ZonMw tijdlijn School en kinderopvang https://www.zonmw.nl/ Het laatste nieuws van de tijdlijn van School en kinderopvang nl-nl Mon, 25 May 2020 18:35:25 +0200 Mon, 25 May 2020 18:35:25 +0200 TYPO3 news-5656 Wed, 06 May 2020 09:48:28 +0200 Werkwijze voor aantonen van impact https://www.zonmw.nl/nl/over-zonmw/impact-versterken/impact-aantonen/ Onze impactwerkwijze bestaat uit drie kernelementen: het bevorderen van verantwoorde onderzoekspraktijken, de toepassing van productieve interacties, en het opstellen van een impact pathway. Lees meer over de impactwerkwijze en bekijk onze handleiding voor kennisbenutting voor projectleiders. news-5608 Thu, 23 Apr 2020 10:33:49 +0200 Nieuwe subsidiemogelijkheden voor onderzoek naar kindermishandeling en huiselijk geweld https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuwe-subsidiemogelijkheden-voor-onderzoek-naar-kindermishandeling-en-huiselijk-geweld/ Voor het onderzoeksprogramma Geweld hoort nergens thuis is een nieuwe subsidieoproep gepubliceerd. Deze richt zich op onderzoek naar professionele norm en kennisverwerving. We vragen u uw intentie tot indienen door te geven vóór 9 juni 2020. Voor het indienen van de subsidieaanvraag heeft u tot 2 september 2020 14.00 uur. Het onderzoeksprogramma Geweld hoort nergens thuis levert een bijdrage aan de ondersteuning van de praktijk en biedt handvatten om de aanpak van kindermishandeling en huiselijk geweld te verbeteren, te borgen en te verduurzamen. Professionals en beleidsmakers hebben hiervoor de juiste informatie en (wetenschappelijke)kennis nodig om te weten wat werkt in hun handelen, en moeten dit ook kunnen toepassen. De subsidieoproep die nu open staat richt zich op onderzoekslijn 4: onderzoek naar professionele norm en kennisverwerving.

Waarvoor kan subsidie aangevraagd worden?

Het herkennen en stoppen van kindermishandeling en huiselijk geweld vraagt om basis- en specialistische kennis en vaardigheden. Professionals in zorg- en hulpverlening, gemeenten, politie en justitieorganisaties en onderwijs werken samen binnen de aanpak en zetten hierbij allemaal hun eigen specialisme in. Het is belangrijk te onderzoeken welke kennis en vaardigheden nodig zijn, welke rol (initiële) opleidingen hierbij hebben en hoe deze kennis en vaardigheden (onder welke voorwaarden) benut kunnen worden in de praktijk.

De subsidieoproep richt zich op aanvragen op het gebied van onderzoek naar professionele norm en kennisverwerving. Deze onderzoekslijn bestaat uit 2 thema’s:

  1. professionaliteit
  2. organisatorische context

Beschikbare budget en looptijd

Voor deze ronde is 300.000,- euro beschikbaar (max. 150.000 euro per aanvraag). Projecten dienen uiterlijk 15 december 2020 te starten en hebben een looptijd van maximaal 18 maanden.

Meer informatie en indienen

Voor meer informatie en voor het indienen van uw vooraanmelding kunt u contact opnemen met ghnt@zonmw.nl of +31 70 349 52 06.

Meer weten?

 

]]>
news-5490 Thu, 26 Mar 2020 18:18:16 +0100 Extra geld voor creatieve oplossingen coronavirus (COVID-19) https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/extra-geld-voor-creatieve-oplossingen-coronavirus-covid-19/ Het ministerie van VWS stelt extra geld beschikbaar om creatieve oplossingen te faciliteren met betrekking tot het coronavirus (COVID-19). De pandemie heeft een grote impact op de zorg en samenleving. Op korte termijn zijn daarom oplossingen nodig voor praktische problemen in en buiten ziekenhuizen.

UPDATE 14-04-2020: deze regeling is inmiddels gesloten. Indienen is niet meer mogelijk.

Praktische uitdagingen

De komende weken en maanden leidt de coronacrisis tot allerlei praktische uitdagingen in de zorg en de samenleving. De vraag is hoe we in deze tijd goede zorg en ondersteuning kunnen blijven bieden. Praktische uitdagingen zijn bijvoorbeeld tekorten aan bepaalde materialen in ziekenhuizen, maar ook de zorg en ondersteuning aan kwetsbare mensen. Ook staan onze zorg- en hulpverleners voor de uitdaging om hun werk zo goed mogelijk te kunnen blijven doen.

Creatieve oplossingen

Creatieve oplossingen zijn nodig voor praktische technologische zaken in de (ziekenhuis)zorg, zoals medische hulpmiddelen. Anderzijds zijn er oplossingen nodig om kwetsbare groepen en hun zorg- en hulpverleners te helpen bij het bieden van de juiste zorg en ondersteuning.

Bedrijven of organisaties die een creatieve oplossing willen uitwerken of uitvoeren komen in aanmerking voor ofwel een startimpuls of een projectimpuls. Daarbij gaat het om oplossingen die buiten reguliere zorg- en welzijnsactiviteiten vallen. Een belangrijke voorwaarde voor deze projectimpuls is dat de creatieve oplossing voorziet in de behoefte van de doelgroep, zoals ziekenhuispersoneel. Dit moet blijken uit de samenstelling van het projectteam.

Financiële impuls aanvragen

Er zijn twee financiële impulsen beschikbaar.

  1. Een startimpuls van maximaal € 7.500,- (inclusief BTW). Deze impuls is bedoeld voor het uitwerken en eventueel toepassen of piloten van een idee.
  2. Een projectimpuls van € 7.500,- tot € 15.000,- (inclusief BTW). Belangrijke voorwaarde voor deze projectimpuls is dat de creatieve oplossing voorziet in de behoefte van de doelgroep.

Alle in Nederland gevestigde rechtspersonen kunnen een offerte indienen die past binnen de kaders van deze regeling.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie, de aanvraagprocedure en de voorwaarden op de pagina Creatieve oplossingen aanpak coronavirus (COVID-19).

]]>
news-5078 Tue, 17 Mar 2020 09:21:00 +0100 Dappere Dino’s erkend als effectief https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/dappere-dinos-erkend-als-effectief/ Dappere Dino's is een preventief groepsprogramma voor kinderen van 6 tot en met 8 jaar van wie de ouders gescheiden zijn. Dit programma is door de Erkenningscommissie Interventies erkend als effectief en is opgenomen in de Databank Effectieve Jeugdinterventies (DEI) van het Nederlands Jeugdinstituut. Dappere Dino's is een groepsprogramma voor kinderen van 6 tot en met 8 jaar oud, gericht op het voorkomen of beperken van emotionele en gedragsproblemen nadat ouders gescheiden zijn. Uit het door ZonMw gefinancierd onderzoek bleek dat dit groepsprogramma succesvol preventieve steun biedt aan 6- tot 8-jarige scheidingskinderen. Het onderzoek werd uitgevoerd in het kader van de ‘Alles is gezondheid’-pledge van Jeugdformaat en TNO. Hiervoor ontvingen zij voor een pilotonderzoek naar Dappere Dino’s van ZonMw in 2013 al een Parel onderscheiding.

Ingrijpende gebeurtenis

Een scheiding is voor het hele gezin een ingrijpende gebeurtenis. In Nederland zijn volgens recente CBS gegevens ieder jaar 86.000 kinderen betrokken bij de (echt)scheiding van hun ouders. Voor jonge kinderen is een scheiding een ingrijpende gebeurtenis, die vaak met veel verdriet en onzekerheid gepaard gaat. Toch hoeft een scheiding niet vanzelfsprekend blijvende gevolgen voor de kinderen te hebben. Met goede ondersteuning en begeleiding kan het welzijn van kinderen vergroot worden en de scheiding op een veilige manier worden verwerkt. 

Dappere Dino’s

Om kinderen daarbij te helpen, heeft TNO voor kinderen van 6 tot en met 8 jaar (groep 3 en 4 basisschool) het programma Dappere Dino’s ontwikkeld. Gedurende 12 bijeenkomsten ervaren kinderen steun van leeftijdgenoten en leren zij vaardigheden in probleem oplossen, zodat ze beter kunnen omgaan met hun gevoelens rondom scheiding. Ze ontdekken dat de scheiding niet hun schuld is en dat al hun gevoelens normaal en begrijpelijk zijn. De speciaal opgeleide trainer en co-trainer werken veel met ‘groepsdino’ Rex, een handpop in dezelfde leeftijd als de kinderen, die hen vertelt hoe hij omgaat met de scheiding van zijn eigen ouders. Via een intake, nieuwsbrieven, een werkboekje van de kinderen en een facultatieve ouderbijeenkomst worden ouders bij het programma betrokken.

 

Meer weten?

]]>
news-5454 Mon, 16 Mar 2020 15:58:26 +0100 2020 alle schoolterreinen rookvrij! https://vimeo.com/394966610/643285ffb4 Vanaf 1 augustus moeten alle schoolterreinen rookvrij zijn, van primair onderwijs tot en met MBO’s en universiteiten. Zien roken doet roken en het schoolterrein moet niet de plek zijn waar kinderen leren roken. ZonMw heeft onderzoek gefinancierd naar rookvrije schoolterreinen. news-5391 Wed, 26 Feb 2020 10:40:00 +0100 Rookvrij schoolterrein is Goed onderbouwd https://www.loketgezondleven.nl/leefstijlinterventies/erkenningstraject/recent-erkende-interventies Kinderen en jongeren moeten rookvrij kunnen opgroeien. Daarom zijn scholen vanaf 2020 verplicht een rookvrij terrein te hebben. De interventie Rookvrij schoolterrein ondersteunt het onderwijs daarbij. Deze aanpak van het Trimbos-instituut kreeg mede dankzij ZonMw-financiering de erkenning Goed onderbouwd van de onafhankelijke erkenningscommissie van RIVM en partners. Rookvrij schoolterrein biedt naast richtlijnen voor implementatie, stimulansen voor schooldirecties en concrete actieplannen, ook de mogelijkheid om een Gezonde School-adviseur in te schakelen. Lees meer over deze en andere recent erkende interventies. news-5164 Thu, 16 Jan 2020 14:57:01 +0100 Recent erkende interventies: UP2U en Alcohol Alert https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/recent-erkende-interventies-up2u-en-alcohol-alert/ Met onze steun zijn recent twee interventies erkend in het onafhankelijke erkenningstraject van RIVM en partners. Het gaat om de interventies UP2U en Alcohol Alert. Wat voor interventies zijn dit? Grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar maken

De interventie UP2U (Media en Gezondheid) is gericht op jongeren van 15-19 jaar. Met interactieve gedramatiseerde scènes maakt het grensoverschrijdend gedrag en seksuele dwang bespreekbaar. Zowel vanuit het perspectief van jongeren die grenzen overschrijden als jongeren die het overkomt.

De interventie is goed in te passen in programma’s als Lang Leve de Liefde of Girls Talk. Bekijk de onderzoeksresultaten op de projectpagina.

Bingedrinken voorkomen

De interventie Alcohol Alert (Maastricht Universiteit) is een online game interventie en wil voorkomen dat jongeren van 15-16 jaar gaan bingedrinken, of als ze het al doen ermee stoppen. Leerlingen kunnen het programma via hun school doorlopen en krijgen gepersonaliseerde feedback op hun drinkgedrag, toegespitst op wat ze tijdens het spelelement hebben ingevuld.

Bekijk de onderzoeksresultaten op de projectpagina.

Erkenningstraject

Het RIVM werkt met onafhankelijke experts uit wetenschap en praktijk, die de kwaliteit, effectiviteit en uitvoerbaarheid van ingediende interventies vaststellen.

Vanuit onze onderzoeksprogramma’s financieren we veel onderzoek naar interventies. Het is belangrijk dat professionals de resultaten uit deze onderzoeken goed kunnen vinden en makkelijk toepassen. Daarom stimuleert ZonMw dat deze interventies worden ingediend bij het erkenningstraject.

Meer informatie

Benieuwd naar (meer) recent erkende interventies? Kijk op de RIVM-website loketgezondleven.nl.

 

]]>
news-4925 Mon, 25 Nov 2019 10:08:14 +0100 Roken op schoolpleinen vanaf augustus 2020 verboden https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2019/11/22/roken-op-schoolpleinen-vanaf-augustus-2020-verboden Vanaf het begin van het volgende schooljaar mag er niet meer worden gerookt op het schoolplein. De ministerraad heeft daarmee ingestemd op voorstel van staatssecretaris Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De maatregel geldt voor basisscholen, middelbare scholen, mbo- en hbo-instellingen en universiteiten. news-4807 Wed, 13 Nov 2019 15:47:00 +0100 Kennisinfrastructuren als motor voor implementatie http://www.zonmw.nl/20jaarpreventie Een betere onderbouwing voor beleid en meer maatschappelijke impact van de wetenschap. Plus betere methodieken en interventies voor de praktijk. Het zijn opbrengsten van kennisinfrastructuren, zoals academische werkplaatsen waar beleid, onderzoek, onderwijs en praktijk samenkomen. Lees verder in onze publicatie '20 jaar preventie bij ZonMw'. news-4763 Tue, 08 Oct 2019 11:25:00 +0200 Kamerbrief over resultaten evaluaties jeugdpreventie https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2019/10/08/kamerbrief-over-resultaten-evaluaties-jeugdpreventie Staatssecretaris Blokhuis deelt de resultaten van het verkennende onderzoek naar 'Gezond, veilig en kansrijk opgroeien' en de evaluatie 'Aanpak overgewicht jeugd'. Lees de kamerbrief over resultaten evaluaties jeugdpreventie op Rijksoverheid.nl news-4811 Thu, 19 Sep 2019 16:02:00 +0200 Gezond op school http://www.zonmw.nl/20jaarpreventie Gezondheid op school is meer dan fruit uitdelen of een beweegactiviteit opzetten. Het gaat ook om ‘lekker in je vel zitten’ en om zaken als veiligheid en respectvol met elkaar omgaan. Maar vooral: een systematische aanpak die alles met elkaar in verband brengt. Lees verder in onze publicatie '20 jaar preventie bij ZonMw'. news-4468 Mon, 26 Aug 2019 11:02:25 +0200 Zuid-Limburg is de ongezondste regio van Nederland. Dat moet anders https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/zuid-limburg-is-de-ongezondste-regio-van-nederland-dat-moet-anders~babeeade/ Op basis van data uit de Gezondheidsmonitor maakte de Volkskrant een interactieve kaart die laat zien hoe gezond Nederland is. Zuid-Limburg springt er negatief uit. Daarom leren op een basisschool in Landgraaf de kinderen groente te eten en te bewegen. De schooldag van deze kinderen is met een uur verlengd, zodat ze samen gezond kunnen lunchen en er ruimte is om te bewegen. Lees verder op Volkskrant.nl. news-4436 Fri, 16 Aug 2019 11:05:46 +0200 Lespakket Je Lijf Je Lief! https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/lespakket-je-lijf-je-lief/ Leerlingen in het praktijkonderwijs lopen meer risico dan andere jongeren om slachtoffer of dader te worden van seksueel grensoverschrijdend gedrag. ‘Je lijf, je lief!’ is het enige erkende lespakket voor deze doelgroep. Het werd al op kleine schaal uitgevoerd, maar is nu verder geëvalueerd, doorontwikkeld en in meerdere regio’s uitgevoerd. Het lesprogramma ‘Je Lijf, Je Lief!’ heeft als doel seksuele grensoverschrijding bij leerlingen in het praktijkonderwijs te voorkomen. Het lesprogramma bestaat onder meer uit een downloadbare handleiding, strips, foto’s, kaarten en audiovisueel materiaal.

Onderdelen van de les zijn bijvoorbeeld:

  • Eigen wensen herkennen en aangeven (wie mag jou kussen? Hoe voelt een twijfelgevoel?)
  • Hoe laat je merken wat je wél wilt? 

Ook kan de docent een training volgen om de lessen te geven en is er een train-de-trainer programma. Dit alles is te benaderen via de (gratis) Movisie academie. Het lespakket is in 2015 erkend op het niveau ‘goed onderbouwd’ door de Erkenningscommissie Interventies en werd al op kleine schaal uitgevoerd.

Evaluatie en implementatie

In het evaluatie- en implementatieproject van Rutgers WPF, Movisie en GGD Amsterdam is onderzocht wat het effect is van het lespakket. Ook keken de onderzoekers hoe het geven van de lessen het best gestimuleerd kan worden op scholen.

Uit interviews kwam naar voren dat leerlingen van de lessen hebben geleerd. Het vragenlijstonderzoek toont echter geen effect aan. Mogelijke verklaringen kunnen volgens de onderzoekers zijn dat leerlingen sociaal-wenselijke antwoorden hebben gegeven en de neiging hebben tot zelfoverschatting. Zelfrapportage door middel van een vragenlijst was wellicht niet passend voor (een deel van) de doelgroep. Ook bleek het lespakket niet altijd te zijn uitgevoerd zoals bedoeld en was het aantal lessen wellicht te kort om een meetbaar effect te bewerkstelligen. Aangeleerde kennis en vaardigheden beklijven moeilijk in deze doelgroep.

Verbeterpunten doorgevoerd in ‘Je Lijf Je Lief!’ 2.0

Uit het evaluatieonderzoek kwamen verschillende verbeterpunten voor het lespakket en de docentenhandleiding naar voren. Deze zijn zoveel mogelijk doorgevoerd. Zo is er meer mogelijkheid voor afwisseling ingebouwd en is tegelijkertijd een duidelijke kernboodschap geformuleerd. Ook zijn de lessen actiever gemaakt en is de docentinstructie uitgebreid. Dit waren allemaal punten die ervoor zorgen dat het lespakket beter is afgestemd op de variatie binnen de doelgroep en docenten hierdoor het lespakket gemakkelijker kunnen uitvoeren zoals bedoeld.

Een doorlopende leerlijn seksuele gezondheid

De onderzoekers concluderen dat ‘Je Lijf Je Lief!’ een waardevol lespakket is, zeker als onderdeel van een doorlopende leerlijn seksuele vorming. Het belang van het thema dient onderschreven te worden door scholen. Voor toekomstig onderzoek bevelen zij aan een combinatie van verschillende onderzoeksmethoden in te zetten bij deze doelgroep en rekening te houden met diversiteit binnen de doelgroep.

Seksuele gezondheid

De scope van de seksuele gezondheidsbevordering is in de loop der jaren fors verbreed, ook binnen de programmering van ZonMw. Het gaat nu ook over thema’s als ‘gezond opgroeien’ en ‘onbedoelde zwangerschap en kwetsbaar (jong) ouderschap’. Vroege opsporing van aandoeningen blijft een belangrijke prioriteit. ZonMw subsidieert projecten die onderzoek doen op het gebied van seksuele gezondheid.

Meer informatie

Relevante ZonMw programma's en thema's:

]]>
news-4417 Tue, 06 Aug 2019 16:16:12 +0200 20 jaar preventie bij ZonMw https://www.zonmw.nl/nl/onderzoek-resultaten/preventie/20-jaar-preventie/ Goede gezondheid is belangrijk. Daarom zetten we in op preventieonderzoek. Dat doen we al 20 jaar. In deze video lichten we mooie resultaten uit, die vandaag de dag worden gebruikt. Bijvoorbeeld preventie op scholen, in de wijk en op het werk. Maar ook de gecombineerde leefstijlinterventie en kennisinfrastructuren.  

Benieuwd naar de resultaten en onze blik op de toekomst?

]]>
news-4734 Fri, 26 Jul 2019 10:40:00 +0200 ‘Het Preventieprogramma is een groot goed’ https://mediator.zonmw.nl/mediator-36/het-preventieprogramma-is-een-groot-goed/ Het Preventieprogramma van ZonMw bestaat twintig jaar. De kersverse voorzitter van de centrale commissie van het programma, Henk Garretsen, blikt terug en kijkt vooruit. Lees het artikel in Mediator 36. news-4227 Mon, 24 Jun 2019 11:23:00 +0200 20 jaar preventie: de bal ligt bij ons allemaal! https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/20-jaar-preventie-de-bal-ligt-bij-ons-allemaal/ Vandaag heeft staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) de publicatie ’20 jaar preventie bij ZonMw’ in ontvangst genomen uit handen van directeur Henk J. Smid. Met dit jubileum worden de opbrengsten van 20 jaar preventieonderzoek belicht. De publicatie laat zien hoe er is geanticipeerd op ontwikkelingen, is bijgedragen aan bruikbare resultaten die impact hebben in de samenleving en hoe daar de komende jaren mee verder wordt gegaan. Gezondheid is van onmetelijke waarde. ZonMw helpt ervoor te zorgen dat mensen zo lang mogelijk gezond blijven en hun leven kunnen leiden zoals ze dat willen. Preventie is daarbij een onmisbaar hulpmiddel in het hart van de samenleving. Uiteindelijk draait het allemaal om mensen die mogelijkheden zoeken om hun eigen regie te voeren en keuzes willen maken die bij ze passen. Daarom zet ZonMw in op preventieonderzoek. Dat doen we al 20 jaar. Samen met onderzoekers, beleidsmakers, onderwijsinstellingen, gemeenten en professionals en met burgers zelf.

Dankzij het Preventieprogramma doen we veel kennis op over gezond leven, voor alle Nederlanders. Deze kennis heeft de afgelopen jaren al geleid tot mooie resultaten die vandaag de dag worden gebruikt. Paul Blokhuis: “Daarmee kom je alleen verder door er met elkaar voor langere tijd de schouders onder te zetten. Door te blijven samenwerken, de bal ligt bij ons allemaal!"

Benieuwd naar de geboekte resultaten en hoe ZonMw hiermee verder gaat? Ga naar www.zonmw.nl/20jaarpreventie en download direct de publicatie.

]]>
news-3887 Fri, 05 Apr 2019 11:38:00 +0200 Inschrijving Ondersteuningsaanbod Gezonde School van start! https://www.gezondeschool.nl/advies-en-ondersteuning/ondersteuningsaanbod?utm_source=Spike&utm_medium=618339355&utm_campaign=Nieuwsbrief+Gezond+Leven Vanaf maandag 4 maart t/m donderdag 18 april kunnen scholen zich inschrijven voor het Ondersteuningsaanbod Gezonde School. Het Ondersteuningsaanbod geeft uw school een steuntje in de rug om te werken aan Gezonde School. Voor het schooljaar 2019-2020 kunnen 550 schoollocaties uit het po, vo en mbo Ondersteuningsaanbod aanvragen. De ondersteuning bestaat uit een financiële bijdrage, scholing en begeleiding en advies van een Gezonde School-adviseur van de GGD. Lees meer over de voorwaarden van het Ondersteuningsaanbod op deze webpagina's of schrijf u direct in voor het Ondersteuningsaanbod via mijngezondeschool.nl news-3563 Mon, 04 Feb 2019 11:17:03 +0100 Evaluatie Gezonde School-aanpak van start https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/evaluatie-gezonde-school-aanpak-van-start/ Bevordert de Gezonde School-aanpak daadwerkelijk de gezondheid van leerlingen in het basis-, voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs? Dat is de kernvraag in de evaluatie van deze innovatieve aanpak, gesubsidieerd door ZonMw. Het onderzoek gaat begin april van start en wordt uitgevoerd door een samenwerkingsverband van negen GGD-en, de Universiteit van Maastricht, de Academische Werkplaatsen Limburg, Agora en Amphi, en TNO. Geen eenvoudige opdracht

“We zijn allemaal ontzettend blij met deze subsidie”, vertelt Patricia van Assema. Zij is als universitair hoofddocent verbonden aan de vakgroep gezondheidsbevordering van de Universiteit Maastricht en is een van de kernonderzoekers in de evaluatie. “Het is geen eenvoudige opdracht, maar wel super relevant. We gaan niet alleen onderzoeken of de aanpak effectief is, maar ook wat nodig is om de aanpak effectief te laten zijn. We willen weten wat er precies gebeurt, zodat we ook adviezen kunnen geven over hoe de aanpak mogelijk verbeterd kan worden.”

