Mobiele menu

BalanSAR, een innovatief gymtoestel ter bevordering van de motorische vaardigheden en een actieve leefstijl van kinderen

Projectomschrijving

Balanceren is een belangrijke basisvaardigheid voor een gezonde, motorische ontwikkeling van kinderen. Tijdens de gymles leren kinderen balanceren door bijvoorbeeld over een lijn, bank of balk te lopen. Hierbij wordt nauwelijks rekening gehouden met de rol van visuele waarneming op het motorisch leerproces. Ook inspelen op verschillende fases in het leerproces en de beleving van kinderen is maar beperkt mogelijk. Het lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving van De Haagse Hogeschool ontwerpt in een iteratief ontwerpproces samen met kinderen, gymleraren van Stichting De Haagse Scholen en experts op het gebied van (sensor)technologie en gymtoestellen een prototype van een bank met spatial augmented reality, de BalanSAR. Deze innovatie ondersteunt de visuele waarneming van kinderen tijdens balanceren en bevordert het motorisch leerproces, bijvoorbeeld door visjes te projecteren die met het kind ‘meezwemmen’. Het creëert tevens een aantrekkelijke en uitdagende leeromgeving.

Producten

Titel: BalanSAR: kinderen meer laten bewegen
Auteur: Sportinnovator
Link: https://www.youtube.com/watch?v=aUbzFpOi4Ts
Titel: Presentatie BalanSAR in tv-documentaire van omroep West: Sportcampus Zuiderpark
Auteur: TV West
Link: https://www.omroepwest.nl/tv/programma/170000210/Westdoc/
Titel: BalanSAR; beter leren balanceren met behulp van augmented reality
Auteur: Mast, D., Bosman, M., Schipper, S. Vries, S. de
Titel: Technologie in de gymzaal - Creatieve technieken - AR in lichamelijke opvoeding
Auteur: Mast, D., Schipper, S., Bosman, M.
Titel: BalanSAR - Using Spatial Augmented Reality to Train Children’s Balancing Skills in Physical Education
Auteur: Mast, D., Bosman, M., Schipper, S., Vries, S. de
Link: https://tei.acm.org/2017/
Titel: BalanSAR: Using Spatial Augmented Reality to Train Children’s Balancing Skills in Physical Education
Auteur: Mast, D., Bosman, M., Schipper, S., Vries, S. de
Titel: De Gymzaal van de Toekomst: een gymzaal met augmented reality?
Auteur: Michel Bosman, Danica Mast, Sylvia Schipper, Sanne de Vries
Magazine: Lichamelijke Opvoeding
Link: http://www.hhs.nl/lectoraat-glso

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Het gros van de kinderen beweegt tegenwoordig onvoldoende. Kinderen zijn ook beduidend minder fit, motorisch minder vaardig en zwaarder dan zo’n 30 jaar geleden. Dit is een groot maatschappelijk probleem. Docenten Lichamelijke Opvoeding (LO) maken zich sterk deze trends om te buigen. Dit doen zij onder andere door zich te richten op de motorische ontwikkeling van kinderen. Motorisch vaardige kinderen hebben vaker een actieve leefstijl, presteren cognitief beter en hebben minder kans op overgewicht en valongevallen dan minder vaardige kinderen, zowel op korte als lange termijn. Balanceren is een van de essentiële motorische vaardigheden voor een gezonde motorische ontwikkeling van kinderen. Op dit moment leren kinderen veelal op traditionele manieren balanceren in de gymles. Bijvoorbeeld door over een lijn, bank of balk te lopen. Hierbij wordt nauwelijks rekening gehouden met de rol van visuele waarneming op het motorisch leerproces, de verschillende fases in het leerproces en de beleving van kinderen. Hier is vanuit de LO praktijk wel vraag naar. In dit project ontwerpt De Haagse Hogeschool (HHS) dan ook samen met Stichting De Haagse Scholen een nieuw balanceertoestel (bank) met interactieve videoprojectie. Deze technologie biedt de uitgelezen kans om de visuele waarneming van kinderen tijdens het balanceren te beïnvloeden en zo het motorisch leerproces te bevorderen, bijv. door visjes te projecteren die met het kind ‘meezwemmen’ tijdens het balanceren. Met de Balance-4D wordt tevens een aantrekkelijke en uitdagende leeromgeving voor de huidige generatie kinderen gecreëerd. Kinderen, docenten LO en experts op het gebied van motorisch leren, (sensor)technologie en gymtoestellen worden actief betrokken in het iteratieve ontwerpproces. Met zo'n 1800 gymzalen in Nederland is er een grote markt voor de Balance-4D. De kennis uit dit project kan tevens bijdragen aan beter bewegingsonderwijs en andere innovaties ter bevordering van een actieve leefstijl van kinderen.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
538001017
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2016
2017
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
M.W. Bosman
Verantwoordelijke organisatie:
De Haagse Hogeschool