Mobiele menu

Positief Pedagogisch Sportklimaat Amersfoort

Projectomschrijving

In Amersfoort wordt een stedelijk netwerk gevormd waarin de gemeente Amersfoort, jongerenwerkers, sportprofessionals, sportverenigingen en onderzoekers, docenten en studenten van Hogeschool Utrecht de krachten bundelen. Hierdoor ontstaat een duurzaam samenwerkingsverband waarin expertise en ervaring van verschillende professies worden samengebracht. Zo kunnen we bruggen slaan tussen de domeinen sport, sociaal en zorg. 

In lijn met het in de Sportnota 2019-2024 vastgestelde beleid van de gemeente Amersfoort, is het onze ambitie om alle Amersfoortse jeugd op een veilige manier in een positieve pedagogische omgeving (samen) te laten sporten. Hoofddoel van het living lab is het verder versterken van het pedagogisch sportklimaat van Amersfoortse sportverenigingen zodat kinderen en jongeren (t/m 18 jaar) zich positief kunnen ontwikkelen bij de sportvereniging. Zo bevorderen we de inclusie van de Amersfoortse sportvereniging en wordt sporten voor nog meer kinderen en jongeren toegankelijk. 

Verslagen


Eindverslag

In Amersfoort hebben sportverenigingen, maatschappelijke organisaties en Hogeschool Utrecht samengewerkt om het pedagogisch sportklimaat van Amersfoortse sportverenigingen te versterken. Bijeenkomsten over bijvoorbeeld normstelling aangaande veilig sportklimaat en clubkadercoaching zorgen voor sportvereniging overstijgende uitwisseling van kennis en vaardigheden.

Samenvatting van de aanvraag

Tijdens de eerste fase van het living lab in Amersfoort is duidelijk geworden dat Amersfoortse verenigingen veel belang hechten aan een sterk pedagogisch sportklimaat, maar niettemin worstelen met de aanpak van pedagogische vraagstukken. Het soort vraagstukken waar de verenigingen mee worstelen, vertoont bovendien veel gelijkenis. Enkele centrale thema’s die bij alle betrokken sportverenigingen spelen zijn het zichtbaar maken van pedagogisch beleid en het creëren van een positief sportklimaat waarin leden zich op een veilige manier kunnen ontwikkelen. Het sociaal veilige sportklimaat staat bij alle verenigingen op de agenda. Zo kan gedacht worden aan trainers die moeite hebben met de omgang met kinderen met een ‘rugzakje’. Dat het gros van het kader en vrijwilligers niet pedagogisch geschoold is, maakt dat sportverenigingen het soms lastig hebben om ideeën over pedagogisch handelen in de praktijk te brengen. Daarnaast zien we binnen de verenigingen verschillen in pedagogische bekwaamheid, bijvoorbeeld tussen trainers van de selectie- en niet-selectieteams. Vaak bestaat deze pedagogische bekwaamheid uit impliciete pedagogische ervaringskennis. In lijn met het in de Sportnota 2019-2024 vastgestelde beleid van de gemeente Amersfoort, is het onze ambitie om alle Amersfoortse jeugd op een veilige manier in een positieve pedagogische omgeving (samen) te laten sporten. Hoofddoel van het living lab is het verder versterken van het pedagogisch sportklimaat van Amersfoortse sportverenigingen zodat kinderen en jongeren (t/m 18 jaar) zich positief kunnen ontwikkelen bij de sportvereniging. Om dit doel te bereiken zijn verschillende subdoelen opgesteld. Bij alle subdoelen staat het belang van de ontwikkeling van kinderen en jongeren centraal. Subdoel 1 Samenbrengen van sportverenigingen, sportpedagogen, jongerenwerk en organisaties voor jeugdhulp, waardoor ze elkaar leren kennen om vervolgens structureel van elkaar te leren en samenwerken ten behoeve van alle jeugdigen in Amersfoort. Hierdoor ontstaat een duurzaam samenwerkingsverband waarin expertise en ervaring van verschillende professies worden samengebracht. Zo kunnen we bruggen slaan tussen de domeinen sport, sociaal en zorg. Subdoel 2 Impliciete en/of stilzwijgende pedagogische ervaringskennis van clubkaderleden opdiepen en zichtbaar maken, wat leidt tot expliciete, deelbare kennis. Hierdoor worden clubkaderleden zich bewust van hun pedagogische bekwaamheid en wordt duidelijk op welk terrein hun pedagogische bekwaamheid nog verder kan worden ontwikkeld. Subdoel 3 De meerwaarde van sport(verenigingen) voor jeugdigen zichtbaarder maken voor kind- en jongerenwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals waardoor zij hun handelingsrepertoire kunnen uitbreiden en de kracht van sport en bewegen nog meer leren benutten. Subdoel 4 Bestuurders van sportverenigingen bewust maken van het belang van pedagogisch verenigingsbeleid en ondersteunen bij het implementeren van dit beleid. De volgende partijen zijn aan het living lab verbonden: Gemeente Amersfoort, Buurtsportcoaches Amersfoort, NIKA Hoogland, AVV Keistad, AFC Quick, Altis, Indebuurt033 en Hogeschool Utrecht. We beogen daarnaast bij aanvang van het living lab in februari 2021 ook organisaties voor jeugdhulp en Wijkteam Amersfoort te verbinden aan het netwerk. Er is reeds contact geweest met deze organisaties en daar is enthousiast en positief gereageerd op het initiatief van het living lab. Het was te kort dag om de intentieverklaring tijdig te regelen. De wens is om deze organisaties voor de startbijeenkomst bij het living lab te laten aansluiten. In Amersfoort gaan we het bestaande netwerk verankeren en verbreden. Hiertoe is het idee om een stedelijk netwerk te vormen waarin de gemeente Amersfoort, HU docenten en studenten ecologische pedagogiek, Indebuurt033, jeugd- en gezinsprofessionals sportprofessionals (clubkadercoach, verenigingsondersteuners en buurtsportcoaches) en sportverenigingen samenwerken. Ten opzichte van de eerste fase, gaan we dus het jongerenwerk en jeugd- en gezinsprofessionals toevoegen aan dit netwerk. Juist omdat wij denken dat hun expliciete pedagogische kennis- en vaardigheden van enorme toegevoegde waarde kan zijn voor alle kinderen en jongeren die sporten en bewegen bij Amersfoortse verenigingen. Zo bevorderen we de inclusie van de Amersfoortse sportvereniging en wordt sporten voor nog meer kinderen en jongeren toegankelijk. De verwachte volgende stap is dat de activiteiten binnen het living lab worden voortgezet en is er perspectief over welke maatschappelijke partners zich hier (langdurig) aan gaan committeren. Verduurzaming kan onder andere plaatsvinden door de samenwerking met Hogeschool Utrecht, waardoor jaarlijks studenten beschikbaar zijn om bij te dragen aan het living lab. Daarnaast zou er een sportpedagoog kunnen worden aanstellen, die het netwerk blijft coördineren en verder werkzaamheden kan uitvoeren.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
10540012010011
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2021
2022
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
M.Sc. B. van Nierop
Verantwoordelijke organisatie:
Hogeschool Utrecht