Verslagen

Voortgangsverslag

Samenvatting
Dit item is dichtgeklapt
Dit item is opengeklapt

SeniorLudens ontwikkelt een platform waarin oudere werknemers een driedimensionaal trainingsprogramma voor hun jongere collega’s kunnen ontwikkelen, om zo hun kennis en ervaring over te dragen. Oudere werknemers zullen les krijgen in het ontwikkelen van deze training, waardoor zij gelijk meer IT kennis op doen. Vanaf de start van SeniorLudens is de (oudere) eindgebruiker betrokken geweest. Discussiegroepen met eindgebruikers zijn gehouden om ideeën uit te wisselen. Door middel van deze sessies hebben oudere werknemers en vrijwilligers hun eisen en design van het trainingsprogramma omschreven. Ook zijn door de technische partners de technische eisen onderzocht en beschreven. Vervolgens zijn de partners van SeniorLudens gestart met het ontwikkelen van de programma’s. Later in het project zullen beide oude en jonge werknemers het gebruik van dit programma testen.

Resultaten
Dit item is dichtgeklapt
Dit item is opengeklapt

Gedurende de eerste periode van het project SeniorLudens zijn de gebruikerseisen en technische eisen verzameld en gebundeld in een rapport. Door het schrijven van scenarios, doelen en verzamelen van gegevens is een begin gemaakt van de ontwikkeling van het spel(serious game). Tijdens de technische ontwikkeling ervan zullen eindgebruikers blijvend worden geraadpleegd.

Algemene ervaring met IT-technieken en ouderen mensen is zeer uitgebreid en de belangrijkste lessen geleerd worden hieronder beschreven. Allereerst werd op de tablet in plaats van de computer/laptop door ouderen zeer positieve feedback gegeven. De touchscreen voelt door de doelgroep natuurlijk en is gemakkelijk te hanteren door hen, vooral voor degenen met beperkte motorische vaardigheden. Bovendien, werd geconcludeerd: de bruikbaarheid van tabletten is veel gemakkelijker in vergelijking met computers. Ten tweede werd geconcludeerd dat ouderen slecht reageren, wanneer het gaat om het spelen van games of elke vorm van wedstrijd en competitie, op de factor tijd. Ouderen reageren vaak zeer gedemotiveerd wanneer ze niet slagen binnen de gestelde (speel)tijd. Daarom zetten respondenten de factor tijd liever uit in het spel, omdat het leidt tot negatieve reacties door de gebruikers en zij niet meer geneigd zijn het spel te spelen. Een andere optie zou zijn tijd en het niveau van het spel in te stellen, zodat mensen het spel aan hun niveau kunnen aanpassen. Het is belangrijk het positieve te benadrukken en niet de negatieve te promoten. Wel moet er ook een uitdaging in het spel zitten, moet het spel niet te eenvoudig in te stellen zijn, moet het uit verschillende niveaus bestaan en bonuspunten worden gegeven voor uitstekende prestaties. Ouderen vinden het ook leuk om spelletjes te spelen, op andere wijze dan jongere generaties. Daarom zou het goed om te kijken naar bepaalde meer traditionele spel onderdelen en zien hoe wij deze in de Serious Games kon opnemen. Ouderen stellen, met betrekking tot de Senior Ludens platform, eisen aan: kleur, goede contrast van belettering en achtergrond. Ook willen zij gemakkelijk in zoomen, vergroten of lettertypen wijzigen en andere lay-out opties kiezen. Meer specifieke evaluatie zal gebeuren wanneer de eerste releases van het platform beschikbaar zijn. Oudere vrijwilligers in focusgroepen zullen ze dan testen en feedback geven.

Samenvatting van de aanvraag

Samenvatting
Dit item is dichtgeklapt
Dit item is opengeklapt

Older workers often face two major problems compared to their younger colleagues, due to either internal reasons or external societal factors. The first problem many older workers have is difficulty in adapting to new workplaces and new procedures, often discouraging them from engaging in new professional and voluntary activities. The second problem, which is to some extent a result of the first problem, is that the enormous experience they have accumulated over decades of work is often not well valued, or even unknown to the organization. This is also a problem for companies, because the knowledge of senior people (often related to specific procedures developed by themselves in earlier years of their careers) is commonly lost once they leave the organization. There is thus a need for technological solutions which help organizations to simultaneously facilitate the integration of older employees and to capture and retain the knowledge of their senior employees before they retire. Serious Games (SG) in 3D virtual environments that reproduce aspects of the workplace can help older people to familiarize with a new environment, virtually train work procedures and detect

difficulties before getting engaged in new tasks. This allows them to receive objective feedback on their capacities in a secure environment and to feel more motivated and optimistic when they begin to perform the real tasks. Furthermore, older adults engaging in computer activities have decreased odds of developing Mild Cognitive Impairment and virtual reality-based memory training has provided promising results in preventing memory decline and depressive symptoms in elderly adults.Involving seniors in the design of the serious games will increase not only their motivation to perform new kinds of tasks and share knowledge, but also the level of information retained within the company. The motivation and independence provided by SeniorLudens to perform new types of tasks

will also facilitate the incorporation of older people in volunteering activities. The creation of professional training games requires on one hand detailed knowledge of the workplace, the methodologies and protocols, and on the other hand highly specialized skills in computer science and graphics. In general, companies and organizations do not have games specialists, and thus they need to outsource game implementation, which is often unaffordable.

Moreover, it is slow, because, having different backgrounds and perspectives; the communication between the company and the game developers is often difficult. There is a need

for tools able to automatically implement serious games on the basis of a game structure and rules specification from professionals who are not aware of computer game technologies.

Nowadays, there are many serious games for learning and training, but few of them are designed for

the elderly. The SeniorLudens solution will not just provide individual games, but a tool for the

creation of training games by and for elderly. For professional training, there are various academic

projects related to ours that address the need of game creation tools for non game-experts.

However, none of them has provided a full usable system, and none of them focus on older users.

The main goal of SeniorLudens project is to integrate innovative technologies in order to

provide organizations with the first Serious Game development platform for the fast, easy and

cheap creation of serious professional training games, which are suitable for use by the older

workforce while allowing them to retain and transfer their knowledge. These main project issues

will be assessed in three different application areas (IT companies, healthcare, food processing) that

for their strategic relevance will represent specific services ready to scale up at the European level.

SeniorLudens project results will provide benefits to older workforce (primary users) by increasing

their independence and motivation when facing new tasks, organizations (companies, NGOs, etc.)

(secondary users) and young workers will also benefit from the project by increasing the capabilities

of their older workforce and by retaining and using the valuable knowledge from their experience, and

finally the social security system will also benefit through additional years of healthy active life.The unique approach being adopted by the SeniorLudens consortium will also provide new business opportunities through direct access to a growing segment in the market.

The name of the project “SeniorLudens“ (playing senior) is a reference to “Homo Ludens“, a book written in 1938 by Dutch psychologist and philoser, Joseph Huizinga, who discussed the importance of the play element of culture and society. His theory was that human beings are essentially players.

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website