Mobiele menu

Daadwerkelijk uit de geldzorgen

Projectomschrijving

Doel

Tijdens de coronacrisis is het werk van de vrijwilligers in de schuldhulpverlening en hun coördinatoren veranderd. De hulpvragers komen uit andere kwetsbare groepen en hebben andere hulpvragen. De mogelijkheid tot fysiek contact is kleiner en de verbinding tussen de vrijwilligers en vrijwilligerscoördinatoren wordt anders georganiseerd. Omdat iedere organisatie met deze veranderende omstandigheden te maken kreeg en krijgt, is het noodzakelijk kennis en kunde hierover te delen. Voor welke thema’s dat geldt en op welke manier dat werkbaar is, is door het Nibud onderzocht.

Aanpak/werkwijze

Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van 2 deelstudies. In het eerste deel is onderzoek gedaan naar de veranderende rol van vrijwilligers in coronatijd, en wat daarbij de behoeften zijn en de op te lossen belemmeringen. Hiervoor is vooral input opgehaald bij de stakeholders, de lokale vrijwilligersorganisaties SHV en de beleidsmedewerkers SHV van de gemeenten. Verder zijn ook de twee landelijke koepels
van de vrijwilligersorganisaties bij het onderzoek betrokken. In het tweede deel stond met elkaar leren centraal, aan de hand van een viertal thema’s geselecteerd op basis van deelstudie 1. De vraag in deelstudie 2 is op welke manier een online community bij dit leren werkt en welke gevolgde initiatieven kansrijk zijn. Dit deel is vooral in gezamenlijkheid uitgevoerd, door de onderzoekers en de
deelnemers van de leercirkel.

Samenwerkingspartners

Gemeente Hoorn, Gemeente Amersfoort, Gemeente Leusden, Gemeente Venlo, Nibud en Universiteit Leiden.

Resultaten

Het onderzoek geeft inzicht in de veranderingen die coronacrisis heeft op de rol van de vrijwilligers. De hulpvraag is nauwelijks toegenomen, maar de werksetting van de vrijwilligers is wel veranderd. Vrijwilligers doen minder huisbezoeken, maar hebben veel vaker telefonisch of digitaal contact. De beperkte digitale vaardigheden van vrijwilligers zijn daarbij soms een knelpunt. Het onderzoek geeft vervolgens inzicht in de manier die online leren kan spelen bij de invulling van die veranderende rol en de uitvoerbaarheid van het werk. Zo komen er voorwaarden naar voren wanneer zo'n leeromgeving werkt. Daarbij is inzicht verkregen in de initiatieven en interventies die via deze online lerende manier voldoende ontwikkeld zijn om uit te voeren.

Producten

Titel: Eindrapport 'Daadwerkelijk uit de geldzorgen'

