Projectomschrijving

EnterTrain: houdt ouderen lichamelijk actief met beweegspellen

Het spelen van computergames via lichaamsbeweging (‘exergames’) is een innovatieve manier om de lichamelijke activiteit te bevorderen. Veel exergames zijn vooral gericht op jongeren en zijn minder geschikt voor ouderen met weinig computervaardigheden. Zij hebben behoefte aan een gebruiksvriendelijke vormgeving, aansprekende onderwerpen en laagdrempelige feedback in beeld en geluid.

Hoe het werkt

EnterTrain ontwikkelt een digitaal spellenplatform dat een actieve leefstijl van de gebruiker bevordert. De speler bedient het spel met lichaamsbewegingen. Een 3D-sensor registreert de fysieke activiteit, mobiliteit en behendigheid, zodat de oefeningen in tempo, lengte en moeilijkheidsgraad worden afgestemd op wat de speler aankan. Dat verhoogt het speelplezier en motiveert de speler om door te gaan. Het systeem registreert gaandeweg ook voorkeuren, zodat de oudere de spellen aangeboden krijgt die hij of zij het liefst speelt. Het spellenplatform is ook geschikt voor groepen.

Wat het oplevert

Lichaamsbeweging vermindert het valrisico en vergroot de mobiliteit en zelfstandigheid. De oefeningen op het gebied van motoriek, balans en geheugen stimuleren zowel de lichamelijke mobiliteit als het mentale welzijn van de gebruiker. Doordat de spellen ook geschikt zijn om samen met anderen te spelen, kan EnterTrain bijdragen aan het behouden van sociale contacten, bijvoorbeeld met kinderen, kleinkinderen en mantelzorgers. Vanwege de gebruikte sensortechnologie is het systeem eenvoudig uit te breiden met functies als valdetectie of andere toepassingen voor monitoring thuis.

Voor wie

Voor zelfstandig wonende senioren met een minder actieve leefstijl. En voor mantelzorgers en naasten (bijvoorbeeld kleinkinderen) die graag een spelletje meespelen.

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website