Leernetwerk Samen leren over Schakelen bij Verward Gedrag (SOS-Verward Gedrag)
Projectomschrijving
Doel
Om het handelen van professionals te verbeteren ten opzichte van mensen met verward gedrag zet dit project een duurzaam leernetwerk op. Het leernetwerk verbindt de leerwerkplaatsen van ROC Albeda en Hogeschool Rotterdam. Het unieke van een leerwerkplaats is dat docenten ook onderwijs verzorgen in de beroepspraktijk. Bij het leernetwerk worden leerwerkplaatsen betrokken vanuit zorg, welzijn en veiligheid. Hierdoor leren studenten en medewerkers om samen preventie, signalering, ondersteuning, opvang en zorg voor mensen met verward gedrag en hun omgeving te realiseren.
Werkwijze
Voor het ontwikkelen van nieuwe handelswijzen wordt de Reflectieve Casestudie ingezet. Studenten en medewerkers analyseren situaties waarin zij niet wisten hoe te handelen. Zij bevragen zichzelf kritisch over de gekozen aanpak, inclusief hoe zij hebben afgestemd met andere professionals. Bij het zoeken naar oplossingen worden experts en kennisnetwerken geraadpleegd.
Resultaten
De resultaten worden beschikbaar gesteld in een landelijke casusbank.
Nieuwsbrief
Dit project stond de afgelopen periode noodgedwongen on hold. Omdat het thema onveranderd actueel is, werkten ze achter de schermen aan een effectieve doorstart. Blijf op hoogte van het laatste nieuws via hun nieuwsbrief van juni 2020.
Onderwijsprojecten
Dit project heeft subsidie gekregen voor het verbinden van het zorg-, welzijns- en veiligheidsdomein in het onderwijs voor professionals die te maken kunnen krijgen met mensen die verward gedrag vertonen. De projecten zijn gericht op het mbo en hbo of bij-/nascholingsprogramma's.
Producten
Auteur: A.J. ter Maten- Speksnijder
Magazine: TvZ Verpleegkunde in praktijk en wetenschap
Verslagen
Eindverslag
Het practoraat van Albeda startte in 2019 het leernetwerk SOS-Verward Gedrag van professionals, mbo- en hbo-studenten uit zorg, welzijn en veiligheid. Tijdens de bijeenkomsten leerde men van ervaringen van betrokkenen bij situaties van verward gedrag: politieagenten, de cliënten en hun naasten (ervaringsdeskundigen), burgers die de politie bellen, verpleegkundigen en medewerkers van de woningstichting. Studenten werden gestimuleerd om eigen ervaringen te onderzoeken: Deed ik het juiste? Wat kon anders? Hoe dan? De gesprekken lieten zien dat studenten regelmatig tijdens hun stages moeilijke situaties tegenkomen waar zij geen raad mee weten. Uit de reflecties op de activiteiten van het leernetwerk bleek dat studenten er vaak nog niet aan toe zijn om zich te verdiepen wat professionals van andere domeinen kunnen betekenen in dergelijke situaties. Pas nadat zijzelf kunnen omgaan met hun eigen handelingsverlegenheid, zijn zij toe aan het leren samenwerken.