Verduurzaming inzet Crisiskaart bij sluitende aanpak Verwarde Personen
Projectomschrijving
De crisiskaart is een kaart die mensen bij zich kunnen dragen en waarop zij kunnen aangeven wat zij willen dat er wel of niet gebeurt als zij in een crisis raken. Cliënten maken de crisiskaart samen met hun naasten en worden daarbij ondersteund door een ervaringsdeskundige die tot crisiskaart consulent is opgeleid. Er is aangetoond dat het maken van een crisiskaart helpt om crisis te voorkomen doordat zowel cliënt als naasten zich beter bewust zijn van signalen.
Doel
Toch wordt de crisiskaart nog niet vaak toegepast. Er is weinig bekendheid bij cliënten, naasten én hulpverleners over het bestaan ervan en de opvolging is niet in processen geïmplementeerd. Met dit project wil GGzE de crisiskaart in de regio Zuidoost-Brabant grootschalig implementeren, ook bij alle ketenpartners die te maken kunnen krijgen met mensen in psychische crisis. Daarnaast onderzoeken we hoe de crisiskaart duurzaam gefinancierd kan worden zodat iedereen die baat heeft bij een crisiskaart er ook een kan krijgen.
Resultaten
De resultaten van het project bestaan uit inhoudelijke input voor de Hulpkaart (het soort informatie dat op de kaart zou moeten staan), maar ook suggesties voor de vorm van de kaart (sleutelhanger, kaart, widget op smartphone, etc.). Hiervoor is een (tussentijds) rapport uitgebracht en een filmpje van een mock-up digitale Hulpkaart tool.
Daarnaast is er gericht op het organisatorische aspect op landelijk niveau en is er een adviesrapport opgeleverd waarin wordt uitgelegd waarom een landelijke eigenaar en digitalisering belangrijk zijn voor een duurzame borging van de Hulpkaart. Ook zijn de condities en kenmerken van een potentiële landelijke partij beschreven en worden 2 potentiële landelijke partijen genoemd.
Om de kennis vanuit het project zoveel mogelijk te verspreiden is er een artikel geschreven voor het vakblad GGZ Nurse Academy. Dit artikel heet 'Doorontwikkelen van de Hulpkaart' en is gepubliceerd in september 2020 (Nurse Academy GGZ, nummer 3, 2020).
Beweging in kwetsbaarheid
Van januari tot en met juni 2021 besteedden we onder de noemer Beweging in kwetsbaarheid aandacht aan verschillende thema’s die bijdragen aan een meer inclusieve samenleving voor (psychisch) kwetsbare mensen. Met een maandelijkse talkshow, podcasts en publicaties.
Subsidiemogelijkheden
Verslagen
Eindverslag
GGzE heeft in het project Doorontwikkeling Hulpkaart een bijdrage geleverd aan de doorontwikkeling van het product Hulpkaart, de digitalisering van de Hulpkaart en de landelijke organisatorische borging van de Hulpkaart.
We hebben in twee pilots (forensische setting en crisisdienst) de Hulpkaart in de praktijk doorontwikkeld. Daarnaast hebben we voor de doelgroep mensen met dementie workshops gehouden waarin de vragen 'hoe zou de Hulpkaart eruit moeten zien en aangeboden moeten worden?' centraal stonden. Op basis van al deze input is een eerste digitale Hulpkaart mock-up ontwikkeld. Deze mock-up is vervolgens doorontwikkeld middels focusgroepen, waarin verschillende regionale Hulpkaart organisaties deelnamen. Met deze regionale Hulpkaart Hulpkaart organisaties hebben we ook in een workshop het thema landelijke organisatorische borging besproken, om zo vanuit verschillende perspectieven input te verzamelen. Daarnaast hebben we verschillende potentiële landelijke partijen gesproken.
De conclusie van het project is dat als we daadwerkelijk de Hulpkaart op grote schaal willen aanbieden een landelijke partij nodig is. Deze partij zou zorg moeten dragen voor kwaliteit, eenheid, continuïteit, toegankelijkheid en schaalbaarheid. Hierbij is digitalisering van de Hulpkaart noodzakelijk.
Deze ervaringen en conclusies zijn geen 'GGzE-verhaal'. We hebben samen met het landelijke project Evaluatie en doorontwikkeling Hulpkaart opgetrokken en we hebben cliënten zelf en ook vele regionale Hulpkaart organisaties betrokken. Ook hebben we ons door verschillende organisaties die gerelateerde producten bieden laten inspireren. Het is dus een conclusie die gebaseerd is op vele perspectieven, waarin vele groepen mensen vertegenwoordigd zijn.
De ervaringen en kennis die we opgedaan hebben, hebben we vervolgens overgedragen aan het landelijke project Evaluatie en doorontwikkeling Hulpkaart.