Mobiele menu

Minder Sturen; Meer Vermogen

Projectomschrijving

De moderne fiets bestaat al minstens 120 jaar. In die tijd is de algemene layout en functie van de onderdelen niet veel verandert. Zo heeft het huidige stuur op de fiets twee functies: het besturen van de fiets en het overbrengen van de afzetkrachten van de renner op het frame. Bij een aantal disciplines in het baanwielrennen moet de renner gewoon heel hard trappen en hoeft hij maar weinig te sturen. Om nu maximaal kracht over te kunnen brengen en zo veel mogelijk vermogen te kunnen leveren en dus harder te kunnen fietsen, zou je graag die twee functies willen ontkoppelen.

In samenwerking met KOGA en de KNWU wordt een nieuwe stuurinrichting voor de baanfiets gemaakt waarbij de stuur- en de afzetkracht-functie ontkoppeld zijn. Deze fiets zal bij de OS Tokyo 2020 voor een individuele renner kunnen worden ingezet en tot unieke prestaties leiden.

We starten met het inventariseren van de ideale houding van de verschillende renners op de fiets en het bestuderen van UIC regels die er gesteld worden aan een baanfiets. Vervolgens zullen de drie partners een ontwerp maken van de nieuwe stuurinrichting die het sturen en ondersteunen ontkoppeld. Dit ontwerp wordt vervolgens gebouwd bij KOGA en door een aantal renners van de KNWU op de wielerbaan uitgetest. Na de test wordt het ontwerp aangepast om vervolgens tot een definitieve vorm te komen. Deze definitieve versie zal worden gemaakt bij KOGA voor een specifieke olympische renner en met daverende succes worden ingezet bij de olympische spelen in Tokyo 2020.

In de ontwikkeling van deze nieuwe baanfiets wordt voortgebouwd op ervaring van KOGA bij het ontwerp en de bouw van fietsen, de KNWU met het baanfietsen, en de tientallen jaren wetenschappelijk onderzoek aan de TU Delft naar de stabiliteit en besturing van de fiets. De Nationale Sportinnovator Prijs maakt het mogelijk om de veelbelovende resultaten van deze drie partners om te zetten naar een totaal nieuw concept baanfiets met een grote impact voor de sport. 

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

De moderne fiets bestaat al minstens 120 jaar. In die tijd is de algemene layout en functie van de onderdelen niet veel verandert. Zo heeft het huidige stuur op de fiets twee functies: het besturen van de fiets en het overbrengen van de afzetkrachten van de renner op het frame. Bij een aantal disciplines in het baanwielrenner moet de renner gewoon heel hard trappen en hoeft hij maar weinig te sturen. Om nu maximaal kracht over te kunnen brengen en zo veel mogelijk vermogen te kunnen leveren en dus harder te kunnen fietsen, zou je graag die twee functies willen ontkoppelen. In samenwerking met KOGA en de KNWU wordt een nieuwe stuurinrichting voor de baanfiets gemaakt waarbij de stuur- en de afzetkracht-functie ontkoppeld zijn. Deze fiets zal bij de OS Tokyo 2020, voor een individuele renner kunnen worden ingezet en tot unieke prestaties leiden. We starten met het inventariseren van de ideale houding van de verschillende renners op de fiets en het bestuderen van UIC regels die er gesteld worden aan een baanfiets. Vervolgens zullen de drie partners een ontwerp maken van de nieuwe stuurinrichting die het sturen en ondersteunen ontkoppeld. Dit ontwerp wordt vervolgens gebouwd bij KOGA en door een aantal renners van de KNWU op de wielerbaan uitgetest. Na de test wordt het ontwerp aangepast om vervolgens tot een definitieve vorm te komen. Deze definitieve versie zal worden gemaakt bij KOGA voor een specifieke olympische renner en met daverende succes worden ingezet bij de olympische spelen in Tokyo 2020. In de ontwikkeling van deze nieuwe baanfiets wordt voortgebouwd op ervaring van KOGA bij het ontwerp en de bouw van fietsen, de KNWU met het baanfietsen, en de tientallen jaren wetenschappelijk onderzoek aan de TU Delft naar de stabiliteit en besturing van de fiets. De Sportinnovator subsidie maakt het mogelijk om de veelbelovende resultaten van deze drie partners om te zetten naar een totaal nieuw concept baanfiets met een grote impact voor de sport.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
538001027
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2018
2019
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. D.J.J. Bregman PhD
Verantwoordelijke organisatie:
Technische Universiteit Delft