Guppiesport Vught-Noord
Projectomschrijving
Sportclub Prins Hendrik heeft een samenwerking met basisschool Het Molenven. In het schooljaar 2014-2015 zullen zij gezamenlijk gebruik gaan maken van één locatie.
Met dit vooruitzicht willen beide partijen de samenwerking versterken. In dit geval op het gebied van kleutergym, in de vorm van Guppysport.
Guppysport zal worden aangeboden onder en na schooltijd. Onder schooltijd worden deze lessen verzorgd door de groepsleerkracht en na school door de sportdocent. Beide partijen streven de volgende doelen na:
- Gebruik maken van elkaars expertise
- Gebruik maken van een gemeenschappelijke ruimte. Resultaat: geen reistijd, vertrouwde omgeving
- Bevorderen van sportdeelname
- De kinderen middels sport een solide basis meegeveven voor de toekomst
Middels deze perfecte samenwerking zal het niveau van de schoolse sportlessen verbeteren en zullen meer kinderen op jonge leeftijd deelnemen aan de sportlessen na school. Daarnaast wordt de kwaliteit van de lessen gewaarborgd dooor deze samenwerking
Verslagen
Eindverslag
Bewegingsonderwijs wordt pas aangeboden vanaf groep 3. Als gymvereniging weten wij als geen ander hoe belangrijk het is dat het jonge kind (kleuter) uitgedaagd wordt om zich motorisch te ontwikkelen. Deze ontwikkeling draagt ook bij aan de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling.
In de samenwerking met het onderwijs hebben wij voor elkaar gekregen dat het onderwijs het belang van goede beweegactiviteiten erkent en uitdraagt. Dit draagt ertoe bij dat ook bij ouders een andere mind-set ontstaat. Onze vereniging is nu niet één van de vele organisaties die aangeeft dat zij leuke activiteiten aanbiedt, maar het aanbod is geïntegreerd binnen het onderwijs, waarbij het onderwijs c.q. de groepsleerkrachten de waarde van het aanbod onderschrijven. Het gevold is dat ouders, mede om deze reden, overtuigd worden dat deze activiteiten bijdragen aan de ontwikkeling van hun kind.
Wij hebben Guppiesport aangeboden tijdens schooltijd en na schooltijd. De inhoud van de lessen waren nagenoeg hetzelfde, zodat kinderen vertrouwd zijn met de activiteit, om deze ook na schooltijd te beoefenen.