Mobiele menu

Professionalisering van het klantmanagement werk participatie en inkomen door ontwikkeling van een keuzehulp voor maatwerk

Projectomschrijving

Doel

Uit een interne beleidsnotitie binnen de Gemeente Amsterdam kwam naar voren dat deze gemeente nog onvoldoende vastlegt wat werkt voor wie, onder welke omstandigheden bij duurzame re-integratie naar werk. Bovendien heeft de Participatiewet er niet toe geleid dat meer bijstandsklanten aan het werk zijn gegaan. De Gemeente Amsterdam wil meer evidence-based en methodisch haar klanten begeleiden naar werk om zo de effectiviteit te verhogen. Hoe kan de gemeente de kwaliteit van de dienstverlening voor bijstandsklanten verbeteren?

Aanpak/werkwijze

In een literatuuronderzoek is de wetenschappelijke kennis over wat werkt, voor wie, onder welke omstandigheden in de re-integratie naar werk verzameld. In (groep)interviews zijn ervaringen, kennis, behoeften en wensen van klantmanagers en klanten uitgevraagd. Daarna is samen met een designbureau en een groep klantmanagers is de Keuzehulp vormgegeven. Dit heeft geresulteerd in een testversie van de Keuzehulp: een verzamelplek van instrumenten. Met vragenlijsten en groepsinterviews is de tevredenheid bij de klantmanagers onderzocht. Naar aanleiding van deze uitkomsten is de Keuzehulp aangepast.

Samenwerkingspartners

Gemeente Amsterdam, Amsterdam UMC – locatie VUmc.

Resultaten

Het ontwikkeltraject heeft geresulteerd in een testversie van de Keuzehulp: een overzicht van instrumenten van de gemeente Amsterdam die ingezet kunnen worden om klanten te helpen naar werk. De instrumenten zijn ingedeeld in de categorieën: verrijking klantbeeld; oplossen van praktische problemen; richting activering; richting werk; en nazorg. Per instrument wordt informatie getoond over de wetenschappelijke onderbouwing, inclusief de wensen en behoeften van de klanten. De aangepaste Keuzehulp wordt verder ondergebracht in het klantvolgsysteem van de gemeente Amsterdam. Door te werken volgens het stappenplan van het re-integratietraject kan de Keuzehulp bijdragen aan het methodisch en uniform werken.
Voor de Keuzehulp is een handleiding en een informatiefolder voor klanten ontwikkeld. De resultaten van de literatuurstudie over wat werkt, voor wie, onder welke omstandigheden in de begeleiding naar werk zijn beschreven in een rapport. Daarnaast is een implementatieplan opgesteld en een rapport met de geleerde lessen van het ontwikkeltraject.

Overig

Artikel Burgers en professionals denken mee over keuzehulp uit de artikelenreeks van Divosa (2020).

Artikel 'Keuzehulp helpt bij re-integratie'

Producten

Titel: Testversie online Keuzehulp
Titel: Implementatieplan
Titel: Factsheet klantenperspectief
Titel: Informatiefolder klanten
Titel: Rapport procesevaluatie
Titel: Eindpresentatie

