Mobiele menu

Crisiskaart regio Rotterdam Rijnmond

Projectomschrijving

De afdeling Basisberaad van Zorgbelang Zuid-Holland staat voor collectieve belangenbehartiging & versterking van de positie van de individuele cliënt. Zij maakt in de regio crisiskaarten op. Dit gebeurt door ervaringsdeskundige crisiskaartconsulenten. Door de crisiskaart wordt de directe betrokkenheid & eigen regie van de cliënt met betrekking tot zijn eigen situatie versterkt (bouwsteen 1). Zo is er een oplossing voor het voorkómen van acute zorg (door crisissen en opnames), wordt de acute zorg goed geregeld en tegelijk is de kwaliteit hiervan verbeterd.

Doel

Het doel van dit project is verdere inbedding van de crisiskaart in deze regio bij de lokale aanpak personen met verward gedrag (waaronder bekendheid bij meldkamer & meldpunt verwarde personen).

Samenwerking

Het project is een samenwerkingsverband tussen:

  • Veiligheidshuis Rotterdam Rijnmond
  • Nationale Politie eenheid Rotterdam
  • Gemeente Rotterdam
  • Bavo Europoort
  • Ypsilon
  • Platform Cliëntenraden Rijnmond
  • Afdeling Basisberaad van Zorgbelang Zuid-Holland

Resultaten

Door deze subsidie kon het crisiskaartproject (draaide tot de start op inzet 1 vrijwilliger) worden uitgebreid en met een steviger samenwerkingsverband verder worden uitgerold binnen de aanpak
personen met verward gedrag. Er werden veel voorlichtingen gegeven aan professionals en cliënten in de regio. Conclusie: de crisiskaart is goed neergezet binnen de aanpak van personen met verward gedrag.

De resultaten op een rijtje:

  • De kaart is door voorlichtingen (aan professionals, politie, cliënten/-raden, bezoekers Basisberaad) en aandacht in de media verder bekend gemaakt in de regio en er zijn structurele samenwerkingen gestart met diverse zorginstellingen, politie e.a.
  • We zijn verbonden met de meldkamer (1e crisiskaarten bij toestemming van de kaarthouder ingevoerd in het politiesysteem in januari 2018) en maken met de crisiskaart onderdeel uit van het meldpunt ggz. Vanaf 2018 worden betrokkenen bij dit meldpunt standaard geïnformeerd over de crisiskaart en de mogelijkheid van een vrijblijvende afspraak hierover.
  • Er zijn 50 nieuwe crisiskaarten opgemaakt. Waar we ons, op verzoek van het Veiligheidshuis, eerst richtten op de categorieën 3 en 4, zijn het in de praktijk in het bijzonder de lichtere categorieën (1 en 2) geweest waarvoor crisiskaarten zijn opgemaakt, met een klein aantal vanuit categorie 3. Reden voor het ontbreken van cliënten uit categorie 3 en 4 is vooral het ontbreken van eigenaarschap van deze aanpak bij professionals: de onbekendheid van de aanpak en vooral de inschatting van de professional dat bij deze zware casuïstiek de inzet crisiskaart geen resultaten opleveren. In de praktijk blijkt dat bekendheid van en vertrouwen in de crisiskaart heel veel tijd kost, dit is landelijk ook de ervaring bij andere projecten.

Passende zorg

In december 2017 is het nieuwe meldpunt ggz opgericht. Zorgverleners en hulpdiensten in de regio Rotterdam-Rijnmond werken hierbij samen aan passende zorg voor mensen met verward gedrag. Dit meldpunt geeft de meldkamers van ambulance en politie advies over personen met verward gedrag. Door de link met het crisiskaartproject wordt ook geïnformeerd of een crisiskaart aanwezig is. Met de inhoud hiervan wordt bij de afhandeling rekening gehouden. Op deze wijze draagt de crisiskaart structureel bij aan deze passende zorg. Mocht er geen crisiskaart aanwezig zijn krijgen mensen hiervoor informatie opgestuurd en kunnen ze vrijblijvend een afspraak maken over de crisiskaart (deze afspraak is i.s.m. Yulius voor het gebied Zuid-Holland Zuid).

Crisiskaart in politiesysteem

Bij opmaak van nieuwe kaarten wordt standaard gevraagd of de kaarthouder akkoord is met het opslaan van de kaart in het politieregistratiesysteem. Over het algemeen zijn de reacties van kaarthouders positief en zijn mensen opgelucht dat dit gebeurt.

