Samen Helmondse jeugd in beweging brengen
Projectomschrijving
Negen deelprojecten zijn uitgevoerd, verdeeld in vier groepen: kleuters (Funkey, guppiesport,), basisschoolkinderen (gymkids City Streetbal), tieners (watersport, experience-moving cultures, tijd voor Veschtsport) en voor alle leerlingen Moving Cultures, watersport Experience Speciaal Onderwijs en judo in de zorg. De resultaten zijn wisselend. Voor de kleuters is samen met de hockeyclub extra Funkey groep gestart. Bij gymkids wordt ingezet op het behalen van een beweegdiploma en daarmee het motorische niveau omhoog gebracht. Jibb medewerkers hebben ruimte gemaakt in hun roosters om kleuteraanbod te kunnen verzorgen. Daarnaast lopen een aantal subsidie en fondsenwervingstrajecten zodat de doelstellingen gerealiseerd kunnen worden. Aangeschaft materiaal wordt ingezet om de borging makkelijker te maken. Watersport wordt jaarlijks in het aanbod op locaties bij sportclubs opgenomen. In samenwerking met dansscholen en vechtsportscholen worden kennismakingslessen op scholen, naschools aanbod en ‘open dagen’ in vakantie periodes georganiseerd. Judo zal jaarlijks aangeboden worden op de diverse SO scholen door de gediplomeerde judoka. Scholen betalen een lage, algemene bijdrage per leerling voor het totale aanbod.
Verslagen
Eindverslag
Wij hebben 9 deelprojecten uitgevoerd van 2012-2014. Deze zijn op te delen in 4 groepen: Kleuters: -Funkey -Guppiesport -Gymkids Basisschoolkinderen -City Streetball Tieners -Alle Leerlingen Actief -Moving Cultures -Tijd voor Vechtsport -Watersport Experience Speciaal Onderwijs -Judo in de Zorg Onze resultaten zijn wisselend geweest. In algemene zin concluderen wij dat projecten uitgevoerd door professionals meer kans van slagen hebben om structureel van aard te worden. Omdat wij meerdere projecten hadden voor meerdere doelgroepen maken we een verdeling: Kleuters (funkey-guppiesport-gymkids) De manier waarop (de meeste) gymlessen voor kleuters nu gegeven worden heeft geen prioriteit en er is een gebrek aan kennis. Reguliere leerkrachten herkennen ook niet hoe de motorische ontwikkeling is van de kinderen. Onze mensen hebben we geschoold om funkey, guppiesport en gymkids goed aan te kunnen bieden. Met name gymkids sluit uitstekend aan bij de doelgroep. Guppiesport is geschikter voor BSO’s. Wij hebben daarom gekozen om de scholing via de KNGU te doen en toe te spitsen op gymkids. Funkey is een goed aanvullend programma om ook variatie aan te bieden. Nadeel is dat doorstroming lastig is omdat mensen uit deze wijken teveel associatie hebben met hockey en die stap zorgt voor drempels. Kinderen (City Streetbal) City Streetbal begon met een mooie, gratis, openingsevent. Daar was het op 2 locaties druk. Op het moment dat deelnemers moesten betalen bleef er maar een handje vol over. Om dit op te vangen hebben we in het 2e jaar de aanpak veranderd. We hebben in samenwerking met de basketbalvereniging en jongerenwerk een tour gemaakt langs meerdere veldjes in de wijken en uiteindelijk een Streetball event in de binnenstad. We hebben dit gekoppeld aan een 3x3 event voor volwassenen. Uiteindelijk leverde dit wel leden en daarmee resultaat op. Tieners (watersport experience-moving cultures-Tijd voor Veschtsport) De Watersport Experience zoals deze op de menukaart stond is niet succesvol. Het is zeer prijzig en levert de jongeren de leukste gymles van het jaar op maar geen watersporters. Watersportverenigingen hebben veel meer behoefte aan een directe benadering en het uitnodigen van potentiële nieuwe leden bij hun clubs. Het 2e jaar hebben we daarom geselecteerde groepen uitgenodigd