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

PROBLEEMSTELLING De Participatiewet maakt gemeenten verantwoordelijk om de maatschappelijke participatie van bijstandsgerechtigden (klanten) te verhogen. Uit een interne beleidsnotitie binnen de Gemeente Amsterdam kwam naar voren dat de Gemeente nog onvoldoende vastlegt wat werkt voor wie, onder welke omstandigheden bij duurzame re-integratie naar werk. Bovendien heeft de Participatiewet er niet toe geleid dat meer bijstandsklanten aan het werk zijn gegaan. De wens bestaat bij zowel bestuur, beleid als uitvoering van de Gemeente Amsterdam om meer evidence-based en methodisch klanten te begeleiden naar werk om zo de effectiviteit te verhogen. Daartoe wil de Gemeente Amsterdam alle kennis en ervaringen van klantmanagers (expert-based), klanten (klant-based) en wetenschap (evidence-based) bundelen in een te ontwikkelen Keuzehulp voor Maatwerk en de tevredenheid/acceptatatie in gebruik en implementatie van deze Keuzehulp in de praktijk evalueren. DOELGROEP Klanten met een lange afstand tot de arbeidsmarkt, maar met een kans op werk, binnen de Gemeente Amsterdam en klantmanagers die deze klanten begeleiden. KEUZEHULP VOOR MAATWERK De Keuzehulp voor Maatwerk is een zoveel mogelijk op evidence gebaseerd hulpmiddel of methode die klantmanagers ondersteunt in het maken van een weloverwogen keuze voor de meest passende dienstverlening voor een specifieke klant met als doel om deze waar mogelijk naar regulier, betaald werk te begeleiden. Met de Keuzehulp kan meer methodisch en uniform gewerkt worden. ONDERZOEKSTEAM een actief dagelijks onderzoeksteam wordt geformeerd bestaande uit een onderzoeker van Amsterdam UMC, locatie VUmc, 2 actieve klantmanagers en 2 klanten/ervaringsdeskundigen (participatory action research). PROJECTGROEP het onderzoeksteam wordt ondersteund door een projectadviseur van de Gemeente Amsterdam, en een implementatiedeskundige en onderzoekers van VUmc. Daarnaast wordt een BEGELEIDINGSGROEP binnen de gemeente met afgevaardigden van klanten, beleid, en management geformeerd om draagvlak te borgen. DOELSTELLINGEN STAP 1: BEHOEFTE & FEASIBILITY ONDERZOEK (1 T/M 3 MAANDEN) In een combinatie van literatuuronderzoek en (focusgroep)interviews wordt gewerkt aan de volgende doelen: 1) In kaart brengen van bestaande instrumenten en interventies voor re-integratie in werk en de wetenschappelijke onderbouwing hiervan (evidence-based). 2) In kaart brengen van wetenschappelijk bewijs voor effectiviteit van interventies voor re-integratie in werk en bevorderende en belemmerde factoren van re-integratie in werk (evidence-based). 3) In kaart brengen van ervaringen en voorkeuren van klanten t.a.v. de huidige begeleiding en de gewenste begeleiding en wanneer volgens hen de begeleiding geslaagd maakt (klant-based). 4) Resultaten uit doelen 1-3 voorleggen en spiegelen aan ervaringen en praktijkkennis van klantmanagers. Daarmee in kaart brengen wat hun behoeften en wensen zijn t.a.v. de gewenste manier van werken en ondersteuning. Tevens in kaart brengen van mogelijke belemmerende en bevorderende factoren ten aanzien van methodisch werken (expert-based). 5) Het ontwikkelen van een implementatie-, communicatie-, en borgingsplan. STAP 2: CO-CREATIE VAN GEWENSTE KEUZEHULP (4 T/M 7 MAANDEN) Het onderzoeksteam gaat samen met een ontwikkelgroep (bestaande uit klantmanagers, werknemer van afdeling automatisering en een (externe) vormgever) de volgende doelen uitwerken: 1) Ontwikkelen van de Keuzehulp voor Maatwerk op basis van de resultaten van stap 1. 2) Ontwikkelen van een training en handleiding voor klantmanagers voor het gebruik van de Keuzehulp. STAP 3 GEBRUIKERSONDERZOEK & PROCESEVALUATIE (8 T/M 18 MAANDEN) De Keuzehulp voor Maatwerk toegepast door 10 klantmanagers bij ieder 5 klanten. Met vragenlijsten en (focusgroep)interviews wordt het volgende onderzocht: 1) de acceptatie/tevredenheid bij de klantmanagers en klanten over de Keuzehulp voor Maatwerk. 2) de kwaliteit van implementatie van de Keuzehulp voor Maatwerk. Na afloop van stap 3 wordt de Keuzehulp voorgelegd aan andere afdelingen van de Gemeente en aan andere gemeenten om de overdraagbaarheid te toetsen. DISSEMINATIE & IMPLEMENTATIE 1)Op de hoogte te brengen van Stakeholders binnen en buiten de gemeente Amsterdam van de resultaten van dit project. 2)Implementatie van de Keuzehulp voor Maatwerk in de deelnemende afdelingen binnen de Gemeente. 3) Beschikbaar maken van de Keuzehulp, training en implementatieplan voor andere afdelingen binnen de gemeente, andere gemeenten en organisaties. OPBRENGSTEN VOOR KENNISOVERDRACHT 1) Keuzehulp voor Maatwerk 2) een handleiding voor de Keuzehulp, 3) een training voor het gebruik van de Keuzehulp door klantmanagers, 3) een implementatieplan voor uitrol van de Keuzehulp binnen de gemeente en andere gemeenten en organisaties, 4) presentaties, trainingen, workshops, promotiefilm, nieuwsberichten, artikelen en berichten, 5) Community of Practice met de gemeente Leiden en gemeente Rivierenland, 6) twee vakpublicaties,7) een eindverslag.

Kenmerken

Projectnummer:
535001104
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2018
2021
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. R.A. Sewdas
Verantwoordelijke organisatie:
Gemeente Amsterdam