Mobiele menu

Implementatie handboek 'Iedereen sport op maat'

Projectomschrijving

Om sport en bewegen op maat aan te bieden voor kinderen met motorische problemen zullen professionals rekening moeten houden met de mogelijkheden van de kinderen. In het project Meedoen met Sport zijn mediakaarten en een handboek hiervoor ontwikkeld. Hierin staan voorbeelden hoe gymdocenten in hun lessen gebruik kunnen maken van de methode van impliciet leren. Bijbehorend is een workshop voor docenten en trainers ontwikkeld hoe het handboek en de mediakaarten ingezet kunnen worden. Tot op heden zijn het handboek en de mediakaarten toegepast in het speciaal bewegingsonderwijs van 10 scholen.

Het doel van dit implementatieproject is om op 5 reguliere basisscholen waarin gymlessen worden gegeven aan kinderen met een motorische beperking of achterstand het handboek toe te passen. In het project zullen we eerst de gymlessen zoals ze momenteel worden verzorgd observeren, waarna we het handboek en de mediakaarten zullen overhandigen. Hierbij zullen we de docenten uitleg geven over de inhoud en achtergrond van het handboek. Vervolgens zullen de docenten 6 weken lang met behulp van een logboek bijhouden of ze het handboek hebben gebruikt bij de lesvoorbereiding en in de lessen zelf. Na die periode zullen we nogmaals de lessen observeren om eventuele veranderingen te kunnen vaststellen. Ook zullen we diepte-interviews houden met de docenten om zo te kunnen evalueren of het handboek en de mediakaarten een toevoeging kunnen zijn binnen het regulier onderwijs. Daarnaast gaan we met de kinderen uit de doelgroep bespreken wat zij belangrijk vinden bij sport, bewegen en de gymles en nemen we een korte vragenlijst af over hun participatie en competentiebeleving.

Verslagen


Eindverslag

Het doel van dit project was om de het ontwikkelde handboek Iedereen Sport op Maat en de daarbij behorende mediakaarten te implementeren in het regulier onderwijs. Hiervoor wilden we de materialen op 5 reguliere basisscholen, waar les wordt gegeven aan 1 of meerdere leerlingen met een motorische beperking, inzetten. Uiteindelijk hebben 4 gymdocenten in het regulier onderwijs daadwerkelijk met het handboek gewerkt, wat wij op verschillende manieren hebben kunnen evalueren. Daarnaast hebben wij met 3 ambulant begeleiders gesproken over de meerwaarde van de materialen voor het regulier onderwijs. Ook hebben we gesprekken gevoerd met verschillende docenten van HAN Sport & Bewegen over de mogelijkheid om de thematiek te includeren in het curriculum, wat heeft geleid tot een eerste college en practicum voor studenten van de minor begeleiden van bijzondere doelgroepen. Ondanks dat het handboek dus niet op 5 scholen is geïmplementeerd, is de overkoepelende doelstelling voor implementatie binnen het regulier onderwijs op veel punten behaald.

Samenvatting van de aanvraag

In het project Meedoen met Sport zijn een handboek en mediakaarten ontwikkeld die gymdocenten handvaten biedt om hun lessen meer “op maat” te maken naar de mogelijkheden van kinderen met een motorische beperking. Hierin worden recente wetenschappelijke inzichten rondom motorisch leren vertaald naar praktische voorbeelden. Op dit moment is dit handboek al succesvol geïmplementeerd op 10 scholen in het speciaal onderwijs. Evaluatie met de gymdocenten liet zien dat het handboek en de mediakaarten goed aansluiten bij de werkwijze van de docenten. Het inspireert ze om nieuwe methodes te gebruiken en laat ze meer bewust nadenken over welke methodes ze al inzetten en waarom. Daarbij kwam veelvuldig naar voren dat deze methodiek ook waardevol kan zijn voor beginnende docenten en docenten in het regulier onderwijs. Dit, omdat zij minder ervaring hebben met het lesgeven aan kinderen met een motorische beperking of achterstand, maar hier wel in toenemende mate mee te maken krijgen gezien de ontwikkelingen in passend onderwijs. Daarnaast laat het recente rapport van de onderwijsinspectie zien dat het niveau van de motorische vaardigheden van kinderen in het basisonderwijs de afgelopen 10 jaar achteruit is gegaan. Dit benadrukt dat er behoefte is aan methodes die docenten kan helpen om te differentiëren tussen leerlingen en om iedereen bewegingsonderwijs op maat te bieden. Ons doel is om het ontwikkelde handboek en de mediakaarten te implementeren in het regulier onderwijs. Dit zullen we doen door gebruik te maken van de reeds ontwikkelde materialen die ingezet zijn bij de implementatie en evaluatie daarvan binnen het speciaal onderwijs. Specifiek zal dit inhouden dat we het handboek en de mediakaarten op 5 scholen, waar les wordt gegeven aan kinderen met motorische problemen, gaan implementeren. De effectiviteit zullen we evalueren door middel van observaties, interviews met docenten en leerlingen en logboek gegevens. We verwachten hierin terug te zien dat de docenten beter kunnen differentiëren in het arrangement dat ze aanbieden tijdens de gymles en in hun instructiemethode om zo de gymlessen meer “op maat” te kunnen verzorgen. Binnen ‘Meedoen met Sport’ hebben we reeds een groot netwerk opgebouwd dat kan worden ingezet om ons handboek verder te verspreiden. Dit netwerk bestaat uit partners vanuit de universiteiten, hogescholen, professionals (zoals kinderfysiotherapeuten en gymdocenten), gemeentes, provincies etc. Daarnaast hebben we door onze eigen nieuwsbrieven en gegeven workshops al vele aanvragen gehad voor ons handboek. Naast directe contacten met gymdocenten in het regulier onderwijs zijn we hierdoor ook in contact gekomen met ambulant begeleiders en oefentherapeuten die op meerdere scholen werkzaam zijn en die hebben aangegeven graag mee te werken aan implementatie binnen het regulier onderwijs. Door dit netwerk, en doordat we gebruik kunnen maken van de al effectief gebleken implementatie-methode zijn we ervan overtuigd dat we de implementatie van ons handboek een succesvol vervolg kunnen geven binnen het regulier onderwijs.

Kenmerken

Projectnummer:
546002013
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2018
2019
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
F. Abswoude
Verantwoordelijke organisatie:
Radboudumc