Mobiele menu

Living lab Oss: actieve kinderen door open badges!

Projectomschrijving

Een eigentijdse aanpak om de Osse jeugd te laten bewegen

Een van de belangrijkste doelstellingen uit het Osse Sportakkoord is om 20.000 inwoners van Oss, die nu niet of weinig deelnemen aan beweegactiviteiten, aan het bewegen te krijgen. De focusgroep is de jeugd van 6-16 jaar in de wijken Ruwaard en Schadewijk. Hiermee sluiten we aan bij het landelijke doel ‘van jongs af vaardig’.
Geheel nieuw zal de aanpak van Open Recogition zijn. Een aanpak die deelnemers aan activiteiten beloont met een zogenaamde Open Badge. Dit zijn digitale insignes die op betrouwbare wijze inzichtelijk maken of iemand bepaalde prestatie heeft neergezet. Deze aanpak sluit perfect aan bij de doelgroep en speelt in op motivatie en zelfbeeldontwikkeling.
Door deze badge ook buiten het onderwijs in te zetten, wordt daarmee in Oss een breder leerlandschap gevormd. Oss wil uittesten of en hoe de mogelijkheden van ‘open badges’ kunnen worden benut om kinderen in inactieve wijken in beweging te krijgen.

Verslagen


Eindverslag

Hoe breng je kinderen uit ‘inactieve’ wijken in beweging? Hoe breng je kinderen uit ‘inactieve’ wijken in beweging? Door goed te onderzoeken waarom ze niet van de bank komen. En sámen met kinderen, hun ouders en sportscholen en -verenigingen creatieve oplossingen te bedenken. Een eerste aanzet is de Beweegkaravaan die door twee Osse wijken trekt. Het Living Lab Oss bestaat naast onderzoekers van de HAN en Fontys ook uit studenten, daarnaast zijn Sport Expertise Centrum van Oss, Talentencampus Oss, Fitness organisaties uit Oss, voortgezet onderwijs en onderwijskundigen, mbo-opleiding Sport en Gezondheid en de gemeente Oss betrokken. Het living lab onderzoekt wat de jeugd ‘beweegt’. Neem nou TikTok. Hoe komt het dat kinderen zich uitgedaagd voelen om voor de camera een dansje te doen? Of denk aan gaming. Wat is het waardoor kinderen urenlang hetzelfde spelletje spelen op hun telefoon? Door goed uit te vragen, om ons heen te kijken en literatuuronderzoek te doen, wordt duidelijk wat we in onze oplossingen moeten meenemen. De kans is groot dat er elementen uit gamification worden toegepast. Een nieuwe manier van belonen van ontwikkeling zal breed worden toegepast voor de inwoners van Oss, dus ook zeker voor de jongere jeugd bij het bewegen. Of dat digitale beloningssystemen onderdeel vormen van de uiteindelijke oplossing, omdat dát is wat kinderen aanspreekt en wij daarbij willen aansluiten. Niet iets nieuws bedenken, maar aansluiten bij mechanismen die in de praktijk werken en borgen wat er al goed aan is.

Samenvatting van de aanvraag

Een van de belangrijkste doelstellingen uit het Osse Sportakkoord zijn om 20.000 inwoners van Oss, die nu niet of weinig deelnemen aan beweegactiviteiten, aan het bewegen te krijgen. Een groot deel van deze inactieve bewoners wonen in de wijken Ruwaard en Schadewijk, waar het Living Lab zich voor het belangrijkste deel op richt. De focusgroep waarop wordt ingezet is de jeugd van 6-16 jaar. Hiermee sluiten we aan bij het landelijke doel ‘van jongs af vaardig’. Geheel nieuw in de aanpak richting de doelgroep zal de aanpak van Open Recogition zijn. Een aanpak die deelnemers aan activiteiten of bij prestaties beloont met een zogenaamde Open Badge. Deze Open Badge is een digitale technologie die reeds wereldwijd wordt gebruikt en nu in Nederland heel voorzichtig , met name in het onderwijs en bedrijfsleven, ingezet gaat worden. Deze aanpak sluit perfect aan bij de doelgroep en speelt in om motivatie en zelfbeeldontwikkeling. In Oss worden Open Badges inmiddels in het voortgezet onderwijs gehanteerd en met dit Living Lab wil Oss deze aanpak ook in het maatschappelijke domein hanteren. Wij zien grote kansen voor deze vernieuwende aanpak, die, wanneer succesvol, ook als aanpak voor andere steden in het land kan dienen.

Kenmerken

Projectnummer:
546006016
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2020
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. K. Bakker
Verantwoordelijke organisatie:
Gemeente Oss