Mobiele menu

Healthy families in a healthy system

Projectomschrijving

Hoe kun je voorkomen dat peuters overgewicht krijgen en een gezonde leefstijl ontwikkelen? SuperFIT wil het spelenderwijs doen via de peuteropvang en door coaching van de ouders.

Doel

Het bevorderen van gezonde voeding en beweging bij peuters en hun gezin.

Aanpak

SuperFIT is een aanpak die zich richt op het bevorderen van gezonde voeding en beweging bij peuters en hun gezin. Dit wordt gedaan via activiteiten op de opvang en voor deelnemende gezinnen. Het project heeft gekeken of SuperFIT effect heeft op diverse uitkomsten, door middel van vragenlijsten, beweegmeters, interviews en observaties.

Samenwerkingspartners

De samenwerkingspartners zijn Universiteit Maastricht, Ecsplore (sport- en beweegaanbieder), Stichting Spelenderwijs (peuteropvangorganisatie), GGD Zuid-Limburg, en Gemeente Sittard-Geleen.

Resultaten

Het onderzoek heeft laten zien dat SuperFIT resulteert in een gezondere omgeving bij de opvang en thuis. Dit is ook terug te zien in meer beweging bij de deelnemende kinderen en er worden minder zoete dranken gedronken. Dit zien we echter alleen bij de kinderen waarvan de ouders ook deelnemen aan de activiteiten. Er zijn binnen het project geen effecten op het gewicht van de kinderen gevonden.

Momenteel wordt SuperFIT verder doorontwikkeld en verspreid naar andere opvanglocaties, en wordt SuperFIT aangemeld voor erkenning en opname in de interventiedatabase van het Centrum Gezond Leven.

Producten

Titel: Early childhood overweight from an ecological perspective.
Auteur: J. Gubbels
Titel: SuperFIT: een gecombineerde peuterspeelzaal en familie interventie. De ontwikkeling, implementatie en eerste effecten in Sittard-Geleen.
Auteur: I van de Kolk et al.
Titel: What changes can an obesity prevention intervention approach for pre-schoolers provoke in the home setting? An exploratoy mixed methods study
Auteur: Lisa S.E. Harms, Jessica S. Gubbels, Ilona van de Kolk, Stef P.J. Kremers and Sanne M.P.L. Gerards
Titel: Effects of SuperFIT on preschool teachers’ practices and child physical activity.
Auteur: I. van de Kolk et al.
Titel: De ontwikkeling, implementatie en resultaten van SuperFIT
Auteur: I Van de Kolk, L. Harms, et al.
Titel: SuperFIT: Systemen van ouders en peuters in energiebalans: een familie interventie.
Auteur: I. van de Kolk
Titel: The needs of parents, childcare workers and childcare managers regarding nutrition and physical activity in young children: a qualitative exploration
Auteur: I. van de Kolk
Titel: The Effects of a Comprehensive, Integrated Obesity Prevention Intervention Approach (SuperFIT) on Children’s Physical Activity, Sedentary Behavior, and BMI Z-Score
Auteur: Ilona van de Kolk, Sanne M. P. L. Gerards, Lisa S. E. Harms, Stef P. J. Kremers and Jessica S. Gubbels
Magazine: International Journal of Environmental Research and Public Health
Link: https://www.mdpi.com/1660-4601/16/24/5016
Titel: Systematic review of interventions in the childcare setting with direct parental involvement: effectiveness on child weight status and energy balance-related behaviours
Auteur: I. van de Kolk, S. R. B. Verjans-Janssen, J. S. Gubbels, S. P. J. Kremers and S. M. P. L. Gerards
Magazine: International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity
Link: https://ijbnpa.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12966-019-0874-6
Titel: Healthy Nutrition and Physical Activity in Childcare: Views from Childcare Managers, Childcare Workers and Parents on Influential Factors
Auteur: Ilona Van de Kolk, Anne J. M. Goossens, Sanne M. P. L. Gerards, Stef P. J. Kremers, Roos M. P. Manders en Jessica S. Gubbels
Magazine: International Journal of Environmental Research and Public Health
Link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6313341/
Titel: Study Protocol for the Evaluation of “SuperFIT”, a Multicomponent Nutrition and Physical Activity Intervention Approach for Preschools and Families
Auteur: Ilona van de Kolk 1, Sanne M. P. L. Gerards, Lisa S. E. Harms, Stef P. J. Kremers, Angela M. H. S. van Dinther-Erkens, Monique Snellings and Jessica S. Gubbels
Magazine: International Journal of Environmental Research and Public Health
Link: https://www.mdpi.com/1660-4601/17/2/603
Titel: Hoe laat je jonge kinderen meer bewegen op de opvang?
Auteur: Susan Schaeffer
Link: http://www.kinderopvangtotaal.nl/hoe-laat-je-jonge-kinderen-meer-bewegen-op-de-opvang/
Titel: KIDDO: Het zit in de kleine dingen: Het SuperFIT-programma voor meer beweging en gezonde voeding
Auteur: van de Kolk I, Gubbels J, Gerards S, Kremers S, van Dinther-Erkens A
Titel: Terugblik JOGG Sittard-Geleen
Titel: Mediator artikel SuperFIT
Titel: Website SuperFIT
Link: https://superfit.ecsplore.nl/
Titel: Bijscholing voor superfitte peuters in Sittard-Geleen
Magazine: Website van Spelenderwijs
Link: https://www.spelenderwijs.nl/nieuws/bijscholing-voor-superfitte-peuters-in-sittard-geleen
Titel: Jong geleerd is oud gedaan
Magazine: Website van Spelenderwijs
Link: https://www.spelenderwijs.nl/nieuws/jong-geleerd-is-oud-gedaan
Titel: Peuters maken spelenderwijs kennis met groente en fruit
Magazine: Website Jong Leren Eten
Link: https://www.jonglereneten.nl/nieuws/superfit-peuters-maken-spelenderwijs-kennis-met-groente-en-fruit
Titel: Hoe laat je jonge kinderen meer bewegen op de opvang?
Magazine: Kinderopvang Totaal
Link: https://www.kinderopvangtotaal.nl/hoe-laat-je-jonge-kinderen-meer-bewegen-op-de-opvang/
Titel: Video Streekomroep start over kick-off bijeenkomst
Link: https://www.youtube.com/watch?v=tVEx_92tmzU
Titel: SuperFIT in video Wij zijn Ecsplore!
Link: https://www.youtube.com/watch?v=w2nVe5k_gBk

