Mobiele menu

Sterk door structureel te sporten in het Bildt

Projectomschrijving

Het project "Sterk door structureel te sporten in het Bildt" is een samenwerking tussen Sportschool Poelstra, Schoojudo, verschillende basisscholen en buurtsportcoaches en de Gemeente het Bildt. Tijdens de gymlessen krijgen de leerlingen van de groepen 1 t/m 8 gedurende 6 weken het programma aangeboden van schooljudo. Hierbij staan de 7 waarden van schooljudo centraal; "Respect, Samenwerking, Beheersing, Discipline, Vertrouwen, Weerbaarheid en Plezier". Dit zijn ook de waarden die bij Sportschool Poelstra in de judolessen centraal staan. Tijdens deze lessen is er naast de lichamelijke en motorische ontwikkeling van de leerlingen dus ook erg veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Immers stoeien, rollen, vallen etc. zijn essentiële basiselementen in de ontwikkeling van een kind. Hierdoor zal het kind beter een weg kunnen vinden in onze maatschappij en "skills for life" mee krijgen. Na de schooljudo lessen kan het kind ook aansluiten bij een reguliere sportclub.

Verslagen


Eindverslag

Het project "Sterk door structureel te sporten in het Bildt" is een samenwerking tussen Sportschool Poelstra, Schoojudo, verschillende basisscholen en buurtsportcoaches en de voormalige Gemeente het Bildt (Nu Geemente Waadhoeke). Tijdens de gymlessen krijgen de leerlingen van de groepen 1 t/m 8 gedurende 6 weken het programma aangeboden van schooljudo. Hierbij staan de 7 waarden van schooljudo centraal; "Respect, Samenwerking, Beheersing, Discipline, Vertrouwen, Weerbaarheid en Plezier". Dit zijn ook de waarden die bij Sportschool Poelstra in de judolessen centraal staan. Tijdens deze lessen is er naast de lichamelijke en motorische ontwikkeling van de leerlingen dus ook erg veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Immers stoeien, rollen, vallen etc. zijn essentiële basiselementen in de ontwikkeling van een kind. Hierdoor zal het kind beter een weg kunnen vinden in onze maatschappij en "skills for life" mee krijgen. Na de schooljudo lessen kan het kind ook aansluiten bij een reguliere sportclub. Het eerste jaar hebben er een 4-tal scholen en in het 2e jaar een 5-tal scholen deelgenomen en zowel de scholenl als de leerlingen waren zeer enthousiast. Door het project zijn de contacten met buurtsportcoaches, scholen, BSO organisatie en AZC locatie Sint Annaparochie duidelijk structureel toegenomen, waardoor in de toekomst de voortzetting van het project gewaarborgd is.

Het project "Sterk door structureel te sporten in het Bildt" is een samenwerking tussen Sportschool Poelstra, Schoojudo, verschillende basisscholen en buurtsportcoaches en de voormalige Gemeente het Bildt (Nu Geemente Waadhoeke). Tijdens de gymlessen krijgen de leerlingen van de groepen 1 t/m 8 gedurende 6 weken het programma aangeboden van schooljudo. Hierbij staan de 7 waarden van schooljudo centraal; "Respect, Samenwerking, Beheersing, Discipline, Vertrouwen, Weerbaarheid en Plezier". Dit zijn ook de waarden die bij Sportschool Poelstra in de judolessen centraal staan. Tijdens deze lessen is er naast de lichamelijke en motorische ontwikkeling van de leerlingen dus ook erg veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Immers stoeien, rollen, vallen etc. zijn essentiële basiselementen in de ontwikkeling van een kind. Hierdoor zal het kind beter een weg kunnen vinden in onze maatschappij en "skills for life" mee krijgen. Na de schooljudo lessen kan het kind ook aansluiten bij een reguliere sportclub.
Het eerste jaar hebben er een 4-tal scholen deelgenomen en zowel de school als de leerlingen waren zeer enthousiast. voor het komende jaar zijn we alweer druk aan het plannen om de kinderen en scholen vertrouwd te maken met judo en alle goede waarden die deze sport met zich mee brengt.

