Mobiele menu

Find Out! een entertainment-education televisieserie door en voor jongeren' ten behoeve van het gerichte ZonMw traject

Projectomschrijving

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Het Find Out project is een entertainment-education interventie voor en door jongeren (13-19) op het terrein van seks, drugs en alcohol. De interventie bestaat uit een combinatie van televisie (hoofdmedium), website, scholentoer en DVD. Er bestaat zowel binnen ZonMw als bij inhoudelijke veldorganisaties de wens om, waar mogelijk, meer met elkaar samen te werken en leefstijlthema's op elkaar af te stemmen bij het ontwikkelen van gedragsgerichte interventies. Voor Soa-Aids Nederland, het Trimbos Instituut en de afdeling Alcohol Voorlichting en Preventie (AVP) van het NIGZ zijn jongeren in het algemeen en allochtone jongeren in het bijzonder een belangrijke doelgroep. De thema's seks, drugs en alcohol (en de overkoepelende thema's: je eigen keuzen maken, omgaan met sociale druk, grenzen verkennen) staan centraal in het leven van jongeren. In dit trajectvoorstel Find Out wordt uitgegaan van de entertainment-education strategie (de combinatie van voorlichting en amusement) volgens het 'user as designer'-(UAD) concept. De gebruikers zijn zelf de ontwerpers van het product. Dit 'user as designer'-concept -ook wel 'user-centered design' genoemd, wordt tot nu binnen de communicatiewetenschap vooral toegepast bij het ontwikkelen van internettoepassingen (Preece et al., 2002). In dit traject wordt deze methodiek voor het eerst systematisch toegepast en getest op het terrein van entertainment-education binnen het medium televisie. Over het UAD concept binnen het televisiedomein bestaat, voor zover wij weten, geen wetenschappelijke inzichten en ervaring. Participatieve methoden worden veelal in community projecten toegepast en niet binnen massamediale televisietrajecten. Daarin onderscheidt het UAD concept zich in deze projectaanvraag van andere partipatieve methoden. Landelijke gezondheidsbevorderende instellingen (GBI's) signaleren dat zij binnen hun gezondheidscommunicatiebeleid onvoldoende werkzame methodieken tot hun beschikking hebben om lagere SES groepen en allochtone jongeren adequaat te bereiken. Er is behoefte bij gezondheidscommunicatie professsionals aan best- (theory based) practice voorbeelden op dit terrein.Door gebruik te maken van een populair medium als televisie via de muziekzender The Box (reportages afgewisseld met muziekclips), wordt tegemoet gekomen aan de behoefte van jongeren om te worden aangesproken in hun eigen taal en symboliek. Veel gezondheidscommunicatie programma's voor jongeren worden door volwassenen gemaakt. Deze zijn in het gunstigste geval gebaseerd op focusgroep gesprekken met en een pretest onder jongeren. In het user as designer (UAD) concept wordt een stap verder gegaan. De jongeren worden in Find Out! zelf programmamaker en gaan op zoek naar hun eigen wensen en grenzen en die van anderen op het gebied van seks, drugs en alcohol. De genoemde thema's worden door de ogen van de jongeren bekeken en als zodanig onderzocht. Zij leveren de ideeën, de invalshoek en de eigen persoonlijke motivatie. Een professioneel team van programmamakers stuurt de jongeren vóór de camera aan. De serie zal gedurende 12 weken worden uitgezonden (en herhaald) via The Box, een populaire televisiemuziekzender onder jongeren, die via het kabeldistributienet landelijk te ontvangen is. Aan het televisieonderdeel wordt een Find Out scholentoer gekoppeld, een website en DVD. Het project Find Out! maakt onderdeel uit van een brede programmering op het terrein van entertainment-education (E-E). Wanneer planmatig wordt geprobeerd om mensen zowel te amuseren als voor te lichten over een bepaald thema (bijvoorbeeld gezondheid, milieu, etc.) met als doel verschillende stadia van prosociale gedragsverandering te bevorderen, wordt dit 'entertainment-education' genoemd (Bouman, 1999). De E-E strategie is gebaseerd op een aantal wetenschappelijke theorieën. De belangrijkste hiervan zijn de Social Cognitive Theory van Bandura (1986) en het Elaboration Likelihood Model (ELM) van Petty en Cacioppo (1986). Tijdens het opzetten van entertainment-education projecten wordt er nauw samengewerkt tussen experts op het gebied van communicatie en voorlichting (de 'educators') en experts op het gebied van het amusement (de 'entertainers').Het Find Out! project wordt intensief begeleid met formatief onderzoek en ontwikkeld aan de hand van een uitgetest fasenmodel voor televisiesamenwerking (Bouman en Kok, 2001). Door het planmatig ontwerpen en uittesten van deze Find Out entertainment-education interventie volgens het 'user as designer' concept, wordt een goede basis gelegd voor mogelijke samenwerking in de toekomst tussen landelijke gezondheidsbevorderende instellingen (GBI's) en programmamakers. Het biedt een beproefd format op basis waarvan nieuwe programma's kunnen worden ontworpen en geimplementeerd. Het Centrum Media en Gezondheid (een recent initiatief van Bouman E&E Development), zal ook in de toekomst een wetenschappelijke basis en ondersteuning voor een dergelijk soort samenwerking bieden.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
40160013
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2004
2006
Onderdeel van programma:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. M.P.A. Bouman
Verantwoordelijke organisatie:
Centrum Media en Gezondheid