Training for the Future: VR Hitting Game
Projectomschrijving
De virtual reality training met de Baseball Hitting Game is de training van de toekomst: trainen met een virtual reality bril, een shirt met bewegingssensoren en een knuppel die meet waar en hoe hard je een bal slaat.
Dit project focust zich op de haalbaarheid en toepasbaarheid van een gekoppeld meetsysteem in een brede sportomgeving. Naast de lopende doorontwikkeling in de honk- en softbal topsportopleidingen is er de mogelijkheid om hetzelfde concept door middel van gaming in te zetten op scholen en sportclubs. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid het als futuristisch beweegprogramma binnen het onderwijs aan te bieden en integreert het topsport training in de belevingswereld van de scholier en student van vandaag. De technische ontwikkeling kan zodra het gerealiseerd is eenvoudig vertaald worden naar andere sporten.
Producten
Auteur: Erik van der Graaff
Auteur: Erik van der Graaff, Nus Jurgens
Link: https://www.youtube.com/watch?v=JQm8V037Oq4&feature=youtu.be
Verslagen
Eindverslag
De VR Hitting Game maakt sport inclusief. Met een levensechte, meeslepende bewegingservaring wordt vanuit een gaming perspectief de jeugd een positieve bewegingservaring aangeboden en wordt de beginnende sporter gestimuleerd om het beste uit zichzelf te halen. Trainen met VR bril die kijkgedrag registreert, een shirt met beweegsensoren en slimme knuppel die berekend hoe je de bal slaat, geïntegreerd tot een nieuwe ‘social challenge’. De VR Hitting Game is vernieuwend binnen de topsport, en door dataverzameling en productontwikkeling die in dit project uitgevoerd gaan worden ontstaat een virtuele en sociale omgeving waarin scholieren en jeugd via die game-beleving aan kunnen sluiten bij hun. Zo inspireert topsport voor een inclusieve bewegingservaring en is het sport die verenigd. Tijdens deze technische haalbaarheidsstudie is er een ‘proof of concept’ ontwikkeld waarin de meest state-of-the-art technologieën zijn geïntegreerd en samengebracht tot een werkend prototype.