Mobiele menu

Depression and Suicide Prevention in Higher Vocational Education

Projectomschrijving

Depressie en suïcide preventie op het MBO

In dit project wordt een stapsgewijze aanpak voor depressie- en suïcide preventie onder leerlingen van ROC’s onderzocht. De aanpak bestaat uit een geïntegreerd en vernieuwend aanbod aan interventie onderdelen, zoals een training van mentoren en leraren om signalen van suïcidegedachten beter te herkennen, een ‘serious game’ op de mobiele telefoon om o.a. vooroordelen en barrières om hulp te zoeken te verminderen, de inzet van ervaringsdeskundigen, en een cognitief gedragsmatige interventieprogramma . Doel van het project is om inzicht te krijgen in de effectiviteit van de stapsgewijze aanpak. Een tweede doel is om informatie te verkrijgen die later kan bijdragen aan een succesvolle invoering van de aanpak in andere regio’s.
Het project wordt door het Trimbos-instituut uitgevoerd in de regio Noordoost Brabant in samenwerking met o.a. gemeenten (Oss, Bernheze), scholen, GGZ Oost-Brabant, de Vrije Universiteit en stichting 113 online.

Verslagen


Eindverslag

STORM staat voor Strong Teens and Resilient Minds en is een multimodaal en stapsgewijze netwerkinterventie gericht op depressie en suïcidaliteit onder jongeren op het voortgezet onderwijs (VO; 13-16 jarigen) en MBO (16-24 jarigen). Het STORM-programma bestaat uit vier onderling geïntegreerde preventieve interventies.
Omdat de implementatie van diverse STORM-onderdelen op het MBO niet lukte, konden ook geen data verzameld worden om de effecten ervan te evalueren. Bovendien is het niet zinvol om effectmetingen te doen wanneer de betreffende interventie in de toekomst niet als zodanig aangeboden zal worden. Daarom richt het onderzoek zich niet meer op de effectevaluatie, maar op de factoren die gebleken helpend of belemmerend zijn bij de implementatie van STORM op het MBO. Dat is cruciaal omdat suïcidale-depressie hoog prevalent is onder MBO-leerlingen. De vraagstellingen van het onderzoek zijn 1) wat waren barrières voor de implementatie van Moving Stories (het universele preventie onderdeel) en welke lessen kunnen hieruit worden getrokken voor toekomstige implementatie van een dergelijk programma. 2) hoe kan een geïndiceerd programma zoals 'Op Volle Kracht' volgens leerlingen en docenten op een toegankelijke en organisatorisch werkbare manier worden geïmplementeerd op het MBO. 3) hoe dient een implementatieplan met het oog op landelijke implementatie van STORM op het MBO er uit te zien.

Samenvatting van de aanvraag

Depressie en suïcide preventie op het MBO

In dit project wordt een stapsgewijze aanpak voor depressie- en suïcide preventie onder leerlingen van ROC’s onderzocht. De aanpak bestaat uit een geïntegreerd en vernieuwend aanbod aan interventie onderdelen, zoals een training van mentoren en leraren om signalen van suïcidegedachten beter te herkennen, een ‘serious game’ op de mobiele telefoon om o.a. vooroordelen en barrières om hulp te zoeken te verminderen, de inzet van ervaringsdeskundigen, en een cognitief gedragsmatige interventieprogramma . Doel van het project is om inzicht te krijgen in de effectiviteit van de stapsgewijze aanpak. Een tweede doel is om informatie te verkrijgen die later kan bijdragen aan een succesvolle invoering van de aanpak in andere regio’s.
Het project wordt door het Trimbos-instituut uitgevoerd in de regio Noordoost Brabant in samenwerking met o.a. gemeenten (Oss, Bernheze), scholen, GGZ Oost-Brabant, de Vrije Universiteit en stichting 113 online.

Kenmerken

Projectnummer:
531004004
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2017
2022
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. K. Monshouwer
Verantwoordelijke organisatie:
Trimbos-instituut