Mobiele menu

School, sport and exercise; the influence of the school environment on young people’s sport and exercise behaviour

Projectomschrijving

Veel jongeren bewegen onvoldoende. De Nederlandse overheid stimuleert bewegen en sporten met gericht beleid, zoals de Impuls brede scholen. Over de rol van scholen bij beweeg- en sportgedrag was tot nu toe weinig bekend. Dit onderzoek brengt daar verandering in. Meer dan 7.000 leerlingen van 187 scholen hebben een vragenlijst ingevuld over hun wekelijkse beweeg- en sportactiviteiten. Vrijwel alle leerlingen blijken deel te nemen aan de sporturen op school en ook te bewegen in hun vrije tijd. De invloed van de school op de activiteiten is beperkt. Leerlingen bewegen en sporten buiten de school namelijk meer dan binnen, vooral basisschoolleerlingen. Leerlingen op ‘sportieve’ scholen worden wel vaker aangemoedigd om te sporten en bewegen. De onderzoekers raden beleidsmakers onder meer aan de samenwerking tussen scholen en sportverenigingen te blijven bevorderen en voldoende sportaccommodaties aan te bieden. De scholen kunnen bijvoorbeeld zorgen voor meer sport- en spelvoorzieningen op het schoolplein.

Producten

Titel: School, Excercise and Sports. Excercise profiles of Dutch pupils
Titel: School, Bewegen en Sport. Presentatie expert meeting 26-11-2009
Titel: School, Bewegen en Sport. Onderzoek naar relaties tussen de school(omgeving)en het beweeg- en sportgedrag van leerlingen.
Auteur: Mirjam Stuij Ester Wisse Ger van Mossel Jo Lucassen Remko van den Dool
Link: http://www.mulierinstituut.nl/school
Titel: School, Bewegen en Sport: de uitvoering
Auteur: Mirjam Stuij
Magazine: Lichamelijke Opvoeding
Titel: Onbekend
Titel: Plezier in bewegen beste garantie voor een active leefstijl
Auteur: Mirjam Stuij Ester Wisse
Magazine: Lichamelijke Opvoeding
Titel: Het onderzoek School, Bewegen en Sport
Auteur: Ger van Mossel, Mirjam Stuij en Ester Wisse
Magazine: Lichamelijke Opvoeding

Verslagen


Eindverslag

School, Bewegen en Sport
Onderzoek naar relaties tussen de school(omgeving) en het beweeg- en sportgedrag van leerlingen
Verontrustende berichten over toename van overgewicht hebben ertoe geleid dat er steeds meer aandacht is voor het stimuleren van het sport- en beweeggedrag van de jeugd. Landelijke cijfers maken duidelijk dat de helft van de jongeren niet voldoende beweegt. Het onderwijs is een plek waar jongeren vaak zijn en waar ze veel ideeën en contacten kunnen opdoen, en lijkt daarmee een goed aangrijpingspunt om de jeugd in beweging te krijgen.
Er is echter nog niet veel onderzoek beschikbaar waaruit blijkt dat de schoolomgeving ertoe bijdraagt dat jongeren actief worden. Dit onderzoek brengt daar verandering in. Op basis van een groot landelijk onderzoek onder ruim 7.000 leerlingen van 187 scholen uit het basis- en voortgezet onderwijs, brengen onderzoekers van het Mulier Instituut het sport- en beweeggedrag van kinderen uitgebreid in kaart en schetsen hoe dit samenhangt met de schoolomgeving.

Het W.J.H. Mulier Instituut voert het onderzoek School, Bewegen en Sport (SBS) uit. Dit is een landelijk onderzoek naar de invloed van de school(omgeving) op het beweeg- en sportgedrag van de leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs.
In het voorjaar van 2009 heeft op 126 scholen in het primair onderwijs en 61 scholen in het voortgezet onderwijs een grootschalig veldonderzoek plaatsgevonden. Binnen dit veldonderzoek zijn vragenlijsten over beweeg- en sportgedrag afgenomen bij leerlingen uit groep 7 en 8 en klas 1 en 3. Ook is via een schoolvragenlijst informatie verzameld over het beweeg- en sportbeleid van de school en de beweegvriendelijkheid van de schoolomgeving. Op zeven basisscholen en zes scholen van het voortgezet onderwijs hebben de leerlingen daarnaast gedurende een week de ActiGraph versnellingsmeter gedragen.
In juni 2010 wordt de onderzoeksrapportage verwacht. Voor meer informatie over het onderzoek kunt u terecht op onze website: www.mulierinstituut.nl/school.

Samenvatting van de aanvraag

Veel jongeren bewegen onvoldoende. De Nederlandse overheid stimuleert bewegen en sporten met gericht beleid, zoals de Impuls brede scholen. Over de rol van scholen bij beweeg- en sportgedrag was tot nu toe weinig bekend. Dit onderzoek brengt daar verandering in. Meer dan 7.000 leerlingen van 187 scholen hebben een vragenlijst ingevuld over hun wekelijkse beweeg- en sportactiviteiten. Vrijwel alle leerlingen blijken deel te nemen aan de sporturen op school en ook te bewegen in hun vrije tijd. De invloed van de school op de activiteiten is beperkt. Leerlingen bewegen en sporten buiten de school namelijk meer dan binnen, vooral basisschoolleerlingen. Leerlingen op ‘sportieve’ scholen worden wel vaker aangemoedigd om te sporten en bewegen. De onderzoekers raden beleidsmakers onder meer aan de samenwerking tussen scholen en sportverenigingen te blijven bevorderen en voldoende sportaccommodaties aan te bieden. De scholen kunnen bijvoorbeeld zorgen voor meer sport- en spelvoorzieningen op het schoolplein.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
75020014
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2008
2011
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. J.M.H. Lucassen
Verantwoordelijke organisatie:
Mulier Instituut