De Gezonde School-aanpak

Gezonde School is een landelijk programma dat is bedoeld om via het onderwijs een gezonde leefstijl bij de Nederlandse jeugd te stimuleren. Het programma Gezonde School is een samenwerking tussen de po-raad, vo-raad en mbo-raad, GGD GHOR Nederland, RIVM, regionale GGD’en, de KVLO en gezondheidsfondsen. Het programma vormt een aanvulling op de reguliere ondersteuning door de GGD. Scholen kunnen via het programma Gezonde School financiële ondersteuning aanvragen. Per thema kunnen de scholen een Gezonde School-kwaliteitskeurmerk (vignet) verwerven, bijvoorbeeld op het gebied van voeding, bewegen en sport, roken en alcohol, welbevinden en relaties en seksualiteit. Ruim 1500 hebben hier al gebruik van gemaakt. Het is de bedoeling het programma de komende jaren nog op veel meer scholen te introduceren.

Welbevinden van de leerlingen

De komende 4 jaar gaat het samenwerkingsverband het effect van de Gezonde School op gezondheid, leefstijl, het welbevinden en de schoolprestaties van leerlingen nader onderzoeken. Patricia van Assema: “Daarnaast kijken we naar hoe scholen de aanpak uitvoeren. Sommige scholen zijn heel enthousiast, anderen veel terughoudender. We onderzoeken ook hoe de begeleiding vanuit de GGD verloopt. Het mooie aan dit onderzoek is dat we allemaal onze eigen expertise en netwerken kunnen inbrengen en dat zowel de praktijk als het wetenschappelijk onderzoek hierin vertegenwoordigd zijn.” Behalve de praktijkprofessionals en onderzoekers, gaan 2 promovendi met de evaluatie aan de slag. “We zitten nog midden in de sollicitatieprocedure, maar hopen zo snel mogelijk te kunnen beginnen”, besluit Patricia van Assema.

Voor meer informatie, kijk op:  

]]>
news-3555 Fri, 01 Feb 2019 09:22:30 +0100 Vlogserie over ADHD en druk gedrag https://adhdendrukgedrag.nl/vloggenserie/vlog-3-waardoor-kunnen-kinderen-met-adhd-druk-zijn/ Al gezien? De Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag heeft een vlogserie. Elke drie weken plaatsen ze een vlog waarin experts antwoord geven op vragen van kinderen en ouders. Deze keer: 'Waardoor kunnen kinderen met ADHD impulsief zijn?' news-3517 Thu, 24 Jan 2019 17:56:23 +0100 Projecten over het verbinden van kennis en jeugdopleidingen starten vanaf april 2019 https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/projecten-over-het-verbinden-van-kennis-en-jeugdopleidingen-starten-vanaf-april-2019/ Eind 2018 zijn 3 projecten gehonoreerd die samen met opleidingen, onderzoekers en professionals actuele kennis over het verbeteren van de psychosociale ontwikkeling van kinderen en jongeren toepasbaar gaan maken voor opleidingen. In de (jeugd)programma’s van ZonMw wordt veel kennis ontwikkeld die waardevol is voor aankomende professionals in de jeugdsector. Met het honoreren van de 3 projecten stimuleert ZonMw dat kennis ingebed wordt in beroepsopleidingen zodat resultaten uit onderzoek in de praktijk terecht komen en toegepast worden. Opleidingen spelen een belangrijke rol bij de borging van projectresultaten. De professionals van de toekomst worden immers door opleiding gevormd. 
De projecten hebben een looptijd van 2 jaar. De resultaten komen medio 2021 beschikbaar.

De projecten 

Onbekend maakt onbemind. Leren werken met neurobiologische kennis van en met jongeren met antisociaal gedrag
Hersenontwikkeling en de invloed op het gedrag bij jongeren met zeer problematisch antisociaal gedrag is een nog onderbelicht onderwerp binnen het dagelijks handelen van professionals en in de opleiding van deze professionals. Het doel van dit onderwijsproject is om de kennis die er is vanuit de neurobiologische en psychosociale wetenschappen over problematisch antisociaal gedrag bij jongeren te bundelen. Zodat het mogelijk wordt dat de kennis in de praktijk en de (hbo)opleidingen wordt opgenomen. Het project levert inzicht op over wat nodig is om deze overdracht van kennis blijvend in te passen. 

Samen de handen in één voor multiprobleem
Professionals vinden het moeilijk om multiprobleemgezinnen de juiste hulp te bieden. Daarom wordt er steeds meer kennis verzameld over werkzame elementen van interventies voor multiprobleemgezinnen. Het doel van het project is om actuele kennis over het verbeteren van de psychosociale ontwikkeling van kinderen en jongeren uit multiprobleemgezinnen toepasbaar te maken voor opleidingen. In dit project worden ‘blended learning’ modules ontwikkeld die bijdragen aan het opleiden van reflectieve professionals en optimale hulpverlening aan multiprobleemgezinnen.

Plein 16-27: Landelijke leergemeenschap jongeren op weg naar volwassenheid 
Veel jongeren tussen de 16 en 27 jaar hebben ondersteuning nodig in de overgang naar volwassenheid. Plein 16-27 is een leergemeenschap voor offline en online uitwisseling tussen opleidingen, het werkveld, beleidsmakers, onderzoekers en ervaringsdeskundige jongeren. Tijdens de offline ontmoetingen van de leergemeenschap worden 3 onderwijstoepassingen, of ‘meeting points’ op Plein 16-27, ontwikkeld. Studenten kunnen daar de benodigde kennis en vaardigheden op doen om jongeren in de overgang naar volwassenheid goed te ondersteunen. De onderwijstools worden via een digitale leeromgeving blijvend gedeeld.

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector 

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector opgezet. De projecten worden vanuit dit programma gefinancierd.

Meer weten?

]]>
news-3467 Thu, 17 Jan 2019 13:44:25 +0100 Aanmelden informatiebijeenkomst Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd programmalijn voor gemeenten nu mogelijk https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/aanmelden-informatiebijeenkomst-actieprogramma-maatschappelijke-diensttijd-programmalijn-voor-gemeen/ Gemeenten en hun natuurlijke partners worden voor de programmalijn uitgenodigd te experimenteren met de inrichting van de maatschappelijke diensttijd, gebaseerd op de aanpak van de Belgische Samenlevingsdienst. Voor deze subsidieoproep wordt op woensdag 13 februari 2019 een informatiebijeenkomst georganiseerd. De bijeenkomst is van 10.30 tot 13.00 uur (inloop vanaf 10.00 uur) bij Mammoni in Utrecht. Let op: het bijwonen van deze informatiebijeenkomst is verplicht als u een aanvraag wilt indienen! Inschrijven voor de bijeenkomst is vanaf nu mogelijk. Tijdens de bijeenkomst vertellen vertegenwoordigers van de Belgische Samenlevingsdienst over de opzet en de ervaringen in België. Ook wordt de subsidieoproep toegelicht, wordt ingegaan op de wijze waarop aan consortia ondersteuning geboden wordt bij het proces en het indienen  van de aanvraag en is er ruimte voor vragen. Na afloop van de bijeenkomst kunt u aangeven of u een aanvraag wilt indienen. 

Aanmelden voor de bijeenkomst

Wilt u de bijeenkomst bijwonen? Meldt u dan aan via dit formulier. 

De Belgische Samenlevingsdienst

Het Platform voor de Samenlevingsdienst geeft jongeren in België de kans om te werken aan hun persoonlijke ontwikkeling door nieuwe vaardigheden te leren en zich deel te laten voelen van de samenleving. Dit gebeurt deels in groepsverband, deels individueel. Per traject wordt een groep jongeren samengesteld die zich zes maanden lang inzetten in verschillende sectoren. De jongeren krijgen daarnaast in groepsverband verschillende trainingen. Het doel van de samenlevingsdienst is om een boost te geven aan het zelfvertrouwen en de talentontwikkeling van jongeren, ze de mogelijkheid geven voor het opdoen van vaardigheden en iets voor een ander of de samenleving te doen. Ondanks dat het geen doelstelling is, boekt de Samenlevingsdienst mooie resultaten op uitstroom van kwetsbare jongeren naar werk of opleiding. 

Wie kan aanvragen? 

De aanvraag kan worden ingediend door een consortium van meerdere gemeenten met hun natuurlijke partners, zoals werkgevers(organisaties), vrijwilligerscentrales, scholen en maatschappelijke organisaties. Binnen het consortium moet ervaring zijn met het werven, matchen en begeleiden van jongeren. Gemeenten moeten daarnaast domeinoverstijgend samenwerken met de domeinen zorg, onderwijs en werk en inkomen. 

Waarom het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd? 

Met dit programma bevordert de Rijksoverheid dat iedere jongere de mogelijkheid krijgt om via maatschappelijke projecten en activiteiten bij te dragen aan een sterke en betrokken samenleving. Ook jongeren die nu nog niet maatschappelijk actief zijn. Het doel van het actieprogramma is om vanuit de praktijk te leren wat werkt.

Meer weten? 

eer informatie over de randvoorwaarden vindt u in de factsheet hieronder en in de definitieve subsidie-oproep die op 18 maart 2019 opengesteld wordt. Voor inhoudelijke vragen kunt u nu al contact opnemen via amd@zonmw.nl of 070-349 52 45.

]]>
news-3424 Fri, 11 Jan 2019 08:04:00 +0100 Kennisagenda Jeugd: een schot in de roos https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/kennisagenda-jeugd-een-schot-in-de-roos/ De boegbeelden van de NWA-route Jeugd zijn in de laatste weken van 2018 op tournee geweest om namens de Taskforce Jeugd de Kennisagenda Jeugd bij vier ministeries te presenteren. De Kennisagenda werd goed ontvangen: de verschillende departementen zien de meerwaarde van een breed gedragen Kennisagenda en gezamenlijk optrekken op het gebied van jeugd. Het doel van de Kennisagenda is om wetenschappers, beleidsmakers en professionals uit te dagen om samen nieuwe kennis over jeugd te ontwikkelen.
De Kennisagenda is te downloaden of te bestellen.

De Taskforce Jeugd heeft de afgelopen jaren onder leiding van de boegbeelden Monique Volman (Universiteit van Amsterdam) en Judi Mesman (Universiteit Leiden) gewerkt aan de totstandkoming van de Kennisagenda. Volgens hen is de Kennisagenda het resultaat van een unieke samenwerking: niet alleen een groot aantal partijen op het gebied van jeugd en ontwikkeling, ook ministeries, ouders én jongeren zijn betrokken bij de totstandkoming ervan.

Bij de vier betrokken ministeries werden de boegbeelden met open armen ontvangen. Carsten Herstel, directeur Sanctietoepassing en Jeugd bij het ministerie van Justitie en Veiligheid, noemt de agenda ‘schot in de roos’. Bernard ter Haar directeur-generaal Sociale Zekerheid en Integratie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) zag ook verschillende thema’s terugkomen die voor het ministerie van belang zijn en minister de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport benadrukte dat er ook aandacht moet zijn voor kennis over een goede organisatie en inrichting van o.a. jeugdhulp en onderwijs. Fons Dingelstad, directeur Kennis van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) noemt het thema ‘normativiteit van opvoeding en onderwijs’ fascinerend en zal binnen OCW de discussie hierover en over de andere twee interessante thema’s aanjagen.

Het doel van de Kennisagenda is om de thema’s concreet te maken en daarmee wetenschappers, beleidsmakers en professionals in het jeugddomein handvatten te geven om over de grenzen van hun eigen domein heen te kijken en samen nieuwe kennis over de jeugd te ontwikkelen. Mede daarom zijn bij de totstandkoming van de Kennisagenda een groot aantal partijen op het gebied van ontwikkeling, opvoeding en onderwijs betrokken. Wat de Kennisagenda uniek maakt is dat niet alleen professionals een inbreng hebben gehad, maar juist ook ouders en jongeren. Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heeft in samenwerking met andere onderdelen van NWO en ZonMw de Taskforce ondersteund bij de totstandkoming van de Kennisagenda. Zij gaan verkennen op welke manier de thema’s van de Kennisagenda een plek kunnen krijgen in hun programmering.

Meer weten?

]]>
news-3408 Fri, 04 Jan 2019 10:14:56 +0100 Infographic Samen Op School: Klein-en-Fijn onderzoek opbrengsten https://www.werkplaatsenjeugd.nl/infographic-samen-op-school-klein-en-fijn-onderzoek-opbrengsten-2/ In de Academische Werkplaats Samen op School zijn in 2017 en 2018 negen Klein-en-Fijn onderzoeksrapporten verschenen. In deze onderzoeken worden concrete onderwerpen en vragen uit de praktijk door middel van kortdurend onderzoek begeleid en beantwoord. Meer weten over deze manier van onderzoeken? Bekijk de infographic. news-3402 Wed, 02 Jan 2019 10:22:18 +0100 Nieuwe subsidieoproepen preventieprogramma opengesteld: onderzoek naar effectiviteit van preventieve interventies https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuwe-subsidieoproepen-preventieprogramma-opengesteld-onderzoek-naar-effectiviteit-van-preventieve/ Twee subsidieoproepen voor effectiviteitsonderzoek zijn gepubliceerd. In deze oproepen staat onderzoek naar de effectiviteit van preventieve interventies centraal. De deadline voor indienen van een aanvraag is 12 maart 2019. De eerste oproep gaat over effectiviteitsonderzoek naar kennislacunes op thema’s en doelgroepen. De focus ligt hierbij op de interventiedatabase Gezond en Actief Leven (RIVM Gezond Leven). De tweede oproep gaat over onderzoek naar werkzame elementen.

1. Effectiviteitsonderzoek op thema’s en doelgroepen

De 1ste oproep gaat over onderzoek op thema’s en doelgroepen waarvoor nog onvoldoende effectieve interventies beschikbaar zijn én waar de praktijk behoefte aan heeft. Onderzoeksinstellingen kunnen indienen, samen met professionals die de interventie in de praktijk uitvoeren. In deze 1ste oproep gaat het onderzoek over 3 onderwerpen:

  • Onderzoek om interventies uit de RIVM-database naar een hoger niveau van effectiviteit te tillen. Alleen erkende interventies van minimaal het niveau ‘theoretisch goed onderbouwd’ uit de interventiedatabase van het RIVM Gezond Leven mogen worden onderzocht (Overzicht erkende interventies per thema en doelgroep (RIVM Gezond Leven, 2018). De thema’s roken, alcohol en overgewicht zijn hier uitgesloten.
  • Onderzoek naar de effectiviteit van de integrale aanpak. Hier is wel de mogelijkheid om aanvragen in te dienen op roken, alcohol en overgewicht
  • Effectonderzoek naar interventies voor thema’s en doelgroepen waarvoor nog onvoldoende erkende interventies zijn, maar waar wel behoefte aan is. De thema’s en doelgroepen uit de analyse van het RIVM Gezond Leven hebben prioriteit (Overzicht witte vlekken thema’s en doelgroepen, RIVM Gezond Leven, 2018). Doorontwikkeling van bestaande interventies heeft de voorkeur. De thema’s roken, alcohol en overgewicht zijn hier uitgesloten.

Bekijk de subsidieoproep

2. Onderzoek naar werkzame elementen

De 2de oproep gaat over onderzoek naar werkzame elementen van interventies waar de praktijk behoefte aan heeft. Zijn er werkzame elementen die in meer of alle interventies zitten? Welke onderdelen zorgen voor effect? En wat zijn de randvoorwaarden voor toepassing van deze elementen? Bij deze tweede oproep kunnen consortia een aanvraag indienen. De oproep bestaat uit 2 fasen.

Fase 1
Consortia vragen subsidie aan voor de coördinatie van een onderzoekconsortium en het uitvoeren van een voorstudie op 1 van de 3 thema’s uit het Nationaal Preventieakkoord:

  1. preventie van overgewicht jeugd en volwassenen;
  2. terugdringen van problematisch alcoholgebruik;
  3. rookvrije generatie.

Fase 2
Consortia doen vervolgonderzoek naar de werkzame elementen op de verschillende thema’s. De voorstudies uit fase 1 bepalen deels de richting van dit onderzoek.

Bekijk de subsidieoproep

Meer informatie

]]>
news-3367 Mon, 17 Dec 2018 08:57:58 +0100 Aankondiging subsidieoproep Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd voor consortia van gemeenten https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/aankondiging-subsidieoproep-actieprogramma-maatschappelijke-diensttijd-voor-consortia-van-gemeenten/ Gemeenten en hun natuurlijke partners worden met de oproep uitgenodigd te experimenteren met de inrichting van de maatschappelijke diensttijd, gebaseerd op de aanpak van de Belgische Samenlevingsdienst. Voor deze subsidieoproep wordt op 13 februari een informatiebijeenkomst georganiseerd, die verplicht is voor potentiële indieners. Waarom het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd? 

Met dit programma bevordert de Rijksoverheid dat iedere jongere de mogelijkheid krijgt om via maatschappelijke projecten en activiteiten bij te dragen aan een sterke en betrokken samenleving. Ook jongeren die nu nog niet maatschappelijk actief zijn. Het doel van het actieprogramma is om vanuit de praktijk te leren wat werkt.

De Belgische Samenlevingsdienst

Het Platform voor de Samenlevingsdienst geeft jongeren in België de kans om te werken aan hun persoonlijke ontwikkeling door nieuwe vaardigheden te leren en zich deel te laten voelen van de samenleving. Dit gebeurt deels in groepsverband, deels individueel. Per traject wordt een groep jongeren samengesteld die zich zes maanden lang inzetten in verschillende sectoren. De jongeren krijgen daarnaast in groepsverband verschillende trainingen. Het doel van de samenlevingsdienst is om een boost te geven aan het zelfvertrouwen en de talentontwikkeling van jongeren, ze de mogelijkheid geven voor het opdoen van vaardigheden en iets voor een ander of de samenleving te doen. Ondanks dat het geen doelstelling is, boekt de Samenlevingsdienst mooie resultaten op uitstroom van kwetsbare jongeren naar werk of opleiding. 

Wie kan aanvragen? 

De aanvraag kan worden ingediend door een consortium van meerdere gemeenten met hun natuurlijke partners, zoals werkgevers(organisaties), vrijwilligerscentrales, scholen en maatschappelijke organisaties. Binnen het consortium moet ervaring zijn met het werven, matchen en begeleiden van jongeren. Gemeenten moeten daarnaast domeinoverstijgend samenwerken met de domeinen zorg, onderwijs en werk en inkomen. 

Interesse? Kom naar de informatiebijeenkomst

Op 13 februari 2019 organiseert ZonMw een informatiebijeenkomst. Een vertegenwoordiger van de Belgische Samenlevingsdienst vertelt dan over de opzet en de ervaringen in België. Ook wordt de subsidieoproep toegelicht en is er ruimte voor vragen. Na afloop van de bijeenkomst kunt u aangeven of u een aanvraag wilt indienen. De consortia die willen indienen kunnen ondersteund worden bij het proces en het indienen van de aanvraag. Het bijwonen van deze bijeenkomst is verplicht als u een aanvraag wilt indienen. Aanmelden voor de informatiebijeenkomst kan via dit formulier. 

Meer weten? 

Meer informatie over de randvoorwaarden vindt u in de factsheet hieronder en in de definitieve subsidie-oproep die op 18 maart 2019 opengesteld wordt. Voor inhoudelijke vragen kunt u nu al contact opnemen via amd@zonmw.nl of 070-349 52 45.

]]>
news-3287 Wed, 28 Nov 2018 13:51:16 +0100 Minister de Jonge (VWS) opent tour van Kennisagenda Jeugd langs ministeries https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/minister-de-jonge-vws-opent-tour-van-kennisagenda-jeugd-langs-ministeries/ Op woensdag 28 november 2018 is de Kennisagenda Jeugd aangeboden aan minister de Jonge van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De Kennisagenda Jeugd is het resultaat van een unieke samenwerking. De domeinen ontwikkeling, opvoeding en onderwijs, die tot nu toe veelal los van elkaar werkten, worden uitgedaagd om belangrijke kennisvraagstukken over kinderen en jongeren gezamenlijk op te pakken. De aanbieding werd, namens de Taskforce Jeugd gedaan door Judi Mesman en Monique Volman, boegbeelden van de NWA-route Jeugd in ontwikkeling, opvoeding en onderwijs. De Kennisagenda wordt de komende periode feestelijk overhandigd aan vertegenwoordigers van de verschillende ministeries die bij de totstandkoming van de Kennisagenda betrokken zijn geweest.

Kennisagenda uitwerking van route Jeugd van NWA

De Kennisagenda Jeugd is een uitwerking van de route Jeugd in ontwikkeling, opvoeding en onderwijs van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA). De agenda beschrijft de thema’s waarover meer onderzoek vereist is om de kennis over de ontwikkeling van de jeugd, over de opvoeding en over het onderwijs te vergroten. Het gaat dan om de thema’s leren en ontwikkelen in verschillende contexten, diversiteit en (on)gelijkheid en normativiteit van opvoeding en onderwijs. U vindt de Kennisagenda hier .

Veel partijen én jongeren betrokken bij totstandkoming Kennisagenda

Het doel van de Kennisagenda is om deze thema’s concreet te maken en daarmee wetenschappers, beleidsmakers en professionals in het jeugddomein handvatten te geven om over de grenzen van hun eigen domein heen te kijken en samen nieuwe kennis over de jeugd te ontwikkelen. Mede daarom zijn bij de totstandkoming van de Kennisagenda een groot aantal partijen op het gebied van ontwikkeling, opvoeding en onderwijs betrokken evenals de ministeries van Justitie en Veiligheid (J&V), Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW), Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Wat de Kennisagenda uniek maakt is dat niet alleen professionals zijn bevraagd maar juist ook ouders en jongeren. Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heeft in samenwerking met andere onderdelen van NWO en ZonMw de Taskforce ondersteund bij de totstandkoming van de Kennisagenda.

NWA biedt kansen

De verschillende thema’s uit de Kennisagenda Jeugd hangen met elkaar samen, vullen elkaar aan of overlappen elkaar. Deze zouden dan ook niet los van elkaar onderzocht moeten worden. Hier liggen kansen voor onderzoekers om samen met collega’s uit andere domeinen en disciplines grootschalig onderzoek op te zetten. De verschillende calls van de NWA  bieden hier mogelijkheden voor.