Vervolg

De resultaten van het 1e project geven alle aanleiding om met dit project verder te gaan. Vanaf maart 2018 wordt dit project verder uitgevoerd met een groter samenwerkingsverband en inzet van meer ervaringsdeskundigen uit verschillende organisaties (Antes, Pameijer, Ypsilon en Basisberaad) die de crisiskaart kunnen opmaken. Ook wordt er structureel met de wijkteams van Rotterdam samengewerkt en wordt naast de crisiskaart ook ingezet op WRAP trainingen en inzet triadekaart.

Beweging in kwetsbaarheid

Van januari tot en met juni 2021 besteedden we onder de noemer Beweging in kwetsbaarheid aandacht aan verschillende thema’s die bijdragen aan een meer inclusieve samenleving voor (psychisch) kwetsbare mensen. Met een maandelijkse talkshow, podcasts en publicaties.

Afbeelding

Verslagen


Eindverslag

Door deze subsidie kon het crisiskaartproject (draaide op inzet 1 vrijwilliger) worden uitgebreid en met een steviger samenwerkingsverband verder worden uitgerold binnen de aanpak personen met verward gedrag.
Er werden veel voorlichtingen gegeven aan professionals en cliënten in de regio.
Conclusie: de Crisiskaart is goed neergezet binnen de aanpak van personen met verward gedrag.
Op een rijtje de resultaten:
- De kaart is door voorlichtingen (aan professionals, politie, cliënten/-raden, bezoekers Basisberaad) en aandacht in de media verder bekend gemaakt in de regio en er zijn structurele samenwerkingen gestart met diverse zorginstellingen, politie e.a.
- We zijn verbonden met de meldkamer (1e Crisiskaarten bij toestemming van de kaarthouder ingevoerd in het politiesysteem in januari 2018) en maken onderdeel uit van het meldpunt GGZ. Vanaf 2018 worden betrokkenen bij dit meldpunt standaard geïnformeerd over de Crisiskaart en de mogelijkheid van een vrijblijvende afspraak hierover.
- Er zijn 50 nieuwe crisiskaarten opgemaakt.
Waar we ons, op verzoek van het Veiligheidshuis, eerst richtten op de categorieën 3 en 4, zijn het in de praktijk met name de lichtere categorieën (1 en 2) geweest waarvoor Crisiskaarten zijn opgemaakt, met een klein aantal vanuit categorie 3. Reden voor het ontbreken van cliënten uit categorie 3 en 4 is vooral het ontbreken van eigenaarschap van deze aanpak bij professionals, de onbekendheid van de aanpak en vooral de inschatting van de professional dat bij deze zware casuïstiek de inzet Crisiskaart geen resultaten opleveren.
In de praktijk blijkt dat bekendheid van en vertrouwen in de Crisiskaart heel veel tijd kost, dit is landelijk ook de ervaring bij andere projecten.
In december 2017 is het nieuwe meldpunt GGZ opgericht. Zorgverleners en hulpdiensten in de regio Rotterdam-Rijnmond werken hierbij samen aan passende zorg voor mensen met verward gedrag. Dit meldpunt geeft de meldkamers van ambulance en politie advies over personen met verward gedrag. Een deskundige GGZ kan doorverwijzing regelen naar passende zorg of ondersteuning. Er wordt ook geïnformeerd of een Crisiskaart aanwezig is en met de inhoud hiervan wordt bij de afhandeling rekening gehouden. Op deze wijze draag de Crisiskaart structureel bij aan deze passende zorg.
Bij opmaak van nieuwe kaarten wordt standaard gevraagd of de kaarthouder akkoord is met het opslaan van de kaart in dit systeem. Over het algemeen zijn de reacties van kaarthouders positief en zijn mensen opgelucht dat dit gebeurt.
De resultaten van het 1e project geven alle aanleiding om met dit project verder te gaan. Vanaf maart 2018 wordt dit project verder uitgevoerd met een groter samenwerkingsverband en inzet van meer ervaringsdeskundigen uit verschillende organisaties (Antes, Pameijer, Ypsilon en Basisberaad) die de Crisiskaart kunnen opmaken. Ook wordt er structureel met de wijkteams van Rotterdam samengewerkt en wordt ook verbinding gemaakt met de WRAP training en inzet Triadekaart.

