Verslagen

Samenvatting van de aanvraag

Samenvatting
Dit item is dichtgeklapt
Dit item is opengeklapt

Urban Sports zijn booming en groeien anno 2020 sterk doordat jongeren steeds minder gebonden willen sporten. Ze willen zelf bepalen wanneer, waar en met wie ze sporten. Niet vreemd dus dat in de afgelopen jaren het aantal Urban Sporters enorm gestegen is. Deze opkomst zien we ook bij instellingen zoals de Olympische Spelen, die recent skateboarden, BMX freestyle en breakdance hebben toegevoegd als nieuwe disciplines, bij gemeenten die steeds meer willen inzetten op het stimuleren van Urban Sports, en bij branchevreemde bedrijven zoals het Rabobank hoofdsponsorschap bij de Urban Sport Week in Amsterdam, het grootste Urban Sports event van Nederland. We omarmen als maatschappij dus langzaam deze vrije vorm van sporten.

 

We lopen daarbij echter tegen nieuwe uitdagingen aan. Urban Sports zijn uniek in haar soort en niet te vergelijken met traditionele sporten. Ze kenmerken zich door kernwaarden als sportief, community, creativiteit, stedelijkheid en een “do it yourself, but do it together” mentaliteit. Maar, hoe bereik je en ondersteun je een snelgroeiende sport die versplinterd is, met sporters die geen vast tijdstippen kennen, de hele stad als hun playground zien, beperkte verenigingen en accommodaties hebben, en dus geheel ongebonden zijn?

 

Hier komt de Urban Sports Coalition (USC) in het spel, een samenwerkingsverband tussen de KNGU, KNWU, Sportbedrijf Arnhem, NOC*NSF en de lokale Urban Community. Met het hoofddoel om meer jeugd via Urban Sports in beweging te krijgen en te houden.

Samen met het Innosportlab Sport & Beweeg wil het USC een onderzoek uitvoeren. Om te bepalen welke meerwaarde CityLegends, een urban-sport-social-platform met activatie programmering, kan bieden voor de Urban Community, bonden en gemeente Arnhem. Met de focus op hoe niet-sporters op een laagdrempelige manier in aanraking kunnen komen met Urban Sports.

 

Met de onderzoeksresultaten kunnen we gericht stimulansen ontwikkelen voor de groei van de sport, het behoud van leden, het verhogen van betrokkenheid en het versterken van de Urban community. Waardoor een bijdrage geleverd wordt een duurzame sportinfrastructuur, vitale sport- en beweegaanbieders, en dat er van jongs af aan vaardig bewogen wordt.

 

Het onderzoek zal uitgevoerd worden met de belangrijkste urban stakeholders. Enerzijds met de urban aanbieders en anderzijds met de betrokken bonden en de gemeente Arnhem. De werkwijze zal experimenteel en community gedreven zijn. Er worden activatie concepten ontwikkeld en getest in samenwerking met de Urban scene en in verbinding met het CityLegends platform. Waarbij informatie wordt vergaard middels interviews en data-analyses. Als laatste volgt een evaluatie met de Urban stakeholders. Bij een positieve uitkomst wordt er ook gekeken naar mogelijkheden voor financiering van een grootschaliger vervolg.

 

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website