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Doelstelling van het voorgenomen onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud), de Universiteit Leiden (UL), de gemeente Hoorn en het Geldloket Amersfoort is het vergroten en bundelen van kennis over de effectiviteit en implementatie van de interventie ‘Kom uit de geldzorgen’. Centrale onderzoeksvraag is: hoe effectief is de interventie ‘Kom uit de geldzorgen’ met betrekking tot: 1. het vergroten van de aflossingscapaciteit van hulpvragers; 2. het verhogen van de financiële competenties van hulpvragers; 3. het verminderen van financiële stress bij hulpvragers. De online interventie ‘Kom uit de geldzorgen’ is er één uit een reeks van Geldplannen van Startpunt Geldzaken en het Nibud. Startpunt Geldzaken is een samenwerkingsverband van het Nibud, Vereniging Eigen Huis (VEH), de beleggersvereniging VEB en de Stichting Certificering FFP. Zij bundelen hun kennis op de gebieden van budgetteren en besparen, huis en hypotheek, sparen en beleggen, en pensioenen en fiscaliteit. Het Nibud voert de ontwikkeling en implementatie van het Geldplan uit. Gemeenten die zich aansluiten bij Startpunt Geldzaken (inmiddels 125) krijgen de beschikking over alle Geldplannen zie zij vervolgens zowel aan de diverse uitvoerende organisaties voor schuldpreventie en schuldhulpverlening als aan de inwoners ter beschikking kunnen stellen. . Daarnaast is het Geldplan ‘Kom uit de geldzorgen’ via het Landelijk Stimuleringsnetwerk ThuisAdministratie LSTA) ook beschikbaar voor alle maatschappelijke organisaties in Nederland die overwegend met vrijwilligers thuisadministratie werken. De interventie is een gedragsgerichte aanpak van het voorkomen en oplossen van schulden. Het online instrument helpt huishoudens met (beginnende) financiële problemen stap voor stap en op de door hen gewenste tijd en plaats, om de eigen geldzaken in balans te krijgen en te houden. Met de interventie geven we een kwalitatieve impuls aan de dienstverlening van zoveel mogelijk hulpverlenende organisaties die zowel preventief als curatief werken aan de bestrijding van armoede en schuldenproblematiek, aan het bevorderen van een (duurzame) financiële zelfredzaamheid en aan het verkleinen van de kans op recidive. In dit voorstel zetten we met name in op hulpverleners van vrijwilligersorganisaties en sociale wijkteams in de gemeenten. Er is voldoende onderzoek voorhanden over vroegsignalering, preventie en oplossen van schulden. Toenemend wordt gedragsverandering daarbij een onderwerp van onderzoek. Uitspraken over de effectiviteit van interventies wijzen doorgaans op een samenhang (correlaties) tussen bepaalde aspecten en niet op oorzakelijke verbanden (effecten). Concrete uitspraken over het effect van een (gedrags-)interventie zijn weinig of niet voorhanden. In het voorgenomen onderzoek voeren we een longitudinale studie uit (drie metingen) waarbij we werken met interventie- en controlegroep (Randomized Controlled Trials, RCT). Deze (wetenschappelijke) onderzoeksmethode stelt ons in staat om (causale) uitspraken te doen over de effectiviteit van de interventie. Doordat we tevens relevante (achtergrond)kenmerken van de hulpvragers meten, zijn we in staat om te onderzoeken of de effectiviteit van de interventie wellicht afhankelijk is van bepaalde kenmerken van de hulpvragers. De uitkomsten van het onderzoek zullen een goed beeld geven van de effectiviteit van de geteste interventie. Daarnaast bieden de resultaten ook aanknopingspunten voor aanpassingen in de interventie zelf en nieuwe beleidsinstrumenten in het tegengaan van armoede en schuldenproblematiek. Naast het RCT-onderzoek waarin we de effectiviteit meten, voeren we een aanvullend onderzoek uit waarin we hulpverleners interviewen over hun ervaring met het Geldplan. Op deze manier verrijken we de kwantitatieve data met gebruikerservaringen. Hoe heeft de hulpverlener het Geldplan ingezet? Voegt het voor hen iets toe aan de normale werkwijze? Ervaren ze dat het voor de hulpvrager toegevoegde waarde heeft? En hebben ze wellicht tips voor verbetering? In het onderzoek voeren we ook een kosten-batenanalyse uit. Daartoe betrekken we de expertise van het Verwey-Jonker Instituut. Belangrijk onderdeel van het onderzoek vormt de kennisoverdracht, we werken in een plan uit dat we zowel voorafgaand als aansluitend op het onderzoek de opleidings- en communicatiekracht van het Nibud maximaal uitnutten met de samenwerkingspartners in het onderzoek alsmede met de samenwerkingspartners die actief zijn in het werkveld van de schuldpreventie en schuldhulpverlening. Het Nibud, de Universiteit Leiden, de gemeente Hoorn en Geldloket Amersfoort staan in de startblokken.

Kenmerken

Projectnummer:
535002006
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2018
2022
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Ir. S.B. Lamers
Verantwoordelijke organisatie:
Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud)