Mobiele menu

Substantiation and evaluation of ‘Je Lijf, Je Lief!’: A health education intervention to decrease non-consensual sexual interaction of students in the lowest secondary education levels (‘praktijkonderwijs’ [practical education]).

Projectomschrijving

Vraagstuk

Je Lijf Je Lief! is een theoretisch onderbouwd lespakket dat bedoeld is om seksuele grensoverschrijding in het praktijkonderwijs te voorkomen. In dit project is onderzocht of het lespakket effectief is, en hoe het geven van de lessen het best gestimuleerd kan worden op scholen.

Onderzoek

Uit interviews bleek dat leerlingen van de lessen hebben geleerd, maar vragenlijstonderzoek toont geen effect aan. Beperkt reflectievermogen, neiging tot zelfoverschatting, nog weinig of geen seksuele ervaring en een grote diversiteit binnen de doelgroep zijn hierop waarschijnlijk van invloed geweest.

Uitkomst

Belangrijkste conclusies en aanbevelingen:

  • In dergelijk onderzoek is een combinatie van verschillende onderzoeksmethoden nodig.
  • Je Lijf Je Lief! is een waardevol lespakket, zeker als onderdeel van een doorlopende leerlijn seksuele vorming.
  • Het belang van het thema dient onderschreven te worden door scholen.
  • In zowel de lessen als onderzoek moet rekening worden gehouden met diversiteit in de doelgroep.

Producten

Titel: Je Lijf, je Lief! Praten over seks met pubers
Auteur: Kristin Janssens
Titel: Your Body, Your Love! Evaluation of an intervention to prevent non-consensual sexual interactions among students with mild intellectual disabilities.
Auteur: Iris Coehoorn, Sanne Nikkelen, Femke van den Brink & Willy van Berlo
Titel: Handleiding Je Lijf Je Lief! Lesprogramma voor het praktijkonderwijs over wensen en grenzen in relaties en seksualiteit
Auteur: Luc Brants, Oka Storms, Kristin Janssens, Anoushka Boet, Hanneke Felten (Movisie), Tamara Vincent,Wilco Schilthuis, Anne Ausema en Emma de Goeje (GGD Amsterdam)
Titel: Werkboekje Je Lijf Je Lief!
Auteur: Movisie
Titel: Literatuuronderzoek voor de verdere onderbouwing van Je Lijf, je Lief! Lesprogramma voor het praktijkonderwijs over grenzen in relaties en seks
Auteur: Hanneke Felten en Oka Storms
Titel: Je Lijf, Je Lief! Effectstudie en procesevaluatie van lesprogramma Je Lijf, Je Lief!
Auteur: Iris Coehoorn & Sanne Nikkelen
Titel: Lesprogramma Je Lijf, Je Lief! Plan voor landelijke implementatie
Auteur: Kristin Janssens, Els Kok, Nicole Doornink, Sanna Maris, Willy van Berlo, Wilco Schilthuis

Verslagen


Eindverslag

Je Lijf Je Lief! is een theoretisch onderbouwd lespakket dat bedoeld is om seksuele grensoverschrijding in het praktijkonderwijs te voorkomen. In dit project is onderzocht of het lespakket effectief is, en hoe het geven van de lessen het best gestimuleerd kan worden op scholen. Uit interviews bleek dat leerlingen van de lessen hebben geleerd, maar vragenlijstonderzoek toont geen effect aan. Beperkt reflectievermogen, neiging tot zelfoverschatting, nog weinig of geen seksuele ervaring en een grote diversiteit binnen de doelgroep wat betreft leerniveau zijn hierop waarschijnlijk van invloed geweest.
Belangrijkste conclusies en aanbevelingen:
- In dergelijk onderzoek is een combinatie van verschillende onderzoeksmethoden nodig.
- Je Lijf Je Lief! is een waardevol lespakket, en moet onderdeel uitmaken van een doorlopende leerlijn seksuele vorming.
- Het belang van preventie van seksuele grensoverschrijding dient onderschreven te worden door scholen.
- In zowel de lessen als onderzoek moet rekening worden gehouden met diversiteit in de doelgroep.

In jaar 2 is het laatste deel van de procesevaluatie (interviews met docenten en mensen van de GGD), en de derde meting van het effectonderzoek uitgevoerd. Alle gegevens zijn geanalyseerd en vastgelegd in een conceptrapportage. Het effectonderzoek laat geen significante resultaten zien, hiervoor worden in het rapport verschillende mogelijke verklaringen genoemd. De resultaten uit de procesevaluatie laten wel aanwijzingen voor positieve effecten zien. Daarnaast worden verschillende suggesties gedaan voor verbetering van het pakket en voor implementatie. Verder zijn op de 10 controlescholen de lessen Je Lijf Je Lief! gegeven.

Samenvatting van de aanvraag

Non-consensual sexual interaction is more prevalent in students of lower educational levels. This target population requires tailored health education programs, but is often disregarded by preventive measures. The aim of the current proposal is to study the effectiveness and usability of a promising school-based intervention, called ‘Je lijf, je lief!’, and prepare it for nationwide upscaling. ‘Je Lijf, Je Lief!’ is the only program that targets non-consensual sexual interaction specifically for students with learning problems. It aims to prevent and decrease non-consensual sexual interaction in these secondary practical education schools, by aiding students (12-14 year olds) in being assertive, sexually resilient and respectful in a way that is suitable for this target group, through the use of visual materials, active and interactive elements, simple language and repetition of themes. In order to obtain the main objectives, we have divided the project into four stages with specific objectives: In stage 1 we systematically assess the strong and weak points of the program, based on behavior change theory and using the Intervention Mapping protocol. In the second stage, the current program and subsequent train-the-trainer are adapted, if necessary, according to the proceeds of the assessment of stage 1. In this stage the evaluation materials are also developed. In the third stage the evaluation of the program takes place. A mixed-method approach is used in order to identify the working elements of the program. The effectiveness is researched using a Cluster Randomized Trial, in which 27 practical education schools throughout the country are randomly assigned to either a experimental or a control condition. Schools in the experimental condition receive training in Je Lijf, Je Lief, whereas the control condition does not (business as usual). Stage 4: Dissemination of the results of this project. The program and implementation intervention are to be embedded in a nationwide program with certification of trainers and licenses for the organizations that work with it. The members of the consortium are aware that the proposed project targets a difficult population and setting. However, because this target population is often overlooked by preventive measures and because the possible problems associated with non-consensual sexual interaction are more prevalent in this target population, the need for study on this promissing program is worthwile. Besides, the combined experiences of the members with research on the population, the outstanding network in the field, adds to the feasibility of this project.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
531001110
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2016
2019
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. W.T.M. van Berlo
Verantwoordelijke organisatie:
Rutgers WPF