SVH en HCWV: Sportvereniging als buurthuis van de toekomst
Projectomschrijving
Acht van de negen 9 projecten in het wijkprogramma Sportimpuls Wateringse Veld zijn nu afgesloten. De beoogde doelgroepen (senioren 55+, jeugd, ouders van jeugdleden en vrouwen (van allochtone afkomst)) zijn bereikt. 1500 wijkbewoners hebben deelgenomen aan de verschillende projecten. Een aantal hiervan zijn structureel blijven sporten en daarvan is weer een deel lid geworden van de verenigingen. Het tweede doel, dat het sportpark aan de Noordweg de ontmoetingsplaats en het verbindend centrum van de wijk zou worden, is niet gelukt. Wel is gelukt nieuwe verbindingen te maken in de wijk met (private) partners waardoor de wijk Wateringse Veld zelf een verbindend centrum werd en nieuwe samenwerkingsmogelijkheden in het verschiet liggen.
Het wijkprogramma is overgedragen aan de welzijnsorganisatie Stichting Mooi, samen met een Teamplayersproject van de Haagse Hoge School. Hierdoor kunnen zij het aankomende jaar de nieuwe verbindingen verder uitbouwen, activiteiten aanpassen aan de behoeftes van de deelnemers en het aantal deelnemers verder laten groeien.
Verslagen
Eindverslag
Van de 9 projecten in het wijkprogramma Sportimpuls Wateringse Veld zijn na twee jaar 8 projecten afgesloten (Meidenvoetbal, Be Interactive, Fithockey, Masters Trendweken, 35/45+ Voetbal, Respons, Start to Run en B-Fit). Door persoonlijk contact, het leggen van lokale verbindingen en het delen van kennis en ervaring zijn de beoogde doelgroepen (senioren 55+, jeugd, ouders van jeugdleden en vrouwen (van allochtone afkomst) bereikt. In de praktijk is gebleken dat sommige projecten beter aanslaan bij de doelgroep dan andere projecten en dat niet alle accommodaties geschikt zijn voor sommige projecten. De belangrijkste leerpunten:
1.Belang van regelmatig persoonlijk contact met bewoners, netwerkers en belangengroepen in de wijk is groot om een vertrouwensrelatie op te bouwen. Tevens is het de basis van waaruit deelnemers uiteindelijke structureel blijven bewegen.
2.Voldoende tijd inplannen voor het bouwen aan de vertrouwensrelatie of voor de start al een vertrouwensband hebben opgebouwd
3.Faciliteren van kruisbestuiving tussen organisaties in de wijk is noodzakelijk omdat (private en publieke) organisaties elkaar niet weten te bereiken
4.Duidelijke analyse vooraf welke interventies passen bij welke doelgroep en bij welke locatie zodat er passende activiteiten ook na de projectperiode kunnen worden aangeboden
5.Voor borging op de lange termijn van de sportparticipatie is het belangrijk geschikte interventies voor de specifieke context te kiezen (welke interventie past het beste bij de doelgroep)
6.Voor borging bij verenigingen na afloop van het programma is het essentieel om samen te werken met een buurtsportcoach of jeugdsportcoördinator
Algemene samenvatting
Van de 9 projecten zijn 8 projecten gestart (Meidenvoetbal, Be Interactive, Fithockey, Masters Trendweken, GO!, 35/45+ Voetbal, Respons en B-Fit). Door persoonlijk contact, het leggen van lokale verbindingen en het delen van kennis en ervaring hebben we de doelgroepen bereikt. Per project is een communicatieplan waarin inzichtelijk is gemaakt op welke wijze en met welke wijkpartijen de doelgroepen het beste worden bereikt. Daarnaast is uit gesprekken met belangengroepen in de wijk gebleken dat via kruisbestuiving doelgroepen nog efficiënter kunnen worden bereikt.
