Mobiele menu

Meer Kijken Meer Zien

Projectomschrijving

In het traject 'Van Kijken Naar Zien' is een werkwijze ontwikkeld die klantmanagers en leidinggevenden helpt om hun vakmanschap ten aanzien van gespreksvoering te verbeteren. Ingrediënten hiervan zijn het maken van video-opnamen van gesprekken, feedback van gesprekspartners (cliënten) en vreemde ogen die meekijken (onderzoeker/coach).

Het implementatietraject 'Meer Kijken Meer Zien' beoogt een tijds- en kostenefficiëntere vorm van deze werkwijze te ontwikkelen en uit te proberen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een Kijkwijzer om gesprekken te analyseren, een Samenleer-wijzer om de samenwerking met cliënten te verbeteren, en een privacy protocol en informatiefolder voor cliënten. Het traject bestaat uit een introductieprogramma en individuele bijeenkomsten met professionals. Het project wordt door Inclusivate uitgevoerd samen met de gemeenten Zoetermeer en Breda en met beroepsvereniging SAM, en door de HAN met werkbedrijf Scalabor.

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

In het traject Van Kijken Naar Zien (VKNZ) is een werkwijze ontwikkeld die klantmanagers en leidinggevenden helpt om hun vakmanschap ten aanzien van hun gespreksvoering te verbeteren. Ter ondersteuning hebben we drie producten ontwikkeld: een Kijkwijzer waarmee professionals hun gesprekken met cliënten kunnen analyseren en verbeteren, een Samenleer-wijzer waarmee professionals samen met hun cliënten hun samenwerking kunnen verbeteren, en een privacy protocol voor gemeenten en informatiefolder met toestemmingsverklaring voor cliënten. Er is brede belangstelling voor de werkwijze. De belangrijkste belemmering voor verdere verbreding lijkt te zijn dat het een tijds- en kosten intensieve werkwijze is. Het doel van de VIMP is (1) om de werkwijze te verbreden ook naar andere functies in het sociaal domein, en (2) drempels die ervaren worden zoveel mogelijk te verlagen. Specifiek gaat het om: - de werkwijze geschikt maken voor gebruik in een HR-cyclus door een tijds- en kostenextensievere variant te ontwikkelen op basis van de primaire producten (Kijkwijzer, Samenleer-wijzer, privacy protocol en folder); - deelnemers (professionals en leidinggevenden) vooraf beter toerusten om zelf regie te kunnen voeren; - testen of de werkwijze ook breder toepasbaar is in het sociaal domein; - de werkwijze introduceren in het hbo-onderwijs van Avans en HAN voor aanstaande professionals; - testen van losse onderdelen van de werkwijze (bijvoorbeeld alleen werken met cliënt-feedback of alleen gespreksanalyse, of analyseren van telefoongesprekken in plaats van spreekkamergesprekken en beeldbelgesprekken). Dit willen we doen door een kosten- en tijdsextensievere variant te ontwikkelen en deze op vier locaties te introduceren: de gemeenten Zoetermeer en Breda, het arbeidsontwikkelbedrijf Scalabor voor Midden-Gelderland en de beroepsvereniging SAM, én door docentonderzoekers van de hogescholen te betrekken. We ontwikkelen een kort introductieprogramma en verkort traject van gemiddeld drie coachingsgesprekken per deelnemer waarin deze leert eigen gesprekken te analyseren en zelf een cliënt-feedback gesprek te voeren. Daarnaast ontwikkelen we een train-de-trainer voor interne aanjagers in gemeenten en beroepsvereniging SAM, en voor externe coaches. Op basis van de ervaringen stellen we de primaire producten bij. De activiteiten die Inclusivate i.s.m. Avans organiseert in Zoetermeer, Breda en via SAM, zijn: • Afstemming over de implementatiepilot met de leiding; • Een voorlichtings/trainingsbijeenkomst over ‘een goed gesprek’. Hierin worden de werkwijze en de primaire tools geïntroduceerd, spreken (potentiële) deelnemers met elkaar over hun eerste leerdoelen, en krijgen zij eerste handvatten aangereikt om regie te kunnen voeren over de manier waarop zij aan de slag gaan met deze leerdoelen; • Drie individuele coaching sessies voor ca. 5 professionals waarin zij ervaringsgericht leren werken met de drie primaire tools: creëren van een veilig kader (privacy protocol), analyseren van gesprekken en trajecten aan de hand van drie algemene succesfactoren (Kijkwijzer), en het voeren van een gesprek over het gesprek samen met een cliënt (Samenleer-wijzer). • Delen van de opbrengsten van de pilot in de organisatie en trekken van lessen met betrekking tot enerzijds verbreding in de organisatie en integreren in de HR-cyclus en anderzijds met betrekking tot verder bijstellen van de werkwijze en de ondersteunende producten; • Een train-de-trainer van ca. 4 bijeenkomsten voor 1-2 deelnemers per consortiumpartner, als vervolg op het zelf deelnemen aan het traject. Een onderdeel van de train-de-trainer is dat deelnemers collega’s in hun eigen organisatie begeleiden. De activiteiten die de HAN voor Scalabor organiseert, zijn: • Afstemming over implementatietraject met management; • Kickoff bijeenkomsten met managers en beleid / cliëntenraad; • Kick off en workshop trajectbegeleiders en faciliteren van praktijkervaringen; • Door middel van focusgroepen met trajectbegeleiders/cliënten/management en beleid: trekken van lessen met betrekking tot enerzijds verbreding in de organisatie en integreren in de HR-cyclus en anderzijds met betrekking tot verder bijstellen van de werkwijze en de ondersteunende producten; • Aanpassen en vormgeven bestaande producten en delen organisatie alsook met onderwijs en werkveld. De activiteiten die we samen met SAM en Divosa organiseren voor andere professionals, leidinggevenden en gemeenten, zijn workshops en voorlichtingsbijeenkomsten. De beoogde vervolgstap van dit VIMP project is dat beroepsvereniging SAM de werkwijze opneemt in haar opleidingsprogramma en kwaliteitsregister, dat deelnemende gemeenten de werkwijze integreren in hun HR-cyclus en daarvoor de deskundigheid en ervaring in huis hebben of kunnen inkopen, dat de hogescholen Avans en HAN de werkwijze integreren in hun onderwijs aan aanstaande professionals, en dat professionals in/en organisaties die hebben deelgenomen op eigen kracht verder kunnen werken aan hun vakmanschap.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
535008004
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2022
2023
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
dr. H.J. Spies
Verantwoordelijke organisatie:
Inclusivate