Sport-it in de Haagse krachtwijken
Projectomschrijving
Verslagen
Eindverslag
In twee jaar tijd zijn door hoofdaanvrager HVV RAS en partners 256 veelzijdige activiteiten georganiseerd voor doelgroepen die vaak niet de aandacht krijgen die nodig is om een verschil te maken: jonge moeders en jongeren in opvang, dakloze gezinnen en jongeren in de krachtwijken van Den Haag. De interventie die hiervoor is gebruikt is Sport-It in de Wijk van Click F1.
Het was zeker niet gemakkelijk om de doelgroepen te activeren en betrekken bij het aanbod van sportactiviteiten en workshops. We zijn er dan ook trots op dat we voor 36 jonge moeders in de opvang in totaal 80 sport activiteiten en 6 workshops konden organiseren. Daarnaast zijn voor 133 jongeren uit de Schilderswijk en Transvaal in totaal 176 activiteiten georganiseerd.
Structurele deelname bleek voor de HVV RAS Voetbalschool in de Wijk geen probleem. Deze aanpak, die in mei 2017 is gestart, is een mooi succes geworden waarop de vereniging verder zal bouwen. Van alle gerealiseerde activiteiten past de voetbalschool het beste bij de hoofdaanvrager. Ook de zelfverdedigingslessen voor jonge moeders van Parnassia op HVV RAS worden gecontinueerd.
Uit onderzoek is gebleken dat in de Haagse krachtwijken een grote groep jongeren is in de leeftijd van 16 - 21 jaar die in de categorie zwerfjongeren, thuis-, werk- en dakloos vallen. Ook is een aanzienlijk groep die in de categorie tienermoeders valt. Middels themagerichte aanpak en participatie aan duurzaam, gestructureerd en passend sportaanbod is geïnvesteerd in het verhogen van sociale competenties, sociaal maatschappelijke participatie, zelfcontrole en zelfvertrouwen van de doelgroep met als doel het verhogen van de zelfredzaamheid, waardoor het proces van instroom in de maatschappij vergemakkelijkt wordt. I.s.m. Melius Zorg en het FIOM zijn de jongeren geworven en hebben deelgenomen aan sportactiviteiten en diverse workshops. In latere fase is uit navraag binnen de doelgroep gebleken dat veel jongeren interesse hebben in Urban Sports. Met name training in hiphop, breakdance, graffiti, freerunnen en capoeira zijn zeer populair onder de doelgroep. Gesprekken met aanbieders van deze "nieuwe sporten" hebben plaatsgevonden en zal binnen het sportaanbod geïntegreerd worden om een nog groter bereik en resultaat te realiseren.