Samenvatting van de aanvraag

Project crisiskaart Rotterdam Rijnmond Dit project is een samenwerkingsverband tussen het Veiligheidshuis Rotterdam Rijnmond, de Nationale Politie eenheid Rotterdam, gemeente Rotterdam, Bavo Europoort, Ypsilon, Platform cliëntenraden Rijnmond en Zorgbelang Zuid-Holland afdeling Basisberaad. Basisberaad is een regionale cliëntenorganisatie in Rotterdam die als enige in de regio crisiskaarten door ervaringsdeskundige crisiskaart-consulenten kan opmaken. Het doel van het project is het inzetten van crisiskaarten (met achterliggend crisisplan) bij de groep personen met verward gedrag, met name doelgroep 3 en 4 (indeling doelgroepen cfr. landelijk aanjaagteam verwarde personen). Door de crisiskaart wordt de directe betrokkenheid en eigen regie van deze groepen met betrekking tot hun eigen situatie versterkt. Hiermee wordt een oplossing gezocht voor het voorkómen van acute zorg (door crisissen en (gedwongen) opnames), voor het regelen van de acute zorg geregeld en wordt tegelijkertijd de kwaliteit van deze acute zorg verbeterd. Inwoners van Rotterdam, die te maken hebben met (tijdelijk) verward gedrag, kunnen door middel van de crisiskaart (met achterliggend crisisplan), zelf inbreng hebben bij het regelen van zorg en verdere ondersteuning in deze situaties. Op deze manier wordt een bijdrage geleverd aan de persoongerichte aanpak met betrekking tot personen met verward gedrag. Deze aanpak staat centraal binnen de werking van het Veiligheidshuis. Uitgaand van 2 halftijdse consulenten kunnen 130-150 nieuwe crisiskaarten worden opgemaakt. Binnen het project ligt een doorontwikkelopgave voor uitbreiding naar de doelgroepen 1 en 2. Bij eerdere uitbreiding naar doelgroep 1 en 2 kunnen de aantallen mogelijk worden verhoogd. De bekendmaking van de crisiskaart zal via de ketencarroussels van het Veiligheidshuis gebeuren. Cliënten worden via het Veiligheidshuis aangemeld, de EPA-werkgroep heeft hierbij een centrale rol. De verdere aanmelding, gezamenlijke bespreking en evaluatie van cliënten zal na goedkeuring van dit project in januari 2017 verder worden afgesproken. Eindpunten: o De crisiskaart wordt opgeslagen bij het Keten Informatie Bureau en zo gekoppeld aan BVH (politiesysteem). Op deze manier is gegarandeerd dat de kaart beschikbaar is wanneer iemand bij de politie in beeld komt. o Er zijn afspraken gemaakt met de crisisdienst zodat ook zij deze informatie hebben. o Bredere inzet zoals informatie delen met de meldkamer en het meldpunt verwarde personen wordt mee opgenomen als beoogd resultaat. o We hebben als richtlijn de opmaak van 130-150 crisiskaarten, rekeninghoudend met doelgroepen 3 en 4. Indien er een (eerdere) verschuiving plaatsvindt naar doelgroep 1 en 2 kan het aantal nog omhoog gaan. o De werking van de crisiskaart is ingebed in de persoonsgerichte aanpak van personen binnen het Veiligheidshuis Rotterdam Rijnmond. Tijdens het projectjaar wordt eveneens het financieringsvraagstuk verder besproken. De resultaten van dit project spelen hierbij een belangrijke rol. Evaluatie en monitoring Er zullen tweemaandelijkse evaluatievergaderingen plaatsvinden vanuit de projectgroep. Zowel professionals (overheid, veiligheidshuis, politie, zorg) als cliënten-/familievertegenwoordigers zullen gezamenlijk overleggen over de voortgang van dit overleg. Monitoring van dit project zal in nauwe samenspraak met het Veiligheidshuis en ketenpartners gebeuren. Er zullen hiervoor verdere afspraken worden gemaakt over uitwisseling van cliëntgegevens en resultaatsmetingen voor de crisiskaart, na goedkeuring van dit project.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
638020009
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2017
2018
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
D. Otten
Verantwoordelijke organisatie:
Zorgbelang Inclusief