ZonMw tijdlijn School en kinderopvang https://www.zonmw.nl/ Het laatste nieuws van de tijdlijn van School en kinderopvang nl-nl Wed, 21 Aug 2019 04:18:56 +0200 Wed, 21 Aug 2019 04:18:56 +0200 TYPO3 news-4436 Fri, 16 Aug 2019 11:05:46 +0200 Lespakket Je Lijf Je Lief! https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/lespakket-je-lijf-je-lief/ Leerlingen in het praktijkonderwijs lopen meer risico dan andere jongeren om slachtoffer of dader te worden van seksueel grensoverschrijdend gedrag. ‘Je lijf, je lief!’ is het enige erkende lespakket voor deze doelgroep. Het werd al op kleine schaal uitgevoerd, maar is nu verder geëvalueerd, doorontwikkeld en in meerdere regio’s uitgevoerd. Het lesprogramma ‘Je Lijf, Je Lief!’ heeft als doel seksuele grensoverschrijding bij leerlingen in het praktijkonderwijs te voorkomen. Het lesprogramma bestaat onder meer uit een downloadbare handleiding, strips, foto’s, kaarten en audiovisueel materiaal.

Onderdelen van de les zijn bijvoorbeeld:

  • Eigen wensen herkennen en aangeven (wie mag jou kussen? Hoe voelt een twijfelgevoel?)
  • Hoe laat je merken wat je wél wilt? 

Ook kan de docent een training volgen om de lessen te geven en is er een train-de-trainer programma. Dit alles is te benaderen via de (gratis) Movisie academie. Het lespakket is in 2015 erkend op het niveau ‘goed onderbouwd’ door de Erkenningscommissie Interventies en werd al op kleine schaal uitgevoerd.

Evaluatie en implementatie

In het evaluatie- en implementatieproject van Rutgers WPF, Movisie en GGD Amsterdam is onderzocht wat het effect is van het lespakket. Ook keken de onderzoekers hoe het geven van de lessen het best gestimuleerd kan worden op scholen.

Uit interviews kwam naar voren dat leerlingen van de lessen hebben geleerd. Het vragenlijstonderzoek toont echter geen effect aan. Mogelijke verklaringen kunnen volgens de onderzoekers zijn dat leerlingen sociaal-wenselijke antwoorden hebben gegeven en de neiging hebben tot zelfoverschatting. Zelfrapportage door middel van een vragenlijst was wellicht niet passend voor (een deel van) de doelgroep. Ook bleek het lespakket niet altijd te zijn uitgevoerd zoals bedoeld en was het aantal lessen wellicht te kort om een meetbaar effect te bewerkstelligen. Aangeleerde kennis en vaardigheden beklijven moeilijk in deze doelgroep.

Verbeterpunten doorgevoerd in ‘Je Lijf Je Lief!’ 2.0

Uit het evaluatieonderzoek kwamen verschillende verbeterpunten voor het lespakket en de docentenhandleiding naar voren. Deze zijn zoveel mogelijk doorgevoerd. Zo is er meer mogelijkheid voor afwisseling ingebouwd en is tegelijkertijd een duidelijke kernboodschap geformuleerd. Ook zijn de lessen actiever gemaakt en is de docentinstructie uitgebreid. Dit waren allemaal punten die ervoor zorgen dat het lespakket beter is afgestemd op de variatie binnen de doelgroep en docenten hierdoor het lespakket gemakkelijker kunnen uitvoeren zoals bedoeld.

Een doorlopende leerlijn seksuele gezondheid

De onderzoekers concluderen dat ‘Je Lijf Je Lief!’ een waardevol lespakket is, zeker als onderdeel van een doorlopende leerlijn seksuele vorming. Het belang van het thema dient onderschreven te worden door scholen. Voor toekomstig onderzoek bevelen zij aan een combinatie van verschillende onderzoeksmethoden in te zetten bij deze doelgroep en rekening te houden met diversiteit binnen de doelgroep.

Seksuele gezondheid

De scope van de seksuele gezondheidsbevordering is in de loop der jaren fors verbreed, ook binnen de programmering van ZonMw. Het gaat nu ook over thema’s als ‘gezond opgroeien’ en ‘onbedoelde zwangerschap en kwetsbaar (jong) ouderschap’. Vroege opsporing van aandoeningen blijft een belangrijke prioriteit. ZonMw subsidieert projecten die onderzoek doen op het gebied van seksuele gezondheid.

Meer informatie

Relevante ZonMw programma's en thema's:

]]>
news-4417 Tue, 06 Aug 2019 16:16:12 +0200 20 jaar preventie bij ZonMw https://www.zonmw.nl/nl/onderzoek-resultaten/preventie/20-jaar-preventie/ Goede gezondheid is belangrijk. Daarom zetten we in op preventieonderzoek. Dat doen we al 20 jaar. In deze video lichten we mooie resultaten uit, die vandaag de dag worden gebruikt. Bijvoorbeeld preventie op scholen, in de wijk en op het werk. Maar ook de gecombineerde leefstijlinterventie en kennisinfrastructuren.  

Benieuwd naar de resultaten en onze blik op de toekomst?

]]>
news-4227 Mon, 24 Jun 2019 11:23:00 +0200 20 jaar preventie: de bal ligt bij ons allemaal! https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/20-jaar-preventie-de-bal-ligt-bij-ons-allemaal/ Vandaag heeft staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) de publicatie ’20 jaar preventie bij ZonMw’ in ontvangst genomen uit handen van directeur Henk J. Smid. Met dit jubileum worden de opbrengsten van 20 jaar preventieonderzoek belicht. De publicatie laat zien hoe er is geanticipeerd op ontwikkelingen, is bijgedragen aan bruikbare resultaten die impact hebben in de samenleving en hoe daar de komende jaren mee verder wordt gegaan. Gezondheid is van onmetelijke waarde. ZonMw helpt ervoor te zorgen dat mensen zo lang mogelijk gezond blijven en hun leven kunnen leiden zoals ze dat willen. Preventie is daarbij een onmisbaar hulpmiddel in het hart van de samenleving. Uiteindelijk draait het allemaal om mensen die mogelijkheden zoeken om hun eigen regie te voeren en keuzes willen maken die bij ze passen. Daarom zet ZonMw in op preventieonderzoek. Dat doen we al 20 jaar. Samen met onderzoekers, beleidsmakers, onderwijsinstellingen, gemeenten en professionals en met burgers zelf.

Dankzij het Preventieprogramma doen we veel kennis op over gezond leven, voor alle Nederlanders. Deze kennis heeft de afgelopen jaren al geleid tot mooie resultaten die vandaag de dag worden gebruikt. Paul Blokhuis: “Daarmee kom je alleen verder door er met elkaar voor langere tijd de schouders onder te zetten. Door te blijven samenwerken, de bal ligt bij ons allemaal!"

Benieuwd naar de geboekte resultaten en hoe ZonMw hiermee verder gaat? Ga naar www.zonmw.nl/20jaarpreventie en download direct de publicatie.

]]>
news-3887 Fri, 05 Apr 2019 11:38:00 +0200 Inschrijving Ondersteuningsaanbod Gezonde School van start! https://www.gezondeschool.nl/advies-en-ondersteuning/ondersteuningsaanbod?utm_source=Spike&utm_medium=618339355&utm_campaign=Nieuwsbrief+Gezond+Leven Vanaf maandag 4 maart t/m donderdag 18 april kunnen scholen zich inschrijven voor het Ondersteuningsaanbod Gezonde School. Het Ondersteuningsaanbod geeft uw school een steuntje in de rug om te werken aan Gezonde School. Voor het schooljaar 2019-2020 kunnen 550 schoollocaties uit het po, vo en mbo Ondersteuningsaanbod aanvragen. De ondersteuning bestaat uit een financiële bijdrage, scholing en begeleiding en advies van een Gezonde School-adviseur van de GGD. Lees meer over de voorwaarden van het Ondersteuningsaanbod op deze webpagina's of schrijf u direct in voor het Ondersteuningsaanbod via mijngezondeschool.nl news-3563 Mon, 04 Feb 2019 11:17:03 +0100 Evaluatie Gezonde School-aanpak van start https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/evaluatie-gezonde-school-aanpak-van-start/ Bevordert de Gezonde School-aanpak daadwerkelijk de gezondheid van leerlingen in het basis-, voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs? Dat is de kernvraag in de evaluatie van deze innovatieve aanpak, gesubsidieerd door ZonMw. Het onderzoek gaat begin april van start en wordt uitgevoerd door een samenwerkingsverband van negen GGD-en, de Universiteit van Maastricht, de Academische Werkplaatsen Limburg, Agora en Amphi, en TNO. Geen eenvoudige opdracht

“We zijn allemaal ontzettend blij met deze subsidie”, vertelt Patricia van Assema. Zij is als universitair hoofddocent verbonden aan de vakgroep gezondheidsbevordering van de Universiteit Maastricht en is een van de kernonderzoekers in de evaluatie. “Het is geen eenvoudige opdracht, maar wel super relevant. We gaan niet alleen onderzoeken of de aanpak effectief is, maar ook wat nodig is om de aanpak effectief te laten zijn. We willen weten wat er precies gebeurt, zodat we ook adviezen kunnen geven over hoe de aanpak mogelijk verbeterd kan worden.”

De Gezonde School-aanpak

Gezonde School is een landelijk programma dat is bedoeld om via het onderwijs een gezonde leefstijl bij de Nederlandse jeugd te stimuleren. Het programma Gezonde School is een samenwerking tussen de po-raad, vo-raad en mbo-raad, GGD GHOR Nederland, RIVM, regionale GGD’en, de KVLO en gezondheidsfondsen. Het programma vormt een aanvulling op de reguliere ondersteuning door de GGD. Scholen kunnen via het programma Gezonde School financiële ondersteuning aanvragen. Per thema kunnen de scholen een Gezonde School-kwaliteitskeurmerk (vignet) verwerven, bijvoorbeeld op het gebied van voeding, bewegen en sport, roken en alcohol, welbevinden en relaties en seksualiteit. Ruim 1500 hebben hier al gebruik van gemaakt. Het is de bedoeling het programma de komende jaren nog op veel meer scholen te introduceren.

Welbevinden van de leerlingen

De komende 4 jaar gaat het samenwerkingsverband het effect van de Gezonde School op gezondheid, leefstijl, het welbevinden en de schoolprestaties van leerlingen nader onderzoeken. Patricia van Assema: “Daarnaast kijken we naar hoe scholen de aanpak uitvoeren. Sommige scholen zijn heel enthousiast, anderen veel terughoudender. We onderzoeken ook hoe de begeleiding vanuit de GGD verloopt. Het mooie aan dit onderzoek is dat we allemaal onze eigen expertise en netwerken kunnen inbrengen en dat zowel de praktijk als het wetenschappelijk onderzoek hierin vertegenwoordigd zijn.” Behalve de praktijkprofessionals en onderzoekers, gaan 2 promovendi met de evaluatie aan de slag. “We zitten nog midden in de sollicitatieprocedure, maar hopen zo snel mogelijk te kunnen beginnen”, besluit Patricia van Assema.

Voor meer informatie, kijk op:  

]]>
news-3555 Fri, 01 Feb 2019 09:22:30 +0100 Vlogserie over ADHD en druk gedrag https://adhdendrukgedrag.nl/vloggenserie/vlog-3-waardoor-kunnen-kinderen-met-adhd-druk-zijn/ Al gezien? De Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag heeft een vlogserie. Elke drie weken plaatsen ze een vlog waarin experts antwoord geven op vragen van kinderen en ouders. Deze keer: 'Waardoor kunnen kinderen met ADHD impulsief zijn?' news-3517 Thu, 24 Jan 2019 17:56:23 +0100 Projecten over het verbinden van kennis en jeugdopleidingen starten vanaf april 2019 https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/projecten-over-het-verbinden-van-kennis-en-jeugdopleidingen-starten-vanaf-april-2019/ Eind 2018 zijn 3 projecten gehonoreerd die samen met opleidingen, onderzoekers en professionals actuele kennis over het verbeteren van de psychosociale ontwikkeling van kinderen en jongeren toepasbaar gaan maken voor opleidingen. In de (jeugd)programma’s van ZonMw wordt veel kennis ontwikkeld die waardevol is voor aankomende professionals in de jeugdsector. Met het honoreren van de 3 projecten stimuleert ZonMw dat kennis ingebed wordt in beroepsopleidingen zodat resultaten uit onderzoek in de praktijk terecht komen en toegepast worden. Opleidingen spelen een belangrijke rol bij de borging van projectresultaten. De professionals van de toekomst worden immers door opleiding gevormd. 
De projecten hebben een looptijd van 2 jaar. De resultaten komen medio 2021 beschikbaar.

De projecten 

Onbekend maakt onbemind. Leren werken met neurobiologische kennis van en met jongeren met antisociaal gedrag
Hersenontwikkeling en de invloed op het gedrag bij jongeren met zeer problematisch antisociaal gedrag is een nog onderbelicht onderwerp binnen het dagelijks handelen van professionals en in de opleiding van deze professionals. Het doel van dit onderwijsproject is om de kennis die er is vanuit de neurobiologische en psychosociale wetenschappen over problematisch antisociaal gedrag bij jongeren te bundelen. Zodat het mogelijk wordt dat de kennis in de praktijk en de (hbo)opleidingen wordt opgenomen. Het project levert inzicht op over wat nodig is om deze overdracht van kennis blijvend in te passen. 

Samen de handen in één voor multiprobleem
Professionals vinden het moeilijk om multiprobleemgezinnen de juiste hulp te bieden. Daarom wordt er steeds meer kennis verzameld over werkzame elementen van interventies voor multiprobleemgezinnen. Het doel van het project is om actuele kennis over het verbeteren van de psychosociale ontwikkeling van kinderen en jongeren uit multiprobleemgezinnen toepasbaar te maken voor opleidingen. In dit project worden ‘blended learning’ modules ontwikkeld die bijdragen aan het opleiden van reflectieve professionals en optimale hulpverlening aan multiprobleemgezinnen.

Plein 16-27: Landelijke leergemeenschap jongeren op weg naar volwassenheid 
Veel jongeren tussen de 16 en 27 jaar hebben ondersteuning nodig in de overgang naar volwassenheid. Plein 16-27 is een leergemeenschap voor offline en online uitwisseling tussen opleidingen, het werkveld, beleidsmakers, onderzoekers en ervaringsdeskundige jongeren. Tijdens de offline ontmoetingen van de leergemeenschap worden 3 onderwijstoepassingen, of ‘meeting points’ op Plein 16-27, ontwikkeld. Studenten kunnen daar de benodigde kennis en vaardigheden op doen om jongeren in de overgang naar volwassenheid goed te ondersteunen. De onderwijstools worden via een digitale leeromgeving blijvend gedeeld.

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector 

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector opgezet. De projecten worden vanuit dit programma gefinancierd.

Meer weten?

]]>
news-3467 Thu, 17 Jan 2019 13:44:25 +0100 Aanmelden informatiebijeenkomst Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd programmalijn voor gemeenten nu mogelijk https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/aanmelden-informatiebijeenkomst-actieprogramma-maatschappelijke-diensttijd-programmalijn-voor-gemeen/ Gemeenten en hun natuurlijke partners worden voor de programmalijn uitgenodigd te experimenteren met de inrichting van de maatschappelijke diensttijd, gebaseerd op de aanpak van de Belgische Samenlevingsdienst. Voor deze subsidieoproep wordt op woensdag 13 februari 2019 een informatiebijeenkomst georganiseerd. De bijeenkomst is van 10.30 tot 13.00 uur (inloop vanaf 10.00 uur) bij Mammoni in Utrecht. Let op: het bijwonen van deze informatiebijeenkomst is verplicht als u een aanvraag wilt indienen! Inschrijven voor de bijeenkomst is vanaf nu mogelijk. Tijdens de bijeenkomst vertellen vertegenwoordigers van de Belgische Samenlevingsdienst over de opzet en de ervaringen in België. Ook wordt de subsidieoproep toegelicht, wordt ingegaan op de wijze waarop aan consortia ondersteuning geboden wordt bij het proces en het indienen  van de aanvraag en is er ruimte voor vragen. Na afloop van de bijeenkomst kunt u aangeven of u een aanvraag wilt indienen. 

Aanmelden voor de bijeenkomst

Wilt u de bijeenkomst bijwonen? Meldt u dan aan via dit formulier. 

De Belgische Samenlevingsdienst

Het Platform voor de Samenlevingsdienst geeft jongeren in België de kans om te werken aan hun persoonlijke ontwikkeling door nieuwe vaardigheden te leren en zich deel te laten voelen van de samenleving. Dit gebeurt deels in groepsverband, deels individueel. Per traject wordt een groep jongeren samengesteld die zich zes maanden lang inzetten in verschillende sectoren. De jongeren krijgen daarnaast in groepsverband verschillende trainingen. Het doel van de samenlevingsdienst is om een boost te geven aan het zelfvertrouwen en de talentontwikkeling van jongeren, ze de mogelijkheid geven voor het opdoen van vaardigheden en iets voor een ander of de samenleving te doen. Ondanks dat het geen doelstelling is, boekt de Samenlevingsdienst mooie resultaten op uitstroom van kwetsbare jongeren naar werk of opleiding. 

Wie kan aanvragen? 

De aanvraag kan worden ingediend door een consortium van meerdere gemeenten met hun natuurlijke partners, zoals werkgevers(organisaties), vrijwilligerscentrales, scholen en maatschappelijke organisaties. Binnen het consortium moet ervaring zijn met het werven, matchen en begeleiden van jongeren. Gemeenten moeten daarnaast domeinoverstijgend samenwerken met de domeinen zorg, onderwijs en werk en inkomen. 

Waarom het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd? 

Met dit programma bevordert de Rijksoverheid dat iedere jongere de mogelijkheid krijgt om via maatschappelijke projecten en activiteiten bij te dragen aan een sterke en betrokken samenleving. Ook jongeren die nu nog niet maatschappelijk actief zijn. Het doel van het actieprogramma is om vanuit de praktijk te leren wat werkt.

Meer weten? 

eer informatie over de randvoorwaarden vindt u in de factsheet hieronder en in de definitieve subsidie-oproep die op 18 maart 2019 opengesteld wordt. Voor inhoudelijke vragen kunt u nu al contact opnemen via amd@zonmw.nl of 070-349 52 45.

]]>
news-3424 Fri, 11 Jan 2019 08:04:00 +0100 Kennisagenda Jeugd: een schot in de roos https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/kennisagenda-jeugd-een-schot-in-de-roos/ De boegbeelden van de NWA-route Jeugd zijn in de laatste weken van 2018 op tournee geweest om namens de Taskforce Jeugd de Kennisagenda Jeugd bij vier ministeries te presenteren. De Kennisagenda werd goed ontvangen: de verschillende departementen zien de meerwaarde van een breed gedragen Kennisagenda en gezamenlijk optrekken op het gebied van jeugd. Het doel van de Kennisagenda is om wetenschappers, beleidsmakers en professionals uit te dagen om samen nieuwe kennis over jeugd te ontwikkelen.
De Kennisagenda is te downloaden of te bestellen.

De Taskforce Jeugd heeft de afgelopen jaren onder leiding van de boegbeelden Monique Volman (Universiteit van Amsterdam) en Judi Mesman (Universiteit Leiden) gewerkt aan de totstandkoming van de Kennisagenda. Volgens hen is de Kennisagenda het resultaat van een unieke samenwerking: niet alleen een groot aantal partijen op het gebied van jeugd en ontwikkeling, ook ministeries, ouders én jongeren zijn betrokken bij de totstandkoming ervan.

Bij de vier betrokken ministeries werden de boegbeelden met open armen ontvangen. Carsten Herstel, directeur Sanctietoepassing en Jeugd bij het ministerie van Justitie en Veiligheid, noemt de agenda ‘schot in de roos’. Bernard ter Haar directeur-generaal Sociale Zekerheid en Integratie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) zag ook verschillende thema’s terugkomen die voor het ministerie van belang zijn en minister de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport benadrukte dat er ook aandacht moet zijn voor kennis over een goede organisatie en inrichting van o.a. jeugdhulp en onderwijs. Fons Dingelstad, directeur Kennis van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) noemt het thema ‘normativiteit van opvoeding en onderwijs’ fascinerend en zal binnen OCW de discussie hierover en over de andere twee interessante thema’s aanjagen.

Het doel van de Kennisagenda is om de thema’s concreet te maken en daarmee wetenschappers, beleidsmakers en professionals in het jeugddomein handvatten te geven om over de grenzen van hun eigen domein heen te kijken en samen nieuwe kennis over de jeugd te ontwikkelen. Mede daarom zijn bij de totstandkoming van de Kennisagenda een groot aantal partijen op het gebied van ontwikkeling, opvoeding en onderwijs betrokken. Wat de Kennisagenda uniek maakt is dat niet alleen professionals een inbreng hebben gehad, maar juist ook ouders en jongeren. Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heeft in samenwerking met andere onderdelen van NWO en ZonMw de Taskforce ondersteund bij de totstandkoming van de Kennisagenda. Zij gaan verkennen op welke manier de thema’s van de Kennisagenda een plek kunnen krijgen in hun programmering.

