Korfbalvereniging Fortis verovert de basisscholen in Oost-Souburg
Projectomschrijving
In de leeftijd van 4-6 jaar (groepen 1/2) is slechts een klein percentage kinderen lid van een sportvereniging in Oost-Souburg. Het doel van het project is kinderen van deze groepen van de basisscholen kennis te laten maken met de korfbalsport om lichamelijke beweging te stimuleren.
Gestart wordt met de basisscholen het Kompas en de Burcht Rietheim in Oost- Souburg met een potentieel van 175 kinderen. De kinderen krijgen zes trainingen aangeboden verdeeld over drie perioden. De start is in september 2013. De trainingen die worden opgebouwd in moeilijkheidsgraad, worden gegeven door een trainer van het Koninklijke Nederlandse Korfbal Verbond (KNKV) en trainers van korfbalvereniging Fortis.
Continuïteit van het project na de periode SportImpuls wordt geborgd door tijdens het project studenten uit het voortgezet onderwijs tot trainer op te leiden. Dat gebeurt door een docent van het KNKV. Volgens het principe 'train de trainer' leiden deze jonge trainers de volgende lichting trainers op.
Producten
Verslagen
Eindverslag
In de periode september 2013 - juni 2015 is aan 175 leerlingen van de groepen 1 en 2 van de basisscholen Het Kompas en de Burcht Rietheim in Oost Souburg door Fortis korfbaltraining verzorgd. Door deze trainingen is een bijdrage geleverd aan het behalen van de beweegnorm en preventie van overgewicht, de ontwikkeling van de motoriek en hebben de leerlingen geleerd samen te werken in groepsverband. In deze periode is 8% procent lid geworden van Fortis en daarmee is de beoogde 15% niet gehaald. Het meten van overgewicht en de motoriek bleek niet haalbaar binnen dit project. Het projectleiderschap kost erg veel tijd. Uitbesteden daarvan is kostbaar maar een optie. De contacten tussen de projectleider en de beide scholen liepen tot tevredenheid en zijn een succesfactor. Belangrijk is de benodigde accommodatie vroegtijdig vast te leggen. Het project leende zich prima voor het opleiden van trainers. Doordat deze trainingen overdag plaatsvonden, was het lastig hiervoor leerlingen van het voortgezet onderwijs in te zetten. Het maken van waterdichte afspraken met de betreffende scholen is een succesfactor