Implementation research on behalf of a successful delivery of the Good Behaviour Game intervention
Projectomschrijving
Producten
Verslagen
Eindverslag
Van september 2007 tot september 2011 heeft in Amsterdam een implementatie-onderzoek plaatsgevonden naar het programma Taakspel. Taakspel is een evidence based interventie ter preventie van gedragsproblemen in het basisonderwijs.
Taakspel is gedurende het onderzoek op 34 Amsterdamse basisscholen geïmplementeerd. Op deze scholen zijn zowel kwalitatieve als kwantitatieve gegevens verzameld over de invoering van Taakspel. Het onderzoek heeft zich gericht op de verschillende fasen van invoering, namelijk de adoptiefase, de implementatiefase en de borgingsfase. In elke fase is onderzocht welke factoren bevorderend en belemmerend werken. Tevens is onderzocht in hoeverre de kwaliteit van implementatie van Taakspel door de leerkracht invloed heeft op de effecten bij de kinderen.
Het onderzoek heeft inzicht gegeven in welke factoren de adoptie, implementatie en borging van Taakspel positief of negatief beïnvloeden. Daarnaast is aangetoond dat de effecten van Taakspel bij de kinderen sterker zijn als de leerkracht Taakspel met hoge mate van kwaliteit implementeert. Dit geldt vooral voor de hoog-risico kinderen, die voorafgaand aan Taakspel hoog scoorden op gedragsproblemen.
De resultaten uit het onderzoek hebben geleid tot aanbevelingen die voor een deel reeds geoperationaliseerd zijn in concrete producten en aanpassingen in bestaande invoerings-protocollen. Hiermee beogen we de adoptie, de implementatie en borging van Taakspel te verbeteren. Dit zal leiden tot een groter bereik, een grotere kwaliteit van implementatie en betere borging van Taakspel op de basisscholen. De producten zijn naar verwachting breed toepasbaar in het implementatieveld, met name in de schoolsetting.
Het programma Taakspel is een 'evidence-based' interventie die leerkrachten kunnen inzetten in de klas om gedragsproblemen in een vroeg ontwikkelstadium te verminderen en om te buigen in een positiever gedrag. Taakspel wordt op grote schaal geïmplementeerd in het Amsterdamse basisonderwijs, waarbij het implementatietraject begeleid wordt door een implementatiestudie. De hoofddoelstelling van deze studie is het achterhalen van factoren die een succesvolle adoptie, implementatie en institutionalisatie van Taakspel bevorderen dan wel belemmeren. Tevens wordt onderzocht in hoeverre de kwaliteit van implementatie van Taakspel van invloed is op de effecten op kindniveau.
In de adoptiefase van Taakspel zijn middels semi- gestructureerde interviews kwalitatieve gegevens verzameld bij schooldirecties (adopters en non-adopters). Additioneel zijn data verzameld bij niet deelnemende scholen (non-adopters) middels een korte telefonische vragenlijst. Een (inter)nationale rapportage over dit onderzoeksdeel is in voorbereiding.
In de implementatiefase zijn bij leerlingen gegevens verzameld over hun gedrag en bij leerkrachten en IB-ers over determinanten van werken met Taakspel en over de kwaliteit van implementatie. Daarnaast zijn bij Taakspeltrainers middels een focusgroepinterview aanvullende kwalitatieve gegevens verzameld over factoren die succesvolle implementatie beïnvloeden.
Ook heeft een zogenaamd ‘opfristraject’ voor Taakspel plaatsgevonden. Dit betrof een strategie om inbedding van Taakspel te bevorderen. Deze strategie is geëvalueerd onder de deelnemende scholen middels interviews met de directies van deze scholen en een korte vragenlijst onder de deelnemende leerkrachten. Een rapport hiervan is gereed. De dataverzameling over de institutionalisatie (inbedding) van Taakspel is momenteel gaande.
Naar verwachting zullen de resultaten betreffende de implementatie- en institutionalisatiefase in de loop van 2011 gerapporteerd worden.