Mobiele menu

Implementatie Triple-I methodiek bij VMBO-docenten voor stimuleren van actieve leefstijl onder VMBO-jongeren

Projectomschrijving

Als onderdeel van het SALVO project is de participatieve Triple-I methode ontwikkeld. Dit is een methode waarbij jongeren binnen de schoolsetting met elkaar in gesprek gaan over hun belevingswereld ten aanzien van een actieve leefstijl. Vervolgens worden de jongeren gestimuleerd om hun eigen interventie te ontwikkelen en uit te voeren.

Uit de procesevaluatie blijkt de training van docenten om deze methode toe te kunnen passen onmisbaar. Het doel van dit project is het aanleren van de methodiek om de jongeren te kunnen begeleiden. De doelgroep bestaat uit VMBO-docenten en sportprofessionals zoals buurtsportcoaches. Om het doel te bereiken wordt een train-de-trainer programma ontwikkeld, getest en geëvalueerd. Hierbij horen ook materialen zoals een handleiding Triple-I. Het project vindt plaats van september 2018 tot juni 2019. 

Verslagen


Eindverslag

De Triple-I-methode is ontwikkeld om jongeren met elkaar in gesprek te brengen over hun belevingswereld ten aanzien van actieve leefstijl. Met een VIMP-subsidie van ZonMw, is een training voor LO-docenten en andere professionals ontwikkeld en getest in de regio’s Arnhem-Nijmegen en Amsterdam.

De training bestond uit een Train-de-trainer bijeenkomst waarbij in totaal 22 professionals kennis hebben gemaakt met de tips en trucs van deze methode. Hierop volgde een Training-on-the-job waarbij 6 LO-docenten VMBO begeleid en ondersteund zijn bij het uitvoeren van de Triple-I op hun eigen locaties.

Eindconclusies van de implementatiestudie van de Triple-I-methode zijn dat docenten enthousiast zijn over de methode en de training, de meerwaarde ervaren boven hun reguliere methoden, het past in de filosofie van het huidige VMBO-onderwijs maar het moeilijk vinden om het binnen het reguliere curriculum in te passen.

Samenvatting van de aanvraag

In de periode 2013-2017 is het SALVO-project succesvol uitgevoerd dankzij ZonMw subsidie onder projectnummer 525001009. Tijdens dit project is de Triple-I methodiek ontwikkeld waarbij op een participatieve wijze met jongeren aan de slag is gegaan om hun belevingswereld rondom een actieve leefstijl in beeld te brengen. Vervolgens zijn de jongeren gestimuleerd om hun eigen interventie te ontwikkelen en uitvoeren. Dit heeft aan het eind van het project onder andere geresulteerd in betere fitheid (betere prestaties op de shuttle run test), meer bewegen in de pauze en verhoogde eigen effectiviteit en intentie tot actieve leefstijl. Uit de procesevaluatie bleek dat docenten het lastig vonden om de Triple-I methodiek zelf uit te voeren en via die (SALVO) benadering met leerlingen te werken. Het trainen van docenten in het zelf uitvoeren van deze methodiek en zodoende met hun leerlingen volgens de SALVO benadering leren werken, is daarom een onmisbare component. Dit implementatieonderzoek heeft als doel de participatieve methodiek Triple-I te leren aan primair VMBO-docenten en secundair GB professionals, BSC's en CF's door hen deze methodiek te laten ervaren en ermee te leren werken. Hierdoor leren ze op een participatieve manier adolescenten met elkaar in gesprek te brengen over hun belevingswereld ten aanzien van een actieve leefstijl om hen vervolgens systematisch te kunnen begeleiden bij het prioriteren en ontwikkelen van wenselijke en realiseerbare activeiten binnen en buiten de school (SALVO-aanpak) waarbij de inbedding in het bredere schoolgezondheidsbeleid aandachtspunt is. Om dit doel te bereiken, wordt in de periode september 2018-juni 2019 een train-de-trainer programma Triple-I ontwikkeld, getest en geëvalueerd. Hierbij hoort ook het breed beschikbaar maken van bijbehorende materialen als handleiding Triple-I en handzaam stappenplan SALVO op basis van de handreiking 'Bewegen doe je niet alleen: de SALVO-aanpak'. Het train-de-trainer programma Triple-I wordt uitgevoerd op 3-5 VMBO-scholen in elk van de regio's Amsterdam en Nijmegen/Arnhem waarbij we 60-120 professionals als (LO-)docenten, GB-professionals en/of BSC's/CF's trainen. Dit implementatieproces wordt begeleid met implementatieonderzoek waarin zowel kwantitatief (aantal deelnemende scholen, aantal deelnemende docenten/BSC's/CF's en aantal scholen met vervolgplannen) als kwalitatief (waardering, verbetersuggesties, handelingsvaardigheden en intenties voor de praktijk) wordt gemonitord. Op basis van de resultaten van dit onderzoek worden de training inclusief de materialen aangepast en vanaf juli 2019 breed aangeboden tegen kostprijs. Hierbij zijn de huidige projectpartners HAN, HvA, Kenniscentrum Sport en KVLO de gezamenlijke interventieeigenaren die de interventie beheren, onderhouden en ter erkenning als (in eerste instantie) 'Goed Onderbouwd' aangebieden aan de database van CGL en Kenniscentrum Sport. Tevens wordt het train-de trainer aanbod geïntegreerd binnen het deskundigheidsaanbod van de KVLO met de intentie om een verbinding te maken met de vereisten van de registratie- en accreditatiesystematiek van de KVLO.

Kenmerken

Projectnummer:
546002005
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2018
2020
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. J.A.J. Dierx MPH
Verantwoordelijke organisatie:
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen