Mobiele menu

Training for the Future: VR Hitting Game

Projectomschrijving

De virtual reality training met de Baseball Hitting Game is de training van de toekomst: trainen met een virtual reality bril, een shirt met bewegingssensoren en een knuppel die meet waar en hoe hard je een bal slaat.

Dit project focust zich op de haalbaarheid en toepasbaarheid van een gekoppeld meetsysteem in een brede sportomgeving. Naast de lopende doorontwikkeling in de honk- en softbal topsportopleidingen is er de mogelijkheid om hetzelfde concept door middel van gaming in te zetten op scholen en sportclubs. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid het als futuristisch beweegprogramma binnen het onderwijs aan te bieden en integreert het topsport training in de belevingswereld van de scholier en student van vandaag. De technische ontwikkeling kan zodra het gerealiseerd is eenvoudig vertaald worden naar andere sporten.

Producten

Titel: Technische haalbaarheidsstudie
Auteur: Erik van der Graaff
Titel: Video Presentatie Pitch Fase 2
Auteur: Erik van der Graaff, Nus Jurgens
Link: https://www.youtube.com/watch?v=JQm8V037Oq4&feature=youtu.be

Verslagen


Eindverslag

De VR Hitting Game maakt sport inclusief. Met een levensechte, meeslepende bewegingservaring wordt vanuit een gaming perspectief de jeugd een positieve bewegingservaring aangeboden en wordt de beginnende sporter gestimuleerd om het beste uit zichzelf te halen. Trainen met VR bril die kijkgedrag registreert, een shirt met beweegsensoren en slimme knuppel die berekend hoe je de bal slaat, geïntegreerd tot een nieuwe ‘social challenge’. De VR Hitting Game is vernieuwend binnen de topsport, en door dataverzameling en productontwikkeling die in dit project uitgevoerd gaan worden ontstaat een virtuele en sociale omgeving waarin scholieren en jeugd via die game-beleving aan kunnen sluiten bij hun. Zo inspireert topsport voor een inclusieve bewegingservaring en is het sport die verenigd. Tijdens deze technische haalbaarheidsstudie is er een ‘proof of concept’ ontwikkeld waarin de meest state-of-the-art technologieën zijn geïntegreerd en samengebracht tot een werkend prototype.

Samenvatting van de aanvraag

Een levensechte, meeslepende bewegingservaring in je eigen vertrouwde omgeving. De Virtual Reality (VR) training met de Baseball Hitting Game gaat het mogelijk maken. Gaming met een real-time verbinding naar een geïntegreerde database, gebaseerd op state-of-the-art sensortechnieken voor persoonlijke feedback en met diverse doelen en manipulaties voor topsport, onderwijs en recreatie. Het consortium rond de Baseball Hitting Game is een project rond honkbal training aan het ontwikkelen en wil door de kwaliteiten van de verschillende partijen samen te voegen de training van de toekomst mogelijk te maken. Trainen met een VR bril, een shirt met bewegingssensoren en een knuppel die meet hoe hard je een bal slaat samengevoegd en tot een ‘social game’. Een online game wordt ontwikkeld die niet allen dynamische trainingen kan aanbieden aan scholieren en professionals maar ook door middel van social media ook de partijen digital en rondom scholen en sportclubs bij elkaar kan brengen. Deze aanvraag focust zich op de toepasbaarheid van een gekoppeld meetsysteem in een brede sportomgeving. Naast de lopende doorontwikkeling in de honk- en softbal topsport opleidingen is er de mogelijkheid om hetzelfde concept dmv gaming in te zetten op scholen en sportclubs. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid het als futuristisch beweegprogramma binnen het onderwijs aan te bieden en integreert het topsport training in de belevingswereld van de scholier en student van vandaag. De technische ontwikkeling kan eenvoudig vertaald worden naar andere sporten, met name de koppeling naar het slaan bij tennis is natuurlijk snel gemaakt. De doelstellingen van de haalbaarheidsstudie zijn: 1 Proof-of-Concept van integratie van de verschillende technologieën die nu afzonderlijk gebruikt worden (VR, shirt met bewegingssensoren, geïnstrumenteerde knuppel). 2 Commerciële haalbaarheid 3 Voortzetting van de huidige dekking van het consortium en zoeken meerdere sociale partners en partners in de gaming wereld.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
538003008
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2019
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
N. Jurgens
Verantwoordelijke organisatie:
Strength of Skills B.V.