Mobiele menu

Plan van aanpak inzet regiocoördinator regionale samenwerking Wvggz Noord Holland Noord

Projectomschrijving

Doel

In dit project wordt ingezet op het aannemen van meldingen voor het verkennend onderzoek en het vormgeven van het regionaal overleg Wvggz. Na 1 januari 2020 zal een maandelijks regio overleg over de uitvoering van de Wvggz van start gaan. In dit overleg worden regionale samenwerkingen en beleidsafspraken gemaakt over de uitvoering van Wvggz. Ook wordt het aanbod van verplichte zorg, knelpunten in regionale samenwerking Wvggz en toezicht op uitvoering van de zorg in dit overleg besproken.

Werkwijze

Om bovenstaand doel te kunnen behalen wordt een regio coördinator aangesteld, die als een belangrijke spin in het web van de voorbereiding en opstartfase van de invoer en implementatie van de Wvggz binnen Noord-Holland Noord zal fungeren. De regio coördinator kan zich aansluiten bij de werkgroep Wvggz, waarbij gemeenten, het OM en GGZ-NHN zijn aangesloten.

Resultaten

Het resultaat van de inzet van een regio coördinator is dat de GGD Hollands Noorden per 1 januari gereed was voor de uitvoering van het verkennend onderzoek en het toezicht op de kwaliteit van de hoorplicht, uitgevoerd door Khonraad.

De coördinator heeft zich gericht op het verbinden van ketenpartners en afstemming met bestaande overleggen rondom personen met verward gedrag op lokaal en regionaal niveau. Daarnaast had de regio coördinator een rol bij het inventariseren van de diverse invullingen van de huidige praktijk bij de betrokken partijen en de uitwerking naar de toekomstige rollen in het kader van de Wvggz.

De gemeenten waren voorbereid op de wet doordat de Vereniging Nederlandse Gemeenten al verschillende factsheets over de onderdelen van de wet had verspreid. De coördinator heeft ervoor gezorgd dat de informatiestromen werden gedeeld.

Verslagen


Eindverslag

De regio coördinator was een belangrijke spin in het web tijdens de voorbereiding en opstartfase van de invoer en implementatie van de Wvggz binnen Noord-Holland Noord. Waarbij het aannemen van meldingen voor het verkennend onderzoek en het vorm geven van het regionaal overleg Wvggz art 8:31 de hoogste prioriteit had.
Het resultaat van deze inzet was dat de GGDHN per 1 januari gereed was voor de uitvoering van het verkennend onderzoek en toezicht op de kwaliteit van de hoorplicht. Die uitgevoerd wordt door Khonraad. Het meeste werk is verricht voor 1 januari. Na 1 januari is het maandelijkse regio overleg over de uitvoering van de Wet van start gegaan. In dit overleg worden regionale samenwerkings en beleidsafspraken gemaakt inzake de uitvoering van Wvggz. Tevens wordt het aanbod van verplichte zorg, knelpunten in regionale samenwerking Wvggz, toezicht op uitvoering van de zorg in dit overleg besproken.In een vroeg stadium zijn ook de cliënten belangen organisaties hierbij betrokken
Tevens heeft de coördinator zich gericht op het verbinden van ketenpartners en afstemming met bestaande overleggen rondom personen met verward gedrag op lokaal en regionaal niveau. De regiocoördinator had ook een rol bij het inventariseren van de diverse invullingen van de huidig praktijk bij de betrokken partijen en de uitwerking naar de toekomstige rollen in het kader van de Wvggz.
De gemeenten waren voorbereid op de Wet door de VNG die al verschillende factsheets over de onderdelen van de Wet had verspreid.De coordinator heeft er voor gezorgd dat de informatiestromen werden gedeeld en dat de neuzen dezelfde kant kwamen te staan.
Een trekker in de vorm van de een coordinator is altijd een succesfactor omdat hij/zij zich kan richten op 1 thema in dit geval de Wvggz en het voor de ketenpartners en gemeenten duidelijk geeftwie het aanspreekpunt is.
Een succesfactor was ook dat er al een werkgroep Wvggz bestond, waar informatie werd gedeeld over de komst van de Wvggz. Gemeenten namen deel aan de werkgroep evenals het OM en GGZNHN. De regiocoordinator kon hierbij aansluiten.

In NHN hebben de gemeenten ervoor gekozen om het meldpunt voor de WVGGZ onder te brengen bij het OGGZ meldpunt en het verkennend onderzoek uit te laten voeren door het OGGZ team( team V&A.

Samenvatting van de aanvraag

De gemeente moet per 1 januari 2020 uitvoering geven aan de De Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz). De invoering van de Wvggz plaatst de gemeente in een nieuwe rol. Gemeenten moeten signalen van zorg oppakken en een verkennend onderzoek uitvoeren of er (verplichte) ggz zorg nodig is. De Wvggz vervangt de Wet bijzondere opsluiting psychiatrische ziekenhuizen (wet Bopz). De wet regelt dat mensen passende zorg ontvangen wanneer verplichte zorg in de GGZ noodzakelijk is. Een belangrijke verandering is dat verplichte zorg straks ook buiten een GGZ-instelling (ambulant) opgelegd kan worden en dat het mogelijk wordt om op grond van signalen van familie en naasten verplichte zorg aan te vragen voor mensen met psychiatrische problematiek. In de Wvggz staat dat verplichte zorg meer op maat gegeven moet kunnen worden. Zo kan verplichte zorg alleen opgelegd worden als er geen mogelijkheden op vrijwillige zorg of minder bezwarende alternatieven zijn. Bijvoorbeeld door iemand buiten een instelling verplichte begeleiding te geven, aan huis of in een polikliniek. Onderdeel hiervan is dat meer dan voorheen met de gemeente gekeken wordt naar wat iemand nodig heeft om deel te (blijven) nemen aan het maatschappelijk leven, zoals een woning en werk. In samenspraak tussen de afgevaardigde van de gemeenten in NHN, GGD Hollands Noorden en de GGZ Noord-Holland Noord is besloten subsidie aan te vragen voor de rol van coördinator regionale samenwerking Wvggz. De coordinator heeft als hoogste prioriteit het vormgeven van het aannemen van meldingen, het verkennend onderzoek en het regionaal overleg Wvggz art 8:31. De GGD fungeert al als de spin m.b.t.de aanpak van personen met verward gedrag samen met gemeenten en ketenpartner. Zij voert in dit kader ook een aantal projecten uit die genoemd staan bij de context beschrijving en er is reeds een werkgroep Wvggz gestart De GGD HN heeft in de regio drie meldpunten Vangnet en Advies/ waar meldingen binnenkomen van mensen met mogelijk verward gedrag en wij voeren een pilot 7 x 24 uurs bereikbaarheid. Het ligt voor de hand om deze meldpunten van de GGD te gebruiken voor het meldpunt voor het verkennend onderzoek, in het kader van de Wggz.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
638025017
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2020
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. M. Schrier
Verantwoordelijke organisatie:
GGD Hollands Noorden