Mobiele menu

e-Heroes uit lage inkomensbuurten!

Projectomschrijving

In Helmond is onder leiding van Embedded Fitenss en Stichting JIBB een consortium aan de slag gegaan om op een zestal scholen in het speciaal onderwijs een combinatie van e-gaming en sportblokken aan te bieden volgens de richtlijnen van Special Heroes. In totaal zijn 480 kinderen bereikt, deden 167 kinderen ook mee aan naschools aanbod en zijn 41 kinderen doorgestroomd naar structureel aanbod.

Verslagen


Eindverslag

Bij de jongeren in het speciaal onderwijs is de beweegnorm te laag. De sportparticipatie in Helmond ligt op 32%. Uit de praktijk van Embedded Fitness blijkt dat beweeggames kinderen erg aanspreken, want beweeggames passen in de belevingswereld van de kinderen, het is laagdrempelig, op een laag niveau aan te bieden. De positieve feedback en mogelijkheid tot competitie stimuleert ook. Daarnaast worden niet alleen fysieke vaardigheden getraind, maar ook vaardigheden als oog- hand/voet- coördinatie, concentratie en reactievermogen getraind wat belangrijke vaardigheden zijn voor het dagelijks functioneren. Dit is in dit project bevestigt. In totaal zijn er 480 kinderen uit het speciaal onderwijs met het nieuwe aanbod bereikt.

We hebben op dit moment 504 kinderen weten te bereiken. Het programma verloopt erg goed. Ook is er al doorstroom naar de regulier sportverenigingen. In totaal zijn er 54 beweeglessen georganiseerd verspreid over een half jaar.

Samenvatting van de aanvraag

Jibb heeft een uitdraai gemaakt van de circa 880 leerlingen die op de scholen voor speciaal onderwijs zitten. Daarvan is 60% afkomstig uit Helmond. Van deze circa 500 jongeren wonen er 200 in de aandachtswijken met veel gezinnen met lage inkomens. Het project richt zich op het speciaal onderwijs, met de focus op ca. 20% vd kinderen die in de naastgelegen lage inkomensbuurten wonen. De buurten waar het om gaat: - Oost. - Noord. - West. - Binnenstad Oost. Het zijn wijken met gezinnen met minder goede leefgewoonten dan gemiddeld, zo sport 70% niet, 45% beweegt niet en heeft 40% overgewicht. Uit onderzoek van Special Heroes en het Mullier Instituut blijkt dat ca 22% van de doelgroep niet sportief zal worden en andere interesses heeft, waaronder gamen. In dit geval wordt gekozen voor het bijzondere concept van e-games. Uit de praktijk van Embedded Fitness blijkt dat beweeggames kinderen erg aanspreken De positieve feedback en mogelijkheid tot competitie stimuleert ook. Daarnaast worden niet alleen fysieke vaardigheden getraind, maar ook vaardigheden als oog- hand/voet- coördinatie, concentratie en reactievermogen getraind wat belangrijke vaardigheden zijn voor het dagelijks functioneren. In totaal zijn er 200 leerlingen uit lage inkomensbuurten die bereikt worden d.m.v. het inzetten van divers sportaanbod, sociale media en voedingsvoorlichting vanuit de methodische aanpak die Special Heroes voorschrijft. De focus ligt op serious gaming bij jongeren met een beperking, waarbij vanuit de game de transfer wordt gemaakt naar de werkelijke leefomgeving. De opstelling voor e-games zal na afloop aanwezig blijven en tussen de scholen rouleren voor permanent aanbod. Middels het uitbreiden van een convenant met alle scholen en alle sportverenigingen, alsmede het betrekken van ouders en het opzetten van een schoolsportvereniging wordt structurele inbedding en doorstroom naar regulier aanbod in de regio verzorgd.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
524003364
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2014
2016
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Ir. C.T. Scholten
Verantwoordelijke organisatie:
Embedded Fitness