Mobiele menu

ABS: Altijd Blijven Sporten! De motiverende kracht van online sociale netwerken

Projectomschrijving

Het huidige sportbeleid is er nu vaak op gericht om mensen aan het bewegen te krijgen. Helaas weten we dat veel mensen die starten met sporten ook snel weer afhaken. Wij willen ze juist in beweging hoúden. Het sociale netwerk van startende sporters bevat een motiverende kracht die nu nog onbenut blijft. In ons onderzoek, ABS: Altijd Blijven Sporten!, hebben we gekeken naar de rol van het sociale netwerk en het blijven sporten.


Of het sociale netwerk iemand kan helpen om te blijven sporten blijkt af te hangen van iemand zijn hardloopervaring. Meer ervaren hardlopers blijven wel vaker hardlopen wanneer zij een groot sociaal sport netwerk hebben en hierdoor gestimuleerd worden. Ook blijkt het zo te zijn dat mensen die veel samen hardlopen eerder stoppen met sporten wanneer zij dit door de Corona maatregelen niet meer kunnen doen. Beginnende lopers daarentegen blijken minder beïnvloedt te worden door hun netwerk. Of zij doorgaan met hardlopen blijkt vooral af te hangen of zij het plezier kunnen ontdekken van het hardlopen.

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Het eindproduct van het voorgestelde onderzoek is een Strava app ABS: Altijd Blijven Sporten! waarmee evenementorganisatoren, gemeenten en sportclubs sporters kunnen motiveren om actief te blijven. Bestaande interventies gericht op het promoten van een actieve levensstijl zijn meestal gericht op het actief krijgen van mensen. Helaas is het een welbekend probleem dat mensen een actieve levensstijl vaak niet volhouden. Het wordt tijd om interventies te ontwikkelen die sporters actief houden. Ons voorstel voorziet daarmee in de behoefte van een actieve leefstijl en de breedtesport. Er is weinig onderzoek gedaan naar de motiverende kracht van online sociale netwerken. Dat is verbazingwekkend want: (1) Sociale netwerken spelen een belangrijke rol bij gedragsveranderingen; (2) Online sociale netwerken worden elders met succes ingezet om een gezonde leefstijl te promoten; en (3) Steeds meer sporters – ook beginners – zijn actief op online sociale sportnetwerken zoals Strava. Online sociale netwerken, zoals Strava, bieden dus een enorm potentieel om sporters gemotiveerd te houden, maar dit wordt vooralsnog niet benut. De vraag die we met onze innovatie gaan oplossen en die naadloos aansluit bij het Nationaal Sportakkoord is: Hoe kunnen we de motiverende kracht van het online sociale netwerk Strava gebruiken om sporters gemotiveerd te houden? Er zijn drie stappen nodig om tot een volwaardig eindproduct te komen. In een eerste stap brengen we de effecten in kaart van bestaande motivationele factoren binnen Strava. De tweede stap is om nieuwe motivatie-interventies te ontwikkelen en deze te testen onder inschrijvers van de zevenheuvelenloop. In de laatste stap bundelen we de kennis in een nieuwe Strava app ‘ABS: Altijd Blijven Sporten!’. Deze app identificeert welke motivatie-intentie, voor wie en wanneer het meest effectief is en middels de app kan de motivatie-interventie op een gebruiksvriendelijke manier worden uitgevoerd.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
538001037
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2020
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. H. Bekhuis
Verantwoordelijke organisatie:
Radboud Universiteit Nijmegen