Mobiele menu

Aanvraag interventie 'Reflectie'

Projectomschrijving

Reflectie is een op vechtsport gebaseerde interventie gericht op het onderwijs met als doel om een veilig leerklimaat in het onderwijs te bevorderen. Thaiboksen wordt als pedagogisch instrument gebruikt om leerlingen uit het onderwijs op de negatieve uitingen van gedrag in relatie tot problemen als pesten, agressie en weerbaarheid te laten reflecteren en worden er vervolgens gedragsalternatieven aangeboden. Dit betekent dat leerlingen als reactie op emoties en gevoelens m.b.t. bovenstaande problemen steeds beter in staat zullen zijn weloverwogen en oplossingsgericht te reageren en een adequate, positieve reflex op te bouwen in plaats van terug te vallen op primaire, inadequate reacties. Omgaan met pesten en groepsdruk (PO) Omgaan met agressie en geweld (VO) Omgaan met onveiligheid (MBO). Er is samengewerkt met zes scholen. 162 jongeren bereikt via het aanbod op school waarvan 32 zijn doorgestroomd naar regulier aanbod. Inmiddels zijn zes jongeren ingeschreven die via mond tot mond reclame in aanraking is gekomen met de sport. Samenwerking met Stichting Leergeld zorgt ervoor dat alle kinderen (uit achterstandswijken) kunnen sporten.

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Reflectie is een op vechtsport gebaseerde interventie gericht op het onderwijs met als doel om een veilig leerklimaat in het onderwijs (PO, VO en MBO) te bevorderen. In het project Reflectie wordt thaiboksen als pedagogisch instrument gebruikt om leerlingen uit het onderwijs op de negatieve uitingen van gedrag in relatie tot problemen als pesten, agressie en weerbaarheid te laten reflecteren en worden er vervolgens gedragsalternatieven aangeboden. Dit betekent dat leerlingen als reactie op emoties en gevoelens m.b.t. bovenstaande problemen steeds beter in staat zullen zijn weloverwogen en oplossingsgericht te reageren en een adequate, positieve reflex op te bouwen in plaats van terug te vallen op primaire, inadequate reacties. SSB/Duran Gym heeft zal binnen dit project een aantal trainers op laten leiden. We worden door het NIVM zo geëquipeerd dat we op een kwaliteitsvolle en veilige wijze vechtsport kan inzetten als instrument op bovenstaande thematieken binnen de verschillende onderwijstypen. Gemeente Eindhoven heeft reeds geinventariseerd welke scholen in aanmerking komen voor de interventie en ondersteund in de contacten tussen de scholen en de club. Praktische Uitvoering Onze docenten zullen in de nabije omgeving van de onderwijsinstelling de interventietrainingen geven. Hiervoor maken onze docenten gebruik van gestandaardiseerde lessenreeksen die betrekking hebben op de volgende thema's ter bevordering van een veilig leerklimaat op school. Omgaan met pesten en groepsdruk (PO) Omgaan met agressie en geweld (VO) Omgaan met onveiligheid (MBO) Gedurende de projectperiode gaan we 8 interventies 'Reflectie'inzetten binnen de diverse onderwijstypen. Gevoel van Onveiligheid op school Met behulp van Reflectie wordt er gewerkt aan een veilig leerklimaat op school. Hierbij gaat het niet om de veiligheid van het schoolgebouw, het schoolterrein, de schoolomgeving (buurt of wijk) of de routes van en naar school, maar om de beleving van veiligheid. Leerlingen moeten zich op school veilig kunnen voelen. Fysiek geweld, pesten, en agressie zijn factoren die het gevoel van onveiligheid bij leerlingen groter maken en ook een negatieve invloed hebben op het leerklimaat op school. Leerlingen die zich onveilig voelen op school, kenmerken zich door een laag zelfvertrouwen, gebrek aan motivatie, structureel schoolverzuim, leerproblemen, gedragsproblemen, lichamelijke klachten en/of problemen in de sociale omgang met anderen. Hoe het gevoel van onveiligheid geuit wordt, is per leerling verschillend. Sommige leerlingen trekken zich uit angst en onzekerheid terug, terwijl anderen zich in de groep verschuilen of hun gevoel van onbehagen verhullen door agressief gedrag. We zullen de doelgroep stimuleren om vervolgens structureel deel te gaan nemen aan (vecht)sport. Daarvoor worden speciale acties uitgezet. Door deze interventie worden nieuwe jongeren bereikt waaraan SSB/Duran Gym een passend aanbod gaat aanbieden nadat het aanbod op school is afgerond. Alle partners zullen jongeren motiveren tot structurele sportdeelname. Dat levert 30 nieuwe leden op. Deze subsidie biedt de kans om; nieuwe samenwerking aan te gaan Samenwerkingsvormen te versterken Nieuwe docenten op te leiden Een nieuwe doelgroep te bereiken De club en het aanbod in te richten voor nieuwe deelnemers Activiteiten te borgen

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
524001002
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2012
2014
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
E. Heijmans
Verantwoordelijke organisatie:
Thaiboksschool Duran Gym