Mobiele menu

Crisiskaart/Hulpkaart Zorg deel je samen

Projectomschrijving

In dit project gaan we samen met praktijkprojecten de Hulp-, en Crisiskaart evalueren en doorontwikkelen. Wij zetten hierbij onze ervaring met de (digitale) Crisiskaart in PsyNet en onze kennis en ervaring met actieonderzoek in.

Doel

We beogen in dit project een versnelling aan te brengen in de doorontwikkeling van de Hulpkaart/Crisiskaart zowel op lokaal als landelijk niveau. Door gebruik te maken van principes uit actieonderzoek en systeemdenken doen we recht aan de complexe omgevingen waarin de kaarten worden gemaakt. 

Werkwijze

In onderdeel A van het onderzoek verkrijgen we inzicht in de succes- en faalfactoren in de implementatie van de kaart op lokaal niveau en experimenteren met mogelijke verbeteracties. Op basis van bestaande kennis en lerend uit de praktijkprojecten richt onderdeel B zich op landelijke doorontwikkeling. Beoogde resultaten zijn een handreiking voor organisaties die kaarten aanbieden en die begeleiden bij het opstellen van de kaarten en een borgingsadvies voor de lange termijn.

Resultaten

In het project ‘Evaluatie en doorontwikkeling Hulpkaart/Crisiskaart’ is de hulpkaartimplementatie onderzocht bij verschillende organisaties en zijn de mogelijkheden voor doorontwikkeling onderzocht. Dit heeft geresulteerd in een breed palet aan inzichten, adviezen en praktische handvatten voor een duurzame, vruchtbare toekomst van de Hulpkaart.

Het onderzoek naar de implementatie heeft geresulteerd in een onderzoeksrapport en in een praktische handreiking voor hulpkaartorganisaties en gemeenten. Onderzoek naar het effect van de Hulpkaart liet zien dat de kaart werkt om escalatie te voorkomen. Tevens is er een voorstel voor landelijke borging en digitalisering ontwikkeld. Ten slotte is de kern van de Hulpkaart vastgelegd als een kaart voor iedereen die breed toegankelijk en laagdrempelig verkrijgbaar moet zijn.

Beweging in kwetsbaarheid

Van januari tot en met juni 2021 besteedden we onder de noemer Beweging in kwetsbaarheid aandacht aan verschillende thema’s die bijdragen aan een meer inclusieve samenleving voor (psychisch) kwetsbare mensen. Met een maandelijkse talkshow, podcasts en publicaties.

Afbeelding

Verslagen


Eindverslag

In het project ‘Evaluatie en doorontwikkeling Hulpkaart/Crisiskaart’ is in onderdeel A de hulpkaartimplementatie onderzocht bij verschillende organisaties en in onderdeel B zijn de mogelijkheden voor (landelijke) doorontwikkeling onderzocht. Het evaluatieonderzoek vond plaats in samenwerking met verschillende praktijkprojecten die ieder ook een eigen verbeterproject hebben gedefinieerd. In verschillende onderzoeksrondes zijn verschillende aspecten van implementatie bekeken. De resultaten hebben geleid tot een praktische handreiking voor implementatie door Hulpkaartorganisatie. Ook is de identiteit van de Hulpkaart verder aangescherpt waarbij eenduidigheid aan de buitenkant en maatwerk op de inhoud en totstandkoming voorop staan. Duidelijk werd dat de Hulpkaart voor een heel brede doelgroep is, eigenlijk een ieder die wel eens niet goed kan uitleggen wat aan de hand is. Ten slotte is de basis gelegd voor een landelijke doorontwikkeling waarbij de opstart van een landelijke organisatie is geborgd en een ontwerp is gemaakt voor het digitaal maken van Hulpkaarten om zo meer kaarten te kunnen maken.

Samenvatting van de aanvraag

De Crisiskaart/Hulpkaart is er voor burgers door burgers om eigen te regie te voeren in situaties waarin zij kwetsbaar zijn. Een krachtig instrument dat voor velen van meerwaarde kan zijn. Middels dit voorstel denken wij een versnelling aan te kunnen brengen in de doorontwikkeling van de Crisiskaart/Hulpkaart zowel op lokaal als landelijk niveau. Door gebruik te maken van principes uit actieonderzoek en systeemdenken doen we recht aan de complexe omgevingen waarin de kaarten worden gemaakt. In onderdeel A richt het onderzoek zich op inzicht verkrijgen in succes- en faalfactoren in de implementatie van de kaart op lokaal niveau en het experimenteren met mogelijke interventies. In onderdeel B richten wij ons op het landelijk niveau en zoeken we naar een manier om landelijk kennis te delen en om binnen het netwerk samen te werken. Hierbij laten we ons leiden door de overeenkomsten tussen lokale praktijken, en blijft ruimte voor lokale verschillen. Binnen het project kan het digitale platform PsyNet/OZOVerbindzorg, waarin cliënten samen met hun zelfgekozen netwerk hun plan en kaart kunnen ontwikkelen en delen een verbindende factor zijn die ondanks lokale verschillen in de toepassing ook een generieke component toevoegd. Het Steunpunt GGZ heeft de module Crisiskaart samen met PsyNet ontwikkeld en hierdoor is deze zeer praktijkondersteunend geworden. Er is dan ook landelijk veel belangstelling voor. De vijf praktijkprojecten die al hebben aangegeven graag deel te nemen aan het project bij toekenning kunnen PsyNet hiervoor inzetten, maar ook nieuwe projecten (met of zonder PsyNet) kunnen deelnemen. Ons samenwerkingsverband heeft een brede ervaring met de Crisiskaart, haar gebruikers, kennis en ervaring met actieonderzoek en nieuwe analysetechnieken, een beschikbare digitale versie van de Crisiskaart die al in gebruik is en veel ervaring met het samenwerken met eindgebruikers. De recente, landelijke ontwikkelingen rond de Crisiskaart/Hulpkaart hebben wij op enige afstand gevolgd. Dit biedt de kans om met een frisse blik in te stappen. Hoewel wij graag beide onderdelen uitvoeren, zijn wij ook zeker bereid tot samenwerking met andere partijen bijvoorbeeld als gekozen zou worden om de onderdelen te splitsen.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
638050411
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2021
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
M.Sc. K. Hagoort