Mobiele menu

Terneuzen een leven lang fit, 45-75 jaar in beweging!

Projectomschrijving

Met veel enthousiasme begonnen wij met de betrokken partijen aan de start van ons project. Veel en gevarieerde media-aandacht zorgde voor de eerste inschrijvingen. In de volgende fase bleken de samenwerkingen niet zo soepel te verlopen als gewenst en 2 van de 7 betrokken verenigingen waren maar actief en zorgde voor de volgende instroom van deelnemers. Voor de andere verenigingen leek het wel meer bedreigend dan een oplossing en een leuk aanbod. De instroom droogde na een half jaar op en  uitgebreide reclame en adverteren leverde nauwelijks deelnemers op. Wij concludeerde dat onze beoogde deelnemers (inactieve mensen) niet op onze reclame prikkels in gaan. Onverwacht kwamen wij steeds meer in contact met zorginstellingen en het bedrijfsleven. Zij toonden veel interesse en vrij snel stuurde zij de eerste deelnemers voor een intake door. Dit was het begin van een succesvolle samenwerking die gecontinueerd is.
 360 intakes, 179 startende deelnemers, waarvan 163 mensen actief aan bewegen zijn blijven doen.
 De instroom via een andere route bracht ons toch onze doelgroep.

Verslagen


Eindverslag

Met veel enthousiasme begonnen wij met de betrokken partijen aan de start van ons project. Veel en gevarieerde media aandacht zorgde voor de eerste inschrijvingen. In de volgende fase bleken de samenwerkingen niet zo soepel te verlopen als gewenst en 2 van de 7 betrokken verenigingen waren maar actief en zorgde voor de volgende instroom van deelnemers. Voor de andere verenigingen leek het wel meer bedreigend dan een oplossing en een leuk aanbod. De instroom droogde na een half jaar op en uitgebreide reclame en adverteren leverde nauwelijks deelnemers op. Wij concludeerde dat onze beoogde deelnemers (inactieve mensen) niet op onze reclame prikkels in gaan. Onverwacht kwamen wij steeds meer in contact met zorginstellingen en het bedrijfsleven. Zij toonde veel interesse en vrij snel stuurde zij de eerste deelnemers voor een intake door. Dit was het begin van een succesvolle samenwerking die gecontinueerd is.
360 intakes, 179 startende deelnemers waarvan 163 mensen actief aan bewegen zijn blijven doen.
De instroom via een andere route bracht ons toch onze doelgroep.

ons project een Leven Lang Fit in Terneuzen verloopt voor een deel beter van gedacht en tevens op een aantal punten stroef.
Met name in samenwerking blijkt dat de kleinere sportverenigingen actief zijn en intensief willen samenwerken en dat de 3 grotere verenigingen zeer terughoudend zijn (voetbal en hockey)
Dit betekent dat wij na een jaar activiteiten uitvoeren met de kleine verenigingen en daarmee op schema lopen en dat wij nog steeds praten en voorbereiden met de grotere clubs.

Zeer positief is de onverwachte veel grotere interesse uit het bedrijfsleven. Dit is positief voor instroom van deelnemers maar ook voor de borging op lange termijn

Samenvatting van de aanvraag

In Terneuzen wonen 20.780 inwoners. De bevolking in Terneuzen vergrijst enorm, en er is een enorme daling van het aantal kinderen. Over 8 jaar is 40% van de bevolking van Terneuzen boven de 65 jaar Als gevolg van de toename van 65+ groep zal de inactiviteit afnemen en daarmee de kans op een chronische aandoening alleen maar toenemen. Na het 45e jaar nemen de lidmaatschappen bij de sportverenigingen alleen maar af. Het is dus zaak om een geschikter aanbod voor de doelgroep 45+ te ontwikkelen. Om de terugval in sportdeelname van volwassenen een halt toe te roepen, en daarnaast een nieuwe groep inactieven weer (opnieuw) in beweging te krijgen, is het zaak om het sport- en beweegaanbod van onze verenigingen beter aan te laten sluiten bij de wensen en behoeften van 45+ doelgroep. De Gemeente Terneuzen vindt dat ook, en onderschrijft de noodzaak van de sportverengingen om hier gezamenlijk in op te trekken. Alleen in gezamenlijkheid zal de Gemeente een buurtsportcoach en een leefstijlmakelaar op het project inzetten om de kwaliteit van sport-, spel- en beweegaanbod te ontwikkelen, en daar is de hulp van, en samenwerking met Bodyline Healthcenter zeer belangrijk in. De interventie Fitness 2.0 van de sportmenukaart biedt een lokale aanpak die de kracht van zowel deelnemende sportverenigingen combineert tot duurzaam sport-, spel- en beweegaanbod voor de inactieve 45+er. Alleen op deze manier kunnen we inactieven in beweging krijgen en houden!

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
524003106
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2014
2016
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
M. de Heus
Verantwoordelijke organisatie:
Bodyline Terneuzen BV