vraagstukken op het vlak van de uitvoering van zowel Passend Onderwijs als de Jeugdwet.Om werkelijk impact te hebben op het werkveld is er voor gekozen de gehele inzet (8 workshops en een Laboratorium dag) te plegen binnen de stad Lelystad. Stakeholders zijn hierover enthousiast. De Gemeente Lelystad zet als co-financiering uren in van de beleidsambtenaar Onderwijs-Jeugdhulp, welke de noodzaak van een impuls in de samenwerking onderschrijft. Deze noodzaak en de behoefte aan een impuls op het gebied van de samenwerking wordt eveneens in de aanvraag onderschreven door het schoolbestuur en het Jeugd en Gezinsteam in Lelystad. Het draagvlak is groot, de urgentie is hoog en de gekozen aanpak is praktisch en haalbaar. Om deze redenen verwachten wij dat deze Implementatie impuls doeltreffend zal zijn.

Kenmerken

Projectnummer:
73700095004
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2020
2021
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. S. Stellaard MSc
Verantwoordelijke organisatie:
Triade Vitree