Mobiele menu

Determinants of effective interventions: mediators and moderators of school-based interventions aimed at energy balance behaviour.

Projectomschrijving

Steeds meer kinderen zijn te dik. In Nederland is het aantal dikke kinderen de afgelopen twintig jaar zelfs verdubbeld. Overgewicht is vervelend – je wordt vaker gepest - maar ook ongezond. Het verhoogt de kans op hart- en vaatziekten en andere gezondheidsproblemen zoals kanker, en diabetes. Overgewicht is het gevolg van te veel en ongezond eten, weinig bewegen en veel zitten. Er bestaan al veel preventieprogramma’s maar wat werkt nou echt? Om effectieve programma’s te ontwikkelen moeten we weten hoe deze programma’s werken (mediatie analyse), voor wie en onder welke omstandigheden (moderatie analyse). Alleen bij het achterhalen en begrijpen van de oorzaken van het succes van een programma of het gebrek daaraan, kunnen we toekomstige programma’s verbeteren. Wij zoeken naar de belangrijkste mediatoren en moderatoren van bestaande jeugdprogramma’s die zich richten op gezond beweeg- en voedingsgedrag. Uiteindelijk leidt dit tot effectievere programma’s en minder dikke kinderen!

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

The prevalence of obesity has increased steadily for the past several decades. Particularly alarming are the increasing rates of overweight and obesity among children, portending continuing increases in the rates of obesity and obesity-related diseasesfor many years to come. Obesity is the long-term consequence of gradual increases in body weight due to a sustained positive energy balance, in which energy intake exceeds energy expenditure. To improve the effectiveness of interventions aimed at improving energy balance behaviours, there is the need to identify how (analysis of mediators), for whom (analysis of personal moderators), and under what circumstances (analysis of situational moderators) these interventions can lead to improvement of energy balance behaviour. To date, intervention studies have typically restricted their analyses to overall effects; few projects have used their data for a careful analysis of mediators of intervention effects (or lack thereof). In addition, few studies have analysed if these effects were more prominent among or restricted to certain subgroups (analysis of moderators). The present proposal is unique in that it combines data of relevant state-of-the art intervention studies from different countries to address this gap in knowledge. The proposal aims to conduct secondary analyses to identify mediators and moderators of school-based interventions aimed at improving energy balance behaviours in youth. The current proposal will improve knowledge, inform future interventions and guide further research on the mechanisms through which energy balance behaviour interventions exert their effects. Only by understanding the causes of intervention successes and failures we can systematically improve interventions and thus improve public health.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
121520002
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2008
2012
Onderdeel van programma:
Projectleider en penvoerder:
Verantwoordelijke organisatie:
Amsterdam UMC - locatie VUmc