Mobiele menu

Testjeleefstijl(Test-your-lifestyle): Early signals of early school dropout?

Projectomschrijving

Vraagstuk

Veel MBO-studenten verlaten hun opleiding zonder startkwalificatie. Deze zogenaamde voortijdige schoolverlaters (VSV) hebben een zwakke positie op de arbeidsmarkt, een verhoogde kans op criminaliteit en sociale uitsluiting. Er zijn aanwijzingen dat voortijdig schoolverlaten gepaard gaat met verschillende leefstijl- en psychosociale factoren. Binnen het MBO worden deze factoren in kaart gebracht met de Testjeleefstijl (TJL)-test die elke student bij aanvang van het MBO uitvoert.

Onderzoek

In dit project is onderzocht of de TJL-test een voorspellende waarde heeft voor schooluitval en schoolprestatie binnen het ROC Nijmegen, waarmee de TJL-test uiteindelijk zou kunnen dienen als een instrument voor vroegtijdige signalering van studenten met een verhoogd risico op voortijdig schoolverlaten.

Uitkomst

Uit de resultaten bleek dat verschillende leefstijlfactoren samenhingen met een verhoogd risico op VSV, schoolverzuim en studievertraging. Op deze wijze heeft dit onderzoek een belangrijke basis gelegd voor kennis over het risico van leefstijlfactoren in relatie tot VSV, schoolverzuim en studievertraging van MBO-studenten en richting gegeven aan de wijze van
studieloopbaanbegeleiding. De leefstijl van MBO-studenten reikt dus verder dan alleen hun gezondheid.

Producten

Titel: Testjeleefstijl-test
Auteur: V.Peters & JW. van Dijk
Link: https://www.dagvanhetsportonderzoek.nl/dso-2017/
Titel: Testjeleefstijl-test: instrument voor vroege signalering van Voortijdige Schoolverlaters?
Auteur: V. Peters & J-W van Dijk
Titel: Testjeleefstijl-test: instrument voor vroege signalering van Voortijdige Schoolverlaters?
Auteur: V.Peters & J.W van Dijk
Titel: Infographic: Leefstijlen van ROC-studenten en voortijdig schoolverlaten (VSV)
Auteur: V.Peters & JW van Dijk

Verslagen


Eindverslag

Veel MBO-studenten verlaten hun opleiding zonder startkwalificatie. Deze zogenaamde voortijdige schoolverlaters (VSV) hebben een zwakke positie op de arbeidsmarkt, een verhoogde kans op criminaliteit en sociale uitsluiting. Er zijn aanwijzingen dat voortijdig schoolverlaten gepaard gaat met verschillende leefstijl- en psychosociale factoren. Binnen het MBO worden deze factoren in kaart gebracht met de Testjeleefstijl (TJL)-test die elke student bij aanvang van het MBO uitvoert. In dit project is onderzocht of de TJL-test een voorspellende waarde heeft voor schooluitval en schoolprestatie binnen het ROC Nijmegen, waarmee de TJL-test uiteindelijk zou kunnen dienen als een instrument voor vroegtijdige signalering van studenten met een verhoogd risico op voortijdig schoolverlaten. Uit de resultaten bleek dat verschillende leefstijlfactoren samenhingen met een verhoogd risico op VSV, schoolverzuim en studievertraging. Op deze wijze heeft dit onderzoek een belangrijke basis gelegd voor kennis over het risico van leefstijlfactoren in relatie tot VSV, schoolverzuim en studievertraging van MBO-studenten en richting gegeven aan de wijze van studieloopbaanbegeleiding. De leefstijl van MBO-studenten reikt dus verder dan alleen hun gezondheid.

Veel MBO-leerlingen verlaten hun opleiding zonder startkwalificatie. Deze zogenaamde vroegtijdige schoolverlaters hebben een zwakke positie op de arbeidsmarkt, een verhoogde kans op criminaliteit en sociale uitsluiting. Hierdoor staat het terugdringen van vroegtijdig schoolverlaten hoog op de agenda bij het ministerie van onderwijs.
Er zijn aanwijzingen dat vroegtijdig schoolverlaten gepaard gaat met verschillende leefstijl- en psychosociale factoren. Binnen het MBO worden deze factoren in kaart gebracht met de Testjeleefstijl (TJL) test die jaarlijks wordt afgenomen onder MBO-leerlingen om vervolgens een leefstijladvies te geven. Wij onderzoeken of de TJL test een voorspellende waarde heeft voor schooluitval en schoolprestatie binnen het ROC Nijmegen. Hiervoor worden de uitkomsten van de TJL gekoppeld aan beschikbare data over schooluitval en schoolprestatie van het ROC-Nijmegen. Op deze manier zou de TJL test uiteindelijk kunnen dienen als een instrument voor vroegtijdige signalering van leerlingen met een verhoogd risico op vroegtijdig schoolverlaten. De bevindingen van het onderzoek kunnen de waarde van de TJL verhogen en een gedegen basis voor de implementatie van preventieve interventies ten behoeve van vroegtijdig schoolverlaten leveren.

Samenvatting van de aanvraag

Early school dropout is a large burden for society as it is associated with a higher risk for unemployment, criminality, and social problems. Despite successful initiatives of the Dutch government to minimize early school dropout, there is still a considerable number of early school leavers at schools with intermediate vocational education (Dutch: MBO). Cross-sectional studies have demonstrated that early school dropout is associated with demographic factors such as age, gender, ethnicity, and social economic status. Recent evidence also suggests an important role for lifestyle- and psychosocial factors in relation to early school dropout. However, due to the cross-sectional nature of previous studies, it is unknown which individual characteristics at baseline predict school dropout later during school career. The objective of the current study is to assess which person-related factors, in particular lifestyle- and psychosocial factors, predict early school dropout and school performance at the MBO school ‘ROC Nijmegen’. Lifestyle- and psychosocial factors will be assessed by means of the ‘Testjeleefstijl’ test (English: Test-your-lifestyle; TJL). The primary aim of the digital TJL test is to provide students with a personalized advice and action plan to improve their lifestyle. This nationally implemented test was initially designed by ROC Nijmegen in cooperation with Netherlands Organization for Applied Scientific Research (Dutch: TNO) to provide students with a personalized advice and action plan to improve their lifestyle. Data on early school dropout, skipping classes, study delay, and school performance will be derived from the school registration system of ROC Nijmegen. Multivariate statistical analysis will be applied to identify person-related factors associated with early school dropout and school performance. The results of this study can be directly implemented. We propose to use the TJL test as an early warning system to detect students with a high risk profile for early school dropout, skipping school, and study delay. This allows MBO schools and study coaches to implement appropriate preventive strategies for school dropout in an early stage of the students' educational program.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
531001101
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2016
2017
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. V. Peters
Verantwoordelijke organisatie:
Hogeschool Arnhem Nijmegen