Substantiation and evaluation of ‘Je Lijf, Je Lief!’: A health education intervention to decrease non-consensual sexual interaction of students in the lowest secondary education levels (‘praktijkonderwijs’ [practical education]).
Projectomschrijving
Vraagstuk
Je Lijf Je Lief! is een theoretisch onderbouwd lespakket dat bedoeld is om seksuele grensoverschrijding in het praktijkonderwijs te voorkomen. In dit project is onderzocht of het lespakket effectief is, en hoe het geven van de lessen het best gestimuleerd kan worden op scholen.
Onderzoek
Uit interviews bleek dat leerlingen van de lessen hebben geleerd, maar vragenlijstonderzoek toont geen effect aan. Beperkt reflectievermogen, neiging tot zelfoverschatting, nog weinig of geen seksuele ervaring en een grote diversiteit binnen de doelgroep zijn hierop waarschijnlijk van invloed geweest.
Uitkomst
Belangrijkste conclusies en aanbevelingen:
- In dergelijk onderzoek is een combinatie van verschillende onderzoeksmethoden nodig.
- Je Lijf Je Lief! is een waardevol lespakket, zeker als onderdeel van een doorlopende leerlijn seksuele vorming.
- Het belang van het thema dient onderschreven te worden door scholen.
- In zowel de lessen als onderzoek moet rekening worden gehouden met diversiteit in de doelgroep.
Producten
Auteur: Kristin Janssens
Auteur: Iris Coehoorn, Sanne Nikkelen, Femke van den Brink & Willy van Berlo
Auteur: Luc Brants, Oka Storms, Kristin Janssens, Anoushka Boet, Hanneke Felten (Movisie), Tamara Vincent,Wilco Schilthuis, Anne Ausema en Emma de Goeje (GGD Amsterdam)
Auteur: Movisie
Auteur: Hanneke Felten en Oka Storms
Auteur: Iris Coehoorn & Sanne Nikkelen
Auteur: Kristin Janssens, Els Kok, Nicole Doornink, Sanna Maris, Willy van Berlo, Wilco Schilthuis
Verslagen
Eindverslag
Je Lijf Je Lief! is een theoretisch onderbouwd lespakket dat bedoeld is om seksuele grensoverschrijding in het praktijkonderwijs te voorkomen. In dit project is onderzocht of het lespakket effectief is, en hoe het geven van de lessen het best gestimuleerd kan worden op scholen. Uit interviews bleek dat leerlingen van de lessen hebben geleerd, maar vragenlijstonderzoek toont geen effect aan. Beperkt reflectievermogen, neiging tot zelfoverschatting, nog weinig of geen seksuele ervaring en een grote diversiteit binnen de doelgroep wat betreft leerniveau zijn hierop waarschijnlijk van invloed geweest.
Belangrijkste conclusies en aanbevelingen:
- In dergelijk onderzoek is een combinatie van verschillende onderzoeksmethoden nodig.
- Je Lijf Je Lief! is een waardevol lespakket, en moet onderdeel uitmaken van een doorlopende leerlijn seksuele vorming.
- Het belang van preventie van seksuele grensoverschrijding dient onderschreven te worden door scholen.
- In zowel de lessen als onderzoek moet rekening worden gehouden met diversiteit in de doelgroep.
In jaar 2 is het laatste deel van de procesevaluatie (interviews met docenten en mensen van de GGD), en de derde meting van het effectonderzoek uitgevoerd. Alle gegevens zijn geanalyseerd en vastgelegd in een conceptrapportage. Het effectonderzoek laat geen significante resultaten zien, hiervoor worden in het rapport verschillende mogelijke verklaringen genoemd. De resultaten uit de procesevaluatie laten wel aanwijzingen voor positieve effecten zien. Daarnaast worden verschillende suggesties gedaan voor verbetering van het pakket en voor implementatie. Verder zijn op de 10 controlescholen de lessen Je Lijf Je Lief! gegeven.