Verslagen

Eindverslag

Samenvatting
Dit item is dichtgeklapt
Dit item is opengeklapt

Wedstrijdanalyse in vechtsport wordt momenteel veelal handmatig uitgevoerd. Dit is een moeizaam en tijdrovend proces, waardoor de toepassing beperkt blijft tot de topsport. Het ultieme doel van dit project is om software te ontwikkelen die de bewegingen van vechtsporters tijdens een gevecht automatisch in kaart kan brengen. Coaches en sporters op alle niveaus kunnen daarmee inzicht krijgen in het wedstrijdverloop en beslissende acties die leiden tot winst of verlies. Wij maken hierbij gebruik van de Kinect sensor ontwikkeld door Microsoft. Deze sensor kan bewegingen van personen op basis van infraroodlicht driedimensionaal in kaart te brengen. De Kinect kan meerdere personen van elkaar onderscheiden zolang deze zich op enige afstand van elkaar bevinden, maar wanneer zij te dicht bij elkaar komen dan gaat het mis. De eerste stap is het ontwikkelen van een prototype waarmee twee judoka’s die in gevecht zijn uit elkaar gehouden kunnen worden en hun individuele bewegingen gevolgd.

Resultaten
Dit item is dichtgeklapt
Dit item is opengeklapt

Het doel van dit project was om software te ontwikkelen die in staat is om basisacties in een vechtsport automatisch te detecteren en te categoriseren. Er is een prototype software ontwikkeld die beeldmateriaal van Microsoft Kinect 3D-bewegingscamera's analyseert. Voorheen waren deze sensoren niet in staat om twee sporters te onderscheiden wanneer ze in een gevecht verstrikt raakten.

Het resultaat van dit Sportinnovator project is dat we prototypesoftware hebben ontwikkeld die de acties van twee mensen die met elkaar in contact komen (bijvoorbeeld twee judoka in een gevecht) kan desintegreren op basis van diepte- en kleurinformatie van de Kinect-camera. Met behulp van deze informatie kunnen we nu automatisch basisacties met prioriteit detecteren in een gevecht. In de toekomst zullen we ook meer subtielere acties kunnen detecteren.

Samenvatting van de aanvraag

Samenvatting
Dit item is dichtgeklapt
Dit item is opengeklapt

Knowing an opponent’s strengths (and weaknesses) can make the difference between winning and losing in sport, but obtaining this knowledge is often expensive and time-consuming. Some sports deal with this challenge through the use of technology: football and hockey teams use local position measurement to track the position of players. Yet, in many sports the actual actions performed by players are much more crucial than their position in the arena. This is particularly the case in combat sports (e.g., judo, fencing and taekwondo). In combat sports, performance analysts are still required to code video footage of opponents manually. Given the time necessary to do so, a system is desirable that automatically detects and categorises athletes’ actions. We propose to solve this problem through the use of new, highly accessible kinematic sensors. The Kinect sensors used by the Xbox employ an infra-red light source to generate three-dimensional images of the persons in its view, and are programmed to recognise their actions. However, the software presently employed cannot accurately disentangle two persons that are in contact. Fortunately, a Software Development Kit is available for Kinect sensors for those seeking to use them to generate custom software. This provides a unique opportunity to overcome the limitations experienced by combat sports to identify actions of athletes in a fight. The aim of this SportInnovator Idea is to develop performance analysis software that will automatically detect and code actions performed in combat sports. The system will make use of multiple Kinect sensors to distinguish two opponents and identify their actions. We will capitalise on our judo experience to use it as the exemplar sport during prototype development. However, the long-term aim is to develop a system that can be used in different combat sports to not only provide information about opponents, but also to combine information centraly to facilitate a ‘big data’ approach.

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website