Mobiele menu

Implementation research on behalf of a successful delivery of the Good Behaviour Game intervention

Projectomschrijving

Taakspel is een effectief programma ter preventie van gedragsproblemen, uitgevoerd door leerkrachten in het basisonderwijs. Ondanks de effectiviteit van Taakspel, wordt het programma nog niet op grote schaal in Nederland gebruikt. Gedurende de implementatie van Taakspel op basisscholen in Amsterdam is onderzoek gedaan naar factoren die een positieve of negatieve invloed hebben op de adoptie, de implementatie en de borging. Het succes van implementatie wordt beïnvloed door de houding en motivatie van de leerkracht, de betrokkenheid en ondersteuning van de directie ten aanzien van Taakspel, de sterkte van de organisatie van de school, het gratis aangeboden krijgen van Taakspel en een veelheid aan implementatie van andere programma’s. Er lijkt een soort stapeleffect te zijn van factoren, waarbij de betrokkenheid en ondersteuning van de directie het zwaarst weegt. De kwaliteit waarmee de leerkracht Taakspel implementeert is van invloed op de effecten van Taakspel. De resultaten uit het onderzoek hebben geleid tot concrete producten en aanpassingen in bestaande protocollen voor de invoering van Taakspel.

Producten

Auteur: Marieke Dijkman Lenneke van Tol
Titel: Workshop: Taakspel in Amsterdam
Titel: College: Implementatie-onderzoek Taakspel
Titel: Webpagina Taakspel op website GGD Amsterdam
Link: http://www.gezond.amsterdam.nl/taakspel

Verslagen


Eindverslag

Van september 2007 tot september 2011 heeft in Amsterdam een implementatie-onderzoek plaatsgevonden naar het programma Taakspel. Taakspel is een evidence based interventie ter preventie van gedragsproblemen in het basisonderwijs.
Taakspel is gedurende het onderzoek op 34 Amsterdamse basisscholen geïmplementeerd. Op deze scholen zijn zowel kwalitatieve als kwantitatieve gegevens verzameld over de invoering van Taakspel. Het onderzoek heeft zich gericht op de verschillende fasen van invoering, namelijk de adoptiefase, de implementatiefase en de borgingsfase. In elke fase is onderzocht welke factoren bevorderend en belemmerend werken. Tevens is onderzocht in hoeverre de kwaliteit van implementatie van Taakspel door de leerkracht invloed heeft op de effecten bij de kinderen.
Het onderzoek heeft inzicht gegeven in welke factoren de adoptie, implementatie en borging van Taakspel positief of negatief beïnvloeden. Daarnaast is aangetoond dat de effecten van Taakspel bij de kinderen sterker zijn als de leerkracht Taakspel met hoge mate van kwaliteit implementeert. Dit geldt vooral voor de hoog-risico kinderen, die voorafgaand aan Taakspel hoog scoorden op gedragsproblemen.
De resultaten uit het onderzoek hebben geleid tot aanbevelingen die voor een deel reeds geoperationaliseerd zijn in concrete producten en aanpassingen in bestaande invoerings-protocollen. Hiermee beogen we de adoptie, de implementatie en borging van Taakspel te verbeteren. Dit zal leiden tot een groter bereik, een grotere kwaliteit van implementatie en betere borging van Taakspel op de basisscholen. De producten zijn naar verwachting breed toepasbaar in het implementatieveld, met name in de schoolsetting.

Het programma Taakspel is een 'evidence-based' interventie die leerkrachten kunnen inzetten in de klas om gedragsproblemen in een vroeg ontwikkelstadium te verminderen en om te buigen in een positiever gedrag. Taakspel wordt op grote schaal geïmplementeerd in het Amsterdamse basisonderwijs, waarbij het implementatietraject begeleid wordt door een implementatiestudie. De hoofddoelstelling van deze studie is het achterhalen van factoren die een succesvolle adoptie, implementatie en institutionalisatie van Taakspel bevorderen dan wel belemmeren. Tevens wordt onderzocht in hoeverre de kwaliteit van implementatie van Taakspel van invloed is op de effecten op kindniveau.
In de adoptiefase van Taakspel zijn middels semi- gestructureerde interviews kwalitatieve gegevens verzameld bij schooldirecties (adopters en non-adopters). Additioneel zijn data verzameld bij niet deelnemende scholen (non-adopters) middels een korte telefonische vragenlijst. Een (inter)nationale rapportage over dit onderzoeksdeel is in voorbereiding.
In de implementatiefase zijn bij leerlingen gegevens verzameld over hun gedrag en bij leerkrachten en IB-ers over determinanten van werken met Taakspel en over de kwaliteit van implementatie. Daarnaast zijn bij Taakspeltrainers middels een focusgroepinterview aanvullende kwalitatieve gegevens verzameld over factoren die succesvolle implementatie beïnvloeden.
Ook heeft een zogenaamd ‘opfristraject’ voor Taakspel plaatsgevonden. Dit betrof een strategie om inbedding van Taakspel te bevorderen. Deze strategie is geëvalueerd onder de deelnemende scholen middels interviews met de directies van deze scholen en een korte vragenlijst onder de deelnemende leerkrachten. Een rapport hiervan is gereed. De dataverzameling over de institutionalisatie (inbedding) van Taakspel is momenteel gaande.
Naar verwachting zullen de resultaten betreffende de implementatie- en institutionalisatiefase in de loop van 2011 gerapporteerd worden.

