Mobiele menu

De pas erin: samen stappen zetten naar vitale en duurzame wandelinitiatieven in Achterhoekse wijken.

Projectomschrijving

Vraagstuk

Wandelen is laagdrempelig en momenteel één van de meest beoefende sporten in Nederland. Bovendien zijn gedurende de coronacrisis mensen meer gaan wandelen of begonnen met wandelen. De effecten van wandelen zijn veelomvattend. Wandelen draagt niet alleen bij aan preventie van chronische ziekten, maar ook aan het voorkomen van sociale isolatie. Op gemeenteniveau vormt wandelen de verbinding tussen het fysieke en sociale domein.

Onderzoek

In dit project worden gemeentelijke leernetwerken opgezet waarin knelpunten zoals ‘hoe bereik je de inwoner’, ‘hoe maak je impact inzichtelijk’ en ‘hoe borg je het programma’ worden besproken met burgers, professionals en onderzoekers. Kennis uit o.a. begeleidend participatief actie-onderzoek wordt hierin meegenomen.

(Verwachte) Uitkomst

In de regio West-Achterhoek zijn veel wandelinitiatieven, maar deze staan nog sterk op zichzelf waardoor geen uitwisseling van kennis en ervaring plaatsvindt. Bij dit project wordt gewerkt aan versterking en verduurzaming van lokale wandelinitiatieven.

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

‘De pas er in’ wil samen met burgers, professionals (o.a. buurtsportcoaches) en onderzoekers werken aan een kwaliteitsverbetering van veelbelovende wandelinitiatieven in de gemeenten van de regio West-Achterhoek. In deze gemeenten zijn al veel verschillende wandelinitiatieven op het niveau van wijken of kernen, maar deze staan nog sterk op zichzelf. Tegelijkertijd geven medewerkers uit de uitvoerings- en beleidspraktijk aan dezelfde knelpunten te ervaren en voor dezelfde uitdagingen te staan, namelijk hoe bereik je de inwoner, hoe richt je goede monitoring in, hoe maak je gebruik van technologie en hoe borg je het programma. Op dit moment worden kennis en ervaringen van burgers, professionals en onderzoekers op o.a. deze terreinen onvoldoende gedeeld waardoor nauwelijks doorontwikkeling plaatsvindt. Om hier verandering in te brengen worden 4 gemeentelijke leernetwerken gevormd waarbij een wandelinitiatief als uitgangspunt wordt genomen en relevante stakeholders waaronder burgers, wandelbegeleiders, (sport)verenigingen en welzijnswerk, projectleider en onderzoekers worden betrokken. Er wordt hierbij ingezet op een mix van wandelinitiatieven in een variëteit aan wijken die verschillen in sociaal-demografische kenmerken. Daarnaast wordt een regionaal leernetwerk gevormd waarin de lokale leernetwerken zijn vertegenwoordigd en ook de beleidsmedewerkers plaats nemen. Op deze manier wordt ervaringskennis, professionele en wetenschappelijke kennis binnen en tussen gemeenten gedeeld. In deze leernetwerken wordt kennis bijeen gebracht uit de systematische analyse van lokale aanpakken (subdoelstelling 1), begeleidend participatief actie-onderzoek en evaluatieonderzoek (subdoelstelling 2) en onderzoek naar het maatschappelijke rendement (subdoelstelling 3) waarmee de lokale aanpak wordt versterkt en verduurzaamd. Via cyclische leerprocessen wordt op deze manier bijgedragen aan vitale wandelinitiatieven in de wijk die bewoners op een laagdrempelige manier in beweging brengen en houden en bijdragen aan de domeinen van positieve gezondheid. De systematische analyse van lokale aanpakken gericht op wandelen bestaat uit literatuuronderzoek naar werkzame elementen in wandelinterventies, onderzoek in landelijke interventiedatabanken naar wandelinterventies en verdiepend onderzoek in de lopende lokale wandelinitiatieven in de regio West-Achterhoek. Op basis van literatuur en beschreven interventies uit de databank wordt een lijst met werkzame elementen samengesteld, specifiek voor wandelinitiatieven. Vervolgens wordt deze lijst gebruikt om de lokale aanpakken in kaart te brengen. Vervolgens worden de leernetwerken ingericht en wordt participatief actie-onderzoek, evaluatieonderzoek en een Social Return on Investment opgezet om deze leernetwerken te voeden. Het onderzoek meet de processen, effecten en waardes van de wandelinitiatieven gedurende de projectperiode. Belangrijke uitkomsten zijn: bereik, waardering, consistentie, barrières en faciliterende factoren en impact op het wandelgedrag en de domeinen van positieve gezondheid. De leernetwerken doorlopen achtereenvolgens 4 fases en deze cyclus wordt driemaal herhaald, waarbij het leernetwerk bepaalt welke vraagstelling relevant is op basis van uitkomsten tot dan toe en wat er leeft in de praktijk. ‘De pas erin’ sluit aan bij zowel integraal beleid van de individuele gemeenten als de gezamenlijke ambities van de acht gemeenten in de regio Achterhoek. In de Achterhoek is een sterke regionale samenwerkingsstructuur ingericht rondom de thematafel ‘De Gezondste regio’ en is het regionaal samenwerkingsverband Achterhoek in Beweging actief. In het Regionaal Preventie Akkoord is als pijler ‘Een leven lang sporten en bewegen’ opgenomen waar deze aanvraag aan bijdraagt. Daarnaast wordt samengewerkt met Menzis, eRoutes, Kenniscentrum Sport en Bewegen en de Koninklijke Wandel Bond Nederland om kennis ook breder in Nederland te delen.

Kenmerken

Projectnummer:
555001038
Looptijd: 64%
Looptijd: 64 %
2021
2025
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
drs. J.J. ter Beek
Verantwoordelijke organisatie:
Gemeente Doetinchem