Mobiele menu

The effectiveness of a cue-reminder intervention to reduce adolescents’ substance use in social contexts

Projectomschrijving

Cue-reminders als potentiële versterkers van een preventieboodschap

Vraagstuk

Een cue-reminder is een symbool dat een eerder getoonde campagneboodschap in herinnering roept. Uit eerder onderzoek blijkt dat een cue-reminder kan werken bij jongeren. Na confrontatie met het symbool beperkten zij hun alcoholgebruik. Is dit effect ook aantoonbaar bij de Power Button? Helpt deze cue-reminder jongeren om de sociale druk bij het gebruik van middelen beter te weerstaan?

Onderzoek

In drie experimenten met 16-21 jarigen is onderzocht of er een (meetbare) link is tussen de Power Button en een campagneboodschap in vier filmpjes. Ook zijn twaalf eerdere studies naar cue-reminders bestudeerd.

Uitkomst

Het gebruik van de Power Button heeft zelfs tegenovergestelde effecten. Jongeren die in het barlab blootgesteld werden aan deze cue-reminder dronken meer dan niet blootgestelde jongeren. De overige studies laten zien dat de effecten van cue-reminders gemiddeld klein zijn. Ze lijken met name te werken wanneer men een bepaald leefstijlgedrag wil stimuleren, in plaats van – zoals bij alcohol – te ontmoedigen.

Producten

Titel: Do cue-reminders increase the effectiveness of health promoting educational interventions? A Meta-analysis.
Auteur: Kleinjan, M.
Titel: The effectiveness of a visual reminder to reduce young adults’ substance use.
Auteur: Hermans, R.
Titel: The effectiveness of a visual reminder to reduce young adults’ substance use.
Auteur: Hermans, R.
Titel: The effectiveness of a cue-reminder intervention to reduce adolescents' alcohol use in social contexts.
Auteur: Kleinjan, M.
Titel: De Power Button. Eerste aanwijzingen voor effecten van een herinneringscue op middelengebruik
Auteur: van der Zwaluw, C., Kleinjan, M., Lemmers, L., Wiebing, M., van Toorn, A., Zeegers, T., Strick, M., Hermans, R., Engels, R.
Magazine: Verslaving
Titel: Expertmeeting The Power Button & Cue Reminding
Auteur: Lemmers, L.

Verslagen


Eindverslag

In dit project werd de effectiviteit van een cue-reminder interventie gericht op het verminderen van middelengebruik van jongeren (18-21 jaar) onderzocht. In drie experimenten is onderzocht of er een (meetbare) associatie gecreëerd kon worden tussen een cue-reminder en de campagneboodschap. Deze associatie werd niet aangetoond in alle drie de experimenten. Daarnaast vonden we dat het gebruik van een cue-reminder zelfs tegenovergestelde effecten had; jongeren die blootgesteld werden aan de cue-reminder in ons barlab dronken meer dan jongeren die niet blootgesteld werden aan deze cue-reminder. We hebben tenslotte de resultaten van 12 eerder uitgevoerde onderzoeken naar cue-reminders bestudeerd. Uit deze meta-analyse blijkt dat het gebruik van cue-reminders de effectiviteit van leefstijlinterventies kan vergroten, al zijn de gevonden effecten gemiddeld klein. Daarnaast lijkt het erop dat cue-reminders met name werken wanneer men een bepaald leefstijlgedrag wil stimuleren (in plaats van ontmoedigen).

In februari 2012 is gestart met een 4-jarig onderzoek naar de effectiviteit van een nieuwe interventie gericht op het verminderen van middelengebruik van jongeren in de leeftijd van 16-21 jaar. De interventie is gericht op het weerbaar maken van jongeren tegen sociale druk om middelen te gebruiken en hen te herinneren aan hun eigen grenzen. Deze boodschap wordt voortgebracht door een symbool (cue-reminder) die jongeren moet herinneren aan de campagneboodschap.
De interventie is gebaseerd op eerdere studies waarin we hebben aangetoond dat jongeren die geconfronteerd worden met onze cue-reminder zich meer herinneren van de campagneboodschap en, belangrijker nog, hun alcoholgebruik beperken na confrontatie met dit symbool. Het doel van het huidige project is om te kijken of we deze effecten kunnen repliceren en of ze generaliseren naar andere middelen, zoals roken en blowen.
Het onderzoek bestaat uit 8 experimenten waaraan jongeren van 16-21 jaar (laag-midden en hoog opgeleid) deelnemen. In de eerste 3 experimenten onderzoeken we of een associatie kunnen leggen tussen de cue-reminder (Power Button) en de campagneboodschap gericht op weerbaarheid en (sociale) zelfeffectiviteit. In de andere experimenten testen we of de cue-reminder het middelen gebruik van jongeren in sociale situaties kan verminderen.

Samenvatting van de aanvraag

The most commonly used substance in adolescence is alcohol, followed by tobacco and cannabis. Substance use among adolescents generally takes place within social settings. Both theory and empirical findings suggest that adolescent substance use is influenced by their social environment, for example by overt offers of substances, modeling, and social norms. Reminding adolescents of their own substance use limits and their susceptibility to environmental influences in settings where substance use is normative can help to control use. A pilot study showed that it is possible to create an association on a subconscious level between a symbol (cue-reminder) and information about empowerment, awareness and monitoring of one's own limits. A second pilot study in a real-life setting even suggested that the cue may have an inhibitory effect on alcohol consumption among young frequent drinkers. The present proposed project will further examine the effectiveness of the cue. Both a laboratory study in a semi-naturalistic setting and a field experiment in a naturalistic setting will be conducted to test whether the effects on alcohol use can be replicated. In addition, we will examine whether the effect of the cue generalizes to tobacco and cannabis use. Finally, to assess the best way to implement the cue-reminder, it will be examined whether the cue will also work, or even works better, when communicated in relation to making your own choices and guarding your limits in general, compared to specifically focusing on substance use behavior. The present project thus entails a series of innovative studies to gather empirical evidence with regard to the effectiveness of using cue-reminders to reduce adolescents’ substance use in social contexts. By examining the cue in relation to alcohol use, tobacco and cannabis use, this project is likely to contribute to a reduction in excessive substance use among adolescents, which is highly relevant, given the high prevalence and detrimental consequences of use. If effective, the intervention can be implemented in practice in short notice.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
200130011
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2012
2016
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. M. Kleinjan
Verantwoordelijke organisatie:
Radboudumc