Samenvatting van de aanvraag

Vanuit de overtuiging dat wij een ontzettende waardevolle bijdrage kunnen leveren in het Bildt dienen wij deze aanvraag in. Passie voor het judo en de waarden die in het DNA van deze sport zitten en geloof in bevordering van de sociale cohesie door structurele sportdeelname en het 'bij een vereniging horen' staan hierbij voorop. Dit geloof delen wij met onze samenwerkingspartners, 'de Bildtse buurtsportcoaches', de gemeente, Schooljudo, de scholen en het Friese Jeugdsportfonds. De gezamenlijke ambitie is om, structureel een bijdrage te leveren aan de sociale en motorische ontwikkeling, en de sportparticipatie te verhogen van basisschoolkinderen uit de lage SES buurten in het Bildt; Oost, West en Zuid. De interventie Schooljudo is goed onderbouwd en heeft een grote vormende waarde op sociale als fysieke doelstellingen. De leerlingen (4-12 jaar) van de betrokken scholen zijn voor het woonachtig in de buurten en zijn moeilijk bereikbaar voor de traditionele sportaanbieders. De gekozen doelgroep is gebaseerd vanuit de behoeftepeiling van de buurtsportcoaches, de scholen, de gemeente, cijfers en de doelgroep zelf. Zij hebben in een behoeftepeiling aangegeven graag met judo aan de slag te gaan. Einddoelgroep: Basisschoolleerlingen (4-12 jr.) uit lage SES wijken. Intermediaire doelgroep: Ouders met een lage sociale status. Als doel hebben wij met alle partijen vastgesteld dat we met Schooljudo willen werken aan een fijnere leefomgeving in de buurten door kinderen structureel te laten binden aan een vereniging. Primair: Werken aan sociale en motorische vaardigheden; verhogen van de sportparticipatie door kinderen toe te leiden naar structureel sportaanbod Secundair: Ouders het besef bijbrengen van waarde van sport en bewegen van hun kind. Aanpak De gevonden cijfers en de wijkscans geven verontrustende signalen over het niet voldoen aan de fitnorm, semi-inactievelingen, pesters en gepesten, lage sportparticipatie en armoede. Wij zijn er van overtuigd dat we met de sterke samenwerking en goede aanpak die we hebben opgezet hier een verandering ik kunnen brengen. Met Schooljudo zullen we in twee jaar tijd 4 scholen kunnen leiden tot structurele deelname. Deze scholen worden zogenaamde 'Schooljudoscholen' waarbij ze Schooljudo structureel opnemen in hun beleid. Hiermee zorgen ze ervoor dat hun kinderen 'Skills For Life' meekrijgen. Scholen zorgen tevens voor een continue stroom van potentiële jeugdleden naar de judoclub. Ouders worden in het aanbod sterk betrokken. Zowel in communicatie als door deelname aan activiteiten. Schooljudo kent de volgende fasering die wij in samenspraak met betrokken partijen aanhouden: Fase 1: Schooljudo lessen tijdens schooltijd Fase 2: Afsluitende clinic Fase 3. Naschoolse lessen in de wijk(en) Fase 4. Lidmaatschap via goede aanbieding en samenwerking Jeugdsportfonds Het plan voorziet in continuering van het project na de Sportimpuls periode. Scholen leiden leerkrachten uit de schoolteams op. Zij kunnen zodoende zefstandig lessen verzorgen aan de groepen 1-3, ook na de subsidie periode. Hierbij kan kosteloos gebruik worden gemaakt van de aangeschafte materialen. Onze nieuwe hoofdlocatie ligt super centraal. Daarnaast richten we een extra dependance op in de buitenwijk. Zodoende wordt onze vereniging voor iedereen toegankelijk. Ouders die lidmaatschap voor hun kinderen niet kunnen betalen worden gewezen en actief ondersteunt in de mogelijkheden die het Jeugdsportfonds biedt.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
524006329
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2017
2019
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
J. Poelstra
Verantwoordelijke organisatie:
Sportschool Poelstra