Verslagen

Voortgangsverslag

Samenvatting
Dit item is dichtgeklapt
Dit item is opengeklapt

In dit project worden nieuwe vormen van zaaltraining geïntroduceerd. Dit wordt gedaan in een "slimme sporthal". Zo heeft het speelveld een interactieve vloer waarop beelden weergegeven kunnen worden. Daarnaast beschikt de vloer over onopvallende druksensoren.

 

Een daarbij ontwikkeld trainingssysteem biedt op maat gemaakte, interactieve oefeningen. Het gedrag en de prestaties van de individuen en het team kunnen direct teruggegeven worden. De oefeningen kunnen daardoor gelijk aangepast worden.

 

De modellen worden verder ontwikkeld door herhaaldelijk versies van het systeem te evalueren. Dit wordt gedaan bij volleybalteams van verschillende niveaus, binnen de sport en het bewegingsonderwijs. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Universiteit Twente in samenwerking met onder andere Hogeschool Windesheim Zwolle, Sportservice Veenendaal, InnoSportLab Sport en Beweeg! en LedGo.

Resultaten
Dit item is dichtgeklapt
Dit item is opengeklapt

We zijn begonnen met het bekijken van veel volleybaltrainingen en het interviewen van trainers en spelers. Hierbij waren we op zoek naar details over hoe een training verloopt. We zochten antwoorden op vragen zoals: Wat doet het team? Welke aanwijzingen geeft de trainer? Wat zijn veelgemaakte fouten?

 

Vervolgens zijn we in drie richtingen verder gegaan.

 

Ten eerste kijken we vanuit volleybalperspectief. We hebben trainingssessies georganiseerd waarin we de oefenvormen voor de spelers aanpasten. Daarmee proberen we het begrip "leerrijke trainingssituatie" verder uit te diepen: hoe richt je een training zo in dat volleyballers er zoveel mogelijk van kunnen leren? Kan je de mate van "leerrijkheid" van een oefening beinvloeden door hem aan te passen? Is "leerrijkheid" iets wat je kan meten?

 

Ten tweede kijken we vanuit het perspectief van interactietechnologie. We hebben ideeen verzameld voor interactieve oefeningen op de slimme sportvloer, en hebben illustraties ervan aan sporters en trainers laten zien. Op basis van hun reacties zijn we nu meerdere game designs aan het implementeren die zich op verschillende aspecten van volleybaltraining richten.

 

Ten derde kijken we naar de sensortechnologie. We hebben algoritmes en modellen gemaakt waarmee we op basis van sensordata kunnen herkennen welke volleybalacties de speler uitvoert. Daarbij kijken we zowel naar individuele acties (service, smash, set-up, etc) en groeps-acties, en we hebben gewerkt met losse bewegingssensoren (bv om de onderarm van de speler) en met de sensors die in de slimme vloer zitten. Momenteel zijn we bezig om al deze onderdelen samen te voegen in een geheel en ze te verbinden met de game designs hierboven.

 

In het vervolg van het project worden al deze ontwikkelingen samengevoegd zodat we kunnen gaan experimenteren met het einddoel: slimme interactieve trainingsoefeningen ter verbetering van volleybal.

Samenvatting van de aanvraag

Samenvatting
Dit item is dichtgeklapt
Dit item is opengeklapt

The proposed project focuses on new forms of (volleyball) sports training. Athletes perform training exercises in a “smart sports hall” that provides high quality video display across the surface of the playing field and has unobtrusive pressure sensors embedded in the floor. A digital-physical training system offers tailored, interactive exercise activities. Exercises incorporate visual feedback from the trainer as well as feedback given by the system. They can be tailored through a combination of selection of the most fitting exercises and setting the right parameters. This allows the exercises to be adapted in real time in response to the team’s behaviour and performance, and to be selected and parameterized fitting to their levels of competition and to demands of, e.g., youth sport. To this end, expertise from the domains of embodied gaming and instruction and pedagogy in sports training are combined. Computational models are developed for the automatic management of personalization and adaptation; initial validation of such models is done by repeatedly evaluating versions of the system with volleyball teams of various levels. We collect, and automatically analyse, data from the sensors to build continuous models of the behaviour of individual athletes as well as the team. Based on this data, the trainer or system can instantly decide to change the ongoing exercises, or provide visual feedback to the team via the floor display. In extrapolation, we foresee future development towards higher competition performance for teams, by building upon the basic principles and systems developed in this project.

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website