Projectomschrijving

Veranderingen in de omgeving waarin mensen leven kunnen in belangrijke mate helpen om een gezonde leefstijl makkelijker te maken voor verschillende doelgroepen. Dit is vooral belangrijk voor mensen met een lage sociaaleconomische status (SES) die vaker een ongezonde leefstijl hebben.

Omgevingsinterventies zijn daarom veelbelovend, maar of ze ook op langere termijn effectief zijn voor het verbeteren van risicofactoren voor hart- en vaatziekten is niet bekend. In samenspraak met de lage SES-doelgroep en een supermarktketen ontwikkelen we een geïntegreerde interventie waarin de ‘supermarktomgeving’ door middel van ‘nudging’ en prijsprikkels zo wordt ingericht dat de gezonde voedselkeuze makkelijker, goedkoper en vanzelfsprekender wordt. Dit wordt gecombineerd met een m-health interventie op maat die gericht is op meer bewegen.

De effecten van deze gecombineerde nudging, prijs- en beweeg-interventie op risicofactoren voor hart- en vaatzieken zal worden onderzocht bij mensen met lage SES.

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website