Mobiele menu

Leernetwerk Verward Gedrag

Projectomschrijving

Doel

Het Leernetwerk Verward Gedrag brengt praktijk- en onderwijspartners uit de domeinen zorg, welzijn en veiligheid samen door uitbreiding van een bestaand, succesvol leernetwerk: Wijklink.
Praktijkprofessionals, docenten en studenten leren van elkaar en van ervaringsdeskundigen. Dit gebeurt zowel online als bij themabijeenkomsten. Het doel is om via interdisciplinair leren en samenwerken de kwaliteit van onderwijs en zorg rond verwarde personen te kunnen verbeteren.

Samenwerking
Deelnemende praktijkpartners zijn:

  • Dimence
  • Bijzondere Zorgteam Deventer
  • GGD IJsselland
  • Wijkteams Enschede
  • Ervaringsdeskundigen

Deelnemende opleidingen zijn

  • Social Work (Saxion)
  • Verpleegkunde (Saxion)
  • Integrale Veiligheidskunde (Saxion)
  • Verzorgende en Verpleegkundige (ROC Twente)
  • Politieacademie Apeldoorn

Het lectoraat Verpleegkunde van Saxion is initiatiefnemer. Het blended leernetwerk zal worden opgenomen in de reguliere curricula van de opleidingen.

Onderwijsprojecten

Dit project heeft subsidie gekregen voor het verbinden van het zorg-, welzijns- en veiligheidsdomein in het onderwijs voor professionals die te maken kunnen krijgen met mensen die verward gedrag vertonen. De projecten zijn gericht op het mbo en hbo of bij-/nascholingsprogramma's.

Afbeelding

Beweging in kwetsbaarheid

Van januari tot en met juni 2021 besteedden we onder de noemer Beweging in kwetsbaarheid aandacht aan verschillende thema’s die bijdragen aan een meer inclusieve samenleving voor (psychisch) kwetsbare mensen. Met een maandelijkse talkshow, podcasts en publicaties.

Afbeelding

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Het Leernetwerk Verward Gedrag brengt praktijk- en onderwijspartners uit de domeinen van zorg, welzijn en veiligheid samen door middel van een uitbreiding op een bestaand succesvol leernetwerk, Wijklink. In Wijklink leren praktijkprofessionals, docenten en studenten van elkaar en van ervaringsdeskundigen. Het Leernetwerk is gepositioneerd in de regio’s Salland, Achterhoek, IJssel en Vecht en Twente. Participerende partners zijn vertegenwoordigers van Dimence GGZ, Bijzondere Zorgteam Deventer, GGD IJsselland, Wijkteams Enschede, ervaringsdeskundigen; deelnemende opleidingsdomeinen zijn bachelor-opleidingen Social Work, Verpleegkunde en Integrale Veiligheidskunde (Saxion), mbo-opleidingen Verzorgende I.G. en Verpleegkundige (ROC Twente), en mbo-opleiding politie (Politieacademie Apeldoorn). Praktijkprofessionals werken en leren samen met (familie-) ervaringsdeskundigen en betrokken opleidingen. Kennis wordt gedeeld over hoe contact te leggen met verwarde personen, welke interventies mogelijk zijn, met wie samen te werken, met als doel de kwaliteit van de zorg- en dienstverlening voor mensen met verward gedrag te verbeteren. Dit leernetwerk zet in op het verbeteren van (1) de inzet van ervaringsdeskundigheid bij het vergroten van kennis en vaardigheden in het omgaan met mensen die verward of anderszins kwetsbaar zijn en (2) het interprofessioneel samenwerken rond deze kwetsbare mensen. Deelnemers zullen hierin werken aan de volgende competenties: Interprofessionele samenwerking: ervaringsdeskundigen, docenten, studenten en professionals uit de diverse domeinen vinden elkaar op het digitale platform en in themabijeenkomsten en delen kennis en expertise. Deze gedeelde kennis en expertise wordt structureel toegepast in de eigen praktijk of opleiding. Over de grenzen van het eigen domein kijken, bijvoorbeeld aan de hand van casuïstiek, en vooral vanuit het perspectief van de persoon met verward gedrag zelf te leren kijken, wordt hierdoor voor alle betrokkenen aangemoedigd. Reflectie op de eigen rol en het eigen gedrag in het contact met verwarde personen staat centraal in themabijeenkomsten en in het onderwijs, waarbij ervaringsdeskundigen ondersteunend zijn. Gezamenlijke reflectie op rollen en gedrag, bijvoorbeeld in themabijeenkomsten, helpt grenzen van het eigen beroep ten opzichte van anderen te verhelderen en bij te stellen. Dit project kent de volgende doelen: er is een blended leernetwerk gerealiseerd, gedragen door praktijk-instellingen en ingebed in reguliere curricula met participatie van alle genoemde partners uit praktijk en onderwijs. Hierin zoekt minimaal 20% van de professionals samenwerking, is een methodiek ontwikkeld voor onderlinge feedback op borging, en zijn twee themabijeenkomsten georganiseerd. Er is een Serious Game of soortgelijke werkvorm gerealiseerd en er zijn 10 casussen ingebracht door de praktijk, ten behoeve van het onderwijs. Afspraken rondom accreditatie zijn gemaakt en er is een convenant getekend door deelnemende partijen. De projectgroep, het voorlopige leernetwerk, vertegenwoordigt een groot aantal relevante instellingen en personen, die worden uitgenodigd deel te nemen in het uiteindelijke Leernetwerk Verward Gedrag. Door het inzetten van hun eigen professionele netwerken dragen projectgroepleden bij aan uitbreiding en implementatie van het Leernetwerk. De projectgroep kiest voor interventies-op-maat, om implementatie te bevorderen. Alle leden voeren taken uit in het kader van het ontwikkelen en verspreiden van het leernetwerk: van inventariseren van wensen van betrokkenen met betrekking tot vorm en inhoud, tot uitvoeren van implementatie-interventies bij de verschillende partners. Vorm en inhoud van het leernetwerk zijn in samenwerking met alle betrokken partners uit de drie domeinen bepaald, wat het draagvlak vergroot. Deelnemers zijn betaald lid, zoals succesvol geïmplementeerd binnen WijkLink. Deelname aan activiteiten wordt geaccrediteerd door betreffende beroepsorganisaties. Het leernetwerk wordt als vast onderdeel opgenomen in de curricula. Leden geven elkaar jaarlijks feedback op de mate waarin de kennis en expertise structureel worden toegepast in opleiding of praktijk. Procesevaluatie wordt halfjaarlijks uitgevoerd, naar het inrichten (jaar 1) en functioneren van het leernetwerk (jaar 2), en naar de waardering van deelnemers (ervaringsdeskundigen, praktijk- en onderwijsinstellingen). We monitoren hoe vaak en op welke onderwerpen ze elkaar opzoeken, en of dit gaat om samenwerking of om kennisdeling, alsook hoe tevreden zij zijn over de samenwerking rond casussen. We zullen bijhouden welke werkvormen en didactische methodieken er ingezet zijn en hoe deze door de betrokkenen gewaardeerd worden. Op basis van die evaluaties vindt een doorontwikkeling van het leernetwerk plaats.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
638031022
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2022
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
P. Smeenk
Verantwoordelijke organisatie:
Saxion

Contactgegevens projectleider

E-mail: p.p.g.l.smeenk@saxion.nl
Telefoon: 06 12 37 94 41

Locatie

Dit project wordt uitgevoerd in de regio Noordoost-Gelderland.