Mobiele menu

Esports in beweging

Projectomschrijving

Nederland kent 5,5 miljoen gamers en 65% van de Nederlanders tussen 11-45 jaar komt in aanraking met esports. Er is sprake van een groeimarkt waar vanuit (sport)beleid weinig aandacht voor is. Het doel is om ondernemers en onderzoekers vanuit verschillende invalshoeken ontwerpcriteria te laten ontwikkelen voor een broedplaats (esports hub) waarin zij via activaties en innovatieve concepten de bezoekers onderdompelen in esports, bewust maken van risico’s én in beweging brengen.

Verslagen


Eindverslag

De gaming industrie is de afgelopen jaren sneller gegroeid dan andere delen van de entertainment industrie. Parallel hieraan zijn ook de esports sterk in ontwikkeling. Waar gaming gericht is op deelname, is esports vergelijkbaar met topsport. Professionele competities, talentprogramma’s, grootschalige evenementen en ook steeds meer (online) kijkers, maken dat er veel paralellen zijn met de topsport.

Hoewel gaming voor veel jongeren een sociale activiteit is, daar is er ook het risico op problematisch gamegedrag en de combinatie met een ongezonde leefstijl (ongezonde voeding, lang stilzitten, te weinig slaap). Het problematisch gamegedrag is tijdens de pandemie verder toegenomen onder jongeren.

Met esports in beweging is er in Groningen een lokaal netwerk opgezet met start-up(s), onderzoekers, buurtsportcoaches, jongerenwerkers en de gemeente. Vanuit dit netwerk zijn er activiteiten ontwikkeld die aanspreken bij de doelgroep (jongeren, fanatieke gamers), maar waarbij de rolmodellen professionele esorters worden ingezet om hen te laten zien hoe belangrijk een actieve en gezonde leefstijl is om tot prestaties te komen en om je goed te blijven voelen. Een optimale samenwerking tussen zorg en voorliggend veld op dit gebied wordt verder verkend.

Samenvatting van de aanvraag

Nederland kent 5,5 miljoen gamers en 65% van de Nederlanders tussen 11-45 jaar komt in aanraking met esports. Er is sprake van een groeimarkt waar vanuit (sport)beleid weinig aandacht voor is. Het doel is om ondernemers en onderzoekers vanuit verschillende invalshoeken ontwerpcriteria te laten ontwikkelen voor een broedplaats (esports hub) waarin zij via activaties en innovatieve concepten de bezoekers onderdompelen in esports, bewust maken van risico’s én in beweging brengen.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
538001729
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2021
2021
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
H. Slender
Verantwoordelijke organisatie:
Universitair Medisch Centrum Groningen