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Samenvatting Kinderen in achterstandswijken hebben vaak gezondheidsachterstanden en een grotere kans op overgewicht dan kinderen uit betere wijken. Deze verschillen zijn al op de voorschoolse leeftijd zichtbaar. Momenteel is er echter weinig aandacht voor overgewichtpreventie bij peuters. Het doel van dit project is het evalueren van een integrale aanpak van leefstijl en overgewicht bij jonge gezinnen, die aangeboden wordt in achterstandswijken in Sittard-Geleen. De doelgroep wordt bereikt via de peuterspeelzaal, de thuisomgeving, en de wijk. De verwachting is dat de aanpak beter werkt in de wijken met de meeste achterstand, hierdoor worden gezondheidsverschillen verkleind. Een tweede doel van het project is het inzicht verkrijgen in waarom de integrale aanpak werkt. Het eindproduct is een evaluatie van de multi-component interventie ter verbetering van de gezondheid van jonge gezinnen. De studie verschaft inzicht in de werkzaamheid, borging en relevante contextuele factoren van de interventie. Summary Children and adults in deprived areas often have a greater chance to develop overweight, compared to people living in non-deprived areas. These differences are already present in preschool-aged children. Moreover, the preschool period is a crucial period: weight status at this age is the strongest predictor for the development of overweight at a later age. However, few interventions to prevent overweight are aimed in this age group are currently too fragmented and isolated in order to result in sustained effects. The aim of the current project is to evaluate an integrated systems approach aimed at the prevention of overweight in preschoolers and their families. Such an integrated systems approach, in which interventions in multiple settings are aligned, can create synergistic effects, resulting in effects above and beyond the effects of existing single-setting interventions. However, there is a need to gain more insight in working mechanisms of systems approaches in the prevention of overweight. We have developed an integrated approach in order to reach low SES families through three settings: the neighborhood, preschools and the home environment. At preschool, teachers are offered a training regarding physical activity, nutrition, and parenting, as well as on the job coaching to help them put their newly acquired knowledge and skills into practice. In addition, parents of families with an overweight family member (either the child or the parents themselves), receive a family intervention focusing on the same topics as the preschool intervention, combined with sessions together with their child focused on enjoying physical activity together as a family. In the neighborhood, the link between the preschool and the community is strengthened, for instance by organizing activities for the community at the preschools, and by the preschools going into the community to use existing resources and facilities to be active, for instance. The aim of this intervention is to promote a healthy lifestyle, resulting in a healthier weight status and a better positive health in young families. This approach is offered in low socio-economic status (SES) areas in the municipality Sittard-Geleen. Main intervention components are aimed at changing the social and physical environments in order to promote healthy diets and physical activity. The objective of the proposed project is to evaluate effects and working mechanisms of the integrated systems approach. We will use a quasi-experimental design with a matched control condition. We have 3 main hypotheses: 1. The integrated systems approach will result in a healthier weight status and a better perceived health in the intervention areas, compared to the matched control areas. 2. The integrated systems approach will reduce health inequalities between communities, i.e. the positive effects of the intervention are expected to be stronger in lower SES areas. 3. The effects of the integrated systems approach on weight status and health are mediated by interactions between changed in the physical and social environmental features. The current project includes a rigorous effect and process evaluation of an integrated systems approach aimed at improving the health status of young families. Outcome measures of the effect evaluation include positive health of the preschoolers and parents, as perceived by the parents, and preschoolers’ and parents’ measured weight status. In addition, preschoolers’ dietary intake and physical activity, as well as changes in the social and physical environment, are assessed to provide insight in the working mechanisms of this systems approach. The process evaluation will be based on RE-AIM. The project pays specific attention to knowledge transfer and the maintenance and further dissemination of the intervention after the project period. Involved organizations have already consented to their role in this.

Kenmerken

Projectnummer:
531001310
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2016
2021
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. S.M.P.L. Gerards
Verantwoordelijke organisatie:
Maastricht Universitair Medisch Centrum+
Afbeelding
Kennisbundel gezonde wijk

In de kennisbundel Gezond leven in gemeente en regio vindt u een selectie van de meest bruikbare kennis uit onderzoek naar gezondheidsaanpakken in de wijk voor gemeenten en GGD’en. In ruim 4 jaar is de kennis opgedaan in 35 projecten, met subsidie uit ons Preventieprogramma.