Mobiele menu

Living Lab Tijd voor Toekomst Oldambt

Projectomschrijving

Het Living Lab Tijd voor Toekomst richt zich op het terugbrengen van kansongelijkheid op het gebied van sport, bewegen en gezonde leefstijl, bij kinderen in het primair onderwijs in de gemeente Oldambt. In de eerste fase zijn pilot gedraaid met een verrijkte schooldag, waarin lokale en regionale sportaanbieders extra sort- en beweegactiviteiten op school aanbieden. In de volgende fase wordt gekeken hoe we een kwaliteitsvolle koppeling tussen de verrijkte schooldag en lokaal sportaanbod kunnen realiseren, met als doel het stimuleren van sportvaardigheid en sportdeelname. Om dit te realiseren wordt samen met de lokale sportaanbieders en de stakeholders op en rondom de school (ouders, leerkrachten, directie, gemeente) verder verkend wat de behoeften zijn voor meer structurele samenwerking en koppeling aan de verrijkte schooldag, en worden pilots ontwikkeld, getest, geëvalueerd en doorontwikkeld. Op gemeentelijk niveau wordt een werkgroep ingericht die zich richt op bredere inbedding.

Verslagen


Eindverslag

De plek van je wieg mag niet bepalend zijn voor de kansen die je in je leven krijgt. Het living lab Tijd voor Toekomst Oldambt houdt zich bezig met de maatschappelijke uitdaging van kansen(on)gelijkheid onder kinderen in het primair onderwijs in de gemeente Oldambt en meer specifiek de gevolgen daarvan op gezondheid en leefstijl. Met dit doel is het living lab in 2020 gestart met Tijd voor Toekomst. Samen met kinderen en hun ouders, leerkrachten en partners uit de omgeving van de school verrijken we de schooldag. Nu, twee jaar later, is de verrijkte schooldag niet langer incidenteel en in pilot-vorm, maar is het gegroeid naar een structurele vorm. Dit betekent dat twee keer in de week KC Houwingaham in Bad Nieuweschans de schooldag met 2.5 uur verlengt en verrijkt wordt. Door het structurele karakter van de verrijkte schooldag en de inbedding van het programma in het schooljaar kent de samenwerking nu een vast ritme. Er is een netwerk ontstaan van regionale sportbonden, lokale sportverenigingen en scholen die allen breed motorische ontwikkeling bij kinderen willen en daarmee is de kwaliteitsslag grotendeels behaald. Er ontstaat een database van geschikte sport- en beweegaanbieders die passen in het gedachtengoed van Tijd voor Toekomst, pedagogisch en didactisch onderlegd zijn en kwalitatief aanbod kunnen bieden wat maakt dat kinderen in Oldambt de kans krijgen om vaardiger te worden, meer aan sport te doen en uiteindelijk een gezonder leven tegemoet zien.

Samenvatting van de aanvraag

Samenvatting Living lab kansrijke generatie Het Living Lab Tijd voor Toekomst houdt zich bezig met de maatschappelijke uitdaging van kansongelijkheid onder kinderen in het primair onderwijs in de gemeente Oldambt en meer specifiek de gevolgen daarvan op gezondheid en leefstijl. In het afgelopen jaar is er vanuit het Living Lab, toen nog onder de naam Kansrijke generatie- Oldambt een lokaal netwerk opgebouwd op en rondom obs Houwingaham in Bad Nieuweschans. Tegelijkertijd is er gewerkt aan draagvlak rondom het thema kansengelijkheid en verrijkte schooldag op andere scholen in de gemeente Oldambt. Vanuit het lokale netwerk in Bad Nieuweschans is met leerlingen, ouders, leerkrachten, directie en gemeente in kaart gebracht wat zij verstaan onder gezond kansrijk opgroeien. Er is toegewerkt naar twee weken durende pilot van de verrijkte schooldag waarin de gezamenlijke doelstellingen een plek kregen: de schooldag op obs Houwingaham werd verlengd en er vond een grote verscheidenheid aan activiteiten plaats op het gebied van sport en bewegen, voeding, loopbaanoriëntatie, muziek, kunst en cultuur. Zowel het proces als de uitkomst (de twee pilot weken) zijn uitgebreid geëvalueerd met het netwerk. Er is draagvlak ontstaan om toe te werken naar meer structurele dagprogrammering om de kansen van kinderen te vergroten en de samenwerking met lokale partijen is deels versterkt. In de volgende fase wordt de bestaande samenwerking op obs Houwingaham (leerkrachten, ouders, leerlingen, directie, gemeente) versterkt door toe te werken naar meer structurele dagprogrammering. Hiervoor is het van belang dat de samenwerking met bestaande maar ook nieuwe lokale en regionale partners (waaronder nadrukkelijk het lokaal sportaanbod) verder wordt vormgegeven. De lessen die in Bad Nieuweschans worden opgedaan en de structuren die worden opgebouwd (bv. de mogelijkheden om sportverenigingen hier ook overdag activiteiten te laten verzorgen), zullen breder in de gemeente Oldambt ingezet worden. In deze verankeringsfase van het Living Lab Tijd voor Toekomst staat de volgende vraag centraal: “Hoe kunnen we een kwaliteitsvolle koppeling tussen Tijd voor Toekomst en lokale (sport)aanbieders te realiseren zodanig dat kinderen de omgeving zich kansrijk ontwikkelen? Met als uiteindelijk doel het stimuleren van de sportvaardigheid, sportdeelname en op de langere termijn een actieve gezonde leefstijl van kinderen in de gemeente Oldambt.” Hieruit volgen twee voorlopige doelstellingen waarop het Living Lab zich de komende tijd gaat richten. (1) Het organiseren van de samenwerking met lokale of regionale partners om de activiteiten binnen verrijkte schooldag goed te organiseren (2) Zorgen voor een kwaliteitsvol (sport) aanbod op de scholen: vanuit het gezichtspunt van een breed motorische ontwikkeling van de kinderen met als doel gezond en kansrijk opgroeien, vanuit pedagogische bekwaamheid (zodat dit leerkrachten ontlast) en vanuit het gedachtengoed van Tijd voor Toekomst. De activiteiten zullen lokaal en bovenlokaal (gemeentelijk) plaatsvinden. Dit zal iteratief gebeuren, maar globaal volgen we onderstaande stappen. Lokaal/per school: (1) In kaart brengen wat de behoeften zijn van de stakeholders in en rondom de school in de samenwerking met lokale partijen (2) Het ontwikkelen, uitvoeren en evalueren van pilots rondom die samenwerking. (3) Monitoren, sturen op geformuleerde doelstellingen binnen het netwerk/samenwerking. Bovenlokaal/gemeentelijk: (1) oprichten van een werkgroep op gemeentelijk niveau met bestaande en aanvullende partijen: sportaanbieders, schoolcoördinatoren van de pilotscholen, gemeente, Huis voor de Sport Groningen, FC Groningen in de Maatschappij (2) Het maken van een analyse van behoeften en uitdagingen van sportaanbieders voor het organiseren van aanbod. Hier wordt dieper ingegaan op wanneer en hoe sportaanbieders een bijdrage kunnen leveren aan Tijd voor Toekomst, wat hiervoor nodig is (3) Opstellen van doestellingen voor het netwerk (4) Ontwikkeling van prototypes voor de samenwerking met sportaanbieders en organisatie van activiteiten op de scholen (5) Uitvoering en evaluatie van deze prototypes en doorontwikkeling. Het Living Lab is ingebed in bredere planvorming in de provincie Groningen op het gebied van een verrijkte schooldag in de provincie Groningen, genaamd Tijd voor Toekomst. Vanuit het Nationaal Programma Groningen (NPG) is voor de komende twee jaar subsidie verkregen om op vier scholen in de gemeenten Oldambt toe te werken naar een verrijkte schooldag. De labregisseur kan de innovatie op de scholen en in de gemeente verder versterken door in te zetten op nieuwe manieren van samenwerken met sportaanbieders in de regio.

Kenmerken

Projectnummer:
10540012010006
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2021
2022
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
M.Sc. N. Jepkema
Verantwoordelijke organisatie:
Hanzehogeschool Groningen