Mobiele menu

Meer kansen voor (niet-)uitkeringsgerechtigden vrouwen op de arbeidsmarkt: methode, handvatten en onderzoek om de economische zelfstandigheid van vrouwen in Den Haag te vergroten.

Projectomschrijving

Vraagstuk

De gemeente Den Haag heeft als doel dat meer vrouwen aan het werk gaan en economisch zelfstandig worden, zodat zij sterker staan in de maatschappij en beter eigen keuzes kunnen maken. VrouwenAcademie De Mussen focust zich op vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt (nuggers en bijstandsgerechtigden) en beoogt hun talenten en arbeidspotentieel beter te benutten.

Onderzoek

De resultaten van de aanpak van de VrouwenAcadamie worden onderzocht. Daarnaast omvat het onderzoek een procesevaluatie. Op basis van de onderzoeksresultaten wordt de VrouwenAcademie verder doorontwikkeld. Ook wordt er gekeken naar de rol van andere stakeholders, zoals de werkgevers, de gemeente Den Haag (beleid en uitvoering), Haagse vrouwenorganisaties en opleidingsinstituten.

Uitkomst

In het project komt de rol van verschillende betrokken partijen en hun onderlinge samenwerking aan de orde, met als doel verbetering van de werkwijzen en handelingsperspectieven van deze stakeholders ter bevordering van de economische zelfstandigheid van vrouwen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. 

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

De gemeente Den Haag heeft als doel dat meer vrouwen aan het werk gaan en economisch zelfstandig worden, zodat zij sterker staan in de maatschappij en beter eigen keuzes kunnen maken.‘Den Haag Werkt’ (de uitvoeringsorganisatie van de gemeente) begeleidt mannen en vrouwen richting opleiding en/of werk, maar biedt voor niet-uitkeringsgerechtigden (zogenoemde nuggers) met een afstand tot de arbeidsmarkt nauwelijks interventies. Ook maken vrouwen vanuit de vrouwenorganisaties moeilijk de overstap naar betaald werk, waardoor de doorstroom van deze vrouwen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt naar werk en/of opleiding hapert. Om de arbeidsmarktpositie van deze vrouwen te verbeteren, richt dit voorstel zich op de ontwikkeling van meer mogelijkheden voor vrouwen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie. De Haagse VrouwenAcademie is onderdeel van Stichting Leerwerkbedrijf de Mussen (hierna genoemd VrouwenAcademie De Mussen)gaat zich toespitsen op vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt (voornamelijk nuggers, maar ook bijstandsgerechtigden) en beoogt hun talenten en arbeidspotentieel beter te benutten. We onderzoeken deze methodiek en voeren een proces- en effectevaluatie uit. Op basis van de resultaten hiervan wordt de VrouwenAcademie verder doorontwikkeld. Daarnaast kijken we naar de rol van andere stakeholders, zoals de gemeente Den Haag zelf (beleid en uitvoering), de Haagse vrouwenorganisaties, opleidingsinstituten en werkgevers. In dit project komen de rol van deze partijen en hun onderlinge samenwerking aan de orde, met als doel de verbetering van de werkwijzen en handelingsperspectieven van deze stakeholders ter bevordering van de economische zelfstandigheid van vrouwen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Doorbouwend op het verkennende onderzoek van fase 1, brengen we in dit project in kaart hoe op dit moment binnen de gemeente Den Haag de toeleiding naar werk van vrouwen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt verloopt, of daarbij gender- en cultuursensitief wordt gewerkt, en hoe de samenwerking tussen de verschillende partijen vorm krijgt. Uit de resultaten van fase 1 van dit ZonMw-programma weten we dat klantmanagers van de gemeente behoefte hebben aan meer kennis van de doelgroep, over wat werkt en wat niet, en over culturele diversiteit. We zullen klantmanagers daarom toerusten op het gebied van gender- en cultuursensitief handelen, zodat zij vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt (nog) beter kunnen begeleiden. Een tweede onderdeel van het project betreft de uitvoering van de methodiek van de VrouwenAcademie. De VrouwenAcademie houdt intakes met vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt die interesse hebben in toeleiding naar opleiding en/of werk. Op basis van verschillende profielen (o.a. met begeleiding naar werk of leerwerktraject) wordt bepaald welk traject de vrouwen binnen de VrouwenAcademie gaan volgen. Gedurende het project zullen circa 80 vrouwen (gefinancierd vanuit dit ZonMw-project) een intake krijgen bij de VrouwenAcademie en worden toegewezen aan een profiel dat bepalend is voor welk traject zij vervolgens gaan doorlopen binnen de VrouwenAcademie. Deze zogenoemde voortrajecten of toeleidingstrajecten zullen uitmonden in een leerwerktraject of betaalde arbeid voor de vrouwen. We richten een cliëntvolgsysteem in ten behoeve van de monitoring van de VrouwenAcademie (zie volgende onderdeel). Een derde onderdeel van het project is het uitgebreid monitoren van de voor- of toeleidingstrajecten naar werk of leerwerktrajecten. We beschrijven de ontwikkelingen in de trajecten, het verloop van de uitvoering, de eerste resultaten, en of aanpassingen in de gehanteerde methodiek nodig zijn. Hierbij hebben we nadrukkelijk oog voor de beleving vanuit de deelnemende vrouwen zelf; zij zullen uitgebreid worden geïnterviewd over hun ervaringen met het traject. We voeren op twee momenten metingen uit (een tussenmeting vanaf september 2022 en een eindmeting vanaf september 2023). De metingen leveren informatie op over de vorderingen van de deelnemende vrouwen en de resultaten van de methodiek. Ook kunnen we door middel van kwantitatieve analyse op basis van de registratiegegevens, verbanden toetsen. Dit levert naar verwachting bruikbare kennis op over ‘wat werkt voor wie’. De belangrijkste uitkomsten van zowel de tussen- als de eindmeting zullen worden voorgelegd in leersessies met de VrouwenAcademie en relevante stakeholders, waarbij zij in gezamenlijkheid aan oplossingen voor de belangrijkste knelpunten werken. Op deze manier worden de resultaten van de evaluatie gebruikt ten behoeve van de doorontwikkeling van de VrouwenAcademie. We sluiten het project af met een eindrapportage die bestaat uit een methodiekbeschrijving van de VrouwenAcademie en een beschrijving van resultaten van de proces- en effectevaluatie. Tevens verzorgen we een factsheet met geleerde lessen, tips en aanbevelingen die ook voor andere gemeenten en stakeholders toegankelijk en bruikbaar zijn.

Kenmerken

Projectnummer:
10410022110003
Looptijd: 92%
Looptijd: 92 %
2022
2024
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Kertokarijo
Verantwoordelijke organisatie:
Gemeente Den Haag