Samenvatting van de aanvraag

Childhood disruptive behaviour is very harmful to the development of the child and to society. A young child that is characterized by high levels of disruptive or rule breaking behaviour is at risk for maintaining high levels of these behaviours across childhood, into adolescence, and adulthood. Children with early disruptive behaviour are found to be at greater risk for several serious poor outcomes (conduct disorders, juvenile delinquency, school failure, early initiation of substance use, mental disorders, social dysfunction in adulthood). Therefore, it is very important to intervene in the development of disruptive behaviours at an early stage. An intervention that has proven to effectively target disruptive behaviour in children in the Netherlands as well as in the U.S.A is the Good Behaviour Game (GBG). Therefore, the GBG intervention is recommended as universal intervention in primary schools by the INVENT-report ‘Help with growing up and bringing up; sooner, faster and better’ [in Dutch; www.integratedcare.nl], drafted in accordance with ‘Operation JONG’. A large amount of projects, including the GBG intervention, has already been recorded in the database ‘effective interventions for youth’ of the NIZW [www.jeugdinterventies.nl]. However, considerably less attention has been paid on the successful delivery of known effective interventions in practice. Succesful delivery is defined as adopting, implementing and institutionalising the intervention. The same is true for the GBG intervention. Although it has been proven effective and a delivery guideline has been developed, the delivery process of the GBG intervention has never been evaluated. Experience from previous studies indicated that the delivery process was not always successful (no adoption, incomplete implementation, no institutionalisation), but there are no data available on the impeding and facilitating determinants for a successful delivery of the GBG intervention. The Amsterdam Municipal Counsel currently provides money for a city wide delivery of the GBG intervention, which offers a unique opportunity to evaluate the practical process of delivery. Therefore, the main objective of present research is to investigate factors that contribute to a successful delivery of the Good Behaviour Game (GBG) at primary schools in Amsterdam in order to be as effective as possible. Successful delivery in this proposal is defined as; 1) adoption of the GBG intervention by schools; 2) implementation of the GBG intervention exactly following the protocol by the teacher; and 3) institutionalisation of the GBG intervention by schools and teachers. The design of the study will follow the three phases of successful delivery of the GBG intervention; 1) the adoption phase, consisting of a qualitative study to investigate impeding and facilitating factors for adoption of the GBG intervention on a school level; 2) the implementation phase, consisting of a quantitative longitudinal study to investigate: a) determinants associated with implementation fidelity on a teacher level; b) the association between implementation fidelity and intervention effects on individual child level; 3) the institutionalisation phase, consisting of a qualitative study to investigate impeding and facilitating factors for institutionalisation of the GBG intervention on a school-, and a teacher level. The aim is to include 50 schools that adopt the GBG intervention, 2 teachers per school (in total 100 teachers). From each class a minimum of 10 children and a maximum of 25 children will be included, resulting in a study population of minimal 1000 and maximal 2500 children. Qualitative data from the adoption and institutionalisation phase will be collected making use of semi-structured interviews with school-directors and teachers. Data will be analysed using the qualitative package MaxQDA. Quantitative data on determinants and implementation on a teacher level will be collected using structured questionnaires and registrations. Quantitative data on a child level will be collected using a questionnaire on disruptive behaviour which will be completed by the teacher. All quantitative data will be analysed using the statistical package SPSS 14.0.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
120710001
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2007
2012
Onderdeel van programma:
Projectleider en penvoerder:
Drs. M. Dijkman
Verantwoordelijke organisatie:
GGD Amsterdam