Aandacht voor goede organisatie en inrichting jeugdhulp en onderwijs

Minister de Jonge uit zijn waardering voor de totstandkoming van de Kennisagenda Jeugd. In gesprek lichtten Mesman en Volman toe waarom is gekozen voor de drie thema’s. Hierop kan toekomstig onderzoek voor belangrijke doorbraken en innovatieve ontwikkelingen zorgen. De minister vraagt in aanvulling op deze thema’s aandacht voor kennis over een goede organisatie en inrichting van o.a. jeugdhulp en onderwijs. De Jonge nodigt het onderzoeksveld uit hier ook oog voor te hebben.

Meer weten?

 

Fotografie en video Studio Oostrum

 

]]>
news-3272 Mon, 26 Nov 2018 13:05:44 +0100 Masterclasses Jongerenparticipatie in onderzoek - schrijf je nu in! https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/masterclasses-jongerenparticipatie-in-onderzoek-schrijf-je-nu-in/ Op vrijdag 8 en vrijdag 22 maart 2019 organiseert ZonMw in samenwerking met Christine Dedding (Amsterdam UMC) en Esther Peeters twee masterclasses over jongerenparticipatie in onderzoek. Zowel onderzoekers in het jeugdveld als jongeren die interesse hebben om hun stem te laten horen in onderzoek zijn van harte welkom. Meld je nu aan. Programma

Masterclass 1 (vrijdag 8 maart 2019) - Kennismaken met jongerenparticipatie
Deze masterclass is bedoeld voor onderzoekers die graag meer jongeren willen betrekken bij onderzoek, maar nog niet goed weten hoe en wat het oplevert. Na afloop ben je aan het denken gezet over vragen: wat is participatie, waarom is het zo belangrijk, is het altijd nodig en wanneer is het goed genoeg? 

Masterclass 2 (vrijdag 22 maart 2019) - Dilemma’s bij jongerenparticipatie
Op deze dag – bedoeld voor onderzoekers die enige ervaring hebben met het betrekken van jongeren – staan dilemma’s centraal die door de deelnemers zelf zijn ingebracht.Tijdens deze masterclass diepen onderzoekers en jongeren op inspirerende wijze concrete vraagstukken rond het betrekken van jongeren bij onderzoek uit. Na afloop heb je concrete oplossingsrichtingen voor je dilemma, en inzicht in de dilemma’s van collega-onderzoekers. 

Wat valt er voor jongeren te halen?

Voor beide masterclasses geldt dat je er op inspirerende wijze leert wat je sterke punten zijn en ontdekt hoe jij je stem kunt laten horen in onderzoek in de jeugdsector. Op deze dag ervaar je hoe je jouw kennis kunt inzetten voor onderzoek naar vragen die jongeren belangrijk vinden. En zo invloed uit kunt oefenen op het gezond en veilig opgroeien van jongeren. Je krijgt inzicht in en hoe je je sterke punten het beste kunt inzetten in je samenwerking met onderzoekers. 

Beide masterclasses zijn interactief opgezet. Naast het gezamenlijke deel zal ook een gedeelte van de dag apart ingericht zijn voor onderzoekers en jongeren.  

Wie kan deelnemen?

Iedere onderzoeker (zowel vanuit praktijkinstellingen als onderzoeksinstellingen) in de jeugdsector kan zich aanmelden. Bij voorkeur meldt elke onderzoeker zich gezamenlijk met een jongere aan. Ook jongeren die interesse hebben om te participeren in onderzoek kunnen zich inschrijven. Deelname aan één van de twee de masterclasses is gratis. 

Aanmelden 

Meld je nu aan via ons inschrijfformulier. Wacht niet te lang met inschrijven, want het aantal beschikbare plaatsen is beperkt. Schrijf je dus alleen in als je daadwerkelijk kunt komen. 

Meer informatie

  • Tijdstip: beide masterclasses duren van 9:30 uur tot 16:30 uur 
  • Locatie: Utrecht

Voor meer informatie over de masterclasses kunt u contact opnemen met ZonMw via effectiefjeugd@zonmw.nl. 

Programma Effectief werken in de jeugdsector

Het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector draagt onder andere bij aan het vergroten van de kennis over wat werkt in de jeugdsector waarom, voor wie, wanneer en onder welke condities.

Meer weten?

]]>
news-3270 Mon, 26 Nov 2018 12:12:53 +0100 Oproep bijdragen aan Jeugd in Onderzoek 2019 https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/oproep-bijdragen-aan-jeugd-in-onderzoek-2019/ Doe mee met Jeugd in Onderzoek 2019. Dé ontmoetingsplek voor jeugd- en onderwijsprofessionals die met en voor kinderen werken. Wilt u anderen inspireren en motiveren met uw onderzoek, de resultaten en praktijkervaringen? Dien dan voor 15 januari 2019 uw voorstel in. Jeugd in Onderzoek is dé aangewezen plek om uw kennis en ervaring met anderen te delen. Doet u onderzoek en heeft u (tussen)resultaten die u wilt delen? Dien dan uw voorstel in. Dit kan tot dinsdag 15 januari 2019, 17.00 uur via het aanmeldformulier. Hier vindt u ook de uitgebreide voorwaarden waaraan uw deelsessie moet voldoen. Het is een pré als u samenwerkt met iemand uit de praktijk, zoals een ouder, kind of ervaringsdeskundige. Hier houden we rekening mee bij de honorering. Begin februari 2019 hoort u of de commissie uw bijdrage heeft gehonoreerd.

Thema's

Drie thema’s herkent u jaarlijks in het programma: Wat Werkt voor Wie en Waarom, De kracht van preventie in het Sociale Domein en Verbinding Onderwijs-Jeugdhulp. Naast deze drie vaste thema’s kent het programma een jaarlijks wisselend thema. Dit thema wordt aangedragen door de universiteit die optreedt als ambassadeur van het congres. Voor 2019 heeft de Rijksuniversiteit Groningen het extra thema bepaald: Het effect van stress bij opvoeden en opgroeien.

Doel van deze dag

Het doel van Jeugd in Onderzoek is kennisuitwisseling, prikkelen van duurzame kennisontwikkeling en het stimuleren van het gebruik van kennis door professionals, gemeenten, onderwijs en opleidingen. Zodat ouders en jeugd daarvan profiteren. De meerwaarde zit vooral in het verbinden van kennis uit onderzoek, de professionele praktijk en de ervaring van kinderen, jongeren en ouders. Inspiratie komt uit onderlinge interactie en het netwerken tussen betrokkenen in het jeugd- en onderwijsveld.

Wie kan bijdragen?

Bent u betrokken bij onderzoek in het jeugd- of onderwijsveld? En wilt u de opgedane kennis – op een inspirerende manier – breder delen? Dan bent van harte uitgenodigd om bij te dragen aan Jeugd in Onderzoek 2019.

Wilt u deelnemen als bezoeker? Dat kan natuurlijk ook. Aanmelden voor Jeugd in Onderzoek is mogelijk vanaf half februari 2019 via www.jeugdinonderzoek.nl. Zet de datum vast in uw agenda.

Verschillende onderdelen en thema's

U kunt een voorstel indienen voor verschillende werkvormen, zoals: een lezing, netwerktafel, workshop, posterpresentatie of een pitch technologische innovatie, op een van de volgende subthema's:
 
Wat Werkt voor Wie en Waarom
Met meer kennis kan de hulp en ondersteuning aan scholen, kinderen en gezinnen effectiever worden. Kennis over welke aanpak voor welke doelgroep het beste werkt en waarom, is belangrijk. En hoe kan je dat het beste onderzoeken? Drie kennisbronnen zijn daarbij relevant: ervaringskennis van kinderen, jongeren en ouders, praktijkkennis van professionals en kennis uit wetenschappelijk onderzoek. We nodigen u uit om in de deelsessies uw resultaten te delen. Bijvoorbeeld van effectonderzoek, praktijkgestuurd onderzoek of (onderzoeks)projecten waarin actieve participatie van jeugd/gezinnen een grote rol spelen.

De kracht van Preventie in het Sociale Domein
Voor gemeenten is het van toenemend belang hun preventief jeugdbeleid en onderwijsbeleid goed in te richten. Het vergroot de kans op een gezonde, veilige en kansrijke sociale omgeving voor jeugd en gezinnen. Het verkleint de kans dat alledaagse opgroei- en opvoedproblemen escaleren tot ernstige problemen. Kennis over effectieve preventie en het opnemen van die ‘evidence’ in nieuwe of herziene richtlijnen is daarbij van belang. We nodigen u uit om in de deelsessies kennis over de succesfactoren van preventieprojecten en resultaten uit onderzoek naar de effectiviteit van preventie te presenteren.

Verbinding Onderwijs-Jeugdhulp
De verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp kan veel opleveren voor kinderen en gezinnen. De school is een plek waar problemen bij het opgroeien, in de ontwikkeling of bij belemmeringen in de thuissituatie worden gesignaleerd. Leraren bieden zelf vaak al veel ondersteuning, zowel bij het leren als bij de sociaal-emotionele ontwikkeling. Soms moet de school in samenspraak met leerling en ouders snel jeugdhulp in kunnen schakelen. Leraren en jeugdhulpprofessionals hebben elkaar nodig. Wat weten we over de kwaliteit, de organisatie en de do's en don'ts van een optimale samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp? We nodigen u uit om in de deelsessies uw resultaten uit onderzoek en verhalen uit de praktijk te delen.

Het effect van stress bij opvoeden en opgroeien
We weten dat kinderen en jongeren tegenwoordig geregeld stress ervaren. Bijvoorbeeld door school of te veel prikkels via sociale media. Juist bij de jeugd kan stress nadelige effecten hebben, omdat de hersenen nog volop in ontwikkeling zijn. Ook ouders ervaren regelmatig stress bij het opvoeden. Er is nog niet voldoende onderzocht op welke schaal kinderen, jongeren en ouders stress ervaren, waardoor stress wordt veroorzaakt, om wat voor type stress het gaat en of de stress daadwerkelijk negatieve effecten heeft. Ook is nog onvoldoende bekend over manieren waarop bij de opvoeding en in het onderwijs en hulpverlening kan worden omgegaan met stress van kinderen en jongeren. Deze vragen maken ook deel uit van de Kennisagenda Jeugd. Doet u onderzoek op een van deze terreinen? Dan nodigen we u uit hierover een deelsessie in te dienen.

Kosten

Als uw bijdrage wordt gehonoreerd betaalt u de inschrijfkosten van € 140,00 incl. BTW. Neemt u iemand mee voor uw presentatie, bijvoorbeeld iemand vanuit de praktijk of een ervaringsdeskundige, die alleen voor deze sessie komt? Dan is het mogelijk dat – in overleg met de organisatoren van deze dag – voor deze persoon geen entree betaald hoeft te worden.

Meer informatie en aanmeldformulier

Jeugd in Onderzoek wordt georganiseerd door ZonMw, NRO, NJi, NCJ en TNO.
Meer informatie over het congres is te vinden op onze website www.jeugdinonderzoek.nl. Voor vragen kunt u contact opnemen via het e-mailadres: jeugdinonderzoek@nji.nl

]]>
news-3265 Fri, 23 Nov 2018 14:26:07 +0100 Maatschappelijke diensttijd: de eerste resultaten in beeld https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/maatschappelijke-diensttijd-de-eerste-resultaten-in-beeld/ In september startte 41 proeftuinen met de maatschappelijke diensttijd. De eerste resultaten van het begeleidend onderzoek zijn bekend. In het factsheet leest u meer over waar de proeftuinen nu staan, op welke sectoren de proeftuinen zich richten en welke beloning jongeren krijgen. Het onderzoek bij de 41 proeftuinen is een belangrijke bron van informatie voor de ontwikkeling van het concept maatschappelijke diensttijd (MDT). Om werkzame elementen in de grote diversiteit aan projecten te kunnen benoemen, volgen onderzoeksbureaus Significant, Kennisland en Rebel, in opdracht van het Ministerie van VWS, de ontwikkeling van de experimenten van MDT met een centraal onderzoek. 

Het centrale onderzoek bestaat uit kwantitatief onderzoek en actieonderzoek. Het kwantitatieve onderzoek gebeurt met behulp van vragenlijsten en analyses van de opgehaalde data. De vragenlijsten worden ingevuld door de deelnemende organisaties en door de deelnemende jongeren. Het actieonderzoek is een open onderzoek, wat de mogelijkheid biedt om de onverwachte werkzame factoren of neveneffecten op te halen en de ‘rijke verhalen’ onder het voetlicht te brengen. Onderzoekers gaan in gesprek met actoren bij de experimenten en nemen deel aan activiteiten bij de experimenten. Ten behoeve van het ontwerp MDT en versnelling van de experimenten, worden in het kader van actieonderzoek ook 2 ontmoetingspodia voor alle experimenten georganiseerd aan de hand van dialoogtafels. Zo kan bijvoorbeeld  één bepaald thema diepgaander besproken worden. 

Download het factsheet

Meer weten?

]]>
news-3128 Thu, 18 Oct 2018 17:04:43 +0200 Voortbouwen op 20 jaar Preventie https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/voortbouwen-op-20-jaar-preventie/ Op 18 oktober ontving ZonMw de goedkeuring voor het vervolg van het Preventieprogramma: Integraal en met kennis aan de slag, ZonMw-Preventieprogramma 2019 t/m 2022. “Het Preventieprogramma bij ZonMw is al twintig jaar lang een doorlopend programma dat aansluit op de vierjaarlijkse cyclus voor het gezondheids- en preventiebeleid uit de Wet Publieke gezondheid. Het programma jaagt aan, verbindt en versterkt bewustzijn over het belang van preventie en in het bijzonder leefstijl.”, aldus het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Het Preventieprogramma sluit aan op belangrijke prioriteiten voor preventie uit: Volksgezondheid Toekomst Verkenning 2018, NWA Kennisagenda Preventie, Preventieakkoord en het Nationaal Programma Preventie.

Missie

Het Preventieprogramma 2019 t/m 2022 levert met kennisbenutting, effectiviteitsonderzoek en innovatie een bijdrage aan het behoud en de bevordering van gezondheid van burgers, zodat zij zo goed mogelijk kunnen functioneren.

De missie van het programma valt te concretiseren in vier doelstellingen:

  1. Kennisbenutting van effectieve interventies in de (lokale) praktijk, opleidingen en in richtlijnen en zorgstandaarden
  2. Kennisvermeerdering over effectiviteit en werkzame elementen van interventies
  3. Het stimuleren van innovatie en (technologische) vernieuwing
  4. Kennisvermeerdering over vroege opsporing

Subsidies

Het programma heeft een budget van ruim € 38,5 miljoen. De subsidietoekenningen vinden plaats in de periode 2019 t/m 2022. In het eerste kwartaal van 2019 starten we met subsidiemogelijkheden voor effectiviteitsonderzoek. In deze oproep(en) staat  onderzoek naar de effectiviteit en doelmatigheid van preventieve interventies centraal, met de volgende prioriteiten:

  • Kennis die ontbreekt binnen de interventiedatabase Gezond en Actief Leven (RIVM), maar waar vanuit de praktijk wel behoefte aan is
  • Werkzame elementen van interventies
  • Effectiviteit van integraal werken

Op de hoogte blijven?

Binnenkort volgt meer informatie op de website van ZonMw: www.zonmw.nl/preventie en de ZonMw-nieuwsbrief Preventie, abonneren doet u via www.zonmw.nl/blijfopdehoogte.

 

]]>