Implementatie Levensvaardigheden: naar een modulaire aanpak en ouderparticipatie
Vraagstuk
Levensvaardigheden is een lesprogramma voor het voortgezet onderwijs, gericht op sociaal-emotionele vaardigheden. Het bestaande programma bestond uit een heel omvangrijk totaalpakket voor zowel leerlingen als docenten. Dat schrikt scholen mogelijk af ermee te beginnen. Kan een laagdrempelige start van het geheel de implementatie bevorderen?
Onderzoek
In dit implementatieproject is het pakket Levensvaardigheden aangepast naar een 'modulaire aanpak', zodat onderdelen van het lesprogramma en de training voor docenten apart kunnen worden gegeven/gevolgd.
Uitkomst
Met de modulaire aanpak kunnen scholen zelf bepalen wanneer ze met welk onderdeel van Levensvaardigheden aan de slag gaan. Nieuw is ook een programma voor ouderparticipatie, geschikt voor alle schooltypes. Uit interviews werd duidelijk dat de economische crisis en de ontwikkelingen in het onderwijs in Nederland een optimale implementatie van Levensvaardigheden hebben belemmerd.