Mobiele menu

Master Trendweken bij GV Frisia

Projectomschrijving

Gymnastiekvereniging Frisia in Beetsterzwaag laat dorp- en buurtbewoners - van jong tot oud - bewegen. Vanuit de ambitie zoveel mogelijk mensen te stimuleren om meer, gezond en samen te gaan bewegen is een plan uitgezet dat moet resulteren in een hogere sportdeelname door volwassenen van 40-55 jaar. Met name door de lessenseries Winterproof, Fit de Zomer in (en uit), Turnen 21+ en de Vitalisten hebben 65 volwassenen de weg naar de gymnastiekvereniging gevonden. Van deze deelnemers is bijna 50% lid geworden van de vereniging. Gymnastiek is meer gaan leven binnen de doelgroep als mogelijke sportbeoefening - het is nu ook een ‘volwassen sport’. Daar is de vereniging trots op. Door een grafisch vormgever zijn aansprekende flyers en posters gemaakt. Daarnaast was er sprake van goede contacten met welzijnswerk: Timpaan en medewerking van diverse bedrijven zoals Medifit, de huisarts, tandarts, Buorskip en de nieuwe buurtsportcoaches die onlangs zijn gestart binnen de gemeente.

Verslagen


Eindverslag

Het project Master trendweken van Frisia Gymsport Beetsterzwaag (voorheen GV Frisia) had als doelstelling om zoveel mogelijk mensen te stimuleren om meer, gezond en samen te gaan bewegen. Hiertoe werd het bewegingsaanbod voor Masters (40-plussers) bij de gymnastiekvereniging vergroot door trendweken te organiseren.
De doelgroep 40-55 jaar werd aangesproken door de Master Trendweken, waarbij het ene lessenserie meer aansprak dan de andere. De doelgroepen zijn bereikt door de PR via de huisartsen, fysiotherapeuten, oefentherapeuten, Revalidatie Friesland, Timpaan Welzijn, Cultureel Werk en de gemeente te verspreiden. Andere relevante doelgroepen die in het vizier zijn gekomen tijdens dit project zijn de doelgroep jong volwassenen (21-39) en ouderen (55-70).

Samenvatting van de aanvraag

In dit projectplan wordt de implementatie van de zogenaamde Master Trendweken uitgewerkt. Master Trendweken zijn ontwikkeld door de KNGU. Gymnastiekvereniging Frisia in Beetsterzwaag (Friesland) wil een brede vereniging zijn en wil leden van jong tot oud een aantrekkelijk aanbod bieden. De 40+-er is ondervertegenwoordigd onder de leden; het huidige aanbod sluit onvoldoende aan op de wensen van de 40-55 jarige: men voelt zich te jong voor het "seniorenaanbod", het aanbod voor de jong volwassenen is te intensief, of men wil zich niet voor een langere periode binden aan een vereniging. De 40+-er is zelfbewust en kiest voor korte activiteiten die passen bij hun veelal drukke leven. Met de Master Trendweken springt de vereniging in op deze behoefte. Door het aanbieden van 10 lessen bindt de 40+-er zich niet direct aan de vereniging. Door het jaar heen wordt een gevarieerd aanbod gedaan, gericht op het seizoen of de trends van dat moment. Vanuit de ambitie zoveel mogelijk mensen te stimuleren om meer, gezond en samen te gaan bewegen, is in samenwerking met een welzijnsorganisatie, de gemeente, gezondheidsinstanties en werkgevers een plan uiteengezet dat moet resulteren in een verhoogd aanbod van bewegingsactiviteiten en meer sportdeelname door volwassenen van 40-55 jaar. Het actieplan bestaat uit het starten van 3 series Master Trendweken per jaar: Bewegen op Muziek, Sport en Spel, Winterlessen en Lentefris & Zomerstrak. Na afronding van het project worden de Master trendweken opgenomen in het aanbod van de vereniging en neemt minimaal 50% deel aan de lessen.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
524001039
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2012
2014
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. J.W. de Waal
Verantwoordelijke organisatie:
Gymnastiekvereniging Frisia