Mobiele menu

Impliciet leren in de praktijk

Projectomschrijving

Het is van groot belang dat kinderen goed, voldoende en gevarieerd bewegen. Een van de voorwaarden om mee te kunnen doen met sport en bewegen is een voldoende beheersing van fundamentele motorische vaardigheden, zoals lopen, springen, mikken, vangen en balanceren. De afgelopen decennia zien we echter een afname in de motorische vaardigheid van kinderen in de basisschoolleeftijd. In eerdere projecten hebben we tools ontwikkeld waarmee we professionals, zoals gymdocenten, motorisch remedial teachers of kinderfysiotherapeuten, willen ondersteunen in hoe ze kinderen nieuwe bewegingen kunnen aanleren. Deze tools lijken voor zowel de kinderen als de professionals geschikt om met plezier beter te leren bewegen. In dit project zullen we de vervolgstap zetten om de tools verder te implementeren. Door te leren wat professionals waardevol vinden aan de tools, en wat hun mogelijk belemmert om het toe te passen, kunnen we deze beter laten aansluiten bij de praktijk en zo de impact vergroten.

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Het is van groot belang dat kinderen goed, voldoende en gevarieerd bewegen. Een van de voorwaarden om mee te kunnen doen met sport en bewegen is een voldoende beheersing van fundamentele motorische vaardigheden, zoals lopen, springen, mikken, vangen en balanceren. De afgelopen decennia zien we echter een afname in de motorische vaardigheid van kinderen in de basisschoolleeftijd. In eerdere projecten hebben we tools ontwikkeld waarmee we professionals, zoals gymdocenten, motorisch remedial teachers of kinderfysiotherapeuten, willen ondersteunen in hoe ze kinderen nieuwe bewegingen kunnen aanleren. Deze tools lijken voor zowel de kinderen als de professionals geschikt om met plezier beter te leren bewegen. In dit project zullen we de vervolgstap zetten om de tools verder te implementeren. Door te leren wat professionals waardevol vinden aan de tools, en wat hun mogelijk belemmert om het toe te passen, kunnen we deze beter laten aansluiten bij de praktijk en zo de impact vergroten.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
05460402110008
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2021
2024
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
dr. F. Van Abswoude PhD
Verantwoordelijke organisatie:
Radboud Universiteit Nijmegen