bij de clubs en daar houden ze dan wel leden aan over. Moving Cultures en Tijd voor Vechtsport waren dusdanig succesvol dat scholen professionals inhuren na afloop van het project om structureel lessen te verzorgen. Tieners zijn ook genegen om aansluitend aan school te dansen of vechtsporten op de locaties van de clubs. Hiermee is bevestigd dat aanbod door goede professionals de kans op succes vele malen groter maakt. Speciaal Onderwijs (Judo in de Zorg) Dit project verliep uitstekend. De scholen waren erg blij met het aanbod en de samenwerking was top. De judoka is opgeleid om judo in de zorg te mogen geven en haar professionaliteit is direct van invloed op het welslagen van het aanbod. De doorstroming naar judoclub(s) was een stap in de goede richting. Twee clubs stonden er voor open en verschillende scholen zijn ook daadwerkelijk met groepen naar de dojo geweest. Uiteindelijk heeft het een handje vol leden opgeleverd. Omdat wij een samenwerking hebben met het voltallige onderwijs is ons bereik in eerste instantie enorm groot geweest. Als je dit afzet tegen het aantal doorgestroomde leden dan is dat procentueel laag. Dit percentage en de absolute aantallen moeten dan ook los van elkaar gezien worden.
Stichting Jibb heeft vanuit de Sportimpuls 9 projecten waar wij ons op richten, verdeeld over 4 doelgroepen (kleuters, basisschooljeugd, tieners en het speciaal onderwijs).
Kleuterprojecten (Funkey-Gymkids-Guppiesport):
De kleuterprojecten zijn er op gericht om deze kinderen te stimuleren in hun algemene motorische ontwikkeling. Onderdeel hiervan is het aanreiken van handvaten voor leerkrachten zodat zij in de praktijk ook meer aandacht kunnen schenken aan de motorische ontwikkeling van kleuters tijdens bewegingslessen.
City Streetball
City Streetball is een gericht naschools aanbod in aandachtwijken. In samenwerking met een lokale basketbalvereniging maken kinderen kennis met deze sport en proberen we doorstroming op gang te krijgen naar de vereniging.
Judo in de Zorg
Er is binnen het speciaal onderwijs veel behoefte aan gevarieerd aanbod tijdens de bewegingslessen van professionals. Judo is een sport die de kinderen/jongeren helpt in hun motorische ontwikkeling maar levert ook een bijdrage bij de sociaal- emotionele ontwikkeling. Met een professionele judolerares bieden wij judoclinics aan bij alle speciaal onderwijsscholen in Helmond.
13+ Doelgroep:
- Moving Cultures
Moving Cultures is er op gericht om dans aan te bieden tijdens de reguliere bewegingslessen in het voortgezet onderwijs. Wij hebben er voor gekozen om dit te koppelen aan een dansschool. De jongeren maken in het programma ook kennis met dans op de locatie van de dansschool. Hierdoor zijn ze al eens 'over de drempel' van de dansschool geweest, hetgeen de doorstroming bevorderd.
- Tijd voor Vechtsport
Vechtsport is populair bij een bepaalde (inactieve) doelgroep. Tijd voor Vechtsport biedt jongeren de kans een gevarieerd vechtsport aanbod zelf te ervaren. In het verlengde van het project is er een wekelijks naschools aanbod gestart.
- Watersport Experience
De watersport Experience blijkt een enorm interessant project te zijn. We hebben watersport naar de gymzaal toe gehaald in samenwerking met Brabant Waterland. Jongeren hebben deze 'watersport gymles' als zeer leuk ervaren. Een totaal vernieuwende aanpak van sport kennismaking. Tijdens deze clinics zijn de jongeren persoonlijk benaderd om in de vrije tijd kennis te komen maken met de watersport verenigingen op locatie.
- Alle Leerlingen Actief
Dit project hebben wij in overleg met de scholen en ZonMw opgeschoven naar het schooljaar 2013-2014.