Meer weten?

]]>
news-3408 Fri, 04 Jan 2019 10:14:56 +0100 Infographic Samen Op School: Klein-en-Fijn onderzoek opbrengsten https://www.werkplaatsenjeugd.nl/infographic-samen-op-school-klein-en-fijn-onderzoek-opbrengsten-2/ In de Academische Werkplaats Samen op School zijn in 2017 en 2018 negen Klein-en-Fijn onderzoeksrapporten verschenen. In deze onderzoeken worden concrete onderwerpen en vragen uit de praktijk door middel van kortdurend onderzoek begeleid en beantwoord. Meer weten over deze manier van onderzoeken? Bekijk de infographic. news-3402 Wed, 02 Jan 2019 10:22:18 +0100 Nieuwe subsidieoproepen preventieprogramma opengesteld: onderzoek naar effectiviteit van preventieve interventies https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuwe-subsidieoproepen-preventieprogramma-opengesteld-onderzoek-naar-effectiviteit-van-preventieve/ Twee subsidieoproepen voor effectiviteitsonderzoek zijn gepubliceerd. In deze oproepen staat onderzoek naar de effectiviteit van preventieve interventies centraal. De deadline voor indienen van een aanvraag is 12 maart 2019. De eerste oproep gaat over effectiviteitsonderzoek naar kennislacunes op thema’s en doelgroepen. De focus ligt hierbij op de interventiedatabase Gezond en Actief Leven (RIVM Gezond Leven). De tweede oproep gaat over onderzoek naar werkzame elementen.

1. Effectiviteitsonderzoek op thema’s en doelgroepen

De 1ste oproep gaat over onderzoek op thema’s en doelgroepen waarvoor nog onvoldoende effectieve interventies beschikbaar zijn én waar de praktijk behoefte aan heeft. Onderzoeksinstellingen kunnen indienen, samen met professionals die de interventie in de praktijk uitvoeren. In deze 1ste oproep gaat het onderzoek over 3 onderwerpen:

  • Onderzoek om interventies uit de RIVM-database naar een hoger niveau van effectiviteit te tillen. Alleen erkende interventies van minimaal het niveau ‘theoretisch goed onderbouwd’ uit de interventiedatabase van het RIVM Gezond Leven mogen worden onderzocht (Overzicht erkende interventies per thema en doelgroep (RIVM Gezond Leven, 2018). De thema’s roken, alcohol en overgewicht zijn hier uitgesloten.
  • Onderzoek naar de effectiviteit van de integrale aanpak. Hier is wel de mogelijkheid om aanvragen in te dienen op roken, alcohol en overgewicht
  • Effectonderzoek naar interventies voor thema’s en doelgroepen waarvoor nog onvoldoende erkende interventies zijn, maar waar wel behoefte aan is. De thema’s en doelgroepen uit de analyse van het RIVM Gezond Leven hebben prioriteit (Overzicht witte vlekken thema’s en doelgroepen, RIVM Gezond Leven, 2018). Doorontwikkeling van bestaande interventies heeft de voorkeur. De thema’s roken, alcohol en overgewicht zijn hier uitgesloten.

Bekijk de subsidieoproep

2. Onderzoek naar werkzame elementen

De 2de oproep gaat over onderzoek naar werkzame elementen van interventies waar de praktijk behoefte aan heeft. Zijn er werkzame elementen die in meer of alle interventies zitten? Welke onderdelen zorgen voor effect? En wat zijn de randvoorwaarden voor toepassing van deze elementen? Bij deze tweede oproep kunnen consortia een aanvraag indienen. De oproep bestaat uit 2 fasen.

Fase 1
Consortia vragen subsidie aan voor de coördinatie van een onderzoekconsortium en het uitvoeren van een voorstudie op 1 van de 3 thema’s uit het Nationaal Preventieakkoord:

  1. preventie van overgewicht jeugd en volwassenen;
  2. terugdringen van problematisch alcoholgebruik;
  3. rookvrije generatie.

Fase 2
Consortia doen vervolgonderzoek naar de werkzame elementen op de verschillende thema’s. De voorstudies uit fase 1 bepalen deels de richting van dit onderzoek.

Bekijk de subsidieoproep

Meer informatie

]]>
news-3367 Mon, 17 Dec 2018 08:57:58 +0100 Aankondiging subsidieoproep Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd voor consortia van gemeenten https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/aankondiging-subsidieoproep-actieprogramma-maatschappelijke-diensttijd-voor-consortia-van-gemeenten/ Gemeenten en hun natuurlijke partners worden met de oproep uitgenodigd te experimenteren met de inrichting van de maatschappelijke diensttijd, gebaseerd op de aanpak van de Belgische Samenlevingsdienst. Voor deze subsidieoproep wordt op 13 februari een informatiebijeenkomst georganiseerd, die verplicht is voor potentiële indieners. Waarom het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd? 

Met dit programma bevordert de Rijksoverheid dat iedere jongere de mogelijkheid krijgt om via maatschappelijke projecten en activiteiten bij te dragen aan een sterke en betrokken samenleving. Ook jongeren die nu nog niet maatschappelijk actief zijn. Het doel van het actieprogramma is om vanuit de praktijk te leren wat werkt.

De Belgische Samenlevingsdienst

Het Platform voor de Samenlevingsdienst geeft jongeren in België de kans om te werken aan hun persoonlijke ontwikkeling door nieuwe vaardigheden te leren en zich deel te laten voelen van de samenleving. Dit gebeurt deels in groepsverband, deels individueel. Per traject wordt een groep jongeren samengesteld die zich zes maanden lang inzetten in verschillende sectoren. De jongeren krijgen daarnaast in groepsverband verschillende trainingen. Het doel van de samenlevingsdienst is om een boost te geven aan het zelfvertrouwen en de talentontwikkeling van jongeren, ze de mogelijkheid geven voor het opdoen van vaardigheden en iets voor een ander of de samenleving te doen. Ondanks dat het geen doelstelling is, boekt de Samenlevingsdienst mooie resultaten op uitstroom van kwetsbare jongeren naar werk of opleiding. 

Wie kan aanvragen? 

De aanvraag kan worden ingediend door een consortium van meerdere gemeenten met hun natuurlijke partners, zoals werkgevers(organisaties), vrijwilligerscentrales, scholen en maatschappelijke organisaties. Binnen het consortium moet ervaring zijn met het werven, matchen en begeleiden van jongeren. Gemeenten moeten daarnaast domeinoverstijgend samenwerken met de domeinen zorg, onderwijs en werk en inkomen. 

Interesse? Kom naar de informatiebijeenkomst

Op 13 februari 2019 organiseert ZonMw een informatiebijeenkomst. Een vertegenwoordiger van de Belgische Samenlevingsdienst vertelt dan over de opzet en de ervaringen in België. Ook wordt de subsidieoproep toegelicht en is er ruimte voor vragen. Na afloop van de bijeenkomst kunt u aangeven of u een aanvraag wilt indienen. De consortia die willen indienen kunnen ondersteund worden bij het proces en het indienen van de aanvraag. Het bijwonen van deze bijeenkomst is verplicht als u een aanvraag wilt indienen. Aanmelden voor de informatiebijeenkomst kan via dit formulier. 

Meer weten? 

Meer informatie over de randvoorwaarden vindt u in de factsheet hieronder en in de definitieve subsidie-oproep die op 18 maart 2019 opengesteld wordt. Voor inhoudelijke vragen kunt u nu al contact opnemen via amd@zonmw.nl of 070-349 52 45.

]]>
news-3287 Wed, 28 Nov 2018 13:51:16 +0100 Minister de Jonge (VWS) opent tour van Kennisagenda Jeugd langs ministeries https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/minister-de-jonge-vws-opent-tour-van-kennisagenda-jeugd-langs-ministeries/ Op woensdag 28 november 2018 is de Kennisagenda Jeugd aangeboden aan minister de Jonge van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De Kennisagenda Jeugd is het resultaat van een unieke samenwerking. De domeinen ontwikkeling, opvoeding en onderwijs, die tot nu toe veelal los van elkaar werkten, worden uitgedaagd om belangrijke kennisvraagstukken over kinderen en jongeren gezamenlijk op te pakken. De aanbieding werd, namens de Taskforce Jeugd gedaan door Judi Mesman en Monique Volman, boegbeelden van de NWA-route Jeugd in ontwikkeling, opvoeding en onderwijs. De Kennisagenda wordt de komende periode feestelijk overhandigd aan vertegenwoordigers van de verschillende ministeries die bij de totstandkoming van de Kennisagenda betrokken zijn geweest.

Kennisagenda uitwerking van route Jeugd van NWA

De Kennisagenda Jeugd is een uitwerking van de route Jeugd in ontwikkeling, opvoeding en onderwijs van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA). De agenda beschrijft de thema’s waarover meer onderzoek vereist is om de kennis over de ontwikkeling van de jeugd, over de opvoeding en over het onderwijs te vergroten. Het gaat dan om de thema’s leren en ontwikkelen in verschillende contexten, diversiteit en (on)gelijkheid en normativiteit van opvoeding en onderwijs. U vindt de Kennisagenda hier .

Veel partijen én jongeren betrokken bij totstandkoming Kennisagenda

Het doel van de Kennisagenda is om deze thema’s concreet te maken en daarmee wetenschappers, beleidsmakers en professionals in het jeugddomein handvatten te geven om over de grenzen van hun eigen domein heen te kijken en samen nieuwe kennis over de jeugd te ontwikkelen. Mede daarom zijn bij de totstandkoming van de Kennisagenda een groot aantal partijen op het gebied van ontwikkeling, opvoeding en onderwijs betrokken evenals de ministeries van Justitie en Veiligheid (J&V), Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW), Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Wat de Kennisagenda uniek maakt is dat niet alleen professionals zijn bevraagd maar juist ook ouders en jongeren. Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heeft in samenwerking met andere onderdelen van NWO en ZonMw de Taskforce ondersteund bij de totstandkoming van de Kennisagenda.

NWA biedt kansen

De verschillende thema’s uit de Kennisagenda Jeugd hangen met elkaar samen, vullen elkaar aan of overlappen elkaar. Deze zouden dan ook niet los van elkaar onderzocht moeten worden. Hier liggen kansen voor onderzoekers om samen met collega’s uit andere domeinen en disciplines grootschalig onderzoek op te zetten. De verschillende calls van de NWA  bieden hier mogelijkheden voor.