Voor de doelgroep Senioren is verbinding gelegd met Woonzorgcentrum Haaglanden (WZH) en de ouderenadviseur van welzijnsorganisatie Stichting Mooi. Stichting Mooi en lokale netwerkers zijn een belangrijk contactpunt voor de doelgroep Vrouwen. De 4 basisscholen, Centrum Jeugd en Gezin, Kinderdagopvang / Buitenschoolse Opvang (KDV/BSO) Triodus zorgen voor contact met de doelgroep Jeugd, maar zijn tevens een belangrijk contact voor de doelgroep Ouders (van jeugdleden). De doelgroep Ouders (van jeugdleden) bereiken we via de verenigingen, de 2 winkelcentra, het Gezondheidscentrum en het Bewonersplatform Wateringse Veld. Via de verenigingen SVH en HCWV bereiken we naast Ouders (van jeugdleden), ook Senioren (opa’s en oma’s).
Belangrijkste conclusie tot nu 1) persoonlijk contact met bewoners, netwerkers en belangengroepen in de wijk en 2) faciliteren van kruisbestuiving tussen organisaties.
Samenvatting per project
Meidenvoetbal
Hier hebben we organisatorische verduurzaming bereikt. Vanuit het wijkprogramma Sportimpuls is een voetbaltoernooi georganiseerd (voor 130 meisjes van de 4 basisscholen in de wijk) bij voetbalvereniging SVH (SVH), aansluitend is met 20 meisjes bij SVH een 10-wekelijkse clinic Meidenvoetbal gestart. Uit deze clinic is een meisjes E-team bij SVH ontstaan die volgende seizoen competitie speelt. In september 2013 wordt dezelfde methodiek (toernooi – clinic – team) toegepast om uiteindelijk met een 2de meisjesteam te starten bij SVH.
Be Interactive
Wekelijks start vanaf SVH een wandel- & loopgroep voor vrouwen. Door middel van persberichten, verspreiding van flyers en contacten met wijkcentra zijn de eerste vrouwen bereikt. Vervolgens is door de mond op mond reclame de groep gegroeid tot 20 deelneemsters. De 1ste 10-wekelijkse clinic is geëindigd en de 2de clinic is inmiddels gestart. Door contacten met lokale netwerkers, aansluiten bij koffieochtenden op basisscholen en doorverwijzingen via Centrum Jeugd en Gezin verwachten we de een 2de training in de week aan te bieden en tevens de 3de clinic na de zomervakantie te starten.
Reflectie en B- Fit
In samenwerking met de KDV/BSO Triodus is voor 50 kinderen van 8 tot 12 jaar het project Respons gestart op de BSO Gulliver. Het project wordt uitgevoerd door de wijkpartner Marris Gym. Voor 25 kinderen van 2 tot 4 jaar is het project B-fit op KDV Het Knofje gestart. Het project wordt uitgevoerd door de wijkpartner Ren4Sport.
Vanuit het project B-fit wordt voorafgaand aan de Kinderloop 2013 (tijdens het Loopfestijn Wateringse Veld op zondag 23 juni 2013) de warming-up verzorgd voor 200 kinderen, van 2 tot 12 jaar, uit de wijk.
Fithockey en Masters Trendweken
Bij Hockeyclub Wateringse Veld (HCWV) is wekelijks een training Fithockey en in de sporthal Hoge Veld kunnen senioren elke vrijdag een les Masters Trendweken volgen. Door middel van persberichten, verspreiden van flyers en lokale netwerkers zijn de senioren voor de 1ste clinics bereikt. In de praktijk kost het veel tijd om de doelgroep senioren te bereiken en te activeren. In deze betrekkelijk nieuwe wijk zijn weinig centrale ontmoetingsplekken voor senioren en er is een drempel om een nieuwe activiteit te proberen. Met behulp van Woonzorg Haaglanden (WZH), Stichting Mooi en ledenbrieven gericht aan de opa’s en oma’s van HCWV en SVH verwachten we meer senioren te bereiken. Met het organiseren van een eenmalige clinic bij de loc