Aandacht voor goede organisatie en inrichting jeugdhulp en onderwijs

Minister de Jonge uit zijn waardering voor de totstandkoming van de Kennisagenda Jeugd. In gesprek lichtten Mesman en Volman toe waarom is gekozen voor de drie thema’s. Hierop kan toekomstig onderzoek voor belangrijke doorbraken en innovatieve ontwikkelingen zorgen. De minister vraagt in aanvulling op deze thema’s aandacht voor kennis over een goede organisatie en inrichting van o.a. jeugdhulp en onderwijs. De Jonge nodigt het onderzoeksveld uit hier ook oog voor te hebben.

Meer weten?

 

Fotografie en video Studio Oostrum

 

]]>
news-3272 Mon, 26 Nov 2018 13:05:44 +0100 Masterclasses Jongerenparticipatie in onderzoek - schrijf je nu in! https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/masterclasses-jongerenparticipatie-in-onderzoek-schrijf-je-nu-in/ Op vrijdag 8 en vrijdag 22 maart 2019 organiseert ZonMw in samenwerking met Christine Dedding (Amsterdam UMC) en Esther Peeters twee masterclasses over jongerenparticipatie in onderzoek. Zowel onderzoekers in het jeugdveld als jongeren die interesse hebben om hun stem te laten horen in onderzoek zijn van harte welkom. Meld je nu aan. Programma

Masterclass 1 (vrijdag 8 maart 2019) - Kennismaken met jongerenparticipatie
Deze masterclass is bedoeld voor onderzoekers die graag meer jongeren willen betrekken bij onderzoek, maar nog niet goed weten hoe en wat het oplevert. Na afloop ben je aan het denken gezet over vragen: wat is participatie, waarom is het zo belangrijk, is het altijd nodig en wanneer is het goed genoeg? 

Masterclass 2 (vrijdag 22 maart 2019) - Dilemma’s bij jongerenparticipatie
Op deze dag – bedoeld voor onderzoekers die enige ervaring hebben met het betrekken van jongeren – staan dilemma’s centraal die door de deelnemers zelf zijn ingebracht.Tijdens deze masterclass diepen onderzoekers en jongeren op inspirerende wijze concrete vraagstukken rond het betrekken van jongeren bij onderzoek uit. Na afloop heb je concrete oplossingsrichtingen voor je dilemma, en inzicht in de dilemma’s van collega-onderzoekers. 

Wat valt er voor jongeren te halen?

Voor beide masterclasses geldt dat je er op inspirerende wijze leert wat je sterke punten zijn en ontdekt hoe jij je stem kunt laten horen in onderzoek in de jeugdsector. Op deze dag ervaar je hoe je jouw kennis kunt inzetten voor onderzoek naar vragen die jongeren belangrijk vinden. En zo invloed uit kunt oefenen op het gezond en veilig opgroeien van jongeren. Je krijgt inzicht in en hoe je je sterke punten het beste kunt inzetten in je samenwerking met onderzoekers. 

Beide masterclasses zijn interactief opgezet. Naast het gezamenlijke deel zal ook een gedeelte van de dag apart ingericht zijn voor onderzoekers en jongeren.  

Wie kan deelnemen?

Iedere onderzoeker (zowel vanuit praktijkinstellingen als onderzoeksinstellingen) in de jeugdsector kan zich aanmelden. Bij voorkeur meldt elke onderzoeker zich gezamenlijk met een jongere aan. Ook jongeren die interesse hebben om te participeren in onderzoek kunnen zich inschrijven. Deelname aan één van de twee de masterclasses is gratis. 

Aanmelden 

Meld je nu aan via ons inschrijfformulier. Wacht niet te lang met inschrijven, want het aantal beschikbare plaatsen is beperkt. Schrijf je dus alleen in als je daadwerkelijk kunt komen. 

Meer informatie

  • Tijdstip: beide masterclasses duren van 9:30 uur tot 16:30 uur 
  • Locatie: Utrecht

Voor meer informatie over de masterclasses kunt u contact opnemen met ZonMw via effectiefjeugd@zonmw.nl. 

Programma Effectief werken in de jeugdsector

Het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector draagt onder andere bij aan het vergroten van de kennis over wat werkt in de jeugdsector waarom, voor wie, wanneer en onder welke condities.

Meer weten?

]]>
news-3270 Mon, 26 Nov 2018 12:12:53 +0100 Oproep bijdragen aan Jeugd in Onderzoek 2019 https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/oproep-bijdragen-aan-jeugd-in-onderzoek-2019/ Doe mee met Jeugd in Onderzoek 2019. Dé ontmoetingsplek voor jeugd- en onderwijsprofessionals die met en voor kinderen werken. Wilt u anderen inspireren en motiveren met uw onderzoek, de resultaten en praktijkervaringen? Dien dan voor 15 januari 2019 uw voorstel in. Jeugd in Onderzoek is dé aangewezen plek om uw kennis en ervaring met anderen te delen. Doet u onderzoek en heeft u (tussen)resultaten die u wilt delen? Dien dan uw voorstel in. Dit kan tot dinsdag 15 januari 2019, 17.00 uur via het aanmeldformulier. Hier vindt u ook de uitgebreide voorwaarden waaraan uw deelsessie moet voldoen. Het is een pré als u samenwerkt met iemand uit de praktijk, zoals een ouder, kind of ervaringsdeskundige. Hier houden we rekening mee bij de honorering. Begin februari 2019 hoort u of de commissie uw bijdrage heeft gehonoreerd.

Thema's

Drie thema’s herkent u jaarlijks in het programma: Wat Werkt voor Wie en Waarom, De kracht van preventie in het Sociale Domein en Verbinding Onderwijs-Jeugdhulp. Naast deze drie vaste thema’s kent het programma een jaarlijks wisselend thema. Dit thema wordt aangedragen door de universiteit die optreedt als ambassadeur van het congres. Voor 2019 heeft de Rijksuniversiteit Groningen het extra thema bepaald: Het effect van stress bij opvoeden en opgroeien.

Doel van deze dag

Het doel van Jeugd in Onderzoek is kennisuitwisseling, prikkelen van duurzame kennisontwikkeling en het stimuleren van het gebruik van kennis door professionals, gemeenten, onderwijs en opleidingen. Zodat ouders en jeugd daarvan profiteren. De meerwaarde zit vooral in het verbinden van kennis uit onderzoek, de professionele praktijk en de ervaring van kinderen, jongeren en ouders. Inspiratie komt uit onderlinge interactie en het netwerken tussen betrokkenen in het jeugd- en onderwijsveld.

Wie kan bijdragen?

Bent u betrokken bij onderzoek in het jeugd- of onderwijsveld? En wilt u de opgedane kennis – op een inspirerende manier – breder delen? Dan bent van harte uitgenodigd om bij te dragen aan Jeugd in Onderzoek 2019.

Wilt u deelnemen als bezoeker? Dat kan natuurlijk ook. Aanmelden voor Jeugd in Onderzoek is mogelijk vanaf half februari 2019 via www.jeugdinonderzoek.nl. Zet de datum vast in uw agenda.

Verschillende onderdelen en thema's

U kunt een voorstel indienen voor verschillende werkvormen, zoals: een lezing, netwerktafel, workshop, posterpresentatie of een pitch technologische innovatie, op een van de volgende subthema's:
 
Wat Werkt voor Wie en Waarom
Met meer kennis kan de hulp en ondersteuning aan scholen, kinderen en gezinnen effectiever worden. Kennis over welke aanpak voor welke doelgroep het beste werkt en waarom, is belangrijk. En hoe kan je dat het beste onderzoeken? Drie kennisbronnen zijn daarbij relevant: ervaringskennis van kinderen, jongeren en ouders, praktijkkennis van professionals en kennis uit wetenschappelijk onderzoek. We nodigen u uit om in de deelsessies uw resultaten te delen. Bijvoorbeeld van effectonderzoek, praktijkgestuurd onderzoek of (onderzoeks)projecten waarin actieve participatie van jeugd/gezinnen een grote rol spelen.

De kracht van Preventie in het Sociale Domein
Voor gemeenten is het van toenemend belang hun preventief jeugdbeleid en onderwijsbeleid goed in te richten. Het vergroot de kans op een gezonde, veilige en kansrijke sociale omgeving voor jeugd en gezinnen. Het verkleint de kans dat alledaagse opgroei- en opvoedproblemen escaleren tot ernstige problemen. Kennis over effectieve preventie en het opnemen van die ‘evidence’ in nieuwe of herziene richtlijnen is daarbij van belang. We nodigen u uit om in de deelsessies kennis over de succesfactoren van preventieprojecten en resultaten uit onderzoek naar de effectiviteit van preventie te presenteren.

Verbinding Onderwijs-Jeugdhulp
De verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp kan veel opleveren voor kinderen en gezinnen. De school is een plek waar problemen bij het opgroeien, in de ontwikkeling of bij belemmeringen in de thuissituatie worden gesignaleerd. Leraren bieden zelf vaak al veel ondersteuning, zowel bij het leren als bij de sociaal-emotionele ontwikkeling. Soms moet de school in samenspraak met leerling en ouders snel jeugdhulp in kunnen schakelen. Leraren en jeugdhulpprofessionals hebben elkaar nodig. Wat weten we over de kwaliteit, de organisatie en de do's en don'ts van een optimale samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp? We nodigen u uit om in de deelsessies uw resultaten uit onderzoek en verhalen uit de praktijk te delen.

Het effect van stress bij opvoeden en opgroeien
We weten dat kinderen en jongeren tegenwoordig geregeld stress ervaren. Bijvoorbeeld door school of te veel prikkels via sociale media. Juist bij de jeugd kan stress nadelige effecten hebben, omdat de hersenen nog volop in ontwikkeling zijn. Ook ouders ervaren regelmatig stress bij het opvoeden. Er is nog niet voldoende onderzocht op welke schaal kinderen, jongeren en ouders stress ervaren, waardoor stress wordt veroorzaakt, om wat voor type stress het gaat en of de stress daadwerkelijk negatieve effecten heeft. Ook is nog onvoldoende bekend over manieren waarop bij de opvoeding en in het onderwijs en hulpverlening kan worden omgegaan met stress van kinderen en jongeren. Deze vragen maken ook deel uit van de Kennisagenda Jeugd. Doet u onderzoek op een van deze terreinen? Dan nodigen we u uit hierover een deelsessie in te dienen.

Kosten

Als uw bijdrage wordt gehonoreerd betaalt u de inschrijfkosten van € 140,00 incl. BTW. Neemt u iemand mee voor uw presentatie, bijvoorbeeld iemand vanuit de praktijk of een ervaringsdeskundige, die alleen voor deze sessie komt? Dan is het mogelijk dat – in overleg met de organisatoren van deze dag – voor deze persoon geen entree betaald hoeft te worden.

Meer informatie en aanmeldformulier

Jeugd in Onderzoek wordt georganiseerd door ZonMw, NRO, NJi, NCJ en TNO.
Meer informatie over het congres is te vinden op onze website www.jeugdinonderzoek.nl. Voor vragen kunt u contact opnemen via het e-mailadres: jeugdinonderzoek@nji.nl

]]>
news-3265 Fri, 23 Nov 2018 14:26:07 +0100 Maatschappelijke diensttijd: de eerste resultaten in beeld https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/maatschappelijke-diensttijd-de-eerste-resultaten-in-beeld/ In september startte 41 proeftuinen met de maatschappelijke diensttijd. De eerste resultaten van het begeleidend onderzoek zijn bekend. In het factsheet leest u meer over waar de proeftuinen nu staan, op welke sectoren de proeftuinen zich richten en welke beloning jongeren krijgen. Het onderzoek bij de 41 proeftuinen is een belangrijke bron van informatie voor de ontwikkeling van het concept maatschappelijke diensttijd (MDT). Om werkzame elementen in de grote diversiteit aan projecten te kunnen benoemen, volgen onderzoeksbureaus Significant, Kennisland en Rebel, in opdracht van het Ministerie van VWS, de ontwikkeling van de experimenten van MDT met een centraal onderzoek. 

Het centrale onderzoek bestaat uit kwantitatief onderzoek en actieonderzoek. Het kwantitatieve onderzoek gebeurt met behulp van vragenlijsten en analyses van de opgehaalde data. De vragenlijsten worden ingevuld door de deelnemende organisaties en door de deelnemende jongeren. Het actieonderzoek is een open onderzoek, wat de mogelijkheid biedt om de onverwachte werkzame factoren of neveneffecten op te halen en de ‘rijke verhalen’ onder het voetlicht te brengen. Onderzoekers gaan in gesprek met actoren bij de experimenten en nemen deel aan activiteiten bij de experimenten. Ten behoeve van het ontwerp MDT en versnelling van de experimenten, worden in het kader van actieonderzoek ook 2 ontmoetingspodia voor alle experimenten georganiseerd aan de hand van dialoogtafels. Zo kan bijvoorbeeld  één bepaald thema diepgaander besproken worden. 

Download het factsheet

Meer weten?

]]>
news-3128 Thu, 18 Oct 2018 17:04:43 +0200 Voortbouwen op 20 jaar Preventie https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/voortbouwen-op-20-jaar-preventie/ Op 18 oktober ontving ZonMw de goedkeuring voor het vervolg van het Preventieprogramma: Integraal en met kennis aan de slag, ZonMw-Preventieprogramma 2019 t/m 2022. “Het Preventieprogramma bij ZonMw is al twintig jaar lang een doorlopend programma dat aansluit op de vierjaarlijkse cyclus voor het gezondheids- en preventiebeleid uit de Wet Publieke gezondheid. Het programma jaagt aan, verbindt en versterkt bewustzijn over het belang van preventie en in het bijzonder leefstijl.”, aldus het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Het Preventieprogramma sluit aan op belangrijke prioriteiten voor preventie uit: Volksgezondheid Toekomst Verkenning 2018, NWA Kennisagenda Preventie, Preventieakkoord en het Nationaal Programma Preventie.

Missie

Het Preventieprogramma 2019 t/m 2022 levert met kennisbenutting, effectiviteitsonderzoek en innovatie een bijdrage aan het behoud en de bevordering van gezondheid van burgers, zodat zij zo goed mogelijk kunnen functioneren.

De missie van het programma valt te concretiseren in vier doelstellingen:

  1. Kennisbenutting van effectieve interventies in de (lokale) praktijk, opleidingen en in richtlijnen en zorgstandaarden
  2. Kennisvermeerdering over effectiviteit en werkzame elementen van interventies
  3. Het stimuleren van innovatie en (technologische) vernieuwing
  4. Kennisvermeerdering over vroege opsporing

Subsidies

Het programma heeft een budget van ruim € 38,5 miljoen. De subsidietoekenningen vinden plaats in de periode 2019 t/m 2022. In het eerste kwartaal van 2019 starten we met subsidiemogelijkheden voor effectiviteitsonderzoek. In deze oproep(en) staat  onderzoek naar de effectiviteit en doelmatigheid van preventieve interventies centraal, met de volgende prioriteiten:

  • Kennis die ontbreekt binnen de interventiedatabase Gezond en Actief Leven (RIVM), maar waar vanuit de praktijk wel behoefte aan is
  • Werkzame elementen van interventies
  • Effectiviteit van integraal werken

Op de hoogte blijven?

Binnenkort volgt meer informatie op de website van ZonMw: www.zonmw.nl/preventie en de ZonMw-nieuwsbrief Preventie, abonneren doet u via www.zonmw.nl/blijfopdehoogte.

 

]]>
news-3036 Tue, 25 Sep 2018 14:07:14 +0200 Gezinsgericht werken werkt https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/gezinsgericht-werken-werkt/ Ouders kunnen een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van recidive bij jeugdige delinquenten of jeugdigen met problematisch gedrag. Gezinsgericht werken richt zich op het systematisch betrekken van ouders bij de behandeling van hun kind in een Justitiële Jeugdinrichting (JJI) of JeugdzorgPlus-instelling. En het lijkt erop dat deze manier van werken een positief effect heeft op de verdere ontwikkeling van jongeren. Inge Simons is op 5 september 2018 gepromoveerd op onderzoek naar Gezinsgericht werken in een JJI. Dit onderzoek is gefinancierd vanuit het ZonMw-programma Academische Werkplaatsen Jeugd. 

Ouderparticipatie in Justitiële Jeugdinrichting

De eerste twee jaar van de implementatie van Gezinsgericht werken in de JJI’s vielen in de onderzoeksperiode van Simons. Uit haar onderzoek bleek dat ongeveer de helft van de uitgenodigde ouders op het kennismakingsgesprek kwam. Circa driekwart van alle ouders kwam op bezoek bij hun kind en ruim 40% van de ouders vulde vragenlijsten in. 

Of ouderparticipatie bewerkstelligd kan worden, hangt van diverse omstandigheden af. Om te beginnen zijn er de praktische factoren. Het kan bijvoorbeeld lastig of tijdrovend voor ouders zijn om de jeugdinrichting te bereiken. Soms is er geen geld voor de reis. Andere ouders hebben een baan die het moeilijk maakt deel te nemen aan activiteiten. En verder kan de gang naar de inrichting met zijn poorten, sluizen en andere strenge beveiligingsmaatregelen ouders afschrikken. Dan zijn er ouderspecifieke factoren. Is er bijvoorbeeld sprake van liefde voor en vertrouwen in het kind? Zijn de ouders boos of teleurgesteld? Kunnen ze de situatie wel aan? Hebben ze eerdere ervaringen met instanties die participatie in de weg staan? En ten slotte is er de ouder-kindrelatie. Verzet het kind zich bijvoorbeeld tegen de ouders of hebben ze juist een goede relatie? Missen de ouders hun kind? Maken ze zich zorgen? Zien ze ook de positieve eigenschappen van het kind? En verwachtten de ouders al dat hun kind een keer tegen de lamp zou lopen of kwam dat als een volkomen verrassing?

JeugdzorgPlus

Gezinsgericht werken is in 2017 verder uitgebreid naar jongeren in JeugdzorgPlus. Het lijkt erop dat het ook in de JeugdzorgPlus positieve effecten heeft. Bij jongeren in JeugdzorgPlus-instellingen is vaak sprake van ernstige, complexe problemen. Bij een effectieve behandeling van deze problemen is er aandacht voor het sociale systeem van de jongere. Verdiepend onderzoek van de Longitudinale effectmonitor JeugdzorgPlus heeft in kaart gebracht op welke manier JeugdzorgPlus-instellingen ouders betrekken, welk effect dat heeft en door welke factoren dat effect wordt beïnvloed. Er blijkt al veel contact met ouders te zijn vanuit de instellingen. Wel verschillen instellingen in de mate van gezinsgericht werken, in hoe competent medewerkers zich hierin voelen en hoe ze denken over het betrekken van ouders.
Op leefgroepen waar meer gezinsgericht wordt gewerkt, is het verblijf van jongeren korter, gaan zij vaker terug naar huis en wordt vaker gezinstherapie ingezet. Gezinsgericht werken lijkt voor verschillende groepen jongeren en ouders even positief te zijn. Gezinstherapie wordt nog relatief weinig ingezet. Hier lijkt ruimte voor verbetering.

Meer informatie

]]>
news-3018 Wed, 19 Sep 2018 10:57:41 +0200 Gezonde keuze in de schoolkantine https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/gezonde-keuze-in-de-schoolkantine/ In welke mate beïnvloedt het aandeel van gezonde producten in de schoolkantine de ‘gezonde keuze’ van mbo studenten? Resulteert het betrekken van studenten bij het samenstellen van het assortiment van de schoolkantine in een gezondere keuze? Deze vragen stonden centraal in het onderzoek van de Wageningen Universiteit, dat werd uitgevoerd in 2 ROC schoolkantines. Een schoolkantine is een logische plaats om voedingsgewoonten van jongeren te verbeteren. Echter was het inzicht beperkt in hoe huidige assortimentsrichtlijnen de voedingskeuze van studenten beïnvloedde. Het doel van deze studie was de effectiviteit en doelmatigheid te toetsen als veranderingen in schoolkantineassortiment zouden worden opgelegd door experts versus wanneer studenten daar hun aandeel in zouden hebben (co-creatie).

2 studies in 2 schoolkantines

Het project bestond uit 2 experimentele studies uitgevoerd in 2 kantines van het ROC (MBO onderwijs) in Ede en in Velp. In het schooljaar 2016-2017 is het assortiment van ‘Gezonde Keuze’ producten in Velp gradueel verhoogd van 60% naar 70% en uiteindelijk tot 80%. Op de locatie in Ede werd de aanpassing naar 80% ‘Gezonde Keuze’ producten in een keer doorgevoerd.

Lange termijneffect

Uit de studie blijkt dat het langzaam aanpassen van een assortiment op lange termijn effectiever is voor het stimuleren van de gezonde keuze in vergelijking met abrupte aanpassingen. Het betrekken van studenten bij kantinebeslissingen verhoogt de tevredenheid van studenten, maar vertaalt zich op korte termijn (nog) niet in gezondere keuzes.

Verbetering van het assortiment  

Deze studie heeft kennis opgeleverd over het effect van assortimentsverbeteringen in schoolkantines in relatie tot aankooppatronen en waardering van studenten. De resultaten zullen input leveren voor het implementeren van gezonde voedingsrichtlijnen op scholen. Daarvoor is een online leermiddel ontwikkeld: ‘De Gezonde Kantine’, die aan roc’s zal worden aangeboden op het platform van Stichting Praktijkleren. Een aangepaste versie zal waarschijnlijk breder beschikbaar komen voor het mbo.

Meer informatie:

Project: Healthy temptations: Influencing students' food choices at school through nudging and assortment development

]]>
news-3004 Mon, 17 Sep 2018 10:05:17 +0200 Tweede vlog voor onderzoek naar gebruik van vlogs voor het stimuleren van een gezonde levensstijl bij jongeren staat online https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/tweede-vlog-voor-onderzoek-naar-gebruik-van-vlogs-voor-het-stimuleren-van-een-gezonde-levensstijl-bi/ news-2991 Mon, 10 Sep 2018 09:51:00 +0200 Verslag + video informatiebijeenkomst Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd beschikbaar https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/verslag-video-informatiebijeenkomst-actieprogramma-maatschappelijke-diensttijd-beschikbaar/ De informatiebijeenkomst van het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd gemist, of wilt u nog wat teruglezen? Het verslag en de video's van de bijeenkomst staan nu online. In deze publicatie vindt u ook de veelgestelde vragen. Bekijk het verslag en de video's

]]>
news-2907 Tue, 28 Aug 2018 00:00:00 +0200 Tweede subsidieronde Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd opengesteld https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/tweede-subsidieronde-actieprogramma-maatschappelijke-diensttijd-opengesteld/ Vandaag is de oproep voor de tweede subsidieronde van het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd opengesteld. Net zoals bij de eerste oproep biedt het actieprogramma de mogelijkheid om aan de hand van proeftuinen te experimenteren met de invulling van de maatschappelijke diensttijd. De proeftuinen kunnen experimenteren met diverse aspecten, zoals omvang van de diensttijd, invulling van de diensttijd, vergoeding voor jongeren, of het stimuleren van de inclusie van verschillende groepen jongeren.

De focus in deze oproep ligt op proeftuinen die zich richten op het bevorderen van sociale cohesie en op proeftuinen die zich richten op een specifieke groep jongeren of sector. Laat uiterlijk 21 september 2018 voor 12.00 uur weten dat u interesse heeft. De deadline voor de subsidieaanvraag is 9 oktober 2018 om 12.00 uur. 

Wat is maatschappelijke diensttijd?

Met maatschappelijke diensttijd leveren jongeren op vrijwillige basis een bijdrage aan de samenleving. Staatsecretaris Blokhuis wil vanaf zomer 2019 deze maatschappelijke diensttijd voor jongeren invoeren. Doel: de maatschappelijke impact van jongeren  verhogen door te investeren in hun inzet en ontwikkeling van hun talenten. Het programma richt zich ook op jongeren die nog niet of nauwelijks maatschappelijk actief zijn. Jongeren geven zelf aan dat de maatschappelijke diensttijd vrijwillig, flexibel en passend moet zijn; ze doen mee om nieuwe skills en ervaringen op te doen.

Wie kan aanvragen?

Organisaties met een goed idee kunnen financiële ondersteuning aanvragen. Binnen het actieprogramma wordt in proeftuinen gewerkt aan goede voorbeelden voor de maatschappelijke diensttijd. Organisaties hebben aantoonbaar ervaring in het organiseren van maatschappelijke activiteiten en projecten met jongeren.

Wat zijn de voorwaarden?

De proeftuinen moeten en stevige omvang en bereik hebben, dat wil zeggen landelijk, regionaal of grootstedelijk. Daarnaast moet in de proeftuin het hele proces van werven, matchen, begeleiden en uitvoeren van de maatschappelijke inzet doorlopen worden. Per proeftuin kan een subsidie van minimaal € 100.000 euro en maximaal € 500.000 euro aangevraagd worden. De looptijd van de proeftuin is maximaal 18 maanden. 

Hoe kan er subsidie aangevraagd worden?

Maak uiterlijk 21 september 2018 voor 12.00 duidelijk dat u interesse heeft door het vooraanmeldingsformulier in te vullen. U ontvangt dan een link waarmee u uw aanvraag kunt indienen. Subsidieaanvragen die niet aangemeld zijn, worden niet in behandeling genomen. De deadline voor het indienen van de subsidieaanvraag is 9 oktober 2018 om 12.00 uur. De volledige subsidieoproep en criteria leest u in de subsidiekalender van ZonMw.

Informatiebijeenkomst op 5 september

Benieuwd naar meer informatie over het actieprogramma en de subsidieoproep? Meld u dan aan voor de informatiebijeenkomst op woensdag 5 september van 09.30 tot 12.30 of van 13.30 tot 16.30 bij ZonMw in Den Haag. Deze bijeenkomst wordt gefilmd en daarnaast wordt er een verslag gemaakt dat diezelfde week nog wordt gepubliceerd.

Waarom het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd?

Met dit programma bevordert ZonMw dat iedere jongere de mogelijkheid krijgt om via maatschappelijke projecten en activiteiten bij te dragen aan een sterke en betrokken samenleving. Ook jongeren die nu nog niet maatschappelijk actief zijn. Het doel van het actieprogramma is om vanuit de praktijk te leren wat werkt. Het ministerie van VWS heeft € 25 miljoen subsidiemiddelen in 2018 beschikbaar gesteld voor het actieprogramma. Dit jaar zet ZonMw twee subsidieronden uit.

Meer weten?

]]>
news-2892 Thu, 23 Aug 2018 10:00:00 +0200 Sportimpuls lokaal geborgd https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/sportimpuls-lokaal-geborgd/ “De Sportimpuls heeft een beweging in de goede richting in gang gezet”. Het ontstaan van nieuwe samenwerkingsverbanden, nieuw sport- en beweegaanbod en het bereiken van nieuwe doelgroepen waren zonder de Sportimpuls niet van de grond gekomen. Daarnaast is met de Sportimpuls kennis en ervaring opgedaan met het opzetten en uitvoeren van een project. Zo rapporteren ondervraagde projectleiders in het onderzoek naar de borging van Sportimpuls projecten die in 2014 zijn gestart. Het onderzoek is in opdracht van ZonMw uitgevoerd door het Mulier Instituut, in navolging op het onderzoek van 2017 waarin projecten uit 2012 en 2013 zijn bevraagd. Met de Sportimpuls worden lokale sport- en beweegaanbieders twee jaar lang financieel ondersteund bij het opzetten van activiteiten om meer mensen te laten sporten en bewegen. In 2014 is de Sportimpuls uitgebreid naar drie regelingen: Sportimpuls, Sportimpuls Kinderen Sportief op gewicht (KSG) en Sportimpuls Jeugd in lage inkomensbuurten (JiLiB). Dit jaar zijn 177 projecten gestart. De online enquête, die is uitgezet onder hoofdaanvragers, is door 114 van hen ingevuld (respons 64%). Daarnaast zijn ook verdiepende interviews gehouden met projectleiders en is een non-respons analyse uitgevoerd.

Sport- en beweegactiviteiten grotendeels voortgezet

De bevraagde projecten zijn inmiddels zo’n 2 jaar verder sinds beëindiging van de subsidie. Bij 89% van de projecten worden de sport- en beweegactiviteiten die zijn opgezet nu nog in zijn geheel of gedeeltelijk uitgevoerd. Dit is vergelijkbaar met het percentage van het onderzoek uit 2017. Wel is het percentage projecten dat de activiteiten gedeeltelijk heeft voortgezet (51%) groter dan in het onderzoek van 2017. Een tekort aan deelnemers en een gebrek aan financiële middelen, zowel bij de uitvoerende organisaties als de doelgroep, worden als belangrijkste redenen voor het (deels) stoppen van de activiteiten genoemd. Bij de KSG-projecten is het aandeel projecten waarbij alle activiteiten zijn gestopt het hoogst.

Wat zijn de opbrengsten?

De hoofdaanvragers en projectleiders benoemden de volgende opbrengsten uit de sportimpulsprojecten:

  • Structurele sport- en beweegactiviteiten
  • Uitbreiding van samenwerkingsverbanden
  • Borging van kennis en expertise
  • Scholing van mensen die vervolgens activiteiten kunnen organiseren

Het percentage van de deelnemers dat uiteindelijk structureel (wekelijks) blijft sporten en bewegen varieert tussen projecten en is bij de JiLiB-projecten lager dan bij de reguliere projecten en KSG-projecten. Begeleiding van deelnemers naar passend vervolgaanbod, bijvoorbeeld door de buurtsportcoach, is van positieve invloed op het aantal deelnemers dat doorstroomt. De mate waarin kinderen doorstromen naar vervolgaanbod is ook erg afhankelijk van de ouders.

Samenwerking versterkt

Met name de samenwerking met de gemeente, andere sportverenigingen en de buurtsportcoach is versterkt. De lijnen tussen de organisaties zijn korter geworden, waardoor het mogelijk wordt om in een andere context samen te werken. Een win-winsituatie voor betrokken partijen en gezamenlijke doelen zijn voorbeelden van factoren die een succesvolle samenwerking bevorderen.

Borging in de toekomst

Om Sportimpulsprojecten die nog lopen of die nog moeten beginnen in de toekomst nog beter te kunnen borgen is het belangrijk dat de projecten meer vraaggericht werken bij het opzetten of verwijzen naar (vervolg)aanbod. Ook moet de financiële borging vanaf de start van het project al een aandachtspunt zijn. Het begeleiden van deelnemers naar structureel vervolgaanbod en het meer betrekken van ouders bij het sporten en bewegen van hun kind(eren) zijn factoren die de kans op succesvolle borging vergroten.

Meer informatie


]]>
news-2797 Fri, 27 Jul 2018 07:00:00 +0200 Projecten eerste subsidieronde Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd gehonoreerd https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/projecten-eerste-subsidieronde-actieprogramma-maatschappelijke-diensttijd-gehonoreerd/ Vandaag is bekendgemaakt dat 38 proeftuinen van het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd binnenkort van start mogen gaan. Deze projecten zijn gehonoreerd vanuit de eerste subsidieronde en zullen zo’n 13.000 jongeren stimuleren zich vrijwillig in te zetten voor andere mensen en goede doelen, die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Proeftuinen

Er zit veel diversiteit in de gehonoreerde proeftuinen. Jongeren kunnen aan de slag in de zorg, sport of cultuur, op het platteland en zelfs op zee. Een van de projecten is van de Reddingsbrigade. Als lifeguard, trainer of instructeur worden jongeren opgeleid en dragen ze verantwoordelijkheid. De jongeren krijgen de mogelijkheid om na hun diensttijd met een EHBO- en internationaal erkend lifeguarddiploma de deur uit te lopen, of om langer te blijven. Bij een ander project organiseren jongeren door het hele land diners op het platteland, waardoor jongeren uit de stad en jonge boeren met elkaar in contact komen. Maar ook inzet binnen een maatjesproject en als vrijwilliger aan de slag gaan bij mensen thuis behoort binnen de proeftuinen tot de mogelijkheden. 

Alle proeftuinen hebben met elkaar gemeen dat jongeren zich inzetten voor een ander en zo hun eigen talenten ontdekken en ontwikkelen. Jongeren leren bij de gekozen projecten nieuwe vaardigheden, maar ook zeker wat ze leuk vinden om te doen. Een aantal proeftuinen richten zich op jongeren zonder diploma of jongeren die moeilijk een baan kunnen vinden. Met de maatschappelijke diensttijd worden zij met passende begeleiding in staat gesteld te ontdekken waar hun talenten liggen en deze te benutten. 

In het zonnetje gezet

Staatssecretaris Paul Blokhuis heeft alle gehonoreerde proeftuinen via een videoboodschap gefeliciteerd en wenst ze, mede namens ZonMw veel succes met het realiseren van de proeftuinen. 

“Felicitaties aan alle organisaties die de komende maanden gaan pionieren voor de maatschappelijke diensttijd”, zegt staatssecretaris van VWS Paul Blokhuis. “De bedoeling van maatschappelijke diensttijd is dat jongeren uit alle sociale lagen zich kunnen inzetten voor andere mensen en goede doelen, die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Het is vooral iets voor jongeren zelf, om kennis en praktische ervaring op te doen, maar ook om in contact te komen met andere jongeren en ouderen die ze normaal gesproken niet dagelijks tegen het lijf lopen. Dit kan eraan bijdragen dat iedereen de kans krijgt om mee te doen. Ik heb er vertrouwen in dat de gekozen projecten de samenleving en zeker ook de levens van jongeren die meedoen, op een positieve manier gaan beïnvloeden.”

Een aantal veelbelovende projecten zijn vandaag extra in het zonnetje gezet. Zij worden verrast met een bezoek van een delegatie van het ministerie van VWS, ZonMw en jongeren die betrokken waren bij de honorering van de projecten. 

Het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd

Met de maatschappelijke diensttijd wil het kabinet bevorderen dat iedere jongere de mogelijkheid krijgt om via maatschappelijke projecten en activiteiten bij te dragen aan een sterke en betrokken samenleving. De diensttijd is breed toegankelijk voor alle jongeren. Het doel is om de maatschappelijke diensttijd zo vorm te geven dat het ook jongeren aantrekt die nu nog niet maatschappelijk actief zijn en/of jongeren stimuleert om dat nog meer te doen. Het doel van het ZonMw-actieprogramma is om in proeftuinen te experimenteren met het organiseren en uitvoeren van de maatschappelijke diensttijd.  Om zo vanuit de praktijk te leren wat werkt en op basis daarvan de maatschappelijke diensttijd vorm te geven. 

Binnenkort nieuwe subsidiemogelijkheden

Heeft u ook een goed idee, maar de eerste ronde gemist? Eind augustus gaat de tweede subsidieronde van het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd open. De deadline voor het indienen van een subsidieaanvraag is 9 oktober 2018, maar maak voor 21 september uw interesse kenbaar. Op woensdag 5 september organiseren we een informatiebijeenkomst waarin we de subsidieoproep en de procedures om een aanvraag in te dienen nader toelichten en uw vragen beantwoorden. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden. Abonneer u ook op onze nieuwsbrief jeugd om op de hoogte te blijven. 

Meer weten?

 

]]>
news-2705 Thu, 05 Jul 2018 09:03:21 +0200 Aankondiging tweede subsidieronde Maatschappelijke Diensttijd https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/aankondiging-tweede-subsidieronde-maatschappelijke-diensttijd/ Zoals aangekondigd gaat de tweede subsidieronde van het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd nog dit jaar open. De deadline voor het indienen van uw subsidieaanvraag is op dinsdag 9 oktober 2018. Waar moeten de projecten aan voldoen? 

Binnen het programma wordt in proeftuinen geëxperimenteerd met het organiseren en uitvoeren van de maatschappelijke diensttijd. De resultaten die binnen deze proeftuinen tot stand komen bieden aanknopingspunten om de maatschappelijke diensttijd verder in te richten.

Waar in deze oproep accenten op worden gelegd is op dit moment nog niet duidelijk. De volledige subsidieoproep en criteria voor de projectvoorstellen leest u eind augustus in de subsidiekalender van ZonMw.

Hoe dient u uw subsidieaanvraag in? 

Via onze website kunt u zich aanmelden om een subsidieaanvraag in te dienen. Om uw interesse kenbaar te maken, dient u uiterlijk vrijdag 21 september 2018 het formulier in te dienen om u aan te melden. Op de website zal een link naar het formulier worden opgenomen. Subsidieaanvragen die niet aangemeld zijn, worden niet in behandeling genomen. De deadline voor het indienen van de subsidieaanvraag is dinsdag 9 oktober 2018, 12.00 uur. 

Informatiebijeenkomst

Op woensdag 5 september organiseert ZonMw een informatiebijeenkomst waarin we de subsidieoproep en de procedures om een aanvraag in te dienen nader toelichten en uw vragen beantwoorden. Abonneer u op onze nieuwsbrief jeugd, zodat u zich op tijd kunt aanmelden.

Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd

Met dit programma bevordert ZonMw dat iedere jongere de mogelijkheid krijgt om via maatschappelijke projecten en activiteiten bij te dragen aan een sterke en betrokken samenleving. Ook jongeren die nu nog niet maatschappelijk actief zijn. Het doel van het actieprogramma is om vanuit de praktijk te leren wat werkt.

Meer weten?

]]>
news-2508 Thu, 24 May 2018 07:00:00 +0200 Deel anti-pestprogramma’s effectief https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/deel-anti-pestprogrammas-effectief/ Iedereen is ervan doordrongen dat pesten onwenselijk is. De consequenties voor kinderen die op school gepest worden, zijn bijzonder negatief: van slechte schoolprestaties tot psychische klachten als depressiviteit, klachten die kunnen aanhouden tot ver in de volwassenheid. Met tientallen programma’s proberen scholen pesten terug te dringen. Maar of kinderen zelf aangeven dat zij door deze programma’s echt minder gepest worden, was nauwelijks wetenschappelijk onderzocht. Tot nu.
Hoogleraar Ontwikkelingspsychologie Bram Orobio de Castro van de Universiteit Utrecht heeft samen met collega’s van de Rijksuniversiteit Groningen, de Radboud Universiteit Nijmegen, de Vrije Universiteit Amsterdam, de Erasmus Universiteit Rotterdam en het Trimbos Instituut tien anti-pestprogramma’s getoetst op effectiviteit. Dat deden zij met financiering van het ministerie van OCW via het NRO. In hun eindrapport ‘Wat werkt tegen pesten?’ concluderen de onderzoekers dat 4 programma’s pesten daadwerkelijk terugdringen.

Vraag het aan het kind

In hun onderzoek bevroegen Orobio de Castro en zijn collega’s kinderen zelf naar pesten en gepest worden. ‘Dat werkte verhelderend. Leerlingen bleken meer gepest te worden dan gedacht. Meer ook dan dat zij vertelden aan leerkrachten en ouders. Ongeveer 1 op de 14 kinderen wordt meerdere keren per week gepest. Een derde van deze kinderen geeft aan dit aan niemand verteld te hebben, terwijl 79% van deze kinderen al meerdere schooljaren wordt gepest. Dat geeft aan dat de kinderen zelf bevragen essentieel is om pestgedrag op scholen in kaart te brengen.’

De effectieve programma’s

Programma’s die in het primair onderwijs binnen een schooljaar pesten verminderen, zijn PRIMA, KiVa en, voor de jongste kinderen op de basisschool, Taakspel. ‘Dit zijn zogenoemde universele programma’s, anti-pestprogramma’s die bedoeld zijn voor de hele klas.’ De Utrechtse hoogleraar en zijn collega’s keken ook naar 2 programma’s die zich niet op de hele klas, maar juist op individuele kinderen richten. Dan blijkt Alles Kidzzz bijzonder goed te werken.

Programma niet verplichten, bevragen van leerlingen wel

Orobio de Castro adviseert het ministerie van OCW in het eindrapport om anti-pestprogramma’s niet verplicht te maken voor alle scholen. ‘Op sommige scholen is er geen noodzaak om aan de slag te gaan met zo’n programma, simpelweg omdat er niet gepest wordt. Dat haalt ook meteen het idee dat pesten op school er “nu eenmaal een beetje bij hoort” finaal onderuit.’ De Utrechtse hoogleraar stelt dat het bevragen van leerlingen over pesten wel verplicht moet worden gehouden. ‘Want als er wél gepest wordt, dan weten vooral de leerlingen dat. En dan is er dus wat aan te doen: dat maakt dit onderzoek duidelijk.’

In dat laatste geval adviseert Orobio de Castro scholen om een van de effectieve, universele anti-pestprogramma’s te gebruiken. ‘Eventueel, bij grote problemen met individuele leerlingen, aangevuld met het individuele programma Alles Kidzzz. En kijk een jaar na invoering of het pesten inderdaad verminderd is, ook weer door dit aan de leerlingen zélf te vragen.’

ZonMw en Pesten en weerbaarheid

ZonMw laat onderzoek doen naar verschillende manieren om kinderen weerbaarder te maken en pro-sociaal gedrag te bevorderen. Via de themapagina Pesten en weerbaarheid vindt u meer informatie over de onderzoeken naar de effectief bevonden anti-pestprogramma’s. Ook vindt u meer informatie over onderzoeksprojecten die momenteel lopen om kinderen weerbaarder te maken en pestgedrag aan te pakken.

Meer weten?

 
Bron: Universiteit Utrecht


]]>
news-2418 Tue, 01 May 2018 12:04:36 +0200 Informatie- en netwerkbijeenkomst NWA-call route Jeugd https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/informatie-en-netwerkbijeenkomst-nwa-call-route-jeugd/ Houd 7 juni 2018 alvast vrij in uw agenda! NWO zal namelijk nog dit jaar een programmaronde starten rondom de Nationale Wetenschapsagenda. In 2018 is daarvoor 70 miljoen euro extra beschikbaar, oplopend tot 108 miljoen in 2019 en 130 miljoen vanaf 2020. Daarom is er een informatie- en netwerkbijeenkomst voor de route Jeugd in ontwikkeling, opvoeding en onderwijs over deze komende NWA-brede call. Deze bijeenkomst is voor alle partijen op het gebied van jeugd. Meer informatie volgt half mei. Voor wie

Iedereen die geïnteresseerd is in het doen van onderzoek in het jeugdveld: van onderwijs tot jeugdzorg, van gelijke kansen tot opvoeding. Onderzoekers, maar zeker ook praktijkprofessionals die geïnteresseerd zijn in deelname aan onderzoek zijn welkom.

Informatiebijeenkomst 7 juni 2018

De informatiebijeenkomst vindt plaats in Utrecht van 14.30 – 17.00 uur. Tijdens de bijeenkomst wordt ingegaan op de NWA-brede call waarin het is mogelijk om grote onderzoeksvoorstellen in te dienen.  Ook worden de belangrijkste thema’s uit de kennisagenda Jeugd besproken. Daarnaast is er uitgebreid de mogelijkheid om te netwerken. Vanaf half mei kunt u zich inschrijven via de NRO-website.

Programma Nationale Wetenschapsagenda

Binnen het NWA programma is ruimte voor grote aanvragen, zowel in middelen als in consortium. Om deze reden is er tijdens de bijeenkomst ruimte om te netwerken.

Het beschikbare budget voor de NWA is 70 M€ in 2018, 108 M€ in 2019, 130 M€ in 2020. Dit is bestemd voor fundamenteel, toegepast en praktijkgericht onderzoek. Het onderzoek moet passen binnen één of meerdere van de 25 NWA-routes, interdisciplinair van karakter zijn en leiden tot wetenschappelijke en maatschappelijke ‘doorbraken’.

Route Jeugd in ontwikkeling, opvoeding en onderwijs

In de route Jeugd staat het kind centraal. Met een breed scala aan onderzoeks-, praktijk- en beleidspartners wordt op dit moment de kennisagenda Jeugd opgesteld. Ook de jeugd zelf en ouders worden betrokken. De belangrijkste thema’s uit de kennisagenda worden tijdens de bijeenkomst gepresenteerd.

Meer informatie

 

]]>
news-2320 Thu, 05 Apr 2018 16:41:00 +0200 Kind centraal in route Jeugd NWA https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/kind-centraal-in-route-jeugd-nwa/ In de route Jeugd in ontwikkeling, opvoeding en onderwijs staat de jeugd in al haar contexten centraal. Door de jeugd als speerpunt te nemen, investeren we binnen de NWA in nieuw onderzoek. Onderzoek dat in samenhang kan bijdragen aan een gezonde, veilige, en rechtvaardige samenleving voor een nieuwe generatie.

De 21e eeuw plaatst ons voor uitdagingen op het gebied van technologie, internet, relaties, etnisch-religieuze diversiteit, werkgelegenheid, duurzaamheid, verstedelijking en globalisering. Dit vraagt een nieuwe kijk op de manier waarop wij onze jeugd voorbereiden op hun toekomst.

Game-changers

Wat hebben kinderen en jongeren nodig aan opvoeding, onderwijs en begeleiding zodat zij nu en in de toekomst positief kunnen bijdragen aan de samenleving in de 21ste eeuw? Dat is het centrale vraagstuk binnen deze route, uitgewerkt in 3 samenhangende game-changers: ‘Leren en ontwikkelen in verschillende contexten’, ‘Diversiteit en ongelijkheid’ en ‘Normativiteit van opvoeding en onderwijs’.

Startimpuls – project Gelijke Kansen

Voor het thema Jongeren in een veerkrachtige samenleving heeft OCW budget vrijgemaakt in de vorm van een startimpuls. De bijdrage die de route Jeugd in ontwikkeling, opvoeding en onderwijs levert aan deze Startimpuls is het project ‘Gelijke kansen voor een diverse jeugd’. Met ingang van 2018 doet een breed samengesteld consortium binnen dit project onderzoek naar kansen(on)gelijkheid onder jongeren. Het consortium kijkt naar de processen en mechanismen die hierbij een rol spelen. Zoals de toenemende diversiteit in de schoolklas, de opkomst van schaduwonderwijs, samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg, de mogelijkheden van wijkteams in de jeugdhulpverlening en van de jeugdgezondheidszorg bij een stapeling van risicogedrag.

Kennisagenda Jeugd

Voor een stevig, verankerd onderzoeksprogramma met maatschappelijke impact is een toespitsing en prioritering nodig van onderzoeksthema's. Daarom wordt er gewerkt aan een kennisagenda Jeugd. In deze kennisagenda worden de belangrijkste wetenschappelijke en maatschappelijke vraagstukken uitgewerkt. En wordt onderbouwd wat we al wel en niet weten. Bij het opstellen van de kennisagenda worden professionals uit beleid, praktijk en wetenschap, en ouders en jongeren zelf betrokken.

Taskforce Jeugd

De verdere uitwerking van de route valt onder de verantwoordelijkheid van de Taskforce Jeugd. Deze bestaat uit vertegenwoordigers vanuit de wetenschap, het beleid, de praktijk en ouders en jongeren.

Boegbeelden en organisatie

Boegbeelden van deze route zijn Judi Mesman (Universiteit Leiden) en Monique Volman (Universiteit van Amsterdam). Organiserend trekker is het NRO, in samenwerking met NWO en ZonMw.

]]>
news-2270 Mon, 19 Mar 2018 10:41:52 +0100 M@ZL verlaagt ziekteverzuim mbo-leerlingen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/mzl-verlaagt-ziekteverzuim-mbo-leerlingen/ Op het mbo komt schoolverzuim en voortijdige schoolverlating vaak voor. ‘M@ZL op het mbo’ is gericht op terugdringen van ziekteverzuim. Deze interventie is in het kader van het Nationaal Preventieprogramma (NPP) en met financiering door ZonMw geëvalueerd. Hieruit blijkt dat de M@ZL methodiek het ziekteverzuim verlaagt onder mbo-leerlingen en dat jeugdartsen de methodiek als zinvol ervaren. M@ZL (spreek uit mazzel: Medische Advisering van de Ziekgemelde Leerling) richt zich op de mbo-leerling, die verzuimt na ziekmelding. De jeugdarts voert het uit in samenwerking met ouders, schoolleiding, schoolmedewerkers en leerplichtambtenaar of trajectbegeleider. Het doel is onder andere om ziekteverzuimcijfers te verlagen, waardoor voortijdig schoolverlaten kan worden voorkomen. 'M@ZL op het mbo’ is erkend als goed onderbouwd in de databank Effectieve Jeugdinterventies.

Jeugdarts

De resultaten van dit onderzoek bieden inzicht in de kenmerken van mbo-leerlingen die frequent of lang verzuimen. Op scholen waar een jeugdarts in het kader van M@ZL aanwezig was, daalde het aantal ziekmeldingen en scoorden leerlingen beter op de items ‘voor jezelf zorgen’ (denk aan eten, wassen, aankleden, boodschappen doen) en ‘vrienden’ (denk aan steun van familie en vrienden). De leerlingen gaven ook een hoog cijfer aan het gesprek met de jeugdarts, namelijk een 8,3.

Implementatie

Het project geeft informatie over de ervaring van jongeren met school en hun opleiding, maar ook de problematiek die onder jongeren speelt. De resultaten bieden mogelijk aanknopingspunten voor de jeugdgezondheidszorg (JGZ) om te kijken op welke manier zij daar de jongeren het beste kan ondersteunen. Het wordt aanbevolen om voortdurende aandacht te hebben voor de implementatie van 'M@ZL op het mbo' en de rol van de jeugdarts en jeugdgezondheidszorg daarbij.

Het Nationaal Programma Preventie

Vanuit het vijfde programma preventie (PP5) draagt ZonMw bij aan kennisontwikkeling voor het onderdeel ‘Alles is gezondheid….’ van het Nationaal Programma Preventie (NPP). Alles is gezondheid is het onderdeel van het NPP waarin partijen afspraken maken om gezamenlijk acties te ondernemen. De afspraken, ook wel pledges, zijn bedoeld om een beweging op gang te brengen die leidt tot een gezonder en vitaler Nederland.

Meer informatie


]]>
news-2199 Thu, 22 Feb 2018 15:08:23 +0100 Begeleiding van kinderen bij scheiding helpt https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/begeleiding-van-kinderen-bij-scheiding-helpt/ Kinderen die een (echt)scheiding meemaken, hebben daar vaak last van. In 2015-2017 heeft een evaluatie plaatsgevonden van Dappere Dino’s. Hieruit blijkt dat dit groepsprogramma succesvol preventieve steun biedt aan 6- tot 8-jarige scheidingskinderen. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van de ‘Alles is gezondheid’-pledge van Jeugdformaat en TNO. Dappere Dino’s

De training is bedoeld om kinderen beter om te laten gaan met de veranderingen tijdens en na de scheiding. Onderzoekers van TNO volgden in samenwerking met praktijkpartners 108 kinderen die deelnamen aan het programma. Waar kinderen voorafgaand aan de training ongeveer een 6,5 kregen als cijfer voor hun welzijn, is dit na de training gestegen tot 7,5. Ook bleken er na deelname minder emotionele problemen en gedragsproblemen te zijn. Leeftijdsgenoten die de training niet volgden, lieten geen veranderingen zien. 

Veilige omgeving

Kinderen zien de groep als een veilige plaats om hun gevoelens te bespreken. Daarbij waren ouders heel enthousiast over Dappere Dino’s als training voor hun kind. Ze waardeerden de veilige omgeving waar kinderen contact hebben met lotgenoten en het op speelse manier oefenen met vaardigheden.

Parel

TNO ontving voor een pilotonderzoek naar Dappere Dino’s van ZonMw in 2013 een Parel onderscheiding. Inmiddels is Dappere Dino’s erkend als theoretisch goed onderbouwd door de Databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut.

Het Nationaal Programma Preventie (NPP)

Vanuit het vijfde programma preventie (PP5) dragen wij bij aan kennisontwikkeling voor het onderdeel ‘Alles is gezondheid….’ van het Nationaal Programma Preventie (NPP). Alles is gezondheid is het onderdeel van het NPP waarin partijen afspraken maken om gezamenlijk acties te ondernemen. De afspraken, ook wel pledges, zijn bedoeld om een beweging op gang te brengen die leidt tot een gezonder en vitaler Nederland. In totaal heeft ZonMw bij 9 pledges onderzoeken uitgezet. Meer over de pledges en de betrokkenheid van ZonMw bij Alles is gezondheid.

Meer informatie

•    Over het onderzoek naar de pledge Dappere Dino’s: Project Dappere Dino's, Factsheet Dappere Dino’s
•    Meer over Dappere Dino’s op de website van TNO
•    Pledge Jeugdformaat en TNO via Alles is gezondheid
•    Over het thema (Vecht) scheiding
•    Wegwijzer preventief aanbod